4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Anoniem: 28864
toch echt aparte versterkers.
Ik noem het dus gewoon bi-wiring.
Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip
Bi-wire is simpel weg: voor 1 speaker 2 babels gebruiken. Dus vanaf de zelfde aansluiting. Je Hooggedeelte en laag gedeelte.
Bi-amping: een aparte versterker voor je laag gedeelte en een versterker (huidige NAD) voor het hoog.
Wat jij nu hebt lijkt dus wel een beetje op bi-wired maar niet helemaal.
Zoek anders even op bi-wire vind je vast en zeker wel meer over.
Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
Lijkt mij ook niet. Je amp(eindtrap) ziet je totale impedantie.Scarp schreef op 21 december 2002 @ 22:50:
Maakt het uit of je bi-wired vanaf hetzelfde start punt? Of dat je gewoon de B connector gebruikt op je versterker? Lijkt me niet echt veel uitmaken, is alleen makkelijker met aansluiten (hoef je niet 2 dikke kabels in die dingen te proppen).
Mijn amp heeft b.v maar 1 x link & rechts vandaar dat ik aangeef vanaf 1 punt.
Dus is het wel degerlijk bi-wiring. t komt toch uit de zelfde bron.
Anoniem: 12167
Hoe bedoel je dit bovenstaande nu exact ? Het voordeel bij biwiren is toch dat de hoge en lage tonen direct naar de tweeter/woofer gestuurd worden zonder dat het interne filter van de speaker dit hoeft te regelen ?. Waardoor beide units reageren op het door hun ondersteunde spectrum en je dus geen verlies hebt door een intern frequentiefilter.Jag schreef op 22 December 2002 @ 02:14:
Het komt niet alleen uit dezelfde versterker, bi-wiren met 1 aansluiting is exact hetzelfde als biwiren met 2 aansluitingen.
Anoniem: 66395
Lijkt mij ook want anders kun je net zo goed dikkere kabels gebruiken en het filter eruit slopen( als je vanuit 1 punt voed)Scarp schreef op 22 december 2002 @ 08:51:
Darkman, Jag bedoelt aan de versterker kant. Dus het maakt niet uit of je nou je A en B aansluitingen gebruikt of dat je 2 kabels op dezelfde connector stopt. Dus wat de topicstarter Microkid doet is dus bi-wiren. Aan de speaker kant moet het uiteraard wel op 2 verschillende connectoren aankomen. Overigens snap ik dan het filter verhaal van Darkman niet, je stuurt toch beide delen aan met hetzelfde geluid? Dus bij bi-wiren moet je toch nog steeds filteren om een deel alleen met zijn ondersteunde spectrum aan te sturen?
Bij bi-amping daarentegen zou je niet hoeven te filteren tussen de twee signalen omdat je dan kunt zorgen dat de output van de versterker het gewenste spectrum heeft
Bij een driewegsysteem moet je dus altijd nog filteren en bij tweeweg betwijfel ik of het veel nut heeft
Anoniem: 66395 schreef op 22 December 2002 @ 09:14:
[...]
Lijkt mij ook want anders kun je net zo goed dikkere kabels gebruiken en het filter eruit slopen( als je vanuit 1 punt voed)
Bij bi-amping daarentegen zou je niet hoeven te filteren tussen de twee signalen omdat je dan kunt zorgen dat de output van de versterker het gewenste spectrum heeft
Bij een driewegsysteem moet je dus altijd nog filteren en bij tweeweg betwijfel ik of het veel nut heeft
Nee, want je kan ook triampen
Verder heb je helemaal gelijk.
Niet perse waar, er zijn versterkers waar de A en de B aansluiting in serie staan, maw. als je de versterker op A+B zet, dan geeft hij geen geluid als je alleen een stel speakers op de A aansluiting hebt zitten. Er veranderd dus wel degelijk iets dan, de imp. verandert, dat kan nadelige gevolgen hebben voor het vermogen dat de versteker kan leveren.Jag schreef op 22 december 2002 @ 02:14:
Het komt niet alleen uit dezelfde versterker, bi-wiren met 1 aansluiting is exact hetzelfde als biwiren met 2 aansluitingen.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Ik geloof er niet in. Een normale dikte kabel heeft een dusdanige lage weerstand dat er geen hoorbaarverlies op zou moeten treden.Anoniem: 26274 schreef op 23 December 2002 @ 01:17:
Geeft b-wiring een duidelijk hoorbaar verschil? of maakt dat niet echt uit?
