Toon posts:

[acces & sql] omzetten database

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein vraagje. Een kennis van mij laat zijn acces database omzetten naar Sql voor 6000,- euro. Dit zou nodig zijn om een betere aansluiting met Exact. Om alles draaiend te krijgen moet hij tevens een nieuwe server aanschaffen terwijl de oude net 3/4 jaar oud is.

In acces staat nu hun voorraad administratie met ongeveer 5000 artikelen en 20 gebruikers gebruiken deze bak continue.

Volgens hun IT-toeleverancier moeten ze voor de nieuwe SQL server een nieuwe server hebben omdat de belasting van SQL en Exact errug hoog is voor een server.

Persoonlijk vindt ik dat 20 gebruikers op hun oude P4 server makkelijk moet kunnen en dat een nieuwe server lichtelijk overdreven is. Vooral als hetzelfde IT bedrijf het begin dit jaar net allemaal heeft geinstalleerd. Maarja wie ben ik...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:24
Een P4 die 3 jaar oud is? Hoe doe je dat?

Ik denk ook wel dat die P4 moet voldoen, vooral als het een dedicated database server is, dwz als ie server enkel als db-server dienst doet.
Als die databank goed ontworpen is, en er voldoende geheugen insteekt, lijkt me dat wel voldoende voor 20 users.

https://fgheysels.github.io/

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je hebt gelijk dat de server dat met redelijk gemak aan moet kunnen. Zoals dit overkomt is het niks meer dan ordinair verkopen aan een klant die toch wel ja zegt, omdat de kennis er niet of niet voldoende is om te weten dat het een klotestreek is. De nieuwe Exact draait trouwens gewoon ook op SQL server van MS, dus het is in principe bijna geen extra belasting als de access database erbij staat. Of 'ie nou een of twee databases bijhoudt...
Omzetten van een acces database naar SQL voor 6000 euro is trouwens wel ERG duur: als je in access zit kun je gewoon zeggen "wizard upsize" en de naam van de SQL-server: klaar! Daar zit hooguit een kwartier werk in. Laat er nog een halve dag in gaan zitten om schoonheidsfoutjes op te lossen, dan ben je wel erg duur voor 1500 euro per uur....
Laat ik het zo zeggen: ik zou het voor 500 euro ook doen.

Wat betreft de server: ik denk dat 'ie driekwart-jaar bedoelt.

[ Voor 5% gewijzigd door OZ-Gump op 20-12-2002 13:27 ]

My personal website

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:24
OZ-Gump schreef op 20 December 2002 @ 13:26:
Je hebt gelijk dat de server dat met redelijk gemak aan moet kunnen. Zoals dit overkomt is het niks meer dan ordinair verkopen aan een klant die toch wel ja zegt, omdat de kennis er niet of niet voldoende is om te weten dat het een klotestreek is. De nieuwe Exact draait trouwens gewoon ook op SQL server van MS, dus het is in principe bijna geen extra belasting als de access database erbij staat. Of 'ie nou een of twee databases bijhoudt...
Omzetten van een acces database naar SQL voor 6000 euro is trouwens wel ERG duur: als je in access zit kun je gewoon zeggen "wizard upsize" en de naam van de SQL-server: klaar! Daar zit hooguit een kwartier werk in. Laat er nog een halve dag in gaan zitten om schoonheidsfoutjes op te lossen, dan ben je wel erg duur voor 1500 euro per uur....
Laat ik het zo zeggen: ik zou het voor 500 euro ook doen.

Wat betreft de server: ik denk dat 'ie driekwart-jaar bedoelt.

Misschien moet dat bedrijf nog wel een SQL Server licence ook aankopen.

https://fgheysels.github.io/

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

whoami schreef op 20 December 2002 @ 13:29:

[...]

Misschien moet dat bedrijf nog wel een SQL Server licence ook aankopen.
Zou uiteraard wel kunnen, maar als je naar Exact Globe gaat (de nieuwe exact dus) krijg je die erbij. Dus blijft het zo dat voor het omzetten van de access database naar SQL € 6000,- gerekend wordt, toch?

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Update: Inderdaad € 6000,- voor ALLEEN het updaten van de acces database naar SQL. Dus geen verdere aanpassingen en geen hardware of licenties.

Processor is inderdaad drie-kwartjaar oud ipv 3 jaar.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54

Crazy D

I think we should take a look.

Afhankelijk van hoeveel geheugen er in die server zit moet er misschien wat bij, maar zo heftig zijn de systeemeisen nou ook weer niet. Zoek ff op de MS site de systeemeisen op voor SQL Server (aangezien de Access db moet worden omgezet naar MSSQL gebruiken ze of Exact Globe voor Windows (versie 3 met MSSQL), of Globe 2000, als je aan die eisen voldoet hoef je echt niet te upgraden (en wij draaien Globe2000 en e-Synergy in 1 geintegreerde database, en onze db server is dik 2 jaar oud, en het draait nog steeds behoorlijk goed). En 5000 artikelen is een lachertje dus da's echt geen reden om maar meteen de nieuwste Pentium neer te zetten. (en als je wat meer performance wilt is er nog genoeg te tunen aan SQL Server zelf, en eventueel snellere hdd's en/of raid systeem).
(als wij globe 2000 verkopen houden wij zelf altijd minimaal een 500Mhz machine met minimaal 256Mb aan, alles wat sneller/meer is is natuurlijk alleen maar beter, maar een machien van nog geen jaar oud is echt wel snel genoeg).

Enne 6000 euro om een Access dbtje om te zetten? Damn dat vragen wij nog niet eens ;) Ik zou die kennis van je eens laten rondkijken naar andere bedrijven, dat is imho gewoon zwaar afzetten, 6000 euro om ff de upsize wizard door te lopen....

(whoami: begin niet over een goed db ontwerp als het over Exact software gaat :X)

Exact expert nodig?

Pagina: 1