[Kabel of Tweakdsl] Ping bij meerdere clients

Pagina: 1
Acties:

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Ik heb nu chello (1,5Mb down, 128Kb up). Ik deel internet via Win 2000 server met NAT (server is een AMD XP1800+ met 768MB intern geheugen). Daar aan hangen 3 client PC's. Als nu op een pc online gegamed wordt leverd dat een belasting op van ca 3KB up en 4KB down. De game heeft dan een ping van rond de 50ms. Als nu op de andere computer gebrowsed wordt dan zakt de ping van de game computer naar boven de 300 (terwijl op de server zichtbaar is dat zowel de download als de upload nog lang niet in de buurt van het maximum komen).
Het gamen wordt dan ondoenlijk. Welke game maakt niet uit ze hebben er allemaal last van. Overigens is met 3 pc's met hetzelfde spel online gamen wel heel goed mogelijk.
Ik denk dat het komt door de geringe upload maar zeker weten doe ik het niet.
Als ik edonkey vast zet op een upload van 3KB (op een andere dan de gamecomputer uiteraard) dan blijft er dus nog 12KB upload over, maar de ping tijden schieten alweer omhoog. Dat zou dus eigenlijk betekenen dat de upload niet de bottleneck is, kortom ik weet het dus niet meer.

Indien de upload wel de bottleneck zou zijn is een overstap naar pro-DSL van tweakdsl te overwegen zijn.

Kortom met kabel is het dus lastig om op 1 pc te gamen en met een 2e te browsen of te downloaden, de vraag is dan ook: is dit met Tweakdsl wel goed te doen.

Do as I say, don't do as I do.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:47
Ik denk dat het antwoord ja is. Wanneer je upload langzaam dichtloopt gaat de ping snel omhoog. Heb zelf Chello en daar zie ik dit verschijnsel ook optreden. Wanneer je adsl neemt meet een hogere upload heb je dit probleem naar alle waarschijnlijkheid niet meer zo snel. Natuurlijk zal je ping wel oplopen wanneer iemand op de andere PC vol gaat uploaden en of downloaden. Dat voorbeeld van edonkey ken ik ook, maar ik heb het gevoel dat edonkey heel onregelmatig upload. Als ik naar DU-meter kijk zie ik enorme pieken en dalen. Op die piek heb ik dan een hoge ping en in het dal een lage.

Als ik je een tip mag geven kijk eens hier: Demon biedt nieuwe ADSL-producten voor consumenten Demon heeft nu voor 55euro een 1024/512 ADSL verbinding voor 55euro per maand zonder aansluitkosten en met gratis modem. Erg interessant, heb Chello al opgezegd.

[ Voor 25% gewijzigd door waslijn op 22-12-2002 13:34 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Titel editje :)

Zet Edonkey eens totaal uit. Ik kan me herinneren dat edonky zoveel connecties opbouwd, dat je hele verbinding er traag van wordt. Of schroef het max aantal connecties eens omlaag :)

Met een ADSL pakket welke 512kbit upload heeft, zal het uiteraard beter gaan. Je hebt 4x zo veel upload tot je beschikking, dus in princiepe kun je ook 4x zoveel clients draaien :)
tenzij je dan ook meer gaat sharen met Edonkey etc natuurlijk ;)

• Bart-01
Waslijn schreef op 22 December 2002 @ 13:30:
Ik denk dat het antwoord ja is. Wanneer je upload langzaam dichtloopt gaat de ping snel omhoog. Heb zelf Chello en daar zie ik dit verschijnsel ook optreden. Wanneer je adsl neemt meet een hogere upload heb je dit probleem naar alle waarschijnlijkheid niet meer zo snel. Natuurlijk zal je ping wel oplopen wanneer iemand op de andere PC vol gaat uploaden en of downloaden. Dat voorbeeld van edonkey ken ik ook, maar ik heb het gevoel dat edonkey heel onregelmatig upload. Als ik naar DU-meter kijk zie ik enorme pieken en dalen. Op die piek heb ik dan een hoge ping en in het dal een lage.

Als ik je een tip mag geven kijk eens hier: Demon biedt nieuwe ADSL-producten voor consumenten Demon heeft nu voor 55euro een 1024/512 ADSL verbinding voor 55euro per maand zonder aansluitkosten en met gratis modem. Erg interessant, heb Chello al opgezegd.
Bedankt voor de Demon tip, ziet er heel aantrekkelijk uit, helaas hier in Zeewolde nog niet beschikbaar :( (oftwel die had ik anders direct genomen, scheelt erg veel met Tweakdsl).

