Kan dat: WAV naar Midi converteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik weet 't, ik weet 't: WAV is niet te vergelijken met Midi. Maar toch vraag ik mij af of er een tooltje bestaat waarmee je WAV (of mp3 of een ander geluidsformaat) kunt converteren naar het 'notenformaat' Midi. Het eindresultaat zal (op z'n zachtst gezegd) 'kunstzinnig' zijn :*) , maar ik ben er wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had er wel eentje die MIDI's maakte van MOD files :) Ook koel, maar WAV wordt wel erg ingewikkeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Nouja, ik bedoel ook niet specifiek WAV, maar 'een' willekeurig muziekbestandsformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 23:43

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, niet echt. Ookal zou je het proberen, dan zou je een behoorlijk lelijke brei krijgen.

Het Midi formaat is idd opgebouwd uit noten voor een instrument. Het is zo goed als onmogelijk om de instrumenten te scheiden, en met welk instrument zou je de zang willen doen (om maar een voofbeeld te geven)..

Met een fourier transformatie zou je mischien nog wat informatie kunnen achterhalen van de noten, maar hier zal waarschijnlijk vooral bagger uitkomen (denk an instrumenten met 'boventonen'1. Dat progje zou niet kunnen weten of het hetzelfde instrument of verschillende instrumenten zijn...)

1 Weet de preciese term niet, maar ik dacht dat het ongeveer zo heette.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
hogere harmonischen (dacht ik)

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Ik stel het mij als volgt voor: de kortst mogelijke noot-duur bij Midi is bijvoorbeeld 1/64 (geen idee wat het echt is, het gaat even om het idee). De software splitst vervolgens de WAV-file is stukjes van 1/64 seconde en kijkt per fragment welke Midi-noot er het dichtste tegenaanzit. Het gevolg is wel dat betere geluidskaarten (met meer Midi-noten) een beter gelijkend eindresultaat zullen hebben.

Wat ik wel 'ns wil weten is of die 'behoorlijke lelijke brei' misschien toch ook niet iets... euh... aangenaams heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73350

ik heb et weleens gezien, maar de computer kan niet herkennen welke instrumenten het zijn,dus die zal je zelf in moeten stellen, en het is grotendeels allemaal door melkaar waardoor er vaak maar 1 instrument gebruikt kan worden.

zoek even in google naar
wav2mid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

ik heb hier een progje van een paar kb waarbij je de gevoeligheid ed. zelf kunt regelen met schuifbalken.
nadeel is wel dat je 1 uitvoerapparaat per liedje moet kiezen. gewoon naar standaard piano geeft het beste resultaat.
het werkt echt best goed. de gemaakte midi file is meestal zelfs goed genoeg om te converten naar bladmuziek
het is russisch en het heet ts-audiotomidi realtime converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Jah het kan, heb zelf ook zo'n toolte ooit eens gehad... (sorry, ben naam vergeten)
Maar eigelijk werken deze tools het beste met piano muziek en rustig muziek, ik zou het niet proberen met een of ander vet top-40 nummer, hier snapt de tool geen hout van en je krijgt slechts een paar vage tonen wat totaal niet op het origineel lijkt :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
En ooit geprobeerd hoe het met gesproken woord werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

digilb schreef op 20 december 2002 @ 16:30:
En ooit geprobeerd hoe het met gesproken woord werkt?
dat gaat kompleet de mist in. a capella zang (dus zonder muziek begeleiding) gaat trouwens meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Zoals al een beetje door een paar eerdere posts in dit draadje heenschijnt: het gaat niet lukken met een wav die polyfoon is omdat het programma niet zal kunnen onderscheiden welke frequentie in de frequentiesoep van de wav-file bij wélk instrument hoort. Daarbij komt dan nog het probleem van boventonen/harmonischen dat Janoz aanroert.
digilb schreef op 20 December 2002 @ 15:56:
De software splitst vervolgens de WAV-file is stukjes van 1/64 seconde en kijkt per fragment welke Midi-noot er het dichtste tegenaanzit. Het gevolg is wel dat betere geluidskaarten (met meer Midi-noten) een beter gelijkend eindresultaat zullen hebben.
Een wav-file met maar één instrument en maar één melodielijn (denk aan je blokfluitles van vroeger :)) maakt, zoals je het zelf beschrijft, nog de meeste kans. De rest (meer polyfonie, meer instrumenten) wordt al gauw soep.

En dat komt natuurlijk door het fundamentele verschil tussen wav en midi: wav is een frequentie+intensiteitsbrij en midi bestaat uit losse noten (met wat expressiedata erbij) die toegewezen worden aan instrumenten. (En mod, eerder in het draadje genoemd, is een mix: een qua muziekstructuur midi-achtige file die z'n eigen instrumenten in de vorm van wav-data met zich meedraagt; wat verklaart dat mod->midi soms redelijk resultaat oplevert).

Dus ik geef je bar weinig kans.
Het gevolg is wel dat betere geluidskaarten (met meer Midi-noten) een beter gelijkend eindresultaat zullen hebben.
Nee. Want je kunt niet meerdere instrumenten kiezen als je gaat exporteren. En als je een proggie zou hebben dat je die mogelijkheid zou bieden zou het er al helemaal niets van bakken (zie boven). Het betere wat je noemt zou 'm ook niet zitten in méér midinoten, hoogstens in beter gesamplede instrumenten die jouw kaart gebruikt om z'n midipartituurtje te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

van wave/mp3 naar midi

nog niet zo'n oud topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Groot gelijk djazete...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
StonedKinG schreef op 20 december 2002 @ 16:24:
Jah het kan, heb zelf ook zo'n toolte ooit eens gehad... (sorry, ben naam vergeten)
Maar eigelijk werken deze tools het beste met piano muziek en rustig muziek, ik zou het niet proberen met een of ander vet top-40 nummer, hier snapt de tool geen hout van en je krijgt slechts een paar vage tonen wat totaal niet op het origineel lijkt :( :( :(
vet top 40-nummer :?

[ Voor 5% gewijzigd door mdj84nl op 24-12-2002 11:09 ]

Pagina: 1