ISA netwerkkaart identificeren...

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik probeer een oud ISA netwerkkaartje in een nog oudere P133 te installeren, maar ik weet überhaupt niet meer wat voor kaartje het is, laat staan dat ik er de drivers (voor Windows 98) voor kan vinden.

Ik heb het vermoeden dat het een NE2000 kloon is, misschien een Realtek, of anders één of ander simpel 3commetje.

Op de kaart zit heel dominant een grote "black box" met daarop:

GTS H05U09S 9821Y

Er zitten ook twee andere, kleinere black boxjes op:

GTS LPT100-05 8821Y
GTS FC-22 9824NW

Verder zit er nog een processor/controller op:

RMC RTL8019AS 85107P1 822F TAIWAN

Op de printplaat aan de bovenkant staat:

Made in China Rev 1.0

En op de achterkant:

IC M1 94V-O 9826

Wat voor een kaart is dit? Welke drivers moet ik gebruiken voor Windows 98?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Je hebt het antwoord al genoemd: RTL8019AS. Een Realtekje dus.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Thanks, de drivers heb ik nu geïnstalleerd, maar de kaart doet het nog niet... Ik heb het dos diagnostics appje gedownload, maar die zegt "there is no active LAN board on your system", zowel in een dosbox in Windows, als in "MS-DOS-mode", als ook in safe mode command prompt only.

Kaart stuk?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

maybe, koop gewoon een andere, kost toch niks meer.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Charlie23 schreef op 22 december 2002 @ 13:38:
maybe, koop gewoon een andere, kost toch niks meer.
Maar het is zondag ;)

Realteks zijn zowiezo flutkaartjes... Maarja, toch jammer natuurlijk als een stukje hardware overlijdt, ookal is het nog zo goedkoop :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op 22 december 2002 @ 13:24:
Thanks, de drivers heb ik nu geïnstalleerd, maar de kaart doet het nog niet... Ik heb het dos diagnostics appje gedownload, maar die zegt "there is no active LAN board on your system", zowel in een dosbox in Windows, als in "MS-DOS-mode", als ook in safe mode command prompt only.

Kaart stuk?
Dat het in SMCPO niet werkt is niet raar (dan worden er nl expliciet GEEN drivers geinstalleerd 8)7 )

Maar als de drivers erin zitten zou het moeten in Windows. Probeer anders met de hand ff een paar simpele diags:

-ping 127.0.0.1 (controleert de TCP/IP stack)
-ping <vul hier de IP in> (controleert de NIC config)
-steek er een UTP kabel in, steek de andere eind in een hub (of een crosscable in een andere PC) en probeer zo te pingen

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

kijk effe of je niet per ongeluk de kaart in een gesharede ISA gedaan hebt, dus probeer een ander slot.
Kijk ook effe in het bios of het slot soms niet gedisabled is.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Realteks zijn zowiezo flutkaartjes...
Daarom worden ze zoveel gebruikt! :+

Misschien dat de kaart in de verkeerde mode staat.
Meestal zijn er ook nog kleine DOS programma's waarmee je kunt aangeven of de kaart in plug-and-play mode moet werken of dat je het IRQ en adres vast zet.

Senile! Senile Oekaki

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Is er geen conflict met met andere hardware?

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-08 10:35
Wat ook nog wel eens wil helpen is niet automatisch laten detecteren, maar handmatig het type kabel instellen (via config proggie).

Bij oudere 3Com's wil dat vaak een probleem zijn, die auto-detect.

La dolce vita - non farmi ridere

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Soms helpt het ook de driver te verwijderen en weer opnieuw te installeren met de juiste IRQ en DMA settings, die al dan niet automatisch gedetecteerd worden. Een netwerkkaart hier, SMCnogwat doet altijd moeilijk met drivers, zowel onder Windows als onder Linux.

Soms zitten er ook nog jumpers op waarmee je kunt spelen.

