Toon posts:

Processor te heet? Of gewoon kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PIII 800mhz op een nieuw ASUS moederbord gezet (oude moederbord was overleden) maar ik krijg 'm nog niet echt aan de praat. Alleen als ik het mobo instel op een kloksnelheid van 60 dan start de PC op en draait 'ie op 360mhz. Tijdens het opstarten geeft het mobo wel een heeeeeeel er lange piep en op een gegeven moment loopt de machine toch weer vast. :(

Nou viel het me op dat er op de processor en het koelblok wat bruin-gele korsten zaten toen ik het koelblok er af haalde. Zou dat uitgedroogde koelpasta kunnen zijn? :?

Zou het kunnen zijn dat het het koelblok door die korsten niet meer goed op de processor aansluit waardoor de processor bijna direct al te warm wordt? Zou een dotje verse koelpasta tussen het blok en de processor helpen?

Verwijderd

proberen kan nooit kwaad :)
maar chek eers ff of er geen jumpers zijn en of er geen instellingen zijn voor de processor. verder draait de processor op 100Mhz.. dus moet die staan op 100 x 8..
kijk dus of zowel alles goed op het mainboard staat alszowel in de bios..
en natruurlijk een goede koeling :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel, probeer het gewoon..? Dan ben je daarmee ook een echte Tweaker! ;)

En verder: welke moederbord heb je überhaupt :? Het heeft weinig zin om een heel verhaal te posten zonder enige melding van de relevante specs. Sla de FAQ Forumgedrag er maar op na :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Is het de cpu fan misschien overleden ofzo?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord (Asus TUSL2-C) ik op alle mogelijke kloksnelheden tussen 60 en 133 mhz geprobeerd. Oorspronkelijk draaide de processor op 6x133 maar daar'mee komt íe nu niet eens door de BIOS check (loopt al vast bij de geheugentest ***geheugen is overigens prima in orde, uitgebried getests, meerder reepje geprobeerd****)

De multiplier staat vast op 6x (vandaar dat 'ie het minst slecht werkt op 6*60 mhz)
Op de processor staat 800/256/133 1.7 wat volgens mij 800mhz, 256kb cache, 133mhz klok en 1.7 volt moet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
o ja, de fan is niet overleden: er zit geen fan op, alleen koelribben ....

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Er zit geen fan op :? Wat voor heatsink heb je daar dan? Check de cpu temparatuur eens en/of leg je vinger eens op de heatsink.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

nou je processor draait dus inderdeaad op 800mhz hij heeft 256kb cache en draait op een FSB van 133Mhz. maar ik denk dat je processor niet helemaal in orde is :(
want je zegt dat je geen ventilator hebt op je koelrib, en da's niet best!!!!!!! je processor wordt niet goed gekoeld...
hoogstwaarschijnlijk heeft je processor de geest gegeven, en kan zijn dat die nog een keertje opstart maar vervolgens helemaal dood gaat..
hoe kom je er eigenlijkbij om je processor van een koelrib zonder ventilator te gebruiken?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gok dat de CPU uit zo'n OEM systeem (IBM, Dell, Compaq, etc) is gehaald ;)
Daar zitten van die gigantische koelblokken op, dat moet zeker wel voldoende zijn, mits je een beetje fatsoenlijke airflow in je kast hebt..

Wat zijn de verdere specs? Alleen maar mobo + CPU melden is niet voldoende.. Vooral: wat voor geheugen heb je? Kan deze FSB@133 wel aan? Latencies een beetje netjes gezet? etc..etc.. Het zijn de kleine dingetjes..

Verwijderd

hij kan natuurlijk ook opstarten met de standaard instellingen, ff bios clear-en en dan opstarten kijken of die ut doet. start die op dan de instellingen in de bios goed zetten...

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

Denk dat je cpu gewoon te heet wordt, zal niet zomaar kappot zijn.

