Toon posts:

RAID systeem, werkt niet zoals ik het wil... HELP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede computer gebruikers!

Ik heb laatst een DVD-writer gekocht. Probleem, 3 cd-rom spelers, 2 harde schijven, dus 1 plaatsje teweinig op mijn ide-kanaal.

Dus ik een nieuw moederbord MSI met raid gekocht. Wat ik wil, is gewoon een extra IDE poort om genoeg apparaten aan te sluiten, alleen ik denk dat ik me met raid dan heb vergist eerlijk gezegd...

Ik krijg op geen mogelijkheid de IDE-3 raid controller aan de praat met een extra harde schijf, of wat dan ook er aanvast. Is dit mogelijk, of is raid alleen te gebruiken voor een harde schijf?

Dan nog een aantal vragen over die raid-ide-controller:

- Kan ik de dat IDE-3 raid kanaal, ook als gewoon IDe kanaal gebruiken zonder raid erop? dus gewoon een extra ide poort voor een harde schijf of cd-rom speler?

- Kan er i.p.v. minimaal 2 harde schijven op raid-0, ook simpelweg 1 schijf aansluiten?

- Hoe werkt raid met partities? Kan ik gewoon net zoals met f-disk partities maken? Hoe werkt dit met die 2 dezelfde schijven op raid dan?

Wie kan mij hierover informatie geven? Ik ben even ten einde raad!

Alvast bedankt!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Om te beginnen, wat specs graag van je systeem.

Bij mijn weten kun je zonder problemen ipv RAID ook ervoor keizen om 4 extra apparaten aan te sluiten. Heb ik zelf ook gedaan bij mn RAID bordje.

Edit: En trouwens, dit zou gewoon in de handleiding van je mobo moeten staan.

[ Voor 18% gewijzigd door SmartDoDo op 20-12-2002 23:02 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 17:49
zou eerst hier eens kijken [rml][ FAQ] RAID.[/rml]

als het goed is kun je de on-board raid controller gebruiken als ide controller (via de bios of een jumper) in dat geval kun je ook 1 schijf aansluiten . Je kunt als je raid volume is aangemaakt (middels de raid controller bios) gewoon met fdisk de schijf indelen . Houdt er wel rekening mee dat je bij windows 2000 en XP als je gaat installeren met F6 de raid controller (of ide) moet installeren. Zet deze eerst dus op een floppy.

let er op dat als je gaat stripen je ervoor moet zorgen dat je beide HDD's dezelfde grootte zijn anders raak je GB's kwijt !!

Voorbeeld:
40GB + 60GB = 80GB Stripe dus 20GB weg (stripe is altijd dubbele van de kleinste schijf)

[ Voor 25% gewijzigd door KaMiKaZe op 20-12-2002 23:08 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je slaat de plank compleet mis door de specs ner-gens te vermelden..

Maar ik heb een sterk vermoeden dat je mobo is voorzien van de Promise PDC20376 Serial ATA RAID controller, waarvan één SATA kanaal is geconverteerd naar IDE. Indien dit het geval is, lees dan de handleiding van de moederbord aandachtig door :)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 20 December 2002 @ 23:02:
Om te beginnen, wat specs graag van je systeem.

Bij mijn weten kun je zonder problemen ipv RAID ook ervoor keizen om 4 extra apparaten aan te sluiten. Heb ik zelf ook gedaan bij mn RAID bordje.

Edit: En trouwens, dit zou gewoon in de handleiding van je mobo moeten staan.
In de handleiding van mijn mobo staat niet echt veel info over raid, sterker nog helemaal niets. zit wel een apart boekje bij, maar staat totaal niets in over gebruiken van de IDE-3 poort als normale ide poort, dus zonder raid configuratie. In ieder geval, voorlopig doet dat ding nog helemaal niets met een harde schijf eraan in windows. Ik gebruik winXP pro NL.

specs systeem:

MSI KT-4 ultra
AMD Athlon XP 2200+
256 PC-2700 DDR/333

Lite-on DVD ROM
Lite-on 40* brander
Sony DVD writer DRU500 (jah die nieuwe met -en+)

Maxtor 60GB/7200/133
Seagate 40GB/7200/100

Mijn vragen dus:

Is de mogelijkheid er om dus de Raid IDE-3 poort gewoon zonder raid als normale IDE-controller te gebruiken?

Kan ik als ik een evt raid configuratie heb gemaakt, met bijvoorbeeld 2*40GB schijven, die schijven gewoon met fdisk partitioneren?

Wat is het grote voordeel van raid-0? Is dat echt zoveel sneller dan een gewone IDE configuratie?

Alvast bedankt!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik ben zo goed geweest om is even naar je handleiding te kijken 8)7 en ik zie dus 2 serial en 1 gewone ide connector zitten. Beiden horen bij je Promise ATA controller. Zoals je in de tekst van de handleiding ook kunt lezen kun je 1 HD aansluiten op de Promise. Hoe je de software moet instellen staat volgens de handleiding in het aparte serial-ata-raid boekje maar dat ga ik ech tniet opzoeken! ;)

Voor je andere vragen: RAID kan je dus idd gebruiken maar alleen Serial RAID, dus 2 schijven dmv de serial connectors. Of het zoveel in snelheid gaat schelen weet ik niet. Schijnt ook erg afhankelijk te zijn van de schijven die je gaat gebruiken. Check mijn specs, beide HD's staan niet meer in RAID-0 sinds een probleempje waarbij ik alles kwijt was. Daarna op de normale wijze aangesloten en het was er geen drol minder snel om.

Effe kijken in je boekje hoe en wat met het instellen van RAID. Is dat eenmaal gebeurt dan ziet het systeem je beide schijven gewoon als 1 en kun je die ook als zodanig formatteren.

Verwijderd

Kortom, jouw moederbord zn bios zal wel ergens een optie hebben om de controller in te stellen op RAID of ULTRA100 modus. De ene is dus voor RAID, de andere om de controller in te stellen als normale IDE-controller. Vervolgens de boot-harddisk eraan hangen, en in je bios boot-sequence aangeven dat je als eerste van je raid controller wilt booten ipv IDE0
(onboard ide-kanaal).

Zou moeten werken, hoewel ik geen ervaring met RAID heb dus ook niet met instellen als normale (PCI)IDE-controller.

(toch blij dat ik voor SCSI heb gekozen..al kost het een fortuin!)
Pagina: 1