[RH7.3] Installatie op 2GB HD

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier nog een oude P133 met 64MB RAM en 2GB HD. Ik wilde er een servertje van maken. Ik heb gekozen voor RedHat Linux 7.3 (had ik nog liggen)

Nu ken ik niets van de partitieverdeling van Linux. Ik heb al mijn partities met FDISK verwijderd. Als ik RedHat wil installeren en ik kies voor automatische partitionering geeft hij altijd een error: "unable to allocate partition"

Ik heb ook al eens geprobeerd op een andere PC RedHat7.3 te installeren onder VMWare met maar 2 GB harde schijf en ook dan wil hij niet automatisch partitioneren (zelfde foutmelding)

Ik heb dan handmatig wat partities aangemaakt maar hij zegt dan altijd dat er wel één of andere te klein is. Dit terwijl ik maar voor ongeveer 1GB onderdelen aanduid.

Welke partities duwt RedHat vooral vol? de root, /var, /usr, /home,.... ?
Ik krijg maar geen goede verdeling gevonden. Ik ben dan ook wel een echte Linux-n00b, maar daar wil ik verandering in brengen :)
Kan iemand mij helpen met een deftige verdeling te zoeken voor een 2GB harde schijf?

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

WimB schreef op 20 december 2002 @ 23:02:
Kan iemand mij helpen met een deftige verdeling te zoeken voor een 2GB harde schijf?
Gewoon 2 partities aanmaken, eentje van 20 MB aan het begin van je HD, deze wordt /boot , en een grote 1980 MB grote partitie, die je / wordt. Dat werkt altijd ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• WimB
en is het aan te raden een swap partitie aan te maken als je 64MB RAM hebt? Het is dus voor een servertje, waarschijnlijk Apache, MySQL, en nog wat andere dingen desnoods Gewoon om wat te proberen

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

WimB schreef op 20 december 2002 @ 23:05:
en is het aan te raden een swap partitie aan te maken als je 64MB RAM hebt? Het is dus voor een servertje, waarschijnlijk Apache, MySQL, en nog wat andere dingen desnoods Gewoon om wat te proberen
Oeh, ja, dat was ik vergeten :)

Een swap partitie van 128 MB ofzo, dat gaat prima

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
even samengevat:

20 MB /boot (begin van schijf)
128 MB Swap (middel van de schijf)
rest MB / (eind van de schijf)

• WimB
Tijdens het formatteren krijg ik telkens deze zeer duidelijke foutmelding:
Traceback (innermost last):
File "/usr/bin/anaconda", line 633, in ?
intf.run(id, dispatch, configFileData)
File "/usr/lib/anaconda/gui.py", line 353, in run
self.icw.run (self.runres, configFileData)
File "/usr/lib/anaconda/gui.py", line 814, in run
mainloop ()
File "/usr/lib/python1.5/site-packages/gtk.py", line 2676, in mainloop
_gtk.gtk_main()
File "/usr/lib/anaconda/gui.py", line 529, in handleRenderCallback
self.currentWindow.renderCallback()
File "/usr/lib/anaconda/iw/progress_gui.py", line 135, in renderCallback
self.intf.icw.nextClicked()
File "/usr/lib/anaconda/gui.py", line 417, in nextClicked
self.dispatch.gotoNext()
File "/usr/lib/anaconda/dispatch.py", line 144, in gotoNext
self.moveStep()
File "/usr/lib/anaconda/dispatch.py", line 209, in moveStep
rc = apply(func, self.bindArgs(args))
File "/usr/lib/anaconda/packages.py", line 478, in doPreInstall
method.mergeFullHeaders(id.hdList)
File "/usr/lib/anaconda/image.py", line 26, in mergeFullHeaders
hdlist.mergeFullHeaders(self.tree + "/RedHat/base/hdlist2")
File "/usr/lib/anaconda/comps.py", line 162, in mergeFullHeaders
rpm.mergeHeaderListFromFD(self.hdlist, fd, 1000004)
rpm.error: match tag mismatch

Local variables in innermost frame:
self: <comps.HeaderListFromFile instance at 87976a8>
file: /mnt/source/RedHat/base/hdlist2
fd: 33
Sorry voor de afschuwelijk lange post

edit:

Even het boeltje ingekort

[ Voor 102% gewijzigd door WimB op 20-12-2002 23:30 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
code:
1
rpm.error: match tag mismatch

Hmmz.. Deze dus.. :)

Dit lijkt me echter geen error, eerder een waarschuwing. Het partitioneren ging wel goed en het formatteren ook. Dat kon ik opmaken uit je reply voor de edit. Het lijkt er dus op dat RPM wel op zijn 'bek' gaat. Heb je een zelf geroosterde CD of een origineel. Probeer ze in ieder geval even goed schoon te maken.

[ Voor 90% gewijzigd door LollieStick op 20-12-2002 23:31 ]

• WimB
Heb het even opgekuisd. Die melding krijg ik dus op het scherm, dan kan ik een dump op floppy doen (wat er net stond), ik kan kiezen voor debug (zie ik niet echt zitten ;) ) en ik kan gewoon alles afsluiten en dan reboot hij

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en als je eens kiest voor een textbased install? 64mb ram is wel erug weinig voor een gui installatie..

denk dat je te weinig ram hebt in die bak

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

[open deur]
Je hebt toch geen "virus-protectie" aanstaan in BIOS hoop ik?
[/open deur]

Het zou verder best eens zo kunnen zijn dat je meer wilt installeren dan dat je ruimte hebt. Zoveel is 2 GB nou ook weer niet.

Als je verder de partitionering door de installatie laat aanmaken krijg je een swap van (dacht ik)

1.5 x RAM
/boot van 50 MB
/ de rest

/me zit op een een RH 7.2 install te werken die ongeveer 2 GB inneemt, dus het zou best weleens het gebrek aan ruimte kunnen zijn.

• WimB
Zou SuSE met minder HD tevreden zijn tov RedHat?

Verwijderd

Ligt er maar net aan wat je allemaal aanvinkt natuurlijk.

• WimB
ik had voor 1.1GB aangevinkt in RedHat, ik snap er niets van
Maar SuSE heeft een totaal andere installer, misschien heb ik daar meer kans op succes

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
WimB schreef op 20 december 2002 @ 23:42:
Zou SuSE met minder HD tevreden zijn tov RedHat?
Ik heb SuSE 7.3 geinstalleerd op een 486, 48 Mb geheugen en 850 Mb harde schijf. Mijn schijf is nog voor 25% leeg, en dan staaat win95 er ook nog op. De swap partitie (32 Mb) wordt niet eens gebruikt. Voor de zekerheid zou je 64 Mb swap kunnen aanmaken, maar meer lijkt mij zeker niet nodig.
Overigens zou ik geen /boot partitie maken. Dat was vroeger nodig omdat lilo van een grote harde schijf niet meer dan de eerste 1024 cilinders kon benaderen. De nieuwere lilo's hebben dat probleem niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Sir Isaac op 21-12-2002 16:59 ]

Verwijderd

RedHat en SuSE zijn van hetzelfde kaliber, daar zou t niet aan moeten liggen.

Ik zou eerst een text-install proberen en dan handmatig (met cfdisk of evt met fdisk) partitioneren (/boot 50MB, swap 128MB, / de rest) en mkswap, swapon doen, en ook mkfs.ext3 (of reiserfs). Daarna alleen het basis-systeem installeren en als dat goed gaat de rest.

Maarja, ik zou ook Debian gebruiken en niet RedHat, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Verwijderd

hmz dit zelfde probleem heb ik met alle distributies van linux of het nou slackware, redhat, suse of debian is. turbo het maakt niet uit. maar mijn 4gb bestaat gewoon niet. ok me 40gb heb ik altijd nog. naja 4gb :/ altijd leuk voor windows toch als er es een echte noodsituatie te pas komt

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

ik zou eens kijken naar debian, en dan gewoon een ftp install met alleen wat je nodig hebt :)

los van het feit dat ik debian veel fijner vind werken (apt-get _/-\o_ ) denk ik dat je met 300mb al ruim genoeg hebt!
Pagina: 1