Complete werken van filosofen op internet

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Veel (de meeste zelfs) werken van filosofen zijn zo oud dat het auteursrecht al lang niet meer geldt. In principe zou het dus gewoon toegestaan zijn om hun boeken via internet te verspreiden. Het is echter niet echt gemakkelijk ze te vinden. Ik heb alleen een Engelse en Duitse versie van "Das Kapital" van Karl Marx kunnen vinden. Je kunt wel veel informatie over filosofen vinden, maar geen complete, originele werken.

Zijn ze uberhaupt te vinden op internet? Bijvoorkeur natuurlijk Nederlandse vertalingen. Het lijkt mij vrij logisch, aangezien je veel boeken zonder copyright als e-book kunt downloaden, zoals de Bijbel.

Zelf zou ik graag de boeken van Descartes, Schopenhauer en Marx willen lezen.

Ik post het topic hier in W&L omdat hier toch wat meer filosofie-liefhebbers rondlopen dan in SG, waar dit topic ondergesneeuwd worden door meer main-stream onderwerken.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Check W&L FAQ kopje 2A. Alles wat je nodig hebt. Het zijn alleen voornamelijk de engelse versies.

Verwijderd

Als je trouwens teksten vindt die er nog niet bij staan, kan daar altijd wat aan gedaan worden :)

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
Er zijn er zeer veel te vinden,
http://onlinebooks.library.upenn.edu/lists.html - hier maar 18.000! (dit zijn niet alleen filosofen, maar ook wetenschappers en fictionisten)

Wat ik me afvraag: hoe zijn deze boeken fijn te lezen? Ik lees het liefst van papier; maar er staan zoveel boeken op het web dat het de moeite waard is iets te vinden wat een goede vervanging is. Omzetten naar PDF maakt het al wat leesbaar op het scherm, maar kent iemand goede hulpmiddelen om on-line boeken te lezen? (nut voor W&L - dan is er meer om over te praten)

Zojuist vond ik deze bron van kennis voor geinteresseerden in de Ethiek:
http://ethics.acusd.edu/

[ Voor 17% gewijzigd door paknaald op 22-12-2002 21:58 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als je op amazon.co.uk kijkt (daar bestellen is qua verzendkosten stuk goedkoper dan amazon.com), dan zie je dat zeer veel filosofische werken goedkoop te krijgen zijn. Als je er een paar tegelijk besteld, is het zelfs inclusief verzendkosten goedkoper dan the American Book Center met 10% studentenkorting. Een Tao Te Ching voor 4,72 EUR, da's toch niet veel ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Fused schreef op 23 december 2002 @ 12:22:
Een Tao Te Ching voor 4,72 EUR, da's toch niet veel ;)
Voel ik een inkoopactie aankomen? :D

Nee, maar serieus, als iemand een lijstje met goedkope en goede boeken zou kunnen samenstellen kunnen we wel over zoiets nadenken. Scheelt in verzendkosten, en als we dan even een W&L-meeting organiseren tegen de tijd dat de zooi binnen is kunnen we het gemakkelijk afhandelen. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Lord Daemon op 23-12-2002 12:53 ]

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

O, en ik beloof natuurlijk plechtig dat ik die lijst met werken van filosofen in de FAQ ga uitbreiden, maar ik heb niet al te veel tijd helaas.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon schreef:
Scheelt in verzendkosten[..]
De vraag is of het de moeite waard is: bij amazon.co.uk betaal je verzendkosten per boek (0,99 pond) plus 2,95 pond (4,65 EUR) per zending. Dat laatste is het enige dat je verdeeld. Misschien is met wat lokale vrienden samen doen makkelijker.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Fused schreef op 23 December 2002 @ 13:11:
[...]

De vraag is of het de moeite waard is: bij amazon.co.uk betaal je verzendkosten per boek (0,99 pond) plus 2,95 pond (4,65 EUR) per zending. Dat laatste is het enige dat je verdeeld. Misschien is met wat lokale vrienden samen doen makkelijker.
Hm, verzendkosten per boek zuigt. Ik had verwacht dat er gewoon een fikse constante verzendkostenpost zou zijn.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon schreef:
Hm, verzendkosten per boek zuigt. Ik had verwacht dat er gewoon een fikse constante verzendkostenpost zou zijn.
True, maar zelfs dan zijn de meeste boeken nog goedkoper dan elders.

Bijvoorbeeld:
The Outsider van Albert Camus
10.38 op amazon.co.uk (incl. 0.99 pond verzendkosten),
12.70 op abc.nl (wordt 11.43 voor studenten),
10.99 op bol.com en
12.96 op boekenmeer.nl

Nu kost bij bol.com elke bestelling slechts 1.95 EUR aan verzendkosten, ongeacht de grootte. Bij amazon betaal je nog 4.65 EUR extra per bestelling. Met 0.61 EUR verschil per boek (zoals voor dit boek), heb je bij een bestelling van vijf boeken het verschil er uit. Echter, meestal bespaar je meer dan 0.61 per boek. Op the Structure of Scientific Revolutions van Kuhn bespaar je bijvoorbeeld 2.02 EUR. (14.97 EUR bij amazon (incl. wederom), 16.99 bij bol.com, 17.50 EUR bij boekenmeer winkels, 17.07 EUR voor studenten bij abc).

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Een goede site voor Nederlandse boeken is www.nlstore.nl, die verrekenen geen verzendkosten en dat is best aardig :). Weliswaar hebben ze wel wat minder, maar onlangs heb ik De Vrolijke Wetenschap en de Zarathustra voor respectievelijk 18,50 en 14,50 besteld zonder verzendkosten. Dat vind ik best te doen.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het valt me op dat nog niemand Project Gutenberg heeft genoemd.

In dit project worden klassieke werken naar digitale vorm omgezet, en online gepubliceerd, gratis. Het gaat hier dan ook alleen om oude werken, waar geen copyright meer op berust. Van bijvoorbeeld Nietzsche hebben ze 2 boeken, van kant 1.

De website kun je hier vinden. Ze hebben als ik goed geteld heb totaal 5497 boeken ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1