Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 15:23
Heb hier net een Asus P4T proberen te flashen met bios 1008beta1.
AsusUpdate 3.38.01 gebruikt maar die gaf na het flashen een verify-error. :'(
Ik denk we proberen het opnieuw maar Asusupdate herkent het moederbord niet meer.
Ik heb de pc nog steeds aanstaan want als ik 'm reboot is ie waarschijnlijk echt dood... :(

Wat nu ?

Moet ik de beroemde flash-rom wisseltruuk proberen in een andere plank ?
Zijn er nog andere programma's behalve asusupdate die de bios kunnen flashen ?
Zijn er wellicht cmd-line opties voor asusupdate ?

Heb hierover verder wienig info kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Heb je Windows 9x of NT?
Als je 9x hebt kun je naar DOS modus gaan en opnieuw proberen te flashen met ASUS DOS flash utility

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt met asusupdate toch ook flashen vanaf een bios op je HD? Waarom lukt dit dan niet? Hij overschrijft gewoon je huidige, maar kijkt dan niet naar je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor in de toekomst: Gebruik ASUS Update niet meer, dit programma heeft mij ook al eens een BIOS gekost.

Voor nu: De BIOS wisseltruuk raad ik je af: dit resulteert vaak in defecte chips.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad: ASUS Update liet Windows muurvast lopen tijdens het flashen van ASUS P4T BIOS 1006 final. Toen ik resette (ik kon niets anders) kreeg ik enkel een sirene pieptoon te horen.

Ik heb het laten oplossen door http://www.flashbios.org/ waar ze de chip voor me geflashed hebben. (Deze site is van een Nederlander)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 13:49:
je kunt met asusupdate toch ook flashen vanaf een bios op je HD? Waarom lukt dit dan niet? Hij overschrijft gewoon je huidige, maar kijkt dan niet naar je mobo.
Als ik AsusUpdate nu opstart herkent ie m'n plank niet en kapt ie ermee, kan dus niet flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
Ok, hier effe een extra vraagje... Als ik CTBios of BIOS-Wizard start geven beide programma's nog bios-info van de oude bios, klopt dit ?
Lezen beide programma's echt de info uit de bios of komt dat ergens uit een buffer ?
CTbios is een DOS programma dus ik hoop dat die direkt de bios-chip uitleest.
Zou het kunnen dat op deze plank een bios write-protect jumper zit waardoor het flashen mislukt is ? (kan de manual niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_zer0_ schreef op 20 december 2002 @ 14:52:

CTbios is een DOS programma dus ik hoop dat die direkt de bios-chip uitleest.
Zou het kunnen dat op deze plank een bios write-protect jumper zit waardoor het flashen mislukt is ? (kan de manual niet vinden)
Geen jumper nee (volgens mij). Waarschijnlijk wel een write-protected instelling in je bios.

Dus puur in theorie zou het (wanneer write protected aanstaat), mogelijk moeten zijn om zonder problemen je pc te restarten. Het is alleen erg risky omdat uit te proberen.

In windows NT(=XP) & win9x zit gewoon een soort dos (msprompt). Je kan allicht proberen om ze je bios te flashen met een programma wat niet van asus is. Deze zal bijv je moederbord niet herkennen, een waarschuwing geven en wanneer jij dat wil toch verder gaan met flashen. Nadeel hiervan is, dat wanneer je bios nog goed was, deze mogelijk verneukt kan worden. Het voordeel is, dat het misschien mogelijk is om toch je bios te flashen.

Zit er trouwens geen optie in het windows flash progje (van asus) om toch je bios te flashen?

Owja, voordat ik het vergeet:
Ik weet niet precies hoe het zit met het uitlezen van je bios chip. Maar het kan best dat je bios eerst in je geheugen, EEPROM of cache wordt geladen, zodat progjes als sisoft sandra deze later kunnen uitlezen.

Overigens is de site http://www.flashbios.org/ betrouwbaar. Mijn broer heeft daar ook een keer met suc6 zijn bios chip van een asus p2b teruggekregen, uiteraard inc verse bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
Thanx voor de replies, ik ga straks de poging wagen de pc te rebooten.
Start ie door dan ben ik blij en anders hebben ze op m'n werk een eprom-brander dus dan ga ik die maar effe ophalen.
Heb zelf ook nog een eprom-brander maar die is alleen tot 27c512 chips en kan niet overweg met flash-eproms. Mischien toch maar eens een ct-flasher in een oude pc bouwen zodat ik altijd een extra burn mogelijkheid heb.

[ Voor 1% gewijzigd door _zer0_ op 20-12-2002 15:30 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Kun je 'm misschien nog opstarten met een diskette en dan in Dos opnieuw flashen (evt. met oudere bios) :?
* Swop1200 weet niet pcies of dat gaat als je je bios ver**kt hebt..

Heb je al eens in de search gekeken?

[ Voor 67% gewijzigd door Swop1200 op 20-12-2002 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
Blijkbaar moet ik de omega-search maar eens gaan gebruiken, de eigen search kwam met 0 results met de zelfde zoekopties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Tja, de normale search is idd gaar. De Omega doet het al wel wat beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
Hmm, heb 'm net opnieuw gestart en hij draait gewoon, met de nieuwe bios.
Don't ask me how...
Denk dat alleen het verifieren met AsusUpdate fout gegaan is maar heb 'm voor de zekerheid een extra keer (in DOS) geflashed.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Pagina: 1