SCSI HD wel in Device Manager, maar niet in Disk Management?

Pagina: 1
Acties:

• ReLexEd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2025

ReLexEd

2 ReLexEd or not 2 ReLexEd???

Topicstarter
Ik zit hier met een HD die kennelijk een ATV-dag heeft opgenomen....

Gisteren deed ie het nog prima, geen vuiltje aan de lucht....
Vanavond gaf XP ineens aan dat er een bestand niet weggeschreven kon worden naar I: (die SCSI-schijf dus ;)), en dat ie het meerdere malen had geprobeerd....

De eerste herstart erna, was de partitie erop niet meer toeganglijk.

In de devicemanager zie ik hem nu nog wel staan, maar in disk-management vertikt ie het.

Ik heb al geprobeerd om hem onder DOS aan te spreken, maar vannuit de BIOS wordt ie wel gedetecteerd, maar zodra ik hem dan met SYMDISK.SYS vannuit de config.sys probeer aan te roepen, krijg ik een DRIVE ACCESS ERROR.....

Ook Partition Magic heeft er duidelijk moeite mee, die geeft bij het opstarten een melding: "Error 100, Bad Partition Table", en kapt er dan mee...
Dus daar kan ik ook niet de data mee verhuizen...

Zelf hoop ik dat er nog een manier is, om nog bij de data te komen, en hem eventueel daarna een Low Level Format te geven.

Iemand eerder zoiets meegemaakt?, en zoja, wat is hier nog aan te doen, los van de Low Level?

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
1) In de device manager wordt die als een apparaat herkend,maar wordt niet meer als een hd aanzien,waardoor die niet in de diskmanager komt (vrij normaal)
2) Zoals er staat is dus de fat beschadigd (fat32 of ntfs ?) of de hd kapoet
3) Probeer met norton scandisk of zo de fat te herstellen,of in dos : "fdisk /mbr"

• ReLexEd

ReLexEd

Topicstarter
1) Hoezo is dat vrij normaal dan?
Als er nou geen leesbare partities meer op staan, bedoel je dat?
2) Lijkt mij inderdaad wel ja, en ik vrees voor het laatste....
3) Ik kan er dus op geen enkele manier met HD-tools bij.... zodra ik door de BIOS heen ben, kan ik hem alleen via de device-manager zien, maar benaderen ho maar....

Wat ik me afvraag, als ik hem wel kan benaderen voor een Low-Level formaat, is er dan niet een manier die gebruikt kan worden om de FAT te repareren?

FDISK kan ik zowiezo niet gebruiken, omdat ie hem niet wil accepteren met SYMDISK.SYS, en zonder SYMDISK.SYS kan ik hem onder DOS niet aanspreken.....

Da's ook de reden dat ik m'n hoop had gevestigd op Partition Magic, maar daar heb ik ondertussen al meer info over gevonden.
PM geeft in de Knowledge Base aan, dat je de partities maar moet herindelen.. (hoe wil ik dat doen zonder FDISK of PM?!?!?!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
met easyrecovery pro kun je hem volgens mij nog wel benaderen.

• ReLexEd

ReLexEd

Topicstarter
Ook Easy Recovery kon er in eerste instantie niet bij.
Wat ik uiteindelijk wel voor elkaar heb gekregen is de schijf op disable zetten in de device manager, en vervolgens opnieuw opstarten. Daarna enablen, en Easy Recovery aangooien...
Toen kon ie er wel wat mee... maar niet genoeg om de boel te reviven....

Hij gaf iets van 100 bad blocks... en aangezien het een schijfje van 4.5Gb is, beschouw ik hem maar als definitief overleden....

Een low-level vannuit de SCSI-BIOS deed ook weinig, daar liep ie na +/- 14 minuten reutelen tegen een fout aan, en gaf ie netjes aan dat de schijf niet bruikbaar zou zijn....

Al met al... RIP UW-SCSItje..... (Moh, hij heeft 5 jaar trouwe dienst gedaan, dus daar ben ik niet rouwig om.... ;))

In ieder geval bedankt voor de tips allemaal!

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
oh,5 jaar is toch niet niks nee

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:56

DDX

al gekeken in scsi bios ?
en dan verify optie doen

wilt nog wel eens bad sectors remappen
als die al mis gaat kan je het waarschijnlijk opgeven (en dus garantie..)

trouwens ook even belangrijk: termination e.d. klopt nog ? (kabel niet kapot bijv)

trouwens in dos benaderen met fdisk zou gewoon moeten werken
(tenminste op alle adaptec controllers en ami/mylex raidcontrollers die ik ken zonder drivers)
en anders misschien linux rescue flop met fdisk ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
schijf 5 jaar oud en dan stuk?,

dan zekers even kijken bij de fabrikant, veel leveranciers geven op hun scsi disken namelijk 5 jaar garantie!!

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1