[Auto] zekering ICE installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Zoals de meeste hebben kunnen volgen heb ik een HX2 subwoofer en rf power versterker.

Voor het aansluiten het volgende:
Ik gebruik vanaf de accu tot de kofferbak een 4awg kabel (22mm), onder de motorkap is deze middels 30a glaszekering gezekerd.

Aangezien de versterker geen eigen zekering heeft (ach, waarom zou 'ie; kost normaal 549 euro dus een zekering van 0,10 kan er echt niet meer bij.....) ben ik van plan een 2e zekeringsblok in de kofferbak te plaatsen.

Nu heb ik begrepen van een car-shop dat een glaszekering een "langzame" zekering is en dat dit niet bescherming biedt voor de versterker. Een steek of maxisteek zekering zou dit wel doen.

Nu heb ik van rockford wel een steekzekering bijgeleverd gekregen maar dit is zo'n saaie zwarte steekzekering waarvan ook de kabel niet dik mag zijn (8 awg max). Dit laatste is overigens geen probleem omdat er een verdeelblok komt (heb ik al) en de uiteindelijke aansluiting in de versterker ook 8 awg is, maar ik had eigenlijk liever een beter uitziende zekeringhouder.

A. Is het waar over de traagheid van glaszekeringen?
B. Zijn er ook steekzekeringhouders die of 4 of 8 awg kabels aankunnen?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

A. Ja
B. Ja, maar anders soldeer je de kabel toch aan je bestaande houder.

overigens bestaan er ook snelle glaszekeringen.

Wise enough to play the fool

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:28
Ik geloof dat die RF ampjes een interne zekering hebben, die zichzelf zelfs automatisch resetten mocht er iets verkeerd gaan.

(waarom zou je trouwens 2 zekeringen in een en dezelfde voedingskabel willen hebben? vrij nutteloos IMHO)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dominator schreef op 21 December 2002 @ 22:21:
(waarom zou je trouwens 2 zekeringen in een en dezelfde voedingskabel willen hebben? vrij nutteloos IMHO)
Een bij de accu ivm kortsluiting en een voor de amp zelf (wel raar dat er geen een ingebouwd zit...)

Wise enough to play the fool

• Jivecar
Indien de versterker een zekering heeft die zich automatisch reset dan is het logiisch dat er aan de buitenkant geen steekzekering zichtbaar is.

Waarom 2 zekeringen, het advies is altijd om één zekering in de lijn binnen 0,5 meter van de accu te plaatsen. Een 2e zekering zit meestal in de versterker, maar aangezien mijn RF versterker geen zichtbare steekzekering aan de buitenkant heeft wil ik voor de versterker een extra steekzekering plaatsen. Alleen liever niet zo'n el-cheapo plastic gevalletje...

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Heel snel de glas zekering onder de motorkap verwijderen en omruilen voor een thermische zekering, als je ten minste niet wil dat je auto af fikt. })
Dan een verguld zekeringblok plaatsen in de buurt van de versterker. Hier kun je de 25 2mm kabel in pluggen en dan kun je vanaf het zekeringenblok verder met 10 2mm naar de versterker.

En de versterker is volgensmij wel gezekerd (zit intern) Hiervoor moet je de behuizing van de versterker open maken.

X-tra info: Een thermische zekering klapt er nog uit voordat en glazen zekering heeft kunnen smelten. Deze zekering kun je resetten. Is bij de betere car HI-FI zaak te koop

• stylezzz
Wat is het nut van die 2e zekering in de buurt van je amp dan? 'het advies is' vind ik niet zo overtuigend.... :)

• Jivecar
Ik ken 4 typen zekeringen:

1. automatische zekeringen (niet geschikt vanwege het hoge "vanaf"" amperage van bv 70A)
2. steekzekeringen normaal en maxi
3. waverzekeringen (zoals 1 niet geschikt omdat ze pas vanaf 60a leverbaar zijn)
4. glaszekeringen

Op basis hiervan lijkt mij alleen 2 & 4 geschikt; waarbij de glaszekering dus traag is en de steek blijkbaar niet.

Wat is dan een thermische zekering????

Daarnaast: de verdeelblokken met zekeringhouder zijn meestal alleen geschikt voor glaszekeringen; je moet erg goed zoeken om een maxi of waverzekeringhouder te vinden die ook als verdeelblok werkt (zover ik weet heeft alleen Stinger ze).

Dominator:
Het doel van de 2e zekering is het opvangen van de 1e zekering mocht deze of niet snel genoeg werken of niet goed werkt. Overtuig me zou ik zeggen :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
sorry, enorm offtopic, maar ik las tot drie keer toe "WA - verzekeringen" :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Bij conrad hebben ze deze voor maxi-steekzekeringen:

http://www.nl.conradcom.d...hop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X

(Ordernummer 376036-44 als de link niet werkt.)

Is dat niets?

• Jivecar
0siris schreef op 22 december 2002 @ 13:14:
[...]

sorry, enorm offtopic, maar ik las tot drie keer toe "WA - verzekeringen" :)
Ach, ben je bekend met "zekeringen" dan is waver zekeringen iets voor de hand liggender dan WA-verzekeringen. :+ Maar eigenlijk was het mij nog niet opgevallen :9~

Die maxizekering van conrad is niet onaardig; zal het zeker in overweging nemen. Ik heb vanmiddag de zooi in de auto "gegooid" lijnzekering steek + glas zekering. De lijnzekering zit verborgen onder de kapjes van de versterker. Voorlopig goed, maar wil zeker nog een andere oplossing!!

[ Voor 32% gewijzigd door Jivecar op 22-12-2002 19:46 ]

• stylezzz
Helaas zit ik vast aan waverzekeringen, glaszekeringen van 150A bestaan niet.... :( (en het is nog een duur grapje ook aangezien die krengen 25 piek per stuk kosten, gelukkig is er nog geen gesprongen. cross fingers )

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die zekering die onder de motorkap bij de accu komt mag best een trage zijn. Die beschermt de auto wanneer de kabel die naar achteren loopt perongeluk door ergens te knellen sluiting met het chassis maakt. Bij sluiting brand dan echt wel die zekering door en niet de kabel met de rest van je auto...

Achter bij de versterker kan het nuttig zijn om een zekering op maat te hebben, zeker als je nog meerdere versterkers hebt....

* memphis heeft een 100A onder de motorkap, 2x 40A en 1x 25A achter bij de versterkers.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1