systeempje gekregen

Pagina: 1
Acties:

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-07 12:05

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik heb vandaag een Dell Optiplex systeempje gekregen :) ik heb 'm nog niet opgehad maar het ziet er op eerste gezicht netjes uit...en hij werkt 100 procent.

specs;
-desktop case, leuk design
-p2 350mhz
-128mb ram
-4,3 gb
floppy -geen cdrom-
-3 pci sloten vrij
-onboard; nic10-100/VGA/sound/usb etc.
-hij is superstil, waarschijnlijk passief gekoeld d.m.v. klein systeemkoelertje

Nou weet ik niet zo goed wat ik ermee moet -nee ik geef 'm niet weg :> -
Ik heb genoeg hardware, ik zat te denken om er een routertje annex webservertje van te maken. Omdat hij vrij compact en stil is, is 't wel een bakkie om 24/7 aan te hebben staan.

Maar wat denken jullie, ik heb nu een eenvoudig netwerkje, netwerken en webservers enzo zijn niet m'n sterkste punt ;) maar ik vind 't wel leuk om er een beetje in te duiken natuurlijk.
Dus is dit een beetje te doen voor een netwerk n00b of ben ik daar maanden mee zoet ? Heeft het zin om standaard 'plug and play' programma's te grebruiken of kan ik het dan beter gelijk goed doen ? En in principe moeten de specs wel voldoende zijn neem ik aan voor deze doeleinden ?

Verwijderd

hmm je kan er goed een webserver of fileserver van maken.

moet je ff van iemand een linux ditro proberen te krijgen en anders er 1tje downloaden daar kan je perfect servertjes mee opzetten

ikzelf gebruik mandrake linux 8.1 @ P2 266 en werkt perfect als fileservertje

• PaPa

PaPa

Topicstarter
jah Linux mandrake heb ik weleens uitgechecked en is wel easy qua setup. Maar is het ook easy om er met deze OS een webserver/router van te maken ?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

-ET-

Phone Home

Pleur je er Windows 2000 server op werkt ook prima. Via ISS kan je ook FTP en Web server draaien

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ISS is makkelijker te hacken dan Apache en Serv-U

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

G33RT schreef op 20 December 2002 @ 19:54:
ISS is makkelijker te hacken dan Apache en Serv-U
Dat is zeker waar, maar voor particulier gebruikt maakt het imho niet zo heel veel uit. Aangezien de topicstarter niet echt commerciele plannen heeft zal er ook niet een al te druk bezochte website op komen, dus hackers zullen ook wel meevallen :)

Verwijderd

Timmert schreef op 20 December 2002 @ 20:33:
[...]

Dat is zeker waar, maar voor particulier gebruikt maakt het imho niet zo heel veel uit. Aangezien de topicstarter niet echt commerciele plannen heeft zal er ook niet een al te druk bezochte website op komen, dus hackers zullen ook wel meevallen :)
Ben bang dat dat nog tegen kan vallen. Vooral nu tegenwoordig "iedereen" op de kabel of ADSL zit kan je ook als particulier slachtoffer worden van hackers. Er zijn genoeg pubers die denken dat ze hacker zijn als ze met een kant en klaar programma een hele IP-range af kunnen scannen naar IIS servers en daar dan vervolgens met een ander programma proberen in te breken. Helaas zijn er genoeg kleuters te vinden die zichzelf op deze manier een hacker-gevoel aan weten te meten en zich vreselijk stoer voelen als ze de site van een ander onderuit kunnen schoppen.

Mijn optie zou dus zijn; zet er apache op. Ten eerste is het gratis en dus legaal (ik neem aan dat je IIS niet even aangeschaft hebt voor op de Optiplex) en het is nog makkelijker te configureren ook. De meningen lopen daar natuurlijk over uiteen, maar ik vind het persoonlijk veel prettiger even met notepad 1 bestand te editen (en ook makkelijker te backuppen) dan door een hele zwerm Micro$oft menu's, opties, submenu's etc. heen te moeten baggeren.

Zelf heb ik ook IIS gebruikt. Behalve dat die stronttraag was had ik binnen een maand iemand die probeerde in te breken en het ook nog eens voor elkaar kreeg. Sinds ik Apache draai heb ik nog steeds pogingen in mijn log gevonden, maar geen succesvolle meer (tot nu toe).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:23 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Nice ding, zelfs nog leuk als werkstationetje. Als router is het meer als genoeg. Routen kan met een simpele 486 of Pentium nog prima, webserver kan ook met een Pentium hangt van het te verwachten bezoek af :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ja opzich een heel leuk apparaatje :)

Nou ik wil zoiezo PHP/Mysql kunnen draaien, schiet toch niet echt op met IIS ?

En verder betreft bezoekers aantal maak ik me meer bezorgt over m'n Chello verbinding at 15K max. upload :D dan om de hardware, lijkt me ondergeschikt in dit geval

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
IIS gaat goed samen met PHP & MySQL, maar als je toch kan kiezen neem dan liever Apache.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Weet wel dat je bij Chello geen webserver kunt draaien op poort 80.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
White Feather schreef op 20 December 2002 @ 22:00:
uuh .. nee, dat wist ik niet ...

In welke zin kan dat niet dan ?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:53

Outerspace

Admin General Chat
maak er maar een servertje van, draaait wel goed denk ik.

Wauw, een sig!

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hier kan dat wel hoor...

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Verwijderd

vreemd, bij mij thuis gaat dat wel :)

Waarom zou dat niet kunnen?? :/

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Witte Veder zal wel bedoelen dat je van Chello officieel geen webserver mag draaien.

degene met een webservertje@Chello;

wat heb je draaien en hoe draait dat ?

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hier laat chello het gewoon door hoor :)

heb tijden een mysql/php/apache servertje gedraaid met chello, no probs at all .. afgezien van trage upload dan ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
PaPa schreef op 20 december 2002 @ 22:05:
[...]

uuh .. nee, dat wist ik niet ...

In welke zin kan dat niet dan ?
Dat ie dan niet vanaf internet bereikbaar is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
dus at Chello werkt port 80 bij de een wel en bij de ander niet :? da's dan ook lekker wazig
Pagina: 1