[debian] Xfree 3.3.6

Pagina: 1
Acties:

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na mijn succesvolle overstap van XP naar Mandrake op mijn desktop, vond ik het wel tijd om mijn server van windows98SE te upgraden naar Debian.
Zo gezegd, zo gedaan, debian 3.0rc0 gedownload, dualboot gecreeerd en basis install gedaan. Na flink wat speurwerk 3com 900b kaart aan de praat gekregen, waarna ik "apt-get install x-window-system" deed. Alles leuk en aardig, Xfree 4.1 werd geinstalleerd.

Na XF86Config gedraaid te hebben kwam er een error. Eerst dacht ik dat het aan mijn monitor lag, specificaties opgezocht, maar dat hielp ook niet.
Na zoeken kwam ik erachter dat de videokaart in mijn server, Diamon Stealth S220 4mb PCI, niet ondersteund werd.

Uiteindelijk vond ik deze pagina http://lists.debian.org/d...user-200001/msg00566.html, waarin hetzelfde probleem beschreven wordt door iemand, die daar een oplossing voor heeft.

Na 3.3.6 gedownload te hebben, aangezien het daar mee lukte, en de 3.x versie oudere videokaarten beter ondersteund, compileerde ik die met "make World".
3 uur :( later was hij klaar, maar "make install >& install.log" deed vrij weinig, geen text output, na 2 minuten weer naar prompt.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik na opnieuw kaal installeren van Debian ervoor zorgen dat ik XFree 3.3.6 wordt geinstalleerd, en niet 4.1? Van de ftp van xfree de sources downloaden hielp dus niet echt, misschien dat iemand een oplossing weet? :? O+

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

JvH schreef op 21 December 2002 @ 17:40:
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik na opnieuw kaal installeren van Debian ervoor zorgen dat ik XFree 3.3.6 wordt geinstalleerd, en niet 4.1? Van de ftp van xfree de sources downloaden hielp dus niet echt, misschien dat iemand een oplossing weet? :? O+
Je kunt op zoek gaan naar iemand die een oude debian-cd(Pre Potato) ergens heeft liggen, ik heb heb het zelf wel liggen, maar geen bandbreedte om het te sharen :X

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• hereweare67893
  • Niet online
moto-moi schreef op 21 December 2002 @ 17:49:
[...]

Je kunt op zoek gaan naar iemand die een oude debian-cd(Pre Potato) ergens heeft liggen, ik heb heb het zelf wel liggen, maar geen bandbreedte om het te sharen :X
Je brengt me zowaar op een idee :P
Zou ik niet 3.3.6 zodanig op een cd kunnen zetten, en die in mijn sources.list zetten, dat ik 3.3.6 kan apt-getten? :?

Of is het misschien toch mogeljik met 4.1, door middel van de rendition driver? :? http://www.xfree86.org/current/Status27.html#27.
Voor alle duidelijkheid, de videokaart heeft een Verite 2100 chipset.

[ Voor 20% gewijzigd door hereweare67893 op 21-12-2002 18:24 . Reden: toevoeging Rendition ]

• moto-moi

moto-moi

JvH schreef op 21 december 2002 @ 17:50:
Je brengt me zowaar op een idee :P
Oeh, klinkt spannend :P
Zou ik niet 3.3.6 zodanig op een cd kunnen zetten, en die in mijn sources.list zetten, dat ik 3.3.6 kan apt-getten? :?
Mjah, da's een beetje onzinnig, als je de packages voor 3.3.6 hebt, kun je die gewoon met dpkg -i installeren.
Of is het misschien toch mogeljik met 4.1, door middel van de rendition driver? :? http://www.xfree86.org/current/Status27.html#27.
Voor alle duidelijkheid, de videokaart heeft een Verite 2100 chipset.
In unstable zit op dit moment X 4.2.1, dus dat is sowieso de makkelijkste manier.

Even je /etc/apt/sources.list aanpassen naar een 'unstable' mirror, apt-get update draaien, daarna apt-get install x-window-system , en daarna je /etc/apt/sources.list weer terugveranderen naar Stable (Of Testing, net wat je wilt ).

• hereweare67893
  • Niet online
Ik heb dus debian, ALWEER, opnieuw geinstalleerd, en 4.1 weer eens geinstalleerd, en bij het configgen de redition driver gekozen. Dit resulteerde in een hangende X na startx, ctrl-alt-backspace hielp ook niet meer. Dit gebeurt nu telkens bij opstarten van debian. Dat wordt dus de zesde keer installeren in2 dagen |:( :P (er zal vast wel een manier zijn om het te fixen maar het is makkelijker om opnieuw te beginnen)

Nu twijfel ik een beetje aan het nut hebben van 4.2.1 installeren, waarbij het met 4.1.0 niet werkt. Heb je nog een goed argument voordat ik weer opnieuw begin?

En nog iets, ik heb twee NIC's, 3com en realtek. Nou kan ik de 3com900 serie als module instellen bij installatie, wat ook lukt (duh), maar dan moet ik mijn netwerk gaan instellen en moet ik kiezen tussen eth0 en eth1, waarbij ik niet weet welke welke is, en hoe ik het dus moet instellen. Heb je nog verhelderende ideeen daarover? :? :>

[ Voor 17% gewijzigd door hereweare67893 op 21-12-2002 19:37 ]

• moto-moi

moto-moi

JvH schreef op 21 december 2002 @ 19:36:
Ik heb dus debian, ALWEER, opnieuw geinstalleerd, en 4.1 weer eens geinstalleerd, en bij het configgen de redition driver gekozen. Dit resulteerde in een hangende X na startx, ctrl-alt-backspace hielp ook niet meer. Dit gebeurt nu telkens bij opstarten van debian. Dat wordt dus de zesde keer installeren in2 dagen |:( :P (er zal vast wel een manier zijn om het te fixen maar het is makkelijker om opnieuw te beginnen)
fixen is een questie van met een bootdisk ff je root (/) mounten, en ff /etc/inittab het runlevel veranderen, Gegarandeerd sneller dan opnieuw installeren ;)
Nu twijfel ik een beetje aan het nut hebben van 4.2.1 installeren, waarbij het met 4.1.0 niet werkt. Heb je nog een goed argument voordat ik weer opnieuw begin?
Hmm, mjah, nieuwer=meestal beter.. En verder.. Tsja, zoek een andere videokaart ? Dit kost alleen maar tijd enzo.
En nog iets, ik heb twee NIC's, 3com en realtek. Nou kan ik de 3com900 serie als module instellen bij installatie, wat ook lukt (duh), maar dan moet ik mijn netwerk gaan instellen en moet ik kiezen tussen eth0 en eth1, waarbij ik niet weet welke welke is, en hoe ik het dus moet instellen. Heb je nog verhelderende ideeen daarover? :? :>
de output van dmesg ff doorlezen..
Maar dat soort dingen kun je ook vast prima vinden met google, tis hier nog steeds geen helpdesk volgens de modjes ;)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In de huidige debian stable zit _ook_ xfree86 versie 3 hoor: http://packages.debian.org/stable/x11/xserver-common-v3.html

Deze zou je dus makkelijk moeten kunnen installeren met apt-get install xserver-common-v3. Je moet dan ook nog een xserver installeren. Als ik dat mailinglist mailtje lees (waarvan jij een link geeft) dan denk ik dat je de svga server nodig hebt: http://packages.debian.org/stable/x11/xserver-svga.html.

Succes

• hereweare67893
  • Niet online
Ik ben trots om te melden dat ik deze post vanuit Mozilla post, onder Wmaker :P

Het kiezen van een andere X-server, namelijk X_SVGA bleek de juiste keuze te zijn. Na nog wat gefriemel met de XF86Config (V/H frequency omgedraaid |:( :P ), draait het nu redelijk. Ik moet alleen nog een lichtere browser vinden, maar dat lukt wel met google en de omega search.

Moto-moi en Thuissendy, bedankt! 8)

Verwijderd

lichte browsers: phoenix, galeon, lynx, links, w3m, mosaic, netscape4....

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

...opera...

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, beetje laat misschien, maar volgensmij is die kaart gewoon ondersteund in XFree 4.1.0, door de "rendition" driver.

Die URL die je gaf was trouwens nogal oud, de persoon met het probleem in kwestie gebruikte Debian 2.1 (en jij 3.0), dus het bericht is minimaal 2.5 jaar oud.

• hereweare67893
  • Niet online
deadinspace schreef op 23 December 2002 @ 23:17:
Hmm, beetje laat misschien, maar volgensmij is die kaart gewoon ondersteund in XFree 4.1.0, door de "rendition" driver.

Die URL die je gaf was trouwens nogal oud, de persoon met het probleem in kwestie gebruikte Debian 2.1 (en jij 3.0), dus het bericht is minimaal 2.5 jaar oud.
Ik denk dat je wel gelijk hebt eigenlijk. Mijn probleem was eerder dat ik de xfree86 server gebruikte, en niet de X_SVGA server. De reden dat ik die oude oplossing gebruikte, was omdat ik best wanhopig was, en dacht dat er niet zo gek veel verschil tussen 2.1 en 3 zat.
I know, a bigga mistaka to maka, maar ik heb er wel veel van geleerd :P ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

JvH schreef op 24 december 2002 @ 13:46:
Ik denk dat je wel gelijk hebt eigenlijk. Mijn probleem was eerder dat ik de xfree86 server gebruikte, en niet de X_SVGA server.
Ehm, xserver-xfree86 -> XFree 4.1.0
xserver-svga -> XFree 3.3.6

Het moet dus ook gewoon werkend te krijgen zijn met xserver-xfree86 (4.1.0 dus). En als je de keuze hebt, heeft XFree 4.x doorgaans toch wel de voorkeur.
Pagina: 1