Toon posts:

[Fotografie] Macro, een stapje in de goede richting...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al ongeveer twee uur bezig om een mooie macrofoto te maken van een platenspeler, het lukt me nog voor meter. Hopelijk zijn er wat mensen die me de goede richting in kunnen sturen. Ik zal maar meteen beginnen met uitleggen wat me probleem is en wat ik tot nu toe geprobeerd heb.

Ik heb onder het "learn" gedeelte van dpreview.com al een aantal zaken over belichting, shutter speeds en apature gelezen. Ik weet wel wat alles betekend, goed opgelet bij vwo natuurkunde optica ;). Maar het in de praktijk brengen wil nog niet echt lukken.

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/101_0172.JPG

Beetje amateuristisch gedaan maar jah je toch wat, let niet op de rommel tijdelijke werkkamer van me vader i.v.m. verbouwing. Maargoed grootste probleem is het scherp krijgen van de foto en de belichting kom ik zo nog iets duidelijker op terug.

Mijn beste foto tot nu toe ;(
Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/00000_RJ.JPG

Dit is dus echt te erg voor woorden, onscherp en belichtinginstelling zijn echt erg. Ik heb al een stuk of 30 andere foto's en en andere instelling geprobeerd het lukt me nog niet.

Informatie van deze foto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Camera Model Name: Canon PowerShot G3
Shooting Date/Time: 20-12-02 20:54:54
Shooting Mode: Manual
Photo Effect Mode: Off
Tv( Shutter Speed ): 1/200
Av( Aperture Value ): 2.5
Metering Mode: Spot
ISO Speed: 100
Lens: 7.2 - 28.8 mm
Focal Length: 8.0 mm
Digital Zoom: None
Image Size: 2272x1704
Image Quality: RAW
Flash: Off
White Balance: Auto
AF Mode: Manual Focus
File Size: 3550KB
Drive Mode: Self-Timer Operation

En het histogram:
Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/hist0.jpg

Het grootste probleem is dus scherp krijgen, als ik manual focus doe krijg ik het balkje van ik op het LCD zie niet lager dan ~ 15 cm. Terwijl er nog wel meer ruimte is zegmaar, heel vreemd. In macro-mode focust hij nog slechter.

Ik weet dus echt niet waar ik moet beginnen.

Deze macrofoto is niet bijzonder ofzo maar hij focust hier wel goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/calc_small.jpg

En deze van mijn hond, op P stand en macromode

Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/101_0157_RJ.JPG

Die zijn wel beter gelukt.

Iemand die me op weg kan helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:45 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat je de camera te dichtbij hebt, probeer hem er eens wat verder er vanaf te doen, je ziet bij de rekenmachine goed dat de voorgrond onscherp is, gewoon omdat de camera niet dichterbij kan scherpstellen, net als jij niet vanaf 2 cm scherp kunt zien.

Als je de handmatige focus gebruikt kun je op het LCD de afstand waarop je scherpstelt in centimeters zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb niet echt verstand van macro fotografie. Daar moet ik me ook eens in verdiepen.

Maar die foto van die rekenmachine vind ik echt geweldig.

Petje af. :D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Wat ik op dpreview zag:
Macro focus range 5 cm /15 cm
Ik weet niet waarom er 2 waarden staan, maar je zou dus vanaf 5 cm moeten kunnen focussen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Jaded schreef op 20 december 2002 @ 22:56:
Wat ik op dpreview zag:
Macro focus range 5 cm /15 cm
Ik weet niet waarom er 2 waarden staan, maar je zou dus vanaf 5 cm moeten kunnen focussen.
Dat kan liggen aan de hoeveelheid zoom die je gebruikt en misschien dat het ook dichterbij gaat wanneer je handmatig focust.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny64 schreef op 20 december 2002 @ 22:43:
Ik denk dat je de camera te dichtbij hebt, probeer hem er eens wat verder er vanaf te doen, je ziet bij de rekenmachine goed dat de voorgrond onscherp is, gewoon omdat de camera niet dichterbij kan scherpstellen, net als jij niet vanaf 2 cm scherp kunt zien.

