[VB] parallelle poort uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

Topicstarter
Voor school heb ik een project lopen, ons doel is dus om een digitale weerstation te maken en alle gegevens via de pc uit te lezen.
alle sensoren zijn gemaakt en worden aangesloten op een velleman kit Rs232 moederbord. het probleem waar ik dus achter kwam is dat het dus volgens vele
niet zo makkelijk is om de parallelle poort uit te lezen. omdat vb 5 en 6 het niet standaard ondersteunen? zo wel moet iemand mij toch ff uitleggen waar ik het kan vinden. ik had zitten surfen en kwam een winio.dll tegen waarmee het dus wel mogelijk zou moeten zijn om de parallelle poort uit te lezen in VB maar dit werkt dus niet echt heel erg goed.

wie kan mij helpen tips of advies..

en ja ik weet dat er andere programma's zijn waarmee ik het kan uitlezen maar
er moet een grafisch interface zijn om de waardes netjes uit te lezen enzo
zit bijna tegen de deadline aan wie kan advies geven?

thnx in advance

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
is RS232 niet serieel?
maar of het nou parallel of serieel is, zoek es naar DLPORTIO. daarmee kan je direct de poorten aansturen en uitlezen. bij de download zitten genoeg voorbeelden die je wel op weg kunnen helpen

Maak je eigen poll

Verwijderd

er zit ook een ocx standaard in basic, ik weet niet exact meer hoe die heet maar is dat geval met dat modempie ... die kan je ook aanroepen... en verbinding met je apparaat maken succes 8)

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Dat is MSCOMM.ocx werkt vrij makkelijk.

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• Nohead

Nohead

Topicstarter
dank jullie wel mensen ik zal dit eens gaan proberen

Verwijderd

mscomm werkt dacht ik alleen onder 9x maar niet onder XP omdat deze geen directe poorttoegang geeft, kopt dit :? ??

• Nohead

Nohead

Topicstarter
mscomm.ocx is dat is toch alleen voor de com poorten maar niet voor de parallelle poort lpt1?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 21:08:
mscomm werkt dacht ik alleen onder 9x maar niet onder XP omdat deze geen directe poorttoegang geeft, kopt dit :? ??
mscomm is voor com poort.

en alle windows versie op NT basis mogen niet direct de poort aan sturen daar is bv dlportio voor.

Verwijderd

Ik gebruik hiervoor ComCap om een compoort uit telezen... :*) http://www.magsys.co.uk/comcap/

Dit prog werkt onder Win98,maar ook onder Win2k en XP !!

Verwijderd

Wat loopt iedereen over die comport te zeuren? kan aan mij liggen maar ik zie toch duidelijk staan PARALLELLE POORT staan in de topic title (en daar heb je idd dlportio voor nodig)

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nohead schreef op 21 december 2002 @ 18:23:
alle sensoren zijn gemaakt en worden aangesloten op een velleman kit Rs232 moederbord.
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 22:46:
Wat loopt iedereen over die comport te zeuren? kan aan mij liggen maar ik zie toch duidelijk staan PARALLELLE POORT staan in de topic title (en daar heb je idd dlportio voor nodig)
Door bovenstaande opmerking van Nohead denkt iedereen aan een seriële poort en dus drivers ervoor.
Nohead schreef op 21 december 2002 @ 18:23:
... ik had zitten surfen en kwam een winio.dll tegen waarmee het dus wel mogelijk zou moeten zijn om de parallelle poort uit te lezen in VB maar dit werkt dus niet echt heel erg goed.
Deze opmerking maakt de verwarring compleet.
Misschien kan Nohead nog even duidelijk maken wat ie nu precies zoekt?

Verwijderd

Ik zweer bij http://www.uct.on.ca/
ook voor xp, tis makkelijk in gebruik en freeware!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 22:46:
RS232 gaat altijd via een compoort omdat het een serieele verbinding is >:)
En er staat ook velleman kit Rs232 :Y)

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
euh tkan goed zijn dat ik me vergis (unlikely ahum) maar normaal kun je lezen en schrijven naar elke COM poort (be it Serial/Parallel) met de fantastische (tromgeroffel) ReadFile (die in de API van windows zit)....

DUs effe die ReadFile (ook nog CreateFile/WriteFile effe nachecken) van je API importeren et viola. Geen rotte plugins die hoogst waarschijnlijk net hetzelfde doen (anders gaan ze klote vxd moeten installeren en dat wil je niet overlaten aan VB proggers ;)...

Gaat zoiets van ReadFile("LPT1", buffer, etc). En aangezien die readfile mooi gebuffered wordt en zover ik me nog herinner ook nog eens mooie signalling ondersteunt is het kousje inees af...

• Nohead

Nohead

Topicstarter
sorry mensen voor de verwarring maar het gaat echt om de parallelle poort.
dlportio heb ik gevonden en gedownload dit zal denk ik wel gaan werken.

en ja ik gebruik de vellemam kit rs232 die meot echt op de parallelle poort woden aangesloten. volgens de handleiding. de moederboard kan verschillende interface kaarten accepteren. wij hebben er een multi plexer kaart ingezet zodat we meerdere sensoren kunnen aansluiten. denk dat de rs232 moederbord de seriele > parallel maakt

Verwijderd

is het deze ? http://www.qkits.com/serv/searchengines/lt62.asp zonee? heb je 'n linkje naar het product wat je gebruikt?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 01:58 ]

Verwijderd

Gebruik VB.NET(7) dan kun je via een assembler script de poort besturen.(asm kan geloof ik met vb.net).

Nee onzin, ik denk dat je het beste idd een object hiervoor kunt gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 20:34 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Download PORTIO32.DLL en smijt dit oner je windows\system dir.
Heb ik gebruikt voor 8-LED's aan te sturen via parallele poort.

MScomm; het zegt het zelf, voor de com-poorten :)
Werkt wel handiger dan de portio, maja.

En als ik je één tip mag meegeven die voor mij ook geholpen heeft:
VOORSCHAKELWEERSTAND => Zorg dat je niet teveel stroom trekt uit die parallelle poort, kapoet is kapoet !

Ik heb niets kapot gedaan, maar was wel een oud moederbord, maar diekunnen volgens mij nu nog altijd niet meer dan een kleine 100mA leveren, en er zit geen safety-trigger op, dus nachecken!

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Pagina: 1