Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is dit schadelijk voor mijn PSU???

Pagina: 1
Acties:

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Q-tec 550W voeding met 2 fans er op. Nu maakt dat ding een t****g herrie, het lijkt wel een turbine.
Kan ik zonder risico te lopen beide fans op 7volt laten draaien????

Alvast bedankt.

Verwijderd

lijkt mij niet schadelijk..

Verwijderd

Kan ook je fans in je PSU vervangen door duurdere/stillere exemplaren.

Verwijderd

neuj denk niet dat dat schadelijk is, gewoon proberen en je ziet het vanzelf wel ;)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Hmm zouden je fans niet misschien slecht zijn. Is het een nieuwe voeding ? Die fans horen heel stil te zijn. Ik hoor ze op mijn 500 watt niet.

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 18:10
Strange :? ik heb een q-tec 400 watt voeding en die is gewoon stil :?
mischien zijn er meerdere versies uit :) ik heb igg goldplated + doorzichtige fans.

[ Voor 39% gewijzigd door DirtyHennessy op 20-12-2002 19:41 ]

• Nilco
fleppuhstein schreef op 20 December 2002 @ 19:39:
Hmm zouden je fans niet misschien slecht zijn. Is het een nieuwe voeding ? Die fans horen heel stil te zijn. Ik hoor ze op mijn 500 watt niet.
Voeding is pas 5 weken oud. Als ik de voeding uit de kast haal en aanzet hoor je haast niets, maar als in mijn kast lijkt het wel een turbine.

Megatron

• Nilco
Koeskoes schreef op 20 December 2002 @ 19:40:
Strange :? ik heb een q-tec 400 watt voeding en die is gewoon stil :?
mischien zijn er meerdere versies uit :) ik heb igg goldplated + doorzichtige fans.
Heb ik ook!! Maar dan een 550W

Megatron

Verwijderd

misschien heb je last van resonatie's, dus even wat rubberen ringetjes oid. tussen de voeding en de kast om de schroeven heen plaatsen, misschien helpt dat.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18
MEGATRON schreef op 20 december 2002 @ 19:42:
[...]

Voeding is pas 5 weken oud. Als ik de voeding uit de kast haal en aanzet hoor je haast niets, maar als in mijn kast lijkt het wel een turbine.

Megatron
Is het niet een andere fan dan?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 19:44:
misschien heb je last van resonatie's, dus even wat rubberen ringetjes oid. tussen de voeding en de kast om de schroeven heen plaatsen, misschien helpt dat.
Ja bijv als je fannetje niet helemaal in balans is, gaat de boel resoneren en trillen..

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Ik heb ook een Q-tec voeding, hoor em nauwlijks, maar hijs temp gestuurd... dus misschein kan jij ook een temp gestuurd controller ( kweet niet hoe die dinge precies heten) er tussen zetten? dan maakt ie alleen lawaai als je pc echt warm wordt..

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
MEGATRON schreef op 20 December 2002 @ 19:42:
[...]

Megatron
Als je nou alle schroeven goed aan draaid, en ff van een oudefiets band een paar ringetjes maakt, en strookjes en die op de plekken stopt waar contact wordt gemaakt. Dan is het misschien weg ?

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 15:40

Plaagje

<<Fly & Dive>>

ik hoor mijn voeding bijna neit, maar als je zegd dat je hem niet hoort als je hem eruit haalt zou ik : http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=651 <== erin zetten..

lijkt me wel dat het werkt, ook al heb ik er nergens een review van gelezen...

Flying High!

Verwijderd

Heb me gisteren juist verbaasd over een 400Watt voeding van Q-Tec... mooie transparante fans die bijna niet te horen waren... lijkt me in jouw geval toch een mislukt exemplaar...

Verwijderd

In sommige (450/550W) Q-tec voedingen zit GEEN fancontrollercircuit ondanks de specificaties of gegevens van webwinkels.

Je zou er zelf een diode/weerstand tussen kunnen zetten om hem zachter te laten draaien (of een 7V mod). Wat ook kan is de buitenste fan vervangen voor bijv. [Nidec Beta V TA300DC] een fan met ingebouwde temperatuurcontroller.

Kan iemand die WEL een temperatuurgestuurde Q-tec voeding heeft een aantal foto's/schema's posten van welke onderdelen hiervoor verantwoordelijk zijn? (of op zijn minsts een aantal foto's willekeurig van de binnenzijde, met name in de buurt van de fanaansluiting op het hoofdprintje). Misschien wel zo handig om er dan eventueel een non-tempcontrolled->-tempcontrolled Q-Tec modtopic over te beginnen/van te maken...

Verwijderd

MEGATRON schreef op 20 December 2002 @ 19:24:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Q-tec 550W voeding met 2 fans er op. Nu maakt dat ding een t****g herrie, het lijkt wel een turbine.
Kan ik zonder risico te lopen beide fans op 7volt laten draaien????

Alvast bedankt.
ik heb ook zo'n q-tec 550w voeding. die van mij is echt fluisterstil. ik hoor em bijna niet. moet echt met mij oor bijna in de voeding gaan zitten.

denk dat je het beste de voeding om kan ruilen waar je em gekocht hebt. die voeding is duidelijk niet goed.

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 12:34

Daklem

Audio Nerd

Of je pakt Papst Ultra Silent fans.

is het zo opgelost.

weet niet of het normaal is of een Q-tec veel herrie maakt. ik heb er niet echt ervaring mee.

Verwijderd

Als je de fan buiten de kast niet hoort en derin wel, is het duidelijk een probleem van resonantie, en zullen andere silent fans het probleem denk ik niet totaal wegnemen. Je kan veel beter gaan experimenteren met stukjes rubber ( of zoiets dat erop lijkt ) en op de plekken leggen waar de voeding contact maakt. Verder alle schroefjes goed aandraaien. Suc6 dermee

• VeloChill
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
wat natuurlijk ook nog kan schelen, als je kast zo'n gaatjes roostje heeft tpv de voeding, dan maakt dat ook een stuk meer geluid, dremel dat gaatjesrooster naar een soort fingerguard, minder luchtweerstand, minder herrie...

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn Q-tec 550 watt draait nu al een paar weken 24/7 met beide fans op 5 volt.
De voeding is nu volledig stil en niets wijst op oververhitting/instabiliteit.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Bij mij draaien 3 voedingfans op 7V, geen enkel probleem

Electronics development

Pagina: 1