Dedicated Audiopc Project

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Het lijkt me leuk om gezamelijk uit te zoeken hoe je de perfecte pc maakt voor audio.

Het is de bedoeling om (buiten de geluidskaart/midibak/moederbord en processor en het type geheugen)de hardware samen te stellen die optimaal met de audio samenwerken.

Als de hardware bekend is word het doorgaan naar het stukje software installeren en optimaliseren.

De aftrap :
Zet wat hardware neer en beschrijf waarom jij dat perfect vind om in de Dedicated Audio System (DAS) te stoppen.

De reden dat ik het moederbord, type geheugen, processor, audiokaart en evt midibak eruit laat is omdat iedereen graag met wat anders werkt. Ik neem aan dat iedereen het liefst een 8 kanaals soundcard gebruikt, dus we zullen em optimalisren voor 8 kanaals audio op 24bits 96KHz (of liever 192?? als dat wat gaat uitmaken?)

Mocht het merendeel wat anders, dan mag er geroepen worden, maar houd het beschaafd :7 8)7

Ik trap af met de behuizing (niet d voeding)
19" Server rack - Het is verschrikkelijk makkelijk niet zo een grote toren in je studio te hebben staan.
Op deze manier kan je je pc heel netjes wegwerken en misschien zelfs zo veel mogelijk herrie te onderdrukken van het ding.

Ik stel zelf ook voor om een losse aan en uit knop te maken die je evt voor je plaatst. (met externe apparaten zoals cd-r, maar hier ben ik niet zeker nog van)

Nu kijken wie er mee willen doen!! :)

HET GAAT HIER DUS NIET OM PROCESSOREN, MOEDERBORDEN, GELUIDSKAARTEN, MIdIBAKKEN en TYPE Geheuegn
zo :9

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 22-12-2002 12:16 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:18

JWO

-> stille fan's :)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

tis nogal een persoonlijke keuze denk ik en daar komt bij dat geld ook een rol speelt...
anders zou ik denk ik een intel 3.2ghz kopen met 1gig aan ram met 2x 80 gig raid 0 ide en een hammerfall dsp met 3x multiface voor 24 i/o en een externe s6000 sampler eraan hangen als 'midi' device en een eoa faderbak om mn logic of nuendo mixer te controllen..
dat in combinatie met 2x 17" LCD en goede afluistering en 8 goede mic voorversterkers (evt met eigen AD)

ik zou de computer buiten de deur willen houden of in een goed afsluitbare kast, evt met firewire brander. alles dmv verlengkabels door de muur heen ofzo
draadloos toetsenbord en muis zijn ook wel een must...

[ Voor 25% gewijzigd door djazete op 22-12-2002 12:17 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
haha.. stille fans is een goeie inderdaad ja

DJazete.. het ging heir niet om de proc, moederbord, geluidskaart en midbak.. :) sotty :D
het puur om de andere hardare

maar de raid systemen klinkt goed. externe controlhardware is ook te persoonlijk om er over te discussieren en wat samen te stellen denk ik

• djazete

djazete

steel

Ik vind de aansturing (of het nou een muis, toetsenbord of een logic control betreft) er absoluut bij horen als je harddiskrecording gaat doen....
en midibak, wat bedoel je met midibak? een midi interface of een midi-module?
want dat is nogal een ruim begrip imo...
welcome back trouwens :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
tnx :)

eeh.. midi interface, de midi module staat trouwends toch ook wel los.

