[c(++)] dynamically allocated memory returnen

Pagina: 1
Acties:

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ik ben bezig met een proggie die een aantal dingen uit een bestand moet halen en in z'n geheugen moet laden. Het nadeel is dat het bestand ontzettend variabel kan zijn. Daardoor moet ik gebruik maken van dynamically allocated memory. Maar hoe moet ik in een subfunctie waarbij ik malloc-pointer gebruik een return-code laten geven en tegelijkertijd de geheugen vrij maken.

voorbeeldje (heeeel simpel voorbeeldje):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
char *voorbeeldje( char *testje ) {
  char *dynamic_mem;

dynamic_mem = malloc( (strlen(testje)+1)  * sizeof(char));
  //... heel hoop handelingen ... ... ... ... ...

free( dynamic_mem ); //Hier wil ik dus zowel de pointer clearen als de data returnen
  return dynamic_mem;
}

Is er een manier om zowel de free functie te gebruiken en om gegevens uit de pointer te returnen?

Sorry als het al eens naar voren gekomen is, maar ik wist niet hoe ik dit op moest zoeken.

[ Voor 1% gewijzigd door cobratbq op 20-12-2002 22:25 . Reden: Kromme zin wegwerken ]

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap je niet helemaal, als je je geheugen vrijgeeft dan heeft het toch al niet meer nut om het te returnen? Het geheugen is dan immers niet meer valide

Je zult dus gewoon de pointer moeten meegeven, en het free'en daarvan is een taak voor de caller.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• cobratbq
Stel ik heb wa geheugen:
"Dit is een string in het geheugen".
ik filter daar "een string" uit, die wil ik returnen.
Maar omdat die string soms heeeeel lang is en soms heel kort, wil ik het dynamische geheugen gebruiken om zo de grootte aan te passen aan de inkomende tekst.
Maar dan kan ik hem niet returnen en dan moet ik alsnog een gewone var-array declareren met een hoop geheugen omdat ik niet weet hoe lang de string wordt.
En dan heeft dat hele verhaal van dynamisch geheugen weer weinig nut.

Ik filter bijvoorbeeld uit 500 bytes geheugen 10 bytes en die moet ik returnen.

Maar ik weet van tevoren niet dat het maar 10 bytes geheugen zijn, dus kan ik niet gewoon een variabele declareren.

[ Voor 27% gewijzigd door cobratbq op 20-12-2002 22:40 ]

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kan je niet eerst bepalen hoeveel mem je moet alloceren en dan pas alloceren ?
ipv eerst alloceren voor de complete string ?

[ Voor 82% gewijzigd door Lone Gunman op 20-12-2002 22:41 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

:?

C:
1
2
3
4
5
6
char * copyString (const char * pStr)
{
    char * ret = (char *)malloc (strlen (pStr) + 1);
    strcpy (ret, pStr);
    return ret;
}

nu retourneer je toch gewoon nieuw geheugen? En dat is dynamisch. De caller moet echter wel het geheugen weer vrijgeven zodra ie ermee klaar is

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• cobratbq
.oisyn schreef op 20 december 2002 @ 22:39:
:?

C:
1
2
3
4
5
6
char * copyString (const char * pStr)
{
    char * ret = (char *)malloc (strlen (pStr) + 1);
    strcpy (ret, pStr);
    return ret;
}

nu retourneer je toch gewoon nieuw geheugen? En dat is dynamisch. De caller moet echter wel het geheugen weer vrijgeven zodra ie ermee klaar is
Dus als ik je goed begrijp kan ik het geheugen wat ik aangemaakt heb ik de functie ook nog buiten de functie vrijgeven? Dat zou idd heel mooi zijn. Tnx.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

natuurlijk kan dat, het staat immers op de heap, dat blijft bestaan tot je het vrijgeeft, of tot je programma afsluit :)

• cobratbq
Ja je heb gelijk, goeie vergelijking trouwens met die file-pointer, stom van me. Tnx ;)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Mjah, als je C++ in je titel hebt, waarom werk je dan nog met char* ipv std::string :?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Voor de duidelijkheid: zo wordt het in C++:
code:
1
2
3
4
std::string voorbeeldje(  std::string  testje ) {
  //... heel hoop handelingen met testje (kopie van orgineel)... ... ... ...
  return testje;
}

Eén regel code, dus.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glimi schreef op 20 december 2002 @ 23:13:
Mjah, als je C++ in je titel hebt, waarom werk je dan nog met char* ipv std::string :?

volgens mij staat de ++ toch echt tussen haakjes ;)

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
.oisyn schreef op 21 december 2002 @ 16:45:
volgens mij staat de ++ toch echt tussen haakjes ;)

Wat dus betekend? ;)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Als je het als regex ziet is het alleen maar een subexpressie hoor ;) Ik zou als het kan ook met std::string werken... veel makkelijker dan al dat gerotzooi met char* enzo :/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glimi schreef op 22 december 2002 @ 21:03:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]
Wat dus betekendt? ;)

imho dat ie een oplossing zoekt die zowel in C als in C++ werkt :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Glimi schreef op 20 december 2002 @ 23:13:
Sinds wanneer werkt char* niet meer in C++? De laatste keer dat ik checkte wel...

