Ik ben nu al ongeveer twee uur bezig om een mooie macrofoto te maken van een platenspeler, het lukt me nog voor meter. Hopelijk zijn er wat mensen die me de goede richting in kunnen sturen. Ik zal maar meteen beginnen met uitleggen wat me probleem is en wat ik tot nu toe geprobeerd heb.
Ik heb onder het "learn" gedeelte van dpreview.com al een aantal zaken over belichting, shutter speeds en apature gelezen. Ik weet wel wat alles betekend, goed opgelet bij vwo natuurkunde optica
. Maar het in de praktijk brengen wil nog niet echt lukken.
De opstelling:

Beetje amateuristisch gedaan maar jah je toch wat, let niet op de rommel tijdelijke werkkamer van me vader i.v.m. verbouwing. Maargoed grootste probleem is het scherp krijgen van de foto en de belichting kom ik zo nog iets duidelijker op terug.
Mijn beste foto tot nu toe

Dit is dus echt te erg voor woorden, onscherp en belichtinginstelling zijn echt erg. Ik heb al een stuk of 30 andere foto's en en andere instelling geprobeerd het lukt me nog niet.
Informatie van deze foto:
En het histogram:

Het grootste probleem is dus scherp krijgen, als ik manual focus doe krijg ik het balkje van ik op het LCD zie niet lager dan ~ 15 cm. Terwijl er nog wel meer ruimte is zegmaar, heel vreemd. In macro-mode focust hij nog slechter.
Ik weet dus echt niet waar ik moet beginnen.
Deze macrofoto is niet bijzonder ofzo maar hij focust hier wel goed:

En deze van mijn hond, op P stand en macromode

Die zijn wel beter gelukt.
Iemand die me op weg kan helpen?
Ik heb onder het "learn" gedeelte van dpreview.com al een aantal zaken over belichting, shutter speeds en apature gelezen. Ik weet wel wat alles betekend, goed opgelet bij vwo natuurkunde optica
De opstelling:
Beetje amateuristisch gedaan maar jah je toch wat, let niet op de rommel tijdelijke werkkamer van me vader i.v.m. verbouwing. Maargoed grootste probleem is het scherp krijgen van de foto en de belichting kom ik zo nog iets duidelijker op terug.
Mijn beste foto tot nu toe
Dit is dus echt te erg voor woorden, onscherp en belichtinginstelling zijn echt erg. Ik heb al een stuk of 30 andere foto's en en andere instelling geprobeerd het lukt me nog niet.
Informatie van deze foto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Camera Model Name: Canon PowerShot G3 Shooting Date/Time: 20-12-02 20:54:54 Shooting Mode: Manual Photo Effect Mode: Off Tv( Shutter Speed ): 1/200 Av( Aperture Value ): 2.5 Metering Mode: Spot ISO Speed: 100 Lens: 7.2 - 28.8 mm Focal Length: 8.0 mm Digital Zoom: None Image Size: 2272x1704 Image Quality: RAW Flash: Off White Balance: Auto AF Mode: Manual Focus File Size: 3550KB Drive Mode: Self-Timer Operation |
En het histogram:

Het grootste probleem is dus scherp krijgen, als ik manual focus doe krijg ik het balkje van ik op het LCD zie niet lager dan ~ 15 cm. Terwijl er nog wel meer ruimte is zegmaar, heel vreemd. In macro-mode focust hij nog slechter.
Ik weet dus echt niet waar ik moet beginnen.
Deze macrofoto is niet bijzonder ofzo maar hij focust hier wel goed:

En deze van mijn hond, op P stand en macromode
Die zijn wel beter gelukt.
Iemand die me op weg kan helpen?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:45 ]