maar de aansturing is het stukje software wat voor iedereen weer verschillend is. Ik denk dat je daar pas later op in kan gaan. Het gaat op dit moment meer over de hardware wat in de pc zit. Later als het software plaatje komt, kunnen we opsplitsen met alle aanpassing van hardware van dien :)

zo houden we het beste overzicht. Misschien kan ik iets van een flowchart maken :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Wat dacht je van een CPU die weinig stroom gebruikt en deze onderclocken, Papst fans gebruiken. En soundcard, Herculesje 7.1 erin ? Als het alleen puur om de geluidskwaliteit gaat dan zou ik er een TerraTec ingooien, of een Hoontech ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
JT schreef op 22 december 2002 @ 13:01:
Wat dacht je van een CPU die weinig stroom gebruikt en deze onderclocken, Papst fans gebruiken. En soundcard, Herculesje 7.1 erin ? Als het alleen puur om de geluidskwaliteit gaat dan zou ik er een TerraTec ingooien, of een Hoontech ofzo.
haha
hmz.. lees men commentaar nog eens :)
HET GAAT HIER DUS NIET OM PROCESSOREN, MOEDERBORDEN, GELUIDSKAARTEN, MIdIBAKKEN en TYPE Geheuegn

dusss :)
hehehe

het is puur de extra dingen eromheen die het een perfecte audio pc maken. Anders krijgen we weer een chipset discussie etc etc. de ene wilt pro tools, de andere egosys.. en er komen weer noobs met hun herculesje 7.1 :X ;) (kidding)
ik heb de thread ook op het synthforum gezet. Eens kijken wie het beste kan vertellen en dat soort dingen. Hier een linkje :

http://synthforum.system-...read.php?s=&threadid=8979

[ Voor 12% gewijzigd door gitaarwerk op 22-12-2002 13:19 ]

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Maar welke hardware blijft er dan over?
Behuizing, voeding, koeling, harddisk (die was je vergeten uit te sluiten misschien), CD/DVD (brander), toetsenbord, muis etc.
Is dat echt zo relevant voor een DAS?

Monitor speaker wellicht (daar is ook plenty keuze in)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JT

JT

VETAK y0

gitaarwerk schreef op 22 December 2002 @ 13:18:
en er komen weer noobs met hun herculesje 7.1 :X ;)
Jij wou 8 kanaals...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

gitaarwerk schreef op 22 december 2002 @ 11:10:

zo :9
gitaarwerk schreef op 22 december 2002 @ 12:15:
externe controlhardware is ook te persoonlijk om er over te discussieren en wat samen te stellen denk ik
Eigenlijk boeit de pc dus niet :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
het is precies het rijtje wat je opnoemt :)
het is voornamelijk het tweaken van alles (ook software) waar het voor is. Op een later tijdstip kan je de software kiezen en kijken wat er wel en niet geautomatiseerd gaat worden. Registeraanpassingen etc etc.

Het is de bedeoling dat de pc zelf zo optimaal mogelijk word gemaakt voor de audio, en het lekkerste en snelste werkt voor dat wat hij moet gaan doen.

Je kan zeggen dat een pc, even windows erop zetten, wat proggies installeren en klaar is kees. Maar het is dus meer het inrichten en het toewijden van alle software en tweaken op de hardware

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik denk dat jullie de point niet snappen.

8 kanaals is niet in de vorm van surround :)
het is meer 8 mono in, 8 mono uit.. multitracken.
dat doe je niet met een 7,1 Hercules geluidskaartje JT *proest :D*

de processor en mainbord boeien niet nee, Zer0
lees bovenstaande reactie. de controlhardware zal pas later kunnen bepaald worden, aangezien iedereen m,et een ander multitrack proramma wilt samenwerken. En aangezien deze vaak gewoon lossstaat kunnen we dat later doen.

[ Voor 26% gewijzigd door gitaarwerk op 22-12-2002 13:41 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
19" kasten zijn groot en lelijk! Maar wat wil je? Een audio workstation of iets om in je huiskamer muziek te spelen?
Dingen als geluidskaart enzo vind ik bij allebei juist wel belangrijk. Beetje onzinnig topic IMO want wat wil je nou helemaal bespreken ;)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Bigs schreef op 22 December 2002 @ 13:42:
19" kasten zijn groot en lelijk! Maar wat wil je? Een audio workstation of iets om in je huiskamer muziek te spelen?
Dingen als geluidskaart enzo vind ik bij allebei juist wel belangrijk. Beetje onzinnig topic IMO want wat wil je nou helemaal bespreken ;)
Dat lijkt me ook weer te kort door de bocht.
Kennelijk wil Jordy een PC samenstellen waarmee gemakkelijker studio achtige zaken kan worden uitgevoerd.

