Parity error op Sis 650

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sys:
Asrock (Asus budget) GPro bordje, sis 650 based.
Celeron 1700
256 MB PC 266 (1 dimm)

probleem:
bij het opstarten krijg ik 2 piepjes te horen, wat volgens de Asrock site een memory parity error is. de computer boot wel gewoon door en geeft verder geen problemen. Ik heb echter met andere systemen met deze bordjes wel wat problemen, en ik denk dat deze error er mee te maken heeft.

het geheugen heb ik zowel op 266 als 200 gehad, dat maakte niet uit. verder kun je weinig instellen aan het bordje. er is ook al ander geheugen van een ander merk in gegaan.

weet iemand wat ik hier aan kan doen?

dit is niet meer zo van toepassing, mijn grote laatste post is nuttiger denk ik. smvs in "Parity error op Sis 650"

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 24-12-2002 00:17 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:22

Mentalist

[avdD]

Wat denkt memtest er dan van?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
ik denk niet dat het aan het geheugen zelf ligt, aangezien hij er al eens ander geheugen ingehad heeft :)

óf allebei de reepjes zijn kapot, maar dat lijkt me sterk :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:17
Staat je geheugen niet op ECC in de bios of zo?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:22

Mentalist

[avdD]

^MRT schreef op 20 December 2002 @ 19:12:
[...]

ik denk niet dat het aan het geheugen zelf ligt, aangezien hij er al eens ander geheugen ingehad heeft :)

óf allebei de reepjes zijn kapot, maar dat lijkt me sterk :)
Een ranzig mobo/baggere bios settings kunnen ook roet in het eten gooien (en dat merk je ook in memtest). Ik wil weten of dat gepiep van dat mobo terecht is. Als die machine glansrijk door memtest komt én de machine werkt dus gewoon goed, dan is die melding gewoon loos alarm.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 20-12-2002 19:58 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• smvs
  • Niet online
memtest86 ik altijd zo ongeveer het eerst wat ik draai op een pc met problemen, simpelweg omdat dit programmatje nogal wat werk kan besparen. dat heb ik al gedaan dus, zonder fouten.

in het bios kun je bijna niks instellen, dat ben ik allemaal al langsgelopen en heb het allemaal al veranderd.

de computer geeft ook helemaal geen problemen ofzo, alles werkt vlekkeloos.

ik zal gewoon de hele situatie ff beschrijven:
we hebben rond de 40 van deze moederbordjes verkocht, waarvan een stuk of 20 aan één klant. bij geen van de klanten zijn problemen, behalve bij die ene klant. daar zijn een stuk of 8 pc's met problemen. de diagnose tot dusver is: als de computer koud is (een tijdje uit heeft gestaan) wil deze niet opstarten. dit varieërt van de harde schijf niet kunnen vinden (of ergens rond de detectie niet willen booten) tot niet kunnen booten vanwege corrupte boot files. een ander merk hdd's er in stoppen helpt niet. je zou dan zeggen dat het aan de moederborden moet liggen. (of iets op het mobo zoals het geheugen) mijn theorie is dus, dat het zou kunnen dat die twee memory parity piepjes in sommige situaties wel problemen kunnen geven. ik ben dus op zoek naar de oorzaak van het probleem, en vraag me af of het hier mee te maken kan hebben.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de CPU L2 cache uit te schakelen in de BIOS. Je systeem zal er trager van worden.. Maar als het stabiel loopt, dan is de L2 cache van je CPU duidelijk brak.

• smvs
  • Niet online
BalusC schreef op 20 December 2002 @ 20:58:
Probeer eens de CPU L2 cache uit te schakelen in de BIOS. Je systeem zal er trager van worden.. Maar als het stabiel loopt, dan is de L2 cache van je CPU duidelijk brak.
hij loopt al stabiel dus.
overigens ben ik er voor om die celeron bakken het raam uit te gooien en in te ruilen voor xp-tjes (traaaag), maar tegenwoordig gaan mensen specifiek om Intel vragen for some reason.

[ Voor 29% gewijzigd door smvs op 20-12-2002 23:41 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zowel gedoe met diskherkenning als geheugen, dat klinkt wel erg 'moederborderig' idd. Iets anders zou de PSU kunnen zijn, daar al naar gekeken? (zitten daar andere of dezelfde PSU's in als de aan de andere klanten opgeleverde dozen?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• smvs
  • Niet online
Abbadon schreef op 21 December 2002 @ 09:39:
Zowel gedoe met diskherkenning als geheugen, dat klinkt wel erg 'moederborderig' idd. Iets anders zou de PSU kunnen zijn, daar al naar gekeken? (zitten daar andere of dezelfde PSU's in als de aan de andere klanten opgeleverde dozen?)
hmm nou je het zegt. hier zitten allemaal aopen kastjes en psu's bij. die leveren we normaal bijna nooit. wel een puntje om naar te kijken. tot zover bedankt!

• smvs
  • Niet online
goed, die voedingen daar ga ik het dus maandag even over hebben met de betreffende personen.

nu blijft het probleem van de memory parity error. hoe krijg ik die weg is de vraag. hij zal die fout toch niet voor niks aangeven?

ik heb er nu pc 266 ddr geheugen in zitten, ik zou ook nog even pc 133 sdram kunnen proberen, maar dat is dus niet de bedoeling eigenlijk.

er zit maar 1 stringetje nieuw merk ddr in, kan toch niet veel mis mee zijn lijkt me.

• smvs
  • Niet online
enfin, ik ben dus nu samen met de systeembeheerder (de klant) aan het testen geweest met de niet werkende asrock bordjes. ik weet nu ook iets meer van het probleem af. op deze systemen staat overigens win2k prof in een domain. het gaat om 20 systemen waarvan sommigen ergere kuren hebben dan anderen.

we weten nu: als het systeem koud is zijn er ernstige boot problemen. (koud is dus bijvoorbeeld als ze 's morgens aangezet worden) deze koude toestand simuleren wij door het betreffende systeem even bij een open raam te zetten. (echt koud dus) we weten nu dus hoe we het probleem kunnen reproduceren.
symptomen:
-systeem wil helemaal niet posten tot er op reset wordt gedrukt.
-systeem post en wil dan niet booten van de hdd. (het is mij nog niet duidelijk of de hdd dan wel herkend wordt vanwege het snelle booten) dit variërt van de hdd niet kunnen vinden in de boot sequence (dus dan gaat het systeem van het netwerk proberen te booten) tot het vinden van een boot record (ok) en vervolgens blijven hangen (het laatste 'dos' scherm voor windows komt dus eigenlijk)
-lukt dit alles wel dan reboot windows nog voor het aanloggen tot een aantal keer toe. uiteindelijk kom je wel in windows, inmiddels is de pc dan warm.
-nog ernstiger is dat ergens in het proces soms files van windows corrupt raken die vervolgens niet meer te repareren zijn -> bsod -> overleden windows. we zetten dan de ghost terug via het netwerk. (overigens zijn er ook al schone windows installs van zowel 2000 als xp op gegaan maar dit mag ook niet baten)

als de systemen eenmaal warm zijn en de windows files zijn niet ergens in het proces corrupt geraakt dan werkt de computer de rest van de dag vlekkeloos.

goed, wat hebben we al geprobeerd:
- andere hdd's, ander merk hdd's ook al.
- andere voedingen
- ander geheugen
- systeem uit de kast gehaald en los op tafel gelegd
- nieuwste bios
- alle settings in het bios al een keer veranderd
- andere ide kabels
- ander mobo

wat hebben we nog over:
- cpu
- koeler
- omgevingsvariabelen (elektra, netwerk, aardstralen??) maar dit lijkt goed te zijn aangezien de vorige systemen naar behoren werkten in deze omgeving.

ik weet het dus gewoon echt niet meer. ik dacht dat we het met nieuwe moederbordjes (nieuw uit doos) wel zouden oplossen, maar helaas.

morgen ga ik nog processoren verwisselen. je kan nooit weten.

ps: we hebben nog iets geks opgemerkt aan de mobo's. aan de onderkant van het mobo, op de plek van s478, is soms slordig gesoldeerd. we hebben hier met een loep naar gekeken en het ziet er slordig uit. soms zijn 2 pinnetjes zelfs met elkaar verbonden. (zo lijkt het iig) ik heb al een slordig mobo vervangen voor eentje die er wel strak uitzag, maar dit mocht niet baten.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 24-12-2002 00:03 ]

• smvs
  • Niet online
oke, het ligt dus aan de omgeving.

ik zet zo'n pc in ijskoude toestand op de zaak neer en gelijk vlekkeloos booten..

nu nog uitvinden hoe dat kan.

de vraag blijft ook waarom de vorige systemen op die locatie wel funtioneerden. (celeron 700 ofzo)

[ Voor 27% gewijzigd door smvs op 24-12-2002 12:00 ]

Pagina: 1