Als je de handmatige focus gebruikt kun je op het LCD de afstand waarop je scherpstelt in centimeters zien.
Die rekenmachine klopt wel btw, ik heb ook ge-focust op het midden en niet op de voorkant hoort niet zo, maar was gewoon ff een test foto. De camera staat ongeveer 6~7 cm van de het naald af. Ik heb al wel wat verbeteringen, ik ga morgen in daglicht nog eens proberen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Ook even geprobeerd, en hier het resutaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/platenspeler_klein.jpg
*clickable*

Genomen met m'n l33t digicam: Olympus 920Zoom.
Een oud 1.3mpixel ding, met minimaal instelmogelijkheden.
Alleen macro aangezet, verder alles default, wel met flits.
Focus op automatisch, kan nieteens anders bij dat kreng

Exif informatie:
Tag Name Value
010e ImageDescription OLYMPUS DIGITAL CAMERA
010f Make OLYMPUS OPTICAL CO.,LTD
0110 Model C920Z,D450Z
0112 Orientation 1
011a XResolution 72.0
011b YResolution 72.0
0128 ResolutionUnit 2
0131 Software v873p-73
0132 DateTime 0000:00:00 00:00:00
0213 YCbCrPositioning 2
8769 ExifOffset 284
829a ExposureTime 1/30
829d FNumber 8.0
8827 ISOSpeedRatings 160
9000 ExifVersion 0x30 0x32 0x31 0x30
9003 DateTimeOriginal 0000:00:00 00:00:00
9004 DateTimeDigitized 0000:00:00 00:00:00
9101 ComponentsConfiguration 0x1 0x2 0x3 0x0
9102 CompressedBitsPerPixel 2.0
9204 ExposureBiasValue 0.0
9205 MaxApertureValue 3.0
9207 MeteringMode 5
9208 LightSource 0
9209 Flash 1
920a FocalLength 5.6
927c MakerNote
9286 UserComment
a000 FlashPixVersion 0x30 0x31 0x30 0x30
a001 ColorSpace 1
a002 ExifImageWidth 1280
a003 ExifImageLength 960
a005 InteroperabilityOffset 862
0001 InteroperabilityIndex R98
0002 InteroperabilityVersion 0x30 0x31 0x30 0x30
a300 FileSource 0x3
0103 Compression 6
011a XResolution 72.0
011b YResolution 72.0
0128 ResolutionUnit 2
0201 JPEGInterchangeFormat 2012
0202 JPEGInterchangeFormatLength 3047

• Bigs
  • Niet online
Hmm koele versterker daar linksonderin beeld :)

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

hmm net ook ff voor de gein geprobeerd...
tis totaal niet moeilijk hoor ? alleen kan je camera zo dicht bij wel aan ?

shotje van die kop
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/firecows602a/plaat2.jpg

shotje van die kop
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/firecows602a/plaat3.jpg

closeup van die lp :)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/firecows602a/plaat.JPG

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

je zou ook kunnen proberen om ipv macro te nemen, met tele zo ver mogelijk in te zoomen; dan heb je wat minder last van het erg snel vaag worden van zaken die net iets verder wegstaan.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat je er te dicht op zat, zeker met inzoomen gaat je macroafstand ver achteruit met een G3... Als je dus maximaal inzoomde zul je vast wel binnen een afstand van 15cm hebben gezeten en kan hij niet scherpstellen. Probeer het eens op 20 a 30cm, misschien dat het dan wel scherp wil worden?
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 23:30:
je zou ook kunnen proberen om ipv macro te nemen, met tele zo ver mogelijk in te zoomen; dan heb je wat minder last van het erg snel vaag worden van zaken die net iets verder wegstaan.
Dat is juist iets wat je bij een macro wil: alles wat niet het "object" is moet wegvagen in de achtergrond zodat de aandacht op het onderwerp valt :)

[ Voor 43% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2002 23:31 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Kijk inderdaad even vanaf welke afstand jouw camera scherp kan stellen. Mijn S30 kan volgens het boekje vanaf 10cm scherp en in de praktijk een tikje dichterbij. De G3 is natuurlijk een andere, betere camera die daardoor echter misschien minder geschikt is voor macro...

