[LaptopHD] 44 pins ATA-3 en Ultra DMA/100 IDE

Pagina: 1
Acties:

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-03 08:41
Heya all,

ik heb een zeer oude laptop hier. Met daarin een 4gb hardeschijf van Hitachi. Tot mijn oneindige verdriet crashte de laptop, en bij het formatteren bleken er 5000(!) kapotte clusters op de harde schijf te zitten.
Daarna een scandisk gedraaid, en toen vond hij 112 NIEUWE kapotte clusters. Nu bij de tweede keer scandisk weer allemaal nieuwe.
Kortom hardeschijf is kaduuk.

Nu heb ik op de site gevonden dat de aansluiting van deze hardeschijf een 44-pin ATA-3 interface' is.
Via de pricewatch heb ik wat 2,5" harddisks gevonden, maar die hebben een Ultra DMA/100 IDE (U-100 IDE) aansluiting. Is dit compatible? Of kan ik beter via V&A een 2e-hands op de kop proberen te tikken?

[ Voor 18% gewijzigd door Super Snackman op 22-12-2002 09:24 ]

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle Laptop HDD's hebben een 44-pin aansluiting. Die kapotte van jou heeft een ATA3 interface (UDMA33 dus) en die op de PW heeft een UDMA100/ATA100/ATA6 interface. Ze gaan gewoon passen, enkel de interface verschilt. Alleen geeft dit volgens mij nog geen garantie dat die nieuwe ATA100 HDD ook daadwerkelijk op ATA100 gaat lopen, omdat je hoogstwaarschijnlijk een oude laptop hebt met een UDMA33 IDE controller. Maar dit kan ook geen kwaad, die dingen zijn op dat punt backwards compatible :)

Let er verder wel op dat de BIOS van jouw laptop de grootte van de nieuwe HDD aankan. Zoek anders naar BIOS updates op de site van de laptopfabrikant.

• Super Snackman
Tja ik vind dus vrij weinig over mijn laptop/bios. MAar daar kan ik inderdaad wel even naar kijken.
Volgens mij heeft de hd die ik op het oog heb een ATA-5 interface. En die zou dus downwards compatible moeten zijn met ATA-3..?
Magoed, als de laptop maar 4 van de 10 gieg ziet vind ik dat geen probleem. Belangrijker is het dat ik er mee werken kan...

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 08:59

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Nog een tip voor de toekomst... Als de harddisk bezig is de laptop niet bewegen... Wil wel eens fout gaan. Heb bytheway nog een 5 gig liggen hier, komt uit een Compaq ding. Wat voor laptop is het eigenlijk. Vaak kunnen PI machines maar 8.4 gig aan, maar dat geeft ook niet moet je gewoon in het mbr een redirectie schrijfen voor een grotere harddisk. Heeft elke fabrikant wel een tooltje voor. heb wel eens een 45gig in een pI gedumt >:)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Super Snackman
Het is een AMD K6-2 333 mhz. Ik heb je op MSN toegevoegd.

Ik ga zo ook Norton Diskdoctor eroverheen halen. Een progsel van Hitachi zei dat de HD stuk was. (Duh)

[edit]
Zal wel niet mogen wat ik deed.

[ Voor 66% gewijzigd door Super Snackman op 22-12-2002 12:52 ]