Expanding the inexpandable

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Expander schreef op 22 december 2002 @ 14:27:
Soms helpt het ook de driver te verwijderen en weer opnieuw te installeren met de juiste IRQ en DMA settings, die al dan niet automatisch gedetecteerd worden. Een netwerkkaart hier, SMCnogwat doet altijd moeilijk met drivers, zowel onder Windows als onder Linux.

Soms zitten er ook nog jumpers op waarmee je kunt spelen.
Zitten helaas geen jumpers op, dat zou te makkelijk zijn :)

Het zou best een IRQ- of geheugenconflict kunnen zijn, maar het DOS utility progje waarmee ik dus wil kijken waarop die kaart staat ingesteld (en het eventueel veranderen) zegt dus dat er geen "active LAN board" in het systeem aanwezig is...

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 07:40

hefaistos

feestelijk gehandicapt

dan is er idd een conflicht met een andere kaart in 't systeem... speel es met je pci kaarten, kijken wat dat oplevert...

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op 22 december 2002 @ 22:39:
[...]

Zitten helaas geen jumpers op, dat zou te makkelijk zijn :)

Het zou best een IRQ- of geheugenconflict kunnen zijn, maar het DOS utility progje waarmee ik dus wil kijken waarop die kaart staat ingesteld (en het eventueel veranderen) zegt dus dat er geen "active LAN board" in het systeem aanwezig is...
Waarom zit je met dat DOS ding te kloten :? (of wil je hem in DOS gebruiken?)

Wat doet hij in Windows? - ging de driverinstallatie daar goed, en zo ja kun je pingen?

Oslik blyat! Oslik!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
dion_b schreef op 23 december 2002 @ 01:28:
Waarom zit je met dat DOS ding te kloten :? (of wil je hem in DOS gebruiken?)

Wat doet hij in Windows? - ging de driverinstallatie daar goed, en zo ja kun je pingen?
Windows zegt bij het opstarten dat de kaart niet goed werkt. Dus ik vermoed een resource conflict.

De diagnostics utility (om mee te kijken op welke IRQ en geheugenbereik het ding staat ingesteld en dat eventueel te veranderen) is voor DOS, en zegt bij het opstarten expliciet dat GEEN drivers geladen moeten zijn, om vervolgens te zeggen dat er geen "active LAN board" gevonden is.

Verwijderd

resource conflict.... bij een ISA.... daarom zegt ie "no active card"...
Dus prik hem effe in een kale computer dan met opstart diskette met de util van realtek erop opstarten en de juiste IRQ en I/O instellen. Kijk van te voren effe welke nog vrij zijn (systeem-apparaartbeheer-eigenschappen).
PS en dan weer uiteraard terugzetten....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 14:31 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je gaat naar de eigenschappen van je netwerkkaart en je verandert de IRQ instelling en reboot dan weer... net zolang totdat het IRQ wat jij opgeeft geshared wordt met een ander apparaat. Dramatische oplossing: Gooi al je kaarten wat niet relevant is er uit en installeer dan je ISA Nic... als deze goed functioneert ga je daarna alle andere kaarten er weer in zetten.

Verwijderd

Enforcer schreef op 23 December 2002 @ 19:14:
Je gaat naar de eigenschappen van je netwerkkaart en je verandert de IRQ instelling en reboot dan weer... net zolang totdat het IRQ wat jij opgeeft geshared wordt met een ander apparaat. Dramatische oplossing: Gooi al je kaarten wat niet relevant is er uit en installeer dan je ISA Nic... als deze goed functioneert ga je daarna alle andere kaarten er weer in zetten.
IMHO 'k vond mijn oplossing net iets eleganter...... ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
De enige "overige" kaart die erin zit is een geluidskaartje op IRQ 5. Eruitgesloopt, reboot, diagnostic progje ziet nog steeds geen kaart. NIC in slot van geluidskaart gegooid (misschien slot stuk ofzo? weet jij veel...) Zelfde probleem.

Ik kreeg dat kreng onder Linux ook al nooit aan de praat. Misschien toch stuk dan?

Ach, wat maakt het ook uit eigenlijk. Paar euro voor een nieuw kaartje...

Pagina: 1