Professionele website nodig?

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
curry684 schreef op 23 December 2002 @ 13:55:
Sinds wanneer werkt char* niet meer in C++? De laatste keer dat ik checkte wel...

1) Ik impliceer nergens dat het niet meer werkt, ik vraag me af waarom men kiest voor char* ipv std::string
2) Naar ik dacht is de STL standaard binnen ANSI C++, dus waarom die niet verkiezen als je C++ programmeert?
3) Waarneer is de laatste keer dat jij checkte ;)

• curry684

curry684

Glimi schreef op 23 December 2002 @ 14:14:
1) Ik impliceer nergens dat het niet meer werkt, ik vraag me af waarom men kiest voor char* ipv std::string
Omdat een toegespitste oplossing op basis van atomaire types per definitie sneller is dan een encapsulatie. En de char is wel een atomair type (no includes required), en std::string niet.
2) Naar ik dacht is de STL standaard binnen ANSI C++, dus waarom die niet verkiezen als je C++ programmeert?
Standaard is 1 ding, verplicht is een 2e.
3) Waarneer is de laatste keer dat jij checkte ;)
Zo'n 10 minuten geleden :P

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
curry684 schreef op 23 December 2002 @ 14:18:
Omdat een toegespitste oplossing op basis van atomaire types per definitie sneller is dan een encapsulatie. En de char is wel een atomair type (no includes required), en std::string niet.
Die need naar 'raw-speed ipv safety' verwacht ik niet van iemand die geheugen wil vrijgeven en dan een pointer ernaartoe wil returnen :P
Standaard is 1 ding, verplicht is een 2e.
mjah, ik vind het juist een van de grote voordelen van C++, maar je bent inderdaad niet verplicht het te gebruiken. Maar zo'n instelling verwacht ik meer van een verstokte C programmeur ;)
Zo'n 10 minuten geleden :P
Aan het werk joh? Geen vakantie ;)

• curry684

curry684

Glimi schreef op 23 december 2002 @ 14:24:
Die need naar 'raw-speed ipv safety' verwacht ik niet van iemand die geheugen wil vrijgeven en dan een pointer ernaartoe wil returnen :P
Okeeeeeeeeeeeeee.... maar als je de bak opblaast doe het dan in stijl :)
Aan het werk joh? Geen vakantie ;)
Mag ik geen compiler aanraken tijdens m'n vakantie? :)

* curry684 doet in principe alleen wat Photoshoppen tijdens z'n vakantie maar moest ff wat uitproberen... :X

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mensen schijnen me te negeren :P, vandaar nog een keertje:

.oisyn schreef op 23 December 2002 @ 12:11:

imho dat ie een oplossing zoekt die zowel in C als in C++ werkt :)

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
.oisyn schreef op 23 December 2002 @ 17:39:
mensen schijnen me te negeren :P, vandaar nog een keertje:

Goh begint het je _nu_ pas op te vallen .oisyn >:)

Maare waarom zou iemand dat willen? Ik wil mijn Javacode toch ook niet door GCC kunnen halen :?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glimi schreef op 23 december 2002 @ 18:44:
Maare waarom zou iemand dat willen? Ik wil mijn Javacode toch ook niet door GCC kunnen halen :?

sinds wanneer is javacode compatible met c++ :?

• curry684

curry684

Glimi schreef op 23 December 2002 @ 18:44:
Goh begint het je _nu_ pas op te vallen .oisyn >:)
Wie is .oisyn? :?

O-)
Stel, ik schrijf een API die toegang verschaft tot een stuk van een OS. Stel, die noem ik Win32 API. Stel, die schrijf ik in C++, dan hebben alle C en VB programmeurs ter wereld pech. Stel, die schrijf ik in C, dan hebben alle C++ en VB programmeurs ter wereld geluk.

Just a thought :P

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Die man die zondags altijd het vleesch komt snijden
Stel, ik schrijf een API die toegang verschaft tot een stuk van een OS. Stel, die noem ik Win32 API. Stel, die schrijf ik in C++, dan hebben alle C en VB programmeurs ter wereld pech. Stel, die schrijf ik in C, dan hebben alle C++ en VB programmeurs ter wereld geluk.