Wat is dan allemaal belangrijk? Ik denk dat je eerst moet proberen de zaken op een rijtje te zetten waar zo'n PC aan mnoet voldoen, zoals weinig geluid maken, afgezien van de muiziek natuurlijk (das makkelijk)

Misschien het soort gebruik definieren (studio, huiskamer, DVD, luisteren, muziek maken..)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
het is om te produceren dus..

geluidskaart is zo verschillend wat iedereen heeft. Het zijn grotendeels geen prutskaartjes van die sb live (voor recording enzo weet je wel)
ik heb bijvoorbeeld een egosys kaart, maar een ander heeft leiver RME of Pro Tools, daar kun je dus geen touw aan knopen

het gaat er dus meer om hoe je qua hardware en software je systeem tweakt voor audio.
Dus welke HD's, hoeveel geheugen, wat voor fans, welk progs installeren de-installeren. Aanpassingen in register. Welke manier er cd-r het beste (met welke software) het beste beschreven kan worden. Is het nuttig om een dvd-r te kopen. welke crt monitoren storen het minst op audio... hoe je systeem het beste af te schermen tegen invoeden

nou... wat wil je nog meer weten?? :P

maar als jullie afvragen wat dit topic hier doet... vraag dat dan liever niet... want de mensen die hier muziek maken zullen het vast wel weten :Y)
no offence, maar een topic vol kritiek waar ditover gaat is zinloos. dus even wat nuttige replies liever

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 22 december 2002 @ 13:48:
[...]

Dat lijkt me ook weer te kort door de bocht.
Kennelijk wil Jordy een PC samenstellen waarmee gemakkelijker studio achtige zaken kan worden uitgevoerd.

Wat is dan allemaal belangrijk? Ik denk dat je eerst moet proberen de zaken op een rijtje te zetten waar zo'n PC aan mnoet voldoen, zoals weinig geluid maken, afgezien van de muiziek natuurlijk (das makkelijk)

Misschien het soort gebruik definieren (studio, huiskamer, DVD, luisteren, muziek maken..)
studio gebruik :)
tja.. het was stom om dat er niet bij te zetten met de HT freaks hier :D

eisen :
stille pc,
optimale hd performance voor opnemen (maar weer niet overbodig)
tweaking & toewijding van de software
manieren van branden
nuttige software (buiten de multitrack progs, wat later weer zal kunnen besproken worden)
toetsenbord functies toewijzen
gebruik van brackets
het passen van de pc in de studiorekken.
afscherming van de geluidskaarten

ga zo maar door

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

gitaarwerk schreef op 22 December 2002 @ 13:55:
[...]

studio gebruik :)
tja.. het was stom om dat er niet bij te zetten met de HT freaks hier :D

eisen :
stille pc, =warmte ontwikkeling, hier speelt het type CPU ook in mee
optimale hd performance voor opnemen (maar weer niet overbodig)SCSI/IDE/RAID type?
tweaking & toewijding van de software softwareoptimalisatie voor MMX/SSE(2)/3DNow single/dual CPU?
manieren van branden
nuttige software (buiten de multitrack progs, wat later weer zal kunnen besproken worden)
toetsenbord functies toewijzen
gebruik van brackets
het passen van de pc in de studiorekken.behuizing... type mobo wat daar in past, risercards? low profile kaarten?
afscherming van de geluidskaarten

ga zo maar door
Het lijkt me dat je toch een basis al moeten hebben om verder te kunnen denken..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ok :) daar heb je gelijk in. Maar dat is juist het punt om over te discussieren :) snap je (ik ben serieus af en toe een beetje raar in dingen neerzetten : sorry )

ik had op DSF al het voglende :
raid en scsi is eigenlijk overbodig omdat de standard IDE al snel genoeg is voor 8 kanaals 24 bits 96 KHz

de processorkracht kan je van uitgaan tegen een 1000MHz meer of iets minder, single CPU.

de 19" behuizing moet wel groot genoeg zijn, dus het is een minimale van 4U hoog . Daar moet een normale ATX mobo in kunnen en normale insteek kaarten.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

de processorkracht kan je van uitgaan tegen een 1000MHz meer of iets minder, single CPU
vraag ik me af ... voor een beetje multitracken is dat natuurlijk ruim voldoende, maar voor het mixen/produceren etc. zou je toch een veel snellere CPU willen? Scheelt heel veel tijd met mixen en effecten berekenen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• JT

JT

VETAK y0

gitaarwerk schreef op 22 december 2002 @ 13:40:
ik denk dat jullie de point niet snappen.

8 kanaals is niet in de vorm van surround :)
het is meer 8 mono in, 8 mono uit.. multitracken.
dat doe je niet met een 7,1 Hercules geluidskaartje JT *proest :D*
Zeg dan 8 sporen, dat maakt het ff iets duidelijker :X

Ecodan warmtepomp

• djazete

djazete

steel

ik vind het een vaag topic gitaarwerk...sorry
maar er bestaat neit zoiets als een perfecte dedicated audio bak als je het stelt op jouw manier. Juist dat het deel van je instrumentarium wordt als producer/engineer maakt dat ook je PC een persoonlijke keuze is... De een vind de ene soundcard beter klinken dan de ander, en bij de ene soundcard wil je wellicht dit of dat mobo en dit type geheugen omdat dat bij dat merk mobo zo goed past. De ander wil dat weer niet. Voor de ene producer zijn 8 midi I/O's belangrijk omdat ie er ook eoa heftige setup op aan wil sluiten + multitracken, dus ook daarop basseer je je keuze van je soundcard (en dus de rest vd hardware)

het enige wat je wellicht kan zeggen is wordt het intel of amd, (of: via of intel chipset) en waarom zou het ene beter werken dan het ander? Welke geluidskaarten klinken beter voor mulitrack opnemen en hoe is de performance vs geluidskwaliteit vs prijs van bv een hammerfall dsp multiface vs hoontech of egosys, en waarom?
maar zelfs dit alles is niet goed te benchmarcen zoals geheugen of cpu kracht. Het enige wat je kunt meten is je signaalruisverhouding en je latency misschien hoewel die laatste ook weer afhankelijk is van je pc....
kortom, waar wil je naartoe...?

De setup waar ik nu lekker mee draai met de softrware die ik gebruike (dat is msischien wel belangrijker dan je denkt....)

AMD Athlon XP 1500+ met 512PC2100 a-merk, 20gig IBM 7200 8MB, 19" Daewoo, RME HammerfallDSP met multiface dus 2x midi i/o en 3x adat i/o (daarachter een o2r maar daar ging het niet over), gewone muis en keyboard (levert veel irritaties op), realtek nic, verkeerde videokaart (moet ik gauw wat aan doen) namelijk een oude matrox millenium :o,
dit alles op een MSI kt3 ultra2 mobo. (die matrox zit er inprincipe tijdelijk in ter vervanging van kapotte agp kaart)

Dit alles draait lekker met logic audio 5.2 en wavelab 4.0 met waves en sonic timeworks plugs (en nog wat anderen)

NB, om nog even terug te komen op waar het een beetje om ging:

AMD heeft natuurlijk een betere floating point prestatie, wat erg belangrijk is bij DSP, dus dat is iets om rekening mee te houden. Ook het aantal plugs dat met SSE2 rekening houdt is erg klein volgens mij... Er zijn wel plugs met altivec optimalisatie maar da's mac he :)
Protools op PC wil je trouwens zowieso niet lijkt me dus het hele woord protools hoeft in dit topci niet meer te vallen toch? in ieder geval niet over welke pc setup het beste bij je protools past: koop dan een mac :)

[ Voor 16% gewijzigd door djazete op 22-12-2002 23:16 ]

Pagina: 1