Toon posts:

IBM drives defect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al 3 ibm schijven defect gehad (in 4 maaden).
1 x IBM IC35L060 - 40 GB
2 x IBM IC35L060 - 60 GB
(pc wordt nix lomps meegedaan, staat 100% van de tijd stabiel op de grond)

Alle drie worden ze mooi gerepareerd en weer teruggestuurd, maar je krijgt weer hetzelfde type terug. Nu heb ik 1 gerepareerde schijf en 2 nieuwe terug gekregen.
Een van de nieuwe maakt nu alweer het bekende ibm geluid. Deze gaat dus ook weer naar de haaien.

Nu heb ik met de search al eens gezocht en zag dat veel mensen dit probleem hadden.
IBM heeft gewoon een slechte serie gemaakt.
Hoeveel mensen hebben ook een defecte drive gehad, en is hier collectiefs niets aan te doen (mailtjes naar ibm of consumenten bond o.i.d.)

Ik vind dat ibm een harddisk terug moet sturen van een andere serie anders blijf je netzolang drives terugsturen totdat het een keer buiten de garantie valt :(..

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-03 12:29
Waarschijnlijk is het een thermische ontwerp-fout van IBM. Je MOET de schijven ACTIEF koelen om deze langer mee te laten gaan.
Ik heb zelf 4x 30GB IBM actief gekoeld. Er is in 3 jaar tijd pas eentje uitgevallen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 08:59

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb sinds 1,5 jaar een 45 gig draaid perfect..... met een grote fan erop >:)

Die IBM staan erom bekend dat ze vaak stuk gaan doordat ze te warm worden.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is inderdaad een bekend geval. Dit geldt bovenal voor de 60GXP en 75GXP series. Maar wanneer je ze op het moment (onder garantie) terugstuurt, dan heb je dikke kans dat je een 120GXP terugkrijgt :Y)

Let er verder op dat IBM in hun specs opgeeft dat deze HDD's NIET zijn bedoeld om er 24/7 mee te draaien.. Alhoewel, in praktijk is dat wel min of meer mogelijk, maar dan moet je ze inderdaad actief koelen.

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Een 40G en een 45G, beide defect na 9 maanden, kreeg er exact dezelfde voor terug (gerepareerd dan). Nu heb ik dus *weer* een rotte 45G schijf. Deze gaat terug en ik eis gewoon een andere serie. Airflow in de kast zit wel goed, dus het thermische probleem is bij mij niet echt aan de orde.

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

GarBaGe schreef op 22 december 2002 @ 11:12:
Waarschijnlijk is het een thermische ontwerp-fout van IBM. Je MOET de schijven ACTIEF koelen om deze langer mee te laten gaan.
Ik heb zelf 4x 30GB IBM actief gekoeld. Er is in 3 jaar tijd pas eentje uitgevallen.
Mhh,
waarschijnlijk willen de IBM fans dit niet graag horen, maar ik computer met PC's al sinds de 80' er jaren. In al die tijd is er geeneen van mijn WD schijven overleden, gekoeld of niet gekoeld. Stapels Quantum schijven, en mjn enige Maxtor schijf is ook overleden, na ca.4,5 jaar.

(Ik heb zo'n 10 WD schijven, waarvan er nu 4 in deze PC zitten.)
Er zit nu ook 1 x 5400 toeren Deskstar IBM in sinds ca. 2 jaar.

In de 2e PC zitten 1 x WD 5400 toeren en 1 x IBM 4000 toeren Deskstar, en mijn laatste nog werkende Quantum schijf.

De router/firewall PC heeft twee oude WD-Caviar schijven van meer dan 5 jaar oud.

Mijn conclusie, die uiteraard strukt persoonlijk is ;) , is dus dat ik alleen nog maar WD schijven koop.

Komisch genoeg levert IBM trouwens de koppen voor de prof. Expert serie van WD .. :P

Kanttekening :
Ik koop dus NOOIT harde schijven bij vage bedrijven als Vobis, die een historie hebben met grijs import. Dat beteknt dus dat ze in het verre oosten dump partijen opkopen van harde schijven die eigenlijk wegens afkeur vernietigd moesten worden, en dus uiteraard GEEN fabrieksgarantie hebben. !!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 20:31

star-saber

Ryzen

WD goede schijven nou hier in iedergeval niet
hier zijn er 2 overleden met een dag ertussen :(
actief gekoeld werden ze

Verwijderd

GarBaGe schreef op 22 December 2002 @ 11:12:
Wat die IBM-schijven betreft hoor je veel mensen elkaar maar wat napraten. Eerst was het alleen de 75-serie met problemen. Toen alleen de 75 en 60-serie. Maar bekend is dat ook de 120GXP meer uitval heeft dan vergelijkbare merken.

Dan dat verhaal over die koeling. Ook gekoelde IBM-schijven vertonen een hoog uitvalpercentage. Eigenlijk geef je daar zelf als een voorbeeld van. Want 1 per 3 maal 4 jaar is al 8 % per jaar. En dat is natuurlijk een percentage waarbij iedere schijvenfabrikant het wel kan schudden. Je vindt dat zelf toch hoop ik ook niet acceptabel?

Verwijderd

IBM was heel goed met de betrouwbaarheid. maar de de 60gxp en 75gxp hebben veel problemen. toch is IBM gemiddeld heel betrouwbaar, kijk maar op tweakers.net . Van een frans onderzoek van een paar weken geleden. daar kwam WD het onbetrouwbaarst uit. En dat zijn ook mijn ervaringen, ookal heb ik nu 2 stukke ibm's.
Pagina: 1