Dingen die je eventueel even kan doen: die bruine troep onderzoeken (ja echt! met een loep enzo ;)) en even verwijderen indien het aangekoekte pasta is... en je kan natuurlijk even bij de lokale computer-boer een coolermastertje halen met fan. Geen geweldige koeler maar misschien dat het voldoende is.

CPU zal niet brak zijn lijkt me, dan doen ze namelijk helemaal niets meer :)

Verwijderd

Topicstarter
CPU met gigantische koelribben komt inderdaad uit een OEM: HP Brio. Het RAM komt daar ook uit en kan prima op 133mhz draaien (doet het ook uitstekend in m'n andere PC)

Latenties netjes gezet? Wat is dat (***duh***)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
De laatste PC met koelribben die ik heb gehad was een Pentium II 300mhz maar vanaf Pentium III heeft er altijd een fan opgezeten (heb een OEM pc gehad met een PIII slot 1 500mhz & een zelfgebouwde met PIII s370 800mhz 256kb cache 133mhz beiden met fan)

Dus ik gok ook dat de CPU zo goed als dood is...helaas, maar je kan nog kijken naar wat die "bruin-gele korsten" precies zijn, maar voorderest kan je er denk ik weinig meer aan doen.

Verwijderd

Topicstarter
'k geloof toch niet dat 'ie dood is: op 60mhz start Win98 gewoon op en heb ik zelfs alle drivers voor het nieuwe mobo en de nieuwe videoplan kunnen installeren .... totdat íe weer vastliep natuurlijk.

'k zal de korsten er 's afkrabben en laat wel weten wat 'ie doet .... fannetje zal er er wel op zetten want ik begrijp dat dat toch redelijk standaard is

*** stoute HP mannetjes :-) die een PIII zonder fan leveren ***

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 22 December 2002 @ 20:12:
De laatste PC met koelribben die ik heb gehad was een Pentium II 300mhz maar vanaf Pentium III heeft er altijd een fan opgezeten (heb een OEM pc gehad met een PIII slot 1 500mhz & een zelfgebouwde met PIII s370 800mhz 256kb cache 133mhz beiden met fan)

Dus ik gok ook dat de CPU zo goed als dood is...helaas, maar je kan nog kijken naar wat die "bruin-gele korsten" precies zijn, maar voorderest kan je er denk ik weinig meer aan doen.
Wil niet vervelend zijn, maar bij ons komen regelmatig tweedehands merksystemen binnen. Denk aan HP, IBM & (het voormalige) compaq.

Daar zitten op de PIII ook enkel koelblokken.
Wat ik ben tegengekomen, loopt van 450 tot 800 en prima zonder fan!

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
Ja ik heb hier ook een P!!! 700/256/100/1,65 afkomstig uit een HP Vectra en had ook enkel koelribben. Werkt nog steeds perfect, met 3 fans erop :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel, we weten onderhand dat het allemaal ook prima werkt met een gigantisch koelblok en uitstekende airflow, maar daarmee wordt het probleem van de topicstarter nog niet echt opgelost..

Ergo: ontopic aub ;)

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
ok ontopic.....pak een fles wasbenzine en maak daar je CPU en koeler mee schoon. Kwak een beetje verse prut op je proc, koeler erop en haal zo veel mogelijk onheil van je mobo af. Nu ga je testen op 133 met zo min mogelijk kaarten en geheugen in je bak. Lukt dit? doe er dan weer wat bij en ga zo door. Lukt dit niet? Zet je raam open en ik ben er om hem op te vangen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 20:27:
..

*** stoute HP mannetjes :-) die een PIII zonder fan leveren ***
Jij stout dat je een PIII zonder fan inbouwt ;). Overigens wil ik em ook wel vangen als tie echt niet vloeiend wil draaien op dat Asus mobo. Maar veel succes iig, hoop dat het lukt.

