[mandrake9.0] freeze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61224

Topicstarter
Systeem :
P200-64ram-matrox mystique vga-en nog wat rommel

Diagnose :

Na x tijd(= 2u +) als ik het systeem rustig niets laat doen kan ik hem niet "terug" halen. In KDE3.0 kan ik de muis-cursor niet meer bewegen. Ik moet altijd een reset uitvoeren om terug in te loggen hetgeen na verloop van tijd de dood van mijn hdd kan betekenen denk ik.

Ik ben al heel blij geweest dat ik in deze mate deze distro heb configureren maar dit is boven mijn kennis. Ik heb gepoogd alle power managment af te zetten , maar dit bleek niet te helpen.

Kan ik ergens logs terugvinden die aanwijzingen kunnen geven naar de oorzaak ?

De mandrake 9.0 is een minimum install met configuratie onderdelen netwerk configuratie modules en help modules. De laatsten zijn niet hulpzaam geweest.

Progs die actief draaien zijn xchat, licq en proftpd.

Dank bij voorbaat voor adviesen en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15
Staat er niks in /var/log/messages als dit gebeurt (onderaan bedoel ik dan, er staat waarschijnlijk een heleboel troep in)?

[ Voor 42% gewijzigd door Wilke op 21-12-2002 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
opzich denk ik ook dat je systeem redelijk aan de lichte kant is voor een distributie als mandrake.. deze installeerd staandaard best wel veel deamons enzo en is i586 geoptimaliseerd (waar een p200 zich niet voor kwalificeert imho) dat zou dus best wel problemen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

kroeske schreef op 21 december 2002 @ 21:21:deze installeerd staandaard best wel veel deamons enzo en is i586 geoptimaliseerd (waar een p200 zich niet voor kwalificeert imho) dat zou dus best wel problemen kunnen geven.
Sinds wanneer is een P200 geen pentium meer :?

OK, Mandrake is zwaar, en het zal kruipen, maar het mag nooit vastlopen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

zet eens een tail -f /var/log/messages open in een xtermpje, en kijken wat er staat als ie vastgelopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het systeem draait zonder problemen op de "freezes" na.
Het is idd niet enorm snel maar ik vind de geluidsoverlast van deze box net wel iets beter te ondergaan dan een fan van een amd/800/1400/2000. Toegegeven als je er wat aan sluitelt kan je dit mimimaliseren... maar dit artefact van de oudere tijden doet het nog steeds en het is eerder de bedoeling om de voorgenoemde applicaties in achtergrond te draaien en niet als time-critical.
Met proftpd haal ik nog altijd 9 mB/s tijdens een transfer tussen de p200 en een w2k-1400 dus ik zie het probleem niet direct.

Nu terug naar het initiële probleem :
Het log kan ik terugvinden met dank voor de link.
Mooie time-stamp moet ik zeggen.
Door de time-stamp en beetje op te volgen kan ik zien waar hij de laatste keer uitgevallen is, maar er is geen aanwijzing van enige fouten of errors.

Het laatste log state :

...
CROND[19926]: (roo) CMD (nice -n 19 run-parts /etc/cron.hourly)
syslogd 1.4.1: restart
...

wel kan ik zien dat als hij normaal afsluit , dus als je REBOOT of HALT in een terminal typt dat hij dit in het log schrijft :

...
exiting on signal 15
syslogd 1.4.1: restart
...

Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het command tail is cool , thanks !!!
Ik veronderstel dat hij nu alles naar de terminal stuurt , al de nieuwe entries van /var/log/messages

Het opent in ieder geval nieuwe mogelijkheden ivm monitoren van mijn ftp server voor het lokale netwerk ;-) thanks again

edit/
ftp logs toch niet helemaal , maar maakt niet uit

Anders moet ik gewoon een andere distro pakken zoals debian die ik hier ook heb liggen en zien of hij dan ook freezed ...
/edit

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 61224 op 21-12-2002 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

een hdd op sterven maakt vaak nogal wat herrie, die van mij bijvoorbeeld zoemt elke seconde ongeveer heel zachtjes. probeer anders je hdd een dagje in de vriezer te laten, en kijk of het dan langer duurt, zou ook duiden op een gare hdd. probeer hem anders met hdparm eens flink op te stoken.

