Nederlands taalgebruik in posts.

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:27
De laatste tijd zie ik steeds meer topicstarts en/of reacties waarin half Nederlands/Vlaams gepraat word.
Ik irriteer me daar erg aan, en met mij meer users denk ik.
Niet dat er iets mis is met Vlaams, iedereen zijn eigen taal/dialect, maar het leest zo "lastig".
Als ik hier overal twents ga tiepen dan snapt ook 90% er geen bal meer van en irriteerd zich hieraan.
En GOT is natuurlijk een nederlandstalig forum, waar normaal gesproken ook gewoon Nederlands word gesproken(op een paar draadjes in DPC na dan) en geen 1337 h4x0r of wannabe Belgisch.
Belgen leren toch ook juist Nederlands, kijk maar naar die man die het Dictee gewonnen heeft!

Als voorbeeld hier 2 topics:(zelfde user)
kabeltjes FAN <-> MOBO
ATI kaart met zen drivers doet raar...:s

Is het misschien mogelijk om een stukje in de faq te zetten bij de "not-dones" