Toon posts:

[slackware] geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
mijn geluids kaart doet het dus niet onder slackware , maar ik weet zeker dat die niet stuk is omdat ik eerst mandrake 9.0 er op had en toen deed die het nog.
Maar nu heb ik slackware 8.1 geinstaleert en nu doet me geluidskaart het niet :(

ik heb me geluidskaart al in een ander slot gedaan en ook heb ik met de i/o en irq zooi veranderen maar hij doet het telkens niet.

Dus toen dacht ik ik download wel z'n programma die hem automatisch vindt. En daar uit kwam dat ik een creative soundblaster 16 .

Z'n geluidskaart heb ik ook dus het klopt , dus ik klik hem aan en hij instaleert de software maar nog steeds zegt die kan geen device's vinden / of open.

Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen , ik denk zelf dat het programma wat ik gebruik niet goed is dus weten jullie misschien een goed programma die je geluidskaart herkent en dan instaleert .

sorry maar ik kan niet meer vertellen hoe dat programma heet omdat ik hem al verwijdert heb |:(

bijvoorbaart al bedankt _/-\o_

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

dit is redelijk basic.... je moet of een module laden doormiddel van modprobe of je moet je kernel op nieuw compilen.... en anders moet je alsa compilen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zo net die module gelaadt met modprobe maar hij geeft nog steeds de zelfde fout aan
en me kernel heb ik gister al opnieuw gecompiled en ook me alsa

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

wat voor een error ? als je die in je begin post direct mee had gegeven

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Okee...dit zijn nogal basic-problemen die je nog veel vaker gaat tegenkomen als je slackware blijft gebruiken. Als je nu al opgeeft en niet weet hoe je zoiets moet oplossen...dan geef ik je weinig kans met de rest.
Wat je moet doen is:
1) Kijken of je drivers wel willen laden.
Heb je ALSA of OSS, of weet je het niet?
Kijk of er al drivers zijn geladen (lsmod).
Laad de drivers desnoods met de hand (modprobe) en kijk naar de reactie.
2) Waarschijnlijk staan de rechten niet goed op je audio-device (/dev/dsp). De symptomen van problemen met rechten zijn: Het werkt WEL als je root bent, maar niet als je een normale gebruiker bent.
3) Bestaat de device wel? Heb je wel een /dev/dsp? Draait slackware 8.1 standaard devFS of maak je de devices zelf aan?

Zo, nu heb je genoeg hints om je geluid in een keer werkend te krijgen. Veel succes.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:04
[nohtml]
Valium schreef op 21 December 2002 @ 11:32:
Okee...dit zijn nogal basic-problemen die je nog veel vaker gaat tegenkomen als je slackware blijft gebruiken. Als je nu al opgeeft en niet weet hoe je zoiets moet oplossen...dan geef ik je weinig kans met de rest.
[/nohtml]
Inderdaad, met Slackware moet je dingen zelf doen, met Red Hat gaat zoveel mogelijk automatisch. Slackware is gericht op mensen die zelf de macht willen hebben over wat er op hun systeem gebeurt, Red Hat probeert je (zoals Windows) een beetje te helpen (wat sommige mensen als irritant ervaren, maar voor de meeste mensen is dat eigenlijk prima).

Met de suggesties die Valium noemt moet je er uit kunnen komen, zo niet dan vraag ik me inderdaad af of Slackware zo'n goed idee is. Omdat dit nogal basic is gaat het topic dicht.

[ Voor 1% gewijzigd door Wilke op 21-12-2002 13:02 . Reden: quote kapot ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.