[ Voor 3% gewijzigd door el_salvador op 21-12-2002 22:25 . Reden: dislek wil roel de wordl!!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Smijt APM eens uit de kernel. Sommige buggy BIOSsen willen al wel je systeem vermoorden na een bepaalde tijd.
Je gaat hiervoor wel je kernel moeten hercompileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 61224 schreef op 21 december 2002 @ 20:48:
Na x tijd(= 2u +) als ik het systeem rustig niets laat doen kan ik hem niet "terug" halen. In KDE3.0 kan ik de muis-cursor niet meer bewegen. Ik moet altijd een reset uitvoeren om terug in te loggen hetgeen na verloop van tijd de dood van mijn hdd kan betekenen denk ik.
Dus het probleem treedt alleen op als je het systeem een tijd niet gebruikt? Als je bijvoorbeeld ieder uur minstens een toets indrukt of iets dergelijks, dan loopt hij helemaal niet vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deadinspace schreef op 21 december 2002 @ 23:38:
[...]

Dus het probleem treedt alleen op als je het systeem een tijd niet gebruikt? Als je bijvoorbeeld ieder uur minstens een toets indrukt of iets dergelijks, dan loopt hij helemaal niet vast?
Dat is inderdaad zo , als ik hem een halfuurtje/uur laat opstaan en dan terug even in terminal ga of de muis weer activeer, heb ik geen problemen.

Momenteel heb ik nog geen problemen met de 20 gig schijf die erin steekt.
Maar ik zal wel geweten hebben waardoor mijn hdd na 50x hetzelfde scenario te hebben doorlopen plotseling zijn bootsector niet meer wil activeren en gelijkaardige problemen.

Het is daarom dat ik graag tot de bodem van de zaak wil gaan, maar tot op deze moment weet ik niet wat de lockups veroorzaken.

Is APM advanced power managment ? zoja , in de bios heb ik alle settings disabled.
Alsook in kde , standaard startmenu , control center , power control, en dan alles afzetten.
Kan het misschien zijn dat hoewel alles afstaat er een script of kernel routine actief is die voor de miserie instaat ?

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 61224 op 21-12-2002 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Dat zou dan een apmd of kapm zijn, zo heet dat proces volgens mij.
Met "ps ax |grep apm" zou hij dat moeten weergeven. Wat krijg je daarop?

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 61224 schreef op 21 december 2002 @ 23:41:
Dat is inderdaad zo , als ik hem een halfuurtje/uur laat opstaan en dan terug even in terminal ga of de muis weer activeer, heb ik geen problemen.
Dan moet je het echt in de richting van powersaving zoeken.
Is APM advanced power managment ? zoja , in de bios heb ik alle settings disabled.
Alsook in kde , standaard startmenu , control center , power control, en dan alles afzetten.
Kan het misschien zijn dat hoewel alles afstaat er een script of kernel routine actief is die voor de miserie instaat ?
Staan er misschien nog andere dingen in de BIOS, zoals automatisch harddisk spindown of display blanking?

Gaat je scherm na een kwartier oid uit? En dat gaat wel gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29173

killall -9 apmd

kben momenttele aangeschoten maar diot gaat werke! kvoel hey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deadinspace schreef op 22 December 2002 @ 01:26:
[...]

Dan moet je het echt in de richting van powersaving zoeken.

[...]

Staan er misschien nog andere dingen in de BIOS, zoals automatisch harddisk spindown of display blanking?

Gaat je scherm na een kwartier oid uit? En dat gaat wel gewoon goed?
Hehe, de bios was eigenlijk de eerste plek waar ik ging zoeken. Nooit goede ervaringen gehad met AT-mobo die een suspend wil uitvoeren , waar het 9/10 kansen onmogelijk is om verder te werken (w9x, w2K , onafhankelijk van de setting in de OS). Maw , alles maar dan ook alles heb ik afgezet qua powermanagment in de bios.
Nu de moeilijkheid ligt hem hier : linux is nog voor een groot deel een black box voor me, hoewel het al een beetje begint te vlotten.

Daarnet heb ik een killall - 9 apmd uitgevoerd en we zullen eens zien wat dat geeft.

Thanks in Advance already allemaal !!!
<edit>
terminal dump voor ps ax |grep apm
3 ? SW 0:00 [kapmd]
1084 ? S 0:00 /usr/sbin/apmd -p 10 -w 5 -W -P /etc/sysconfig/apm-sc
1801 pts/1 S 0:00 grep apm

voor een ps ax |grep kapm geeft dit
3 ? SW 0:00 [kapmd]
1803 pts/1 S 0:00 grep kapm
</edit>

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 61224 op 22-12-2002 11:03 ]

Pagina: 1