Verwijderd

Je moet het niet met de macro-stand doen, je hebt dan helemaal geen scherpte-diepte. Met macro komt hetgene waar je op focust, super plat op je foto. je ziet geen diepte. Die verkrijg je enigzins vanwege de onscherpte, voor en achter het onderwerp.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 20 december 2002 @ 23:26:
Hmm koele versterker daar linksonderin beeld :)
Ja me pa is een behoorlijke audiofiel is het woord geloof ik... die Linn LP12 combinatie (dat is dus de platen speler) kost al iets van 4500 euro 8)7 , zit nog een andere kop op en een aparte voeding. Maar jah iedereen zo zijn hobbies.

Foto van de platenspeler.
Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/linnlp12_overview.jpg

En de uiteindelijke macro volgens mij is die wel goed gelukt... me eerste echte foto in manual mode btw, heb me G3 nu net 4 dagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/linnlp12_macro.jpg

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is de tip:
hoe kleiner de diafragma (aperture) waarde, hoe kleiner het gebied waarin de foto scherp is.

Als ik naar je 1e foto kijk zie ik dat de camera de afstand niet haalt; hij stelt verderop wel scherp. Je focus staat op manual, dus of je hebt niet goed gefocussed, of je camera haalt het simpelweg niet.

Als je een groter gebied scherp wil hebben, moet dus je diafragma op een hogere waarde zetten (en je sluitertijd omlaagbrengen ivm belichting). Zet ook je camera eens wat verder weg (10 cm) en kijk of je het dan wel haalt..

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 21 December 2002 @ 00:43:
Dit is de tip:
hoe kleiner de diafragma (aperture) waarde, hoe kleiner het gebied waarin de foto scherp is.
Dat klopt niet wat je zegt, het is juist andersom.

Een groter de aperture (kleinere F-shot waarde) heeft een ondieper veld, dus alles voor het focus punt en erachter is eerder "blurry" zegmaar. Bij een kleinere aperture (hoger F-shot waarde) heeft een grote veld. Ik heb inmiddels een nieuwe foto gemaakt die ik iets mooier vind.

Ik heb dus een kleiner diafragma genomen en zo wat meer van de kop in plaat scherp te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.techview.nl/images/misc/linnlp12_macro2.jpg

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 02:19:
[...]

Dat klopt niet wat je zegt, het is juist andersom.

Een groter de aperture (kleinere F-shot waarde) heeft een ondieper veld, dus alles voor het focus punt en erachter is eerder "blurry" zegmaar. Bij een kleinere aperture (hoger F-shot waarde) heeft een grote veld. Ik heb inmiddels een nieuwe foto gemaakt die ik iets mooier vind.

Ik heb dus een kleiner diafragma genomen en zo wat meer van de kop in plaat scherp te krijgen.

[afbeelding]

Ja, dat klopt ja, maar hou er wel rekening mee dat een kleiner diafragma ook een langere sluitertijd tot gevolg heeft en daardoor meer kans op bewogen foto's. Bij onvoldoende licht moet je toch al snel aan een statief gaan denken :)

Verwijderd

Topicstarter
Bekijk de allereerste foto eens.... misschien beetje onduidelijk maar ik zie echt een statief staan :P.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 10:26:
Bekijk de allereerste foto eens.... misschien beetje onduidelijk maar ik zie echt een statief staan :P.

Mjah 8)7

Hoe wakker denk je dat ik was om half 9 vanochtend? :P

Maar euh, is het nou al gelukt?

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 21-12-2002 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou die laatste foto lijkt me aardig gelukt jah... die hierboven.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, die's wel mooi :) Maandag krijg ik mijn cam eindelijk 's en kan ik ook 's wat foto's posten :)

Pagina: 1