Toon posts:

[win98SE] zit CD-rom niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een AMD K6 systeempje, maar heb jou een nieuw moederboard (ECS K7S5A) met een duron 1,3 Ghz en een ATX kast gekocht.

Ik had geen zin om windows opnieuw te installeren, omdat ik bang was dat tijdens dat proces gevoelige backup informatie verloren zouden gaan. Ik heb de harde schijven(1*IBM 14Gig + 1*4,5Gig), floppy, videokaart(Stealt3 S540 PCI) en Aopen CD-rom speler overgezet in de nieuwe kast met het nieuwe moederboard.

Ik had wat klachten van windows verwacht, maar dat ik daarna WEL de drivers vanaf de CD kon installeren, en dat alles dan weer goed ging...

Dit is NIET helemaal het geval, hij herkent de CD-ROM speler niet... die ziet ie geen eens(in de bios wel), en zonder cd-rom kom ik nie zo ERG ver...

hoe krijg ik windows zo ver dat ie snapt dat de cd-rom wel zichtbaar is
(harde schijven zijn op IDE1 en CD-rom op IDE2)
master, slave instellingen staan goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 23:34 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je zou kunnen overwegen om te booten met een bootdisk en dan alsnog te formatteren en installeren.

Verwijderd

je zou bij apparaat beheer het toe kunnen voegen of je doet gewoon "nieuwe hardware detektie".
Het is wel riskant wat je deed. Stel dat er een oude driver blijft hangen in het systeem dan loop je risicos tav van het nieuwe moederbord en de CPU. Waarom geen backup op een aparte partitie gezet? Dat kan toch ook?

Verwijderd

Die risico's vallen wel mee. Hardware gaat niet defect door drivers, en windows gaat niet zomaar data wissen. Het enige risico wat je loopt is dat windows niet naar behoren werkt, en dat is overkomelijk.

Als je nog wel beschikking hebt over internet op die machine: download de drivers gewoon van de website vd. fabrikant (mobo, vga, geluid, modem, netwerk, etc). Geen internet: boot van de windows-CD (in bios instellen) in dos mode met windows-ondersteuning, haal de cd-rom eruit, ga naar je windows-dir en type:
code:
1
2
path=c:\windows;c:\windows\system32;c:\windows\system;c:\
win

Daarna boot windows en heb je beschikking over je CD-rom. Wel even alle drivers installeren dan :P.

In het allerergste geval kun je gewoon de hele windows-installatie vanaf CD laten lopen, hij zal dan je huidige windows vervangen.

Wat ook goed wil helpen: opstarten in veilige modes en dan bij apparaatbeheer *alles* weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens uitproberen wat hezik zei...

nou, het path commando hielp nix...
dus ben nou ff windows installatie er overheen aan ut zette

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 10:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 10:36:
dus ben nou ff windows installatie er overheen aan ut zette
had je dus ook gewoon vanaf een Win98-opstartflop kunnen ipv vanaf al deze commando's en bios-aanpassing..
Risico's: ik zou het risico nog steeds niet nemen ....en omdat er van bijna alle drivers die moederbord/PCI-slot gerelateerd zijn moet je toch alles opnieuw installeren, waar je nu mee bezig bent...
Zorgen voor separate backups (andere partitie of brand het op CD) en begin met een schone lei is mijn advies/devies anders zit je mogelijk met allerlei foutmeldingen. Het uitzoeken ervan kost vaak meer tijd dan een herinstallatie. Daarna de favorieten en andere backups terug zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2002 11:09 . Reden: typvauten.... ]

Verwijderd

Topicstarter
hij doet ut...

heb alleen de drivers voor moederboard (en windows dan).
de rest van de drivers leek ie nog te kennen :)

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:24
hij kent waarschijnlijk zijn idepoorten nog niet goed

Verwijderd

had je dus ook gewoon vanaf een Win98-opstartflop kunnen ipv vanaf al deze commando's en bios-aanpassing..
In plaats van de hele tijd andermans oplossingen onderuit te halen en vervolgens iets te posten wat topicstarter zelf niet wil/heeft (hij _heeft_ die backups momenteel gewoon niet) zou je de volgende keer misschien kunnen proberen om of niet te posten, of om constructief te posten.
Risico's: ik zou het risico nog steeds niet nemen ....en omdat er van bijna alle drivers die moederbord/PCI-slot gerelateerd zijn moet je toch alles opnieuw installeren, waar je nu mee bezig bent...
een pci-slot gerelateerde driver ? eh ? Voor de rest overdrijf je, alleen het mobo is veranderd dus de enige drivers die hij hoeft te installeren zijn die van het mobo. Zoals je boven kunt lezen heeft hij dat gedaan, en nu heeft hij weer een werkende windows, zonder dat ie z'n gegevens kwijt is.
Zorgen voor separate backups (andere partitie of brand het op CD) en begin met een schone lei is mijn advies/devies anders zit je mogelijk met allerlei foutmeldingen. Het uitzoeken ervan kost vaak meer tijd dan een herinstallatie. Daarna de favorieten en andere backups terug zetten.
Ik ben het met je eens dat een goede backup en een volledige herinstallatie beter is, echter topicstarter had al aangegeven geen backup te hebben en geen volledige herinstallatie te willen. Kun je me uitleggen waarom je er toch over door blijft gaan dan?
Pagina: 1