LinkedIn
Instagram

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

-Fallout- schreef op 22 December 2002 @ 20:57:
ok ontopic.....pak een fles wasbenzine en maak daar je CPU en koeler mee schoon. Kwak een beetje verse prut op je proc, koeler erop en haal zo veel mogelijk onheil van je mobo af. Nu ga je testen op 133 met zo min mogelijk kaarten en geheugen in je bak. Lukt dit? doe er dan weer wat bij en ga zo door. Lukt dit niet? Zet je raam open en ik ben er om hem op te vangen.
Hierin ligt volgens mij ook het probleem: je zegt dat er bruine korsten op zowel de heatsink als op de processor zitten. Waarschijnlijk zijn dat de resten van de koelprut die er ooit tussen gezeten heeft. Als je die, zoals -Fallout- beschrijft weghaalt, en vervangt door nieuwe koelpasta, zal waarschijnlijk je probleem opgelost zijn.

Ik denk namelijk dat, omdat jouw pc wel nog werkt op 360mhz, je proc door die bruine aanslag zijn warmte niet meer goed kwijt kan. Op die lage snelheid produceert ie namelijk zo weinig warmte, dat ie net nog kan booten, en een paar drivers kan installeren, maar vervolgens hangt ie omdat de processor toch weer te warm wordt.

Probeer, als dat nog lukt, eens met Asus PC-probe (brak programma) of Motherboard Monitor de temperatuur van je processor uit te lezen (op 360mhz).

Verwijderd

hellfire_ultd schreef op 23 december 2002 @ 09:52:
Probeer, als dat nog lukt, eens met Asus PC-probe (brak programma) of Motherboard Monitor de temperatuur van je processor uit te lezen (op 360mhz).
ik denk dat in bios checken meer zin heeft, aangezien de bak niet helemaal lekker boot. ;)

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 10:19:
Ik heb een PIII 800mhz op een nieuw ASUS moederbord gezet (oude moederbord was overleden) maar ik krijg 'm nog niet echt aan de praat. Alleen als ik het mobo instel op een kloksnelheid van 60 dan start de PC op en draait 'ie op 360mhz. Tijdens het opstarten geeft het mobo wel een heeeeeeel er lange piep en op een gegeven moment loopt de machine toch weer vast. :( ..........
Hoe zit 't eigenlijk met je voeding??? (Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat er wat anders aan de hand is...) 't kan natuurlijk zijn dat er ergens een lijntje niet helemaal zuiver is. ;)

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een triest bericht voor alle Pentium doodgravers die het voorzien hebben op de begrafenis van een zieke PIII: IT'S ALIVE !!!!!!!!!!!!!! And kicking! (voor zover je dat van een PIII kan zeggen).

Zoals ik in mijn opening al suggereerde zorgden de koortslip korsten voor ruimte tussen het koelblok en de core waardoor de warmte niet weg kon. Met wat alcohol (help altijd bij een zieke :) ) de korsten weggehaald en zie, op 360 liep 'ie stabiel.

Na deze bijna dood ervaring (de PIII had al voor de poorten van de hel gestaan, vandaar ook dat Hellfire precies wist wat er loos was :> ) vertelde de PII dat het erg warm is in de hel, te warm om op 800mhz rond te rennen.

Nee, alle gekheid op een stokje: ik heb een casefan geplaatst (nou ja, een fan uit een oude AT voeding maar da's hetzelfde formaat 8) ) en dat hielp al weer wat maar 800mhz was nog wat te veel. Omdat de processor in de nieuwe kast weggestopt zit achter de voeding kwam er nog steeds onvoldoende frisse lucht bij.

Vandaar vanavond een koelertje voor een AMD er op gezet (ik wist niet dat socket A en FCPGA 370 dezelfde koelers hadden :o ) en gaan met die banaan!!! Gewoon op 800mhz

Moraal van dit verhaal: een zieke processer die in coma raak is nog niet dood !!!

Verwijderd

Moraal van dit verhaal: een zieke processer die in coma raak is nog niet dood !!!
Moraal van het verhaal: zorg ALTIJD voor een goede koeling !!!
Pagina: 1