• Bart-01
Cutebritney schreef op 22 december 2002 @ 13:34:
Titel editje :)

Zet Edonkey eens totaal uit. Ik kan me herinneren dat edonky zoveel connecties opbouwd, dat je hele verbinding er traag van wordt. Of schroef het max aantal connecties eens omlaag :)

Met een ADSL pakket welke 512kbit upload heeft, zal het uiteraard beter gaan. Je hebt 4x zo veel upload tot je beschikking, dus in princiepe kun je ook 4x zoveel clients draaien :)
tenzij je dan ook meer gaat sharen met Edonkey etc natuurlijk ;)
Oops niet gedacht aan de vele connects van Edonkey, zal ik direct eens uitproberen, bedankt !.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:47
Bart-01 schreef op 22 december 2002 @ 14:15:
[...]
Bedankt voor de Demon tip, ziet er heel aantrekkelijk uit, helaas hier in Zeewolde nog niet beschikbaar :( (oftwel die had ik anders direct genomen, scheelt erg veel met Tweakdsl).
Vreemd want als Tweakdsl beschikbaar is moet Demon ook beschikbaar zijn, want ze lopen beide via BBned. Volgens mij las ik ergens dat de check van Demon niet helemaal up to date is. Check anders eens op www.bbned.nl

[ Voor 13% gewijzigd door waslijn op 22-12-2002 16:38 ]

• Bart-01
Waslijn schreef op 22 December 2002 @ 16:37:
[...]
Vreemd want als Tweakdsl beschikbaar is moet Demon ook beschikbaar zijn, want ze lopen beide via BBned. Volgens mij las ik ergens dat de check van Demon niet helemaal up to date is. Check anders eens op www.bbned.nl
Dat wordt bellen met Demon, want inderdaad met de check van BBned geeft hij aan dat het vanaf dec 2002 beschikbaar is.

Mijn dank wordt steeds groter !.

• Bart-01
Toch even een schop.

Inmiddels heb ik het 8Mb/512Kb economy abbo van Publishnet (de aanvraag bij Demon liep mis, en de wijze van werken bij Demon staat me niet aan) en mijn problemen met meerdere computers op internet zijn opgelost.
Als 1 van de computers aan het online gamen is (MOHAA en zo) en een andere aan het browswn of downloaden, dan heeft de gamer er geen last van (in sterk contrast met de kabel verbinding waar dan de ping omhoog schoot).
Gisteren een file van 660MB gedownload, terwijl er op de andere pc online werd gegamed. De file kwam binnen met een gemiddelde van 600KB/s erg lekker!.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 19:11

Sa1

Bart-01 schreef op 13 April 2003 @ 10:13:
Toch even een schop.

Inmiddels heb ik het 8Mb/512Kb economy abbo van Publishnet (de aanvraag bij Demon liep mis, en de wijze van werken bij Demon staat me niet aan) en mijn problemen met meerdere computers op internet zijn opgelost.
Als 1 van de computers aan het online gamen is (MOHAA en zo) en een andere aan het browswn of downloaden, dan heeft de gamer er geen last van (in sterk contrast met de kabel verbinding waar dan de ping omhoog schoot).
Gisteren een file van 660MB gedownload, terwijl er op de andere pc online werd gegamed. De file kwam binnen met een gemiddelde van 600KB/s erg lekker!.
mja, zelf heb ik ook die 8mbit connex met meerdere gebruikers. 't Maakt allemaal nix meer uit, als der 3 aan het online gamen zijn, en de andere 2 zijn lekker aan het surfen merken de gamers der nix van, totdat er wordt geupload / mails versturen. Dan gaat het niet meer.. mjaarjah, opzich wel raar.

als je dus upload op max (ongeveer 55kb/sec) dan is het ondoenelijk om te gamen, echter wanneer er max gedownload wordt (ongeveer 875kb/sec) is er echt totaal geen probleem.

is hier een logische verklaring voor?

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 18:24
Ja, er is een logische verklaring voor, je kunt grofweg 2 soort datastromen onderscheiden, actieve (ping tijd bijv) met weinig bandbreedte, en inactieve die veel bandbreedte gebruikt (downloads bijv). Nu worden er altijd bevestigingspakketjes meegestuurd zowel bij actieve als inactieve stromen, ACK's genaamd. Bij actieve streams is het -zeer- belangrijk dat deze ACK's niet in de wachtrij komen, zowel dan krijg je pingstijging (lag in games). Dus op het moment dat een 2e iemand binnen je netwerk gaat surfen, emailen, of downloaden, dan kan het voorkomen dat de ACK's van de 1e persoon in de wachtrij worden gezet achter die van persoon B, zodoende treedt er LAG op.
In Windows is er geen manier om bijv de ACK's voorrang te geven op al het overige verkeer in Linux is die er wel. De info daarover vind je vast wel hier ergens op GoT.

Ik zelf heb een netwerk van 3 Clients en 1 Linux server.
Op deze server hebt ik het "wondershaper script" geinstalleerd en nu zorgt linux ervoor dat de ACK's voorrang krijgen, zodat ik lekker kan door csen als mn moeder of broertje ff gaat surfen, downloaden, whatever.

Hopelijk is het nu wat duidelijker (kweet btw zelf niet 100 % zeker of het precies zo werkt :P maar in grote lijnen zeker)

[ Voor 13% gewijzigd door Magnolia op 03-06-2003 21:51 ]

Ontspan.

Pagina: 1