Wat veroorzaakt hoge, luide pieptoon voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb het nou al paar keer meegemaakt, bij een enermax 235watt hebbik het , en hier nuy met een 350 noisecontrolled codecom voeding. Na 10 minuten de pc aan te hebben begint er een zooo iritante piep uit de voeding te komen, en het is niet de fan. Het is net zo hoog als een ouwe TV maar dan 2-3 keer zo hard . Het piepje verandert ook even als ik bijvoorbeeld een scherm open.
Weet iemand wat die waardoor die piepen veroorzaakt worden?
Ik weet waar het nu vandaan komt, zie plaatje 10e post...

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 22-12-2002 14:01 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik meen dat het of een Elco of een of ander spoeltje was wat die pieptoon veroorzaakt.

Verwijderd

was dat niet een condensator?

Verwijderd

Elco = electrolytische condensator dacht ik

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
ja ik meen ook dat het een resonerende elco of spoeltje betrof...

volgens mij kun je het probleem verhelpen door de voeding open te halen en de betreffende elco / spoel met kaarsvet of hars of zo te bedekken..
dit zou de pieptoon moeten voorkomen (correct me if i m wrong)

(ik heb hetzelfde probleem met zijn monitor maar ben er nog niet aan toegekomen om te fixen )

[ Voor 3% gewijzigd door mcbadass op 22-12-2002 02:31 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

Shunt

Boe

Tutti-frutti schreef op 22 december 2002 @ 01:29:
Ik heb het nou al paar keer meegemaakt, bij een enermax 235watt hebbik het , en hier nuy met een 350 noisecontrolled codecom voeding. Na 10 minuten de pc aan te hebben begint er een zooo iritante piep uit de voeding te komen, en het is niet de fan. Het is net zo hoog als een ouwe TV maar dan 2-3 keer zo hard . Het piepje verandert ook even als ik bijvoorbeeld een scherm open.
Weet iemand wat die waardoor die piepen veroorzaakt worden? (warmte :?)
gebeurt dit niet bij een overbelasting van de voeding :/ ik heb eens naar je specs gekeken :/ en het lijkt mij dat je voeding een beetje te kort zal schieten

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Maak hem open en je weet het...

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Heb dat laatst nog meegemaakt met mijn harde schijf. Het geluid lijkt (misschienis) afkomstig van de pcspeaker. Die hd had daarbij ooks.m.a.r.t.-warnings. Staat s.m.a.r.t. bij jou aan? controleer dat eens. Dat piepje krijg je dan bij intensief gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door SilentStorm op 22-12-2002 03:01 ]

Localhost is where the heart is

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Shunt schreef op 22 december 2002 @ 02:47:
[...]

gebeurt dit niet bij een overbelasting van de voeding :/ ik heb eens naar je specs gekeken :/ en het lijkt mij dat je voeding een beetje te kort zal schieten
a dat doetie zeker niet, en B het is mijn systeem niet :) het gaat om een

xp1700
gf3 ti200
soltek kt266a mobo
256 ddr
een d740x 40 gb..
verder niets dus echt meer dan zat !

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

mcbadass schreef op 22 December 2002 @ 02:30:
ja ik meen ook dat het een resonerende elco of spoeltje betrof...

volgens mij kun je het probleem verhelpen door de voeding open te halen en de betreffende elco / spoel met kaarsvet of hars of zo te bedekken..
dit zou de pieptoon moeten voorkomen (correct me if i m wrong)

(ik heb hetzelfde probleem met zijn monitor maar ben er nog niet aan toegekomen om te fixen )
idd met vet kun je resonanties onderdrukken. Neem wel zuurvrij vet...... anders wordt er mogelijk wat aangetast....
PS: als de Elco.... uitgedroogd is help het niet... dan vervangen. Let op: veiligheid!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
ik heb de dader.. als ik er op blaas is het even weg.. maar laat ik er een fan op gericht staan.. heel dicht bij.. blijftie piepen !

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/itegelaar/PSU.jpg

PLAATJE IS VAN INET.. niet mijn eigen

Ik heb er op geblaze door papier er omheen te doen en er op te blazen. Is dit te vervangen of te maken, kheb nameljik het iodee dat het het belangrijkste onderdeel is :).

[ Voor 17% gewijzigd door Tutti-frutti op 22-12-2002 14:04 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Even wat strakker insolderen (of juist losser) evt. hittevaste materiaal gebruiken om waartegen hij nu resoneert te vullen als een soort wollendekentje als buffermateriaal/stootbumpertje. Let wel op de airflow en de hitte van de koelvoeten dus niet de hele zooi inpakken :) .

Indien jouw voeding er ook zo uitziet: even goed schoonmaken en je kan er weer 2 jaar tegenop....

Verwijderd

is een trafo uit een geschakelde voeding... dus geen Elco. Het is de resonantie tgv de belasting/schakelfrequentie die je hoort. Tips van net lijken me prima. Mocht je nog wat zuurvrij vet willen gebruiken, liever niet dus, ... houdt rekening met het smelt punt en niet teveel anders kan de trafo zijn warmte niet meer kwijt.....
Pagina: 1