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Anoniem: 12167
Dit hangt ook heel erg af van de interne bekabeling/filter van de gebruikte speaker denk ik. Ik geloof er wel in, maar dan ben je dus wel extra geld kwijt, omdat je inderdaad beter 2 x een goede kabel kunt kopen voor bi-wiring, dan 2x een minder goede.tbusquet schreef op 23 December 2002 @ 09:50:
[...]
Ik geloof er niet in. Een normale dikte kabel heeft een dusdanige lage weerstand dat er geen hoorbaarverlies op zou moeten treden.
Ik wil dus een versterker voor het laag en een versterker voor het hoog gaan gebruiken.
[ Voor 16% gewijzigd door Sponz op 23-12-2002 12:34 ]
Nee, dat is niet waar, als je 2x een kabel op je speakers aansluit in bi-wire. Dan verandert er toch niets aan de gebruikte kabel in de speaker zelf ? Of aan de wisselfilters ? Er zitten gewoon bruggen tussen je bi-wire terminals achter op je speakers, als je dan denkt dat de bruggen een verschil zouden moeten geven (geloof ik ook niet) dan kan je gewoon nog een stukje speakerkabel nemen om de bruggen te vervangen.Anoniem: 12167 schreef op 23 December 2002 @ 12:24:
[...]
Dit hangt ook heel erg af van de interne bekabeling/filter van de gebruikte speaker denk ik. Ik geloof er wel in, maar dan ben je dus wel extra geld kwijt, omdat je inderdaad beter 2 x een goede kabel kunt kopen voor bi-wiring, dan 2x een minder goede.
Anoniem: 19680
Anoniem: 23375
Hoe bedoel je datAnoniem: 19680 schreef op 23 December 2002 @ 13:04:
voor biampen kun je prima 2 verschillende versterkers gebruiken..handiger is echter 2 keer dezelfde, omdat je dan bij elke speaker 1 versterker kunt zetten..
1 versterker per speaker? Dat is niet het bi-ampen zoals het hier bedoeld wordt. Dat is dus werken met 2 mono-blokken of 1 versterker die dual-mono is opgebouwd.
De tweeters en woofers apart aansturen met 2 verschillende (merken/type) versterkers is best mogelijk, je moet dan wel de gain kunnen instellen
Als het filter gebouwd is als twee aparte filters, namelijk een hoogdoorlaat filter voor de tweeter en een laagdoorlaatfilter voor de woofer, dan kun je die twee ook apart aansluiten. Er zitten dan vier aansluitklemmen op de luidspreker en als je maar één stereo (eind)versterker wil gebruiken dan kun je die vier klemmen met strippen doorverbinden; de plussen met elkaar en de minnen met elkaar. Je kunt er echter ook voor kiezen om te bi-wiren. Je haalt dan de strippen weg een sluit een vier-aderige luidsprekerkabel aan, waarbij de vier aders elk op een klem van de luidspreker zitten, maar de twee plussen en de twee minnen bij de versterkeruitgang aan elkaar geknoopt worden.

Bi-ampen
Als je echter twee stereo (eind)versterkers wil gebruiken dan sluit je de tweeters en de woofers apart aan, elk op een aparte versterkeruitgang. Zie ook de onderstaande figuur. De opdeling van het audiospectrum vindt dan nog altijd in de luidspreker plaats, want de eindversterkers geven gewoon het volledige spectrum weer. De eindversterker die op de tweeter van de luidspreker is aangesloten ziet dus in het lagetonenbereik geen belasting en de op de woofer aangesloten versterker ziet in het hogetonenbereik geen belasting. Voor sommige versterkers is dit geen goede zaak, maar hoe we dat weer kunnen oplossen bespreek ik verderop.

