Maakt het veel verschil of ik in mijn P4S5A 645DX@P4 2.4(533fsb) 512 SDram of 512 DDR gebruik,
daarmee bedoel ik de prestatie,s 3Dmark2001 SE ed.?
daarmee bedoel ik de prestatie,s 3Dmark2001 SE ed.?
Verwijderd
Verwijderd
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 09:19:
Dit soort topics zijn eigenlijk niet toegestaan, maar de modjes slapen uit op zaterdag, lucky bastard
Verwijderd
dat wil dus zeggen dat bij veel geheugen eisende progjes dat ie een snelheidswinst heeft vaniets mimnder dan 4 en anders 1,6?Abbadon schreef op 21 December 2002 @ 09:20:
Dat maakt erg veel uit ja; de P4 is namelijk dol op geheugenbandbreedte en met PC133 DIMM's doe je 'm ernstig tekort. Doe die P4 maar bovenal jezelf een plezier en prik er PC2700 in, het is het verschil in prijs absoluut waard
Om even met wat getalletjes te gooien, die P4 van je heeft een FSB waar 4266MB/s doorheen kan, PC133 levert slechts een armzalige 1066MB/s, da's een factor 4 verschil wat je tekort komt aan bandbreedte! Een PC2700 DIMM levert max 2666MB/s waardoor het tekort terugloopt naar een veel acceptabelere factor 1,6
Verwijderd
Theorie vs Praktijk. Maar laten we zeggen dat je ongeveer toch 40% snelheidswinst hebt.Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 12:49:
[...]
dat wil dus zeggen dat bij veel geheugen eisende progjes dat ie een snelheidswinst heeft vaniets mimnder dan 4 en anders 1,6?
Deze P4S5A dus wellllllThaWout schreef op 21 December 2002 @ 12:44:
Euh ... SDR SDRAM pas niet eens in een DDR SDRAM-slot ... dus waar discusseren we over
Nou, niet in dezelfde slot en niet tegelijkertijd, maar wel de een of de ander (net zoals alle ander ECS mobo's die op xxS5A eindigen
[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 21-12-2002 13:26 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
aangezien dit topic toch nog boven aan staat en ik nog een vraagje hierover heb...Abbadon schreef op 21 december 2002 @ 09:20:
Om even met wat getalletjes te gooien, die P4 van je heeft een FSB waar 4266MB/s doorheen kan, PC133 levert slechts een armzalige 1066MB/s, da's een factor 4 verschil wat je tekort komt aan bandbreedte! Een PC2700 DIMM levert max 2666MB/s waardoor het tekort terugloopt naar een veel acceptabelere factor 1,6
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 13:28:
[...]
aangezien dit topic toch nog boven aan staat en ik nog een vraagje hierover heb...
Je kunt een P4 dus eigenlijk NOOIT optimaal benutten?
Of je moet er Rimm in gooien van $$$ weet ik hoe duur...?
En als je er nou rimm in gooit, hoe snel (mb/s) is dat dan? is dat wel gewoon 4266mb/s??
heb jij niets beter te doen ofzoAbbadon schreef op 21 december 2002 @ 15:29:
[...]
Je hebt theoretisch optimaal benutten en praktisch optimaal benutten (lekker nietszeggend hè) Met PC1066 RIMM's kun je idd 4266MB/s geheugenbandbreedte leveren om de honger v.d. P4 te stillen. Maar een i845PE chipset met PC2700 (wat 2666MB/s levert) presteert in de praktijk eigenlijk geen eens zoveel minder dan zo'n duurder RIMM systeem (zelfs iets beter dan PC800 RIMM). Vergeet niet dat bandbreedte maar een deel van het verhaal is; dit zijn namelijk allemaal theoretische maxima welke alleen bij kortstondige bursts worden gehaald. De geheugencontroller en wachttijden zijn minstens net zo belangrijk en schijnbaar compenseert de combinatie i845PE/PC2700 de mindere geheugenbandbreedte t.o.v. i850E/PC1066 door goed te presteren op de andere vlakken. Dit is natuurlijk ook erg toepassingsafhankelijk. Hoe dan ook, PC133 is gewoonweg té langzaam en hoe goed zo'n geheugencontroller dan ook is (de i845 bijvoorbeeld wordt als de beste SDR-SDRAM geheugencontroller beschouwd); de P4 zit gewoonweg te verhongeren.
Nog een voorbeeld dat de praktijk en theorie niet altijd overeenkomen is de Granite Bay (zie topic); deze heeft dualchannel PC2100 waardoor er net als met dualchannel PC1066 RIMM 4266MB/s geheugenbandbreedte wordt geleverd. De praktijk echter wijst uit dat dit nagenoeg niks sneller is dan de i845PE met single-channel PC2700, sterker, de i850E/PC1066 combo is zelfs ietsje sneller ondanks dat je op basis van DDR-SDRAM's lagere wachttijden het omgekeerde zou mogen verwachten (praktische verschillen zijn allemaal procentjes werk overigens) . Papier en getalletjes zijn leuk maar het draait maar om één ding, en da's de praktijk
Game PC
Sorry ... ik las alleen "645DX" ... niet het type mobo
Verwijderd
Abbadon schrijft wel vaker goede verhalen met inhoud, ik leer er veel van. Ga zo door Abbadon, ik denk dat iedereen veel van je leert.Shunt schreef op 21 December 2002 @ 15:31:
[...]
heb jij niets beter te doen ofzo![]()
![]()
![]()
mare mooie text staat deze al in faq ?
twas niet negatief bedoeld hoorVerwijderd schreef op 21 december 2002 @ 15:43:
[...]
Abbadon schrijft wel vaker goede verhalen met inhoud, ik leer er veel van. Ga zo door Abbadon, ik denk dat iedereen veel van je leert.
Game PC
Verwijderd
Ermm, PC2700 geheugen combineer jij dus met een i845PEAbbadon schreef op 21 December 2002 @ 15:29:
[...]
De geheugencontroller en wachttijden zijn minstens net zo belangrijk en schijnbaar compenseert de combinatie i845PE/PC2700 de mindere geheugenbandbreedte t.o.v. i850E/PC1066 door goed te presteren op de *zoef*
Verwijderd
Verwijderd
Je kunt er beter ddr in zetten, want dan benut je je bandbreedte optimalerVerwijderd schreef op 21 december 2002 @ 16:32:
ander vraagje:
heb nu in een mobo (P4VXASD2) met Celeron 1,7 gh 512 mb SDR zitten.. is het voor mij ook een voordeel om de DDR er in te zetten? of kan ik beter de SDR er in laten zitten ?
Verwijderd
jeetje daar gaat me kerstfooi weerVerwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:33:
[...]
Je kunt er beter ddr in zetten, want dan benut je je bandbreedte optimaler![]()
En ja, het is waar![]()
Verwijderd
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 16:35:
[...]
jeetje daar gaat me kerstfooi weer
Jammer dat het geheugen altijd weer zo duur is..
PINGGGG
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 16:38 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:36:
[...]
offtopic:
ik kan misschien wel goedkoop ddr voor je regelen, e-mail straks ff, anders vergeet ik dat weer
Verwijderd
Als je mobo het ondersteunt zou je het kunnen doen, maar als je er apart een nieuw mobo moet voor gaan halen had ik het niet gedaan, van SDR naar DDR is niet een paar honderd euro waard. Als je strax gewoon een nieuw mobo nodig hebt moet je zorgen dat je snel geheugen erbij krijgt.Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 16:32:
ander vraagje:
heb nu in een mobo (P4VXASD2) met Celeron 1,7512 mb SDR zitten.. is het voor mij ook een voordeel om de DDR er in te zetten? of kan ik beter de SDR er in laten zitten ?
Verwijderd
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:59:
[...]
Als je mobo het ondersteunt zou je het kunnen doen, maar als je er apart een nieuw mobo moet voor gaan halen had ik het niet gedaan, van SDR naar DDR is niet een paar honderd euro waard. Als je strax gewoon een nieuw mobo nodig hebt moet je zorgen dat je snel geheugen erbij krijgt.
DDR DIMMs and Two 168-pin DIMMs with DDR or SDRAM support
Verwijderd
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:26:
[...]
Ermm, PC2700 geheugen combineer jij dus met een i845PE
WTF is een i845PE, een moederbord / chipset neem ik aan?
Als jij je kerstfooi er niet aan wilt geven en tevreden bent over hoe je bak nu draait moet je het niet doen natuurlijkVerwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:32:
ander vraagje:
heb nu in een mobo (P4VXASD2) met Celeron 1,7512 mb SDR zitten.. is het voor mij ook een voordeel om de DDR er in te zetten? of kan ik beter de SDR er in laten zitten ?
Verwijderd
Ik denk er nog even over na, meestal kan ik wel op een of andere manier aan goedkoop geheugen komen. Maar goed wil ook nog een nieuw videokaartje dus dat kost ook al genoeg.. pc'tjes zijn duur..Abbadon schreef op 21 December 2002 @ 17:18:
Als jij je kerstfooi er niet aan wilt geven en tevreden bent over hoe je bak nu draait moet je het niet doen natuurlijkEr zijn meer dingen in het leven dan PC's (jawel
) Feit is wel dat het zaakje er wel vlotter door gaat draaien, helemaal omdat het 128KB L2 cache v.d. Celeron door z'n kleine omvang (vier maal zo klein als die v.d. huidige P4) nog meer moeite heeft het tekort aan geheugenbandbreedte te 'maskeren'.
Verwijderd
Die mobo ondersteunt wel degelijk SDRAM, maar alleen de DDR versie, niet de oudere SDR versie.Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 17:35:
kan geen sdr ram hier gebruikendie msi K7NS ondersteuned het niet
dus kan tot nu mijn mobo niet testen tot mijn pc2700 komt
Oslik blyat! Oslik!
De zin is wat ongelukkig opgebouwd, maar ik lees er in dat ie zit te wachten op PC2700 en dat ie tot die tijd met SDR wilde draaien. En dat gaat inderdaad nietdion_b schreef op 21 december 2002 @ 18:57:
[...]
Die mobo ondersteunt wel degelijk SDRAM, maar alleen de DDR versie, niet de oudere SDR versie.
Maar hoe dacht je in hemelsaam met SDR te kijken of hij 'tot PC-2700' komt![]()
![]()
PC-2700 is een DDR specificatie (ook wel 333-DDR genoemd, dus een double-pumped 64b bus die op 166MHz draati), dus met SDR kom je er nooit
IMHO zou ik ff de Technische FAQ lezen
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 17:47:
Conclusie; Als je mobo DDR ondersteund; doe DDR erin. DDR ownt SDR.
Ah, nu snap ik het idd...Demoniac schreef op 21 December 2002 @ 19:16:
[...]
De zin is wat ongelukkig opgebouwd, maar ik lees er in dat ie zit te wachten op PC2700 en dat ie tot die tijd met SDR wilde draaien. En dat gaat inderdaad niet
Oslik blyat! Oslik!
Ok kan gebeuren.ThaWout schreef op 21 December 2002 @ 15:40:
[...]
Sorry ... ik las alleen "645DX" ... niet het type mobo
Ha ha ja mijn kerst fooi zit deze keer ook in het computer gebeuren, maar ik rook niet.Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:35:
[...]
jeetje daar gaat me kerstfooi weer
Jammer dat het geheugen altijd weer zo duur is..