Voordat iedereen elkaar naar sint juttemis flamed, het volgende:
Een scsi-adapter werkt meestal via een bios-extensie. Als een adapter (nog voor het POST-scherm) geinitialiseerd wordt, krijgt 'ie de kans om wat extra code aan het bios van je mobo te koppelen.
Kan de adapter nou geen aangesloten hardware vinden (om wat voor reden dan ook!), dan is het natuurlijk nutteloos om die biosextensie te installeren. Dan krijg je dus de melding "bios not installed".
Als de desbetreffende bios-kaart (onboard kan natuurlijk ook) bovendien geen
bootdevice vindt (wat goed mogelijk is als er geen aangesloten hardware kan worden gevonden... heeeeel goed mogelijk), is het eik best aardig dat 'ie dat even laat weten. Vinden jullie ook niet?

Dat is echter niet de oorzaak van de bios-not-installed melding; je kan bijvoorbeeld ook een scsi-scanner hebben, maar zie daar maar eens van te booten.
Nou wordt het lastig (want al weer een tijdje geleden), maar ik geloof dat goldeneye gelijk heeft. Ik weet zeker dat niet alle scsi-kaarten die bios-extensie perse moeten registreren, of er dan nog van geboot kan worden weet ik niet. Zeker is dat bios "binary input/output system" betekent, wat zoveel wil zeggen als "communicatieprotocol". Zolang je device niet hoeft te communiceren, is er dus ook geen bios nodig! Dat staat los van de firmware on board, die nodig is om het apparaat te laten starten. En al helemaal los van het nut van een opslagmedium dat niet kan communiceren, want dat is natuurlijk nul
Kortom: deze pc bevat ZEKER een SCSI-kaart (onboard dus ook mogelijk), en MOGELIJK een HD.
Als er wel een HD in zit is één van beiden defect, of de HD is leeggemaakt, of voordat je de PC kreeg is iemand nog even kabels wezen verzamelen (I know I would have

).
[edit:]En lees de post van dion_b nog eens heeel zorgvuldig door: het lijstje met oorzaken is mi nog een beetje onvolledig, maar er is idd sowieso NIETS over te zeggen als je niet met model&make van mobo, cpu, adapter en hd's over de brug komt.[/edit]
[
Voor 9% gewijzigd door
Rataplan op 21-12-2002 06:58
]