Horizontaal/verticaal bi-ampen
Het hangt er een beetje van af hoe iemands persoonlijke interpretatie van die begrippen ligt, maar hierna volgt mijn interpretatie:
Aangezien het hogetonendeel in de muziek veel minder energie bevat als het lagetonendeel zouden we voor de tweeters een lichtere eindversterker kunnen gebruiken. Als we de voorversterker en de twee eindversterkers even als een stapeltje van drie apparaten zien dan verbinden we dus verticaal de uitgang van het linker kanaal van de voorversterker door met de twee linkerkanaal ingangen van de twee eindversterkers en natuurlijk ook de rechterkanaal uitgang met de twee rechterkanaal ingangen. Dit zou ik interpreteren als verticaal biampen. Dit wordt door de tekening hierboven geïllustreerd. Als je echter twee identieke eindversterkers tot je beschikking hebt, merk, type en dus ook uitgangsvermogen, dan zou je ook aan elke eindversterker een luidspreker kunnen aansluiten, in welk geval je dus de ene eindversterker voor het linkerkanaal en de andere voor het rechterkanaal gebruikt. Je kunt die eindversterkers dan ook vlak bij de luidsprekers plaatsen en daarmee zowel geld besparen op luidsprekerkabel als ook de dempingsfactor vergroten omdat de weerstand van een korte luidsprekerkabel nu eenmaal lager is als die van een lange luidsprekerkabel. Je hebt dan wel lange line kabels nodig van de voorversterker naar de eindversterkers. Dit zou ik als horizontaal bi-ampen interpreteren. Zie onderstaande figuur.

en wat dan helemaal gaaf is is het geluid actief filteren, nog voor de eindversterker hoog/laag scheiden dus. Linn is een hifi-fabrikant die zich daar erg sterk voor maakt. Ze bieden aparte insteekkaarten voor hun eindversterkers waarmee die het geluid al filteren voordat het wordt versterkt. Dit bied vele voordelen.
Great minds think alike!
Anoniem: 26274
Dus als ik 4 klemmem op mn speakers heb zitten weet ik dat ik kan bwiren, bedankt voor de uitleg..
Anoniem: 62484
Ik vind het gruwlijke onzin, bi-wiren, zoals uberhaupt al het geklooi met kabels. Maar ja, zoals wel vaker is het maar aan wie je het vraagtAnoniem: 26274 schreef op 23 December 2002 @ 01:17:
Geeft b-wiring een duidelijk hoorbaar verschil? of maakt dat niet echt uit?
Aannames zijn fataal.
Tja, als je je 803's kunt veroorloven, dan maakt dat extra stukje kabel voor de gemoedsrust ook niet zoveel meer uit natuurlijkBaviaan schreef op 24 December 2002 @ 08:11:
Hoezo nu weer gruwelijke onzin? B&W stelt in haar handleiding van mijn 803 speakers dat je ze bi-wired aan moet sluiten, iets wat ik dus ook braaf gedaan had, totdat ik mijn tweede eindversterker erbij kocht
Baviaan schreef op 24 December 2002 @ 10:02:
Ik heb ze dus niet voor mijn gemoedsrust (die kabels) maar omdat het beter klinkt. Ga eens in de winkel luisteren voordat je roept dat het gruwelijke onzin is.
Zoals ik al zei is het maar aan wie je het vraagt
Dat was theorie, in de praktijk scheelt het wel degelijk, maar verwacht er ook geen wonderen van. Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard
flipm0 schreef op 30 december 2002 @ 03:09:
Bi-Wiring heeft wel degelijk zin. Als je een signaal door een kabel stuurt, veroorzaakt dat spanningsverlies. Bij lage tonen is dat veel meer het geval dan bij hoog, waardoor de lage tonen de hoge tonen negatief beinvloeden in die zin dat het het geluid vervlakt. Een tweede aspect is dat een speaker die in beweging is ook energie terug de kabel instuurt. Je versterker dempt dit, maar deze spanning is bij de woofer zo hoog, dat dit direct de tweeter kan beinvloeden. Door te bi-wiren voorkom je dit grotendeels.
Dat was theorie, in de praktijk scheelt het wel degelijk, maar verwacht er ook geen wonderen van. Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard
Zoek maar eens op "biwiren", dan zul je zien dat deze discussie al eens is langsgekomen. En ook de punten die jij noemt.
oeioeioei.flipm0 schreef op 30 December 2002 @ 03:09:
Bi-Wiring heeft wel degelijk zin. Blabla...
Ik vind het altijd zo jammer dat ze bij het opnemen van muziek microfoons gebruiken die geen biwiring hebben. Zonde is dat he?
Siditamentis astuentis pactum.