Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voedings vraagje, paarse draad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een atx voeding liggen die ik wil gaan gebruiken op een oude mb. Na hem aangesloten te hebben op me mb doet de pc niets/ voeding start niet op. En op me mb wordt een ic-tje erg warm. ( het ic-tje krijgt een spanning van 15 volt, en wordt dus erg warm, dit ic-tje zorgt voor de aan/uit schakeling van de voeding )

Dus dacht ik zal de voeding even controleren, volgens de sticker op de achterkant van de voeding moet er op de paarse draad +5v SB staan, maar wanneer ik de voeding los van me mb aan zet meet ik een spanning van +15v.

Dus mijn vraag is, waar staat die SB voor en klopt het dat je dan een spanning van +15volt meet als ie onbelast is?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37

BaRF

bijna kerst

SB is misschien stand by? welke pin is het draadje? als je goed kijkt staat het op de mobo stekker

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
2e pin van links ( dus naast de 1e pin (geel 12v))

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.heise.de/ct/Redaktion/ciw/ATX-Steck.jpg

Alstu

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
15V ?

dat mag je nooit meten, die spanning moet onbelast ook 5V zijn

het zou me nix verbazen als je mobo daar niet echt blij mee is

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
okey die voeding is dus dood, kan ik op die pin 9 niet gewoon bijv. pin 19 zetten zeg maar?

dus paarse draad door knippen en hierop 5 VDC zetten?
edit
nee werkt ook niet :9
denk dat de mb nu echt dood is _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 12:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 12:31:
okey die voeding is dus dood, kan ik op die pin 9 niet gewoon bijv. pin 19 zetten zeg maar?

dus paarse draad door knippen en hierop 5 VDC zetten?
edit
nee werkt ook niet :9
denk dat de mb nu echt dood is _/-\o_
Het is nog niet zeker dat je mobo dood is. Niet onwaarschijnlijk, maar niet zeker.

Die +5 V SB moet altijd 5 V leveren, ook als je PC uitstaat (mits stekker gestoken en 220 V schakelaar, voor zover daarin is voorzien, aanstaat). Deze zorgt ervoor dat bepaalde hardware altijd onder spanning staat. Die zorgt er ook voor dat je ATX voeding aan kan worden gezet door je moederboard en zaken als Wake on Lan en Wake on PS2 kunnen werken.

Je kan daarvoor geen gewone 5V gebruiken. Die komt pas op spanning als je voeding aanspringt en die kan alleen aanspringen als je een +5 V SB hebt. Ik zou die voeding weggooien (nadat je de fan eruit hebt gehaald natuurlijk) en nooit meer gebruiken. Anders maak je gegarandeerd over 4 jaar nog een keer deze fout als je vergeten bent wat er mis was met deze voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Mobo was al gedeeltelijk stuk.. maar nu start ie ook met een andere goede voeding niet meer op.. weer een mb voor op de muur :P

Oude voeding is altijd makkelijk als je effe iets uit moet testen.. en 12/5/3,3 volt nodig heb...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
knip dan iig ff die paarse draad door, voordat je er ook nog een ander mobo mee frituurd

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 22 December 2002 @ 14:22:
knip dan iig ff die paarse draad door, voordat je er ook nog een ander mobo mee frituurd
Heeft weinig zin, want zonder die 5V SB kan je een PC niet eens aanzetten...

Rijp voor de bak !
Pagina: 1