[backup] Arkeia wil niet restoren...

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 23:25
Hoi mensen,

Even de huidige situatie:
• Ik draai kernel 2.4.20-ac2
• Het is een Debian bak.
• Er zitten 2 IDE schijven in RAID1 (dat werkt goed)
• Ik heb een Onstream DI-30 (IDE) met ADR30 tapejes (beide nieuw)
• Ik gebruik de ide-tape module voor de tapestreamer. (hij zit dus op /dev/ht0)
• Arkeia is zover ik weet goed geinstalleerd en gebruik ik vanuit KDE2
• De configuratie v. Arkeia is aangepast voor OnStream.
• Als ik de blocksize niet op 32768 dat gaat hij piepen over verkeerde blocksizes in syslog. Op bovenstaande pagina staat echter wel het volgende:
"Note: There is some controversary whether a "BLOCK_SIZE" "32768" statement should be added to the drvtype definition or not. In theory it should be there, but in practice it seems to prevent successful restores.
• Backuppen e.d. gaat perfect, database van Arkeia wordt ook goed geupdate.

Het probleem zit dus bij het terugzetten. Als ik dat probeer vraagt hij eerst om het goede tapeje in de tapestreamer te doen, dat gaat nog goed, maar daarna geeft hij een foutmelding dat de file niet grestored is.

Even twee logfiles:
arkread200.lg1
2002/12/21 15:00:45 E16050860 arkread200 (770) ftenum_to_dtenum [L1395]: bad end
2002/12/21 15:01:12 E16030030 arkread200 (770) read_blk [L55]: bad end,seqnum=0 (5: Input/output error)
Syslog
Dec 21 15:01:12 Propus kernel: ide-tape: ht0: skipping frame 24, logical_blk_num 1018 (expected 3)
Dec 21 15:01:12 Propus kernel: ide-tape: ht0: couldn't find logical block 3, aborting (block 1018 found)
Dec 21 15:01:12 Propus kernel: ide-tape: ht0: unrecovered read error on logical block number 3, skipping
OK, dat was het hele verhaal. Heeft iemand enig idee/ervaring wat hier fout gaat? Ik ben er al veel te lang mee bezig :(.

Verwijderd

The recommended way to use the DI-x0 is to go via ide-scsi and osst. Here's a page that explains how this can be done. It also contains patches for the ide-tape to fix the onstream support in there.
Dit heb ik gedaan, ik gebruik dan niet de software die jij gebruikt, maar met de volgende commando's werkt het perfect:

Om backup te maken:
cd /
mt rewind
mt erase
mt rewind
tar cvb 64 -f /dev/tape home
Om te restoren:
cd /root/restoring/
mt rewind
tar xvb 64 -f /dev/tape home
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik schijn een blocksize van 64 te gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 20:30 ]

• Steven
Dat werkt inderdaad ook bij mij, maar wat ik graag zou willen is dat ik ook nog meerdere backups kan maken op een tapeje, en dat is op deze manier erg lastig helaas. Ook al schijnt het wel mogelijk te zijn om blocks te onthouden en hem daarna naar dat block vooruit te spoelen, maar ja. Of dat ideaal is... Daarom zou ik er graag een programma ah la Arkeia willen gebruiken, maar dat gaat dus erg lastig...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt vast ook een /dev/nht0, dat is de non-rewinding device. Na een actie spoelt de tape dan niet vanzelf terug. Zo kan je een volgende backup er achter zetten.

• Steven
little_soundman schreef op 22 december 2002 @ 16:25:
Je hebt vast ook een /dev/nht0, dat is de non-rewinding device. Na een actie spoelt de tape dan niet vanzelf terug. Zo kan je een volgende backup er achter zetten.
Klopt, maar dan moet je wel een mogelijkheid hebben om een index te maken.... Je moet wel weten wat waar staat op de tape. En de DI30 spoelt ook nog is terug tijdens het rebooten dus als de stroom is uitgevallen moet hij daarna wel goed backuppen.