Just a thought :P

Mjah, dan moeten alsnog de talen C++/VB ook over een gelijkend soort basistypen bevatten als de taal waar de API in zit, anders zal er alsnog een vertaalslag moeten plaatsvinden (CORBA bijv)

Verwijderd

hmm... zooitje redenen om in C en niet in C++ te coden :

1) Je snapt geen C++
2) Je bent C++ hater
3) Je baas wil dat je het in C maakt
4) Je collega's (die het moeten gaan onderhouden) kunnen geen C++
5) Raw speed is belangrijker voor je project dan safety

Redenen genoeg dus...
Als het KAN zal ik altijd voor C++ kiezen (ivm reusability/ code safety) maar het KAN nou eenmaal niet altijd (wrede wereld ;( )

• cobratbq
Nou nou...
Ik had allang niet meer naar die topic gekeken, omdat ik naar mijn idee al een goed antwoord gekregen had.
Om even een aantal antwoorden te geven:
1. Ik snap wel C++, maar nog niet zo goed, en is in dit geval niet bruikbaar.
2. Ik ben geen C++ hater
3. Nope, geen baas, just me and my stupid project :D
4. Mijn collegas kunnen geen C, C++, VB, JAVA, DELPHI, Basic ... (wel heel oppervlakkig VBA ;) )
5. Neuh, het moet geen uur duren, maar raw speed is niet van hoogste belang.

Ik zal ff kort uitleggen waar ik mee bezig ben.
Ik ben een programma aan het schrijven wat zowel in 16bit dos modus moet werken als in Win32. Daarom gebruik ik C en geen C++.
Ik ben een programmatje aan het schrijven waarmee ik aan de hand van een INF bestandje alle nodige bestanden van een driver kan backuppen.
Ja ik weet dat die programmaatjes bestaan, maar dat programmatjes is in VB geschreven, wat ik echt niet uit kan staan, en het werkt niet ideaal. Ik heb al een paar keer meegemaakt dattie toch niet alles gebackupped had.
Daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan. Kheb MSDN doorgelezen en ben gaan schrijven. Toen kwam ik er dus achter dat het ene INFje 2 regels Strings code heeft en bijvoorbeeld NVIDIA heeft ongeveer 40 regels. Ik moest dus dynamic memory allocation gaan gebruiken. En aangezien ik eigenlijk nooit met pointers icm dynamic memory werk, ging dat niet ideaal.
Ik ben intussen al een flink eind op weg. Het commandline programmatje is al bijna klaar. Dat moet ik alleen nog uitvoerig testen. En dan ga ik een GUI schrijven waarvanuit het makkelijk te besturen is.

Waarom ik doe? Nou omdat ik eigenlijk altijd iets zoek om te programmeren. En omdat dat programmaatje WinDriversBackup niet helemaal goed werkte. Dat moet ik toch beter kunnen >:)

Ik werk in een winkel die computers verkoopt ÉN repareert. Aangezien we altijd van die bakkies zonder drivers krijgen, en dan vaak nog van PackardBell en Compaq ook. Heb ik besloten maar een nieuw projectje te starten en zelf een programmatje te schrijven. Ik heb daarom gekozen voor DOS zodat als die lui de boel zover over de zeik hebben dat windows niet eens meer opstart, ik toch nog alle inf files af kan gaan. Da's alles beter dan 2,5 uur op internet gaan zoeken naar een driver voor een modem van Connexant (aren't they all?).

Als jullie het blijkbaar toch een interessant iets vinden.
Kunnen jullie een aantal INF files pasten in deze topic?
Gelieve niet te emailen omdat ik dan dalijk ladingen binne krijg en dat hoeft nu ook weer niet :D

Ik zit intussen op 1475 regels code en als alles goed gaat hoeft er aan de commandline tool nog maar weinig te veranderen.

Tnx 4 alle response

edit:
Oh ja, nog een goede reden waarom ik dit programmatje maak is: Toen ik met WinDriversBackup aan het experimenteren was en ik er achter kwam dat het weer niet werkte, zei ik hardop: "Dit schiet echt niet op, ik kan beter zelf een programmatje schrijven". Waarop een van onze vaste klanten zei: "Hehe, hoor daar, dat wil ik zien ...". En daarop zei m'n collega: "Hou op, anders doetie het nog ook hoor!!!".
Ofwel: Ik wil die klant een poepie laten ruiken >:)

[ Voor 9% gewijzigd door cobratbq op 25-12-2002 20:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 16:48:
C++ is (effectief) een superset van C, en omdat je in C++ geen performance inlevert voor features die je niet gebruikt is het onzin om te zeggen (of te impliceren) dat C sneller is dan C++. Met sommige C++ faciliteiten (templates+inlining) schijnt soms zelfs meer performance behaald te kunnen worden dan een C oplossing kan bieden.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 16:48:
hmm... zooitje redenen om in C en niet in C++ te coden :

1) Je snapt geen C++
2) Je bent C++ hater
3) Je baas wil dat je het in C maakt
4) Je collega's (die het moeten gaan onderhouden) kunnen geen C++
6) Executable/DLL size moet echt zo klein mogelijk zijn, tot aan gemiereneuk op de byte aan toe.

Ik heb ooit een Remote Desktop omgeving geschreven 'from scratch', en op basis van 5 en 6 de hook-DLL geschreven in C. Server en client-software wel allemaal in C++ natuurlijk.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 21:11:
[...]
C++ is (effectief) een superset van C, en omdat je in C++ geen performance inlevert voor features die je niet gebruikt is het onzin om te zeggen (of te impliceren) dat C sneller is dan C++. Met sommige C++ faciliteiten (templates+inlining) schijnt soms zelfs meer performance behaald te kunnen worden dan een C oplossing kan bieden.
Uhm ja maar....... als je geen van de features van C++ gebruikt dan ZIT je gewoon in C te coden 8)

Zodra je feitelijk classes gaat maken komen er virtual function tables langs, RTTI type checking (!) etc. langs die allemaal performance eten. Templates zullen een perfect geoptimaliseerd C-progsel niet kunnen verslaan en inlining bestaat in C onder de naam 'parameterized macros' ;)

Verwijderd

curry684 schreef op 26 December 2002 @ 12:22:
[...]

Uhm ja maar....... als je geen van de features van C++ gebruikt dan ZIT je gewoon in C te coden 8)

Zodra je feitelijk classes gaat maken komen er virtual function tables langs, RTTI type checking (!) etc. langs die allemaal performance eten. Templates zullen een perfect geoptimaliseerd C-progsel niet kunnen verslaan en inlining bestaat in C onder de naam 'parameterized macros' ;)
Akhorahil's derde argument suggereerde dat je alle toegevoegde features van C++ af kon wijzen op basis van de overhead die bepaalde features (die je helemaal niet hoeft te gebruiken!) met zich meebrengen. Dat is echter ronduit dom, omdat er genoeg C++ features zijn (namespaces, templates, references, standard library algoritmes, classes, etc.) waar je van kan profiteren zonder meteen snelheid te hoeven verliezen ten opzichte van C-only oplossingen.

Verwijderd

Het loopt wel een beetje offtopic hier, maar de reden waarom ik voor C en niet voor C++ kies is heel simpel, je kan hetzelfde resultaat verkrijgen met een derde van de code. 8)

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wat een onzin...sorry hoor. Ik zie geen enkele rede om C te gebruiken ipv C++. De enige die ik kan bedenken is als er voor jouw target platform alleen een C compiler beschikbaar is en geen C++. En dan nog, je kan altijd bv comeau gebruiken op een ander platform om je C++ source naar ansi-c te compilen... Als je enigszins weet hoe de C++ features worden geimplemeteerd dan weet je dat ze geen "performance eten".
En dat je in C maar een derde van de code nodig hebt is natuurlijk niet waar.

Maarja...zal altijd wel zo blijven :P

Verwijderd

Zoijar schreef op 26 December 2002 @ 14:39:
Wat een onzin...sorry hoor. Ik zie geen enkele rede om C te gebruiken ipv C++. De enige die ik kan bedenken is als er voor jouw target platform alleen een C compiler beschikbaar is en geen C++. En dan nog, je kan altijd bv comeau gebruiken op een ander platform om je C++ source naar ansi-c te compilen... Als je enigszins weet hoe de C++ features worden geimplemeteerd dan weet je dat ze geen "performance eten".
En dat je in C maar een derde van de code nodig hebt is natuurlijk niet waar.

Maarja...zal altijd wel zo blijven :P
Wat heb je een fantastische beargumentatie. Het heeft niets te maken met beter/slechter maar met persoonlijke voorkeur. Wat vind ik prettiger werken en wat vind jij prettiger werken.

En toen IK mijn eigen C++ source ging herschrijven naar C werd het er een stuk kleiner door, met dezelfde functionaliteit en een stuk minder overhead...

Daarom vind ik het prettiger werken.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Lees dit maar is als voorbeeld, kan het zelf niet beter zeggen. Vandaar dat ik ook geen argumenten gaf, het is allemaal al zo vaak gezegd.

Link 1

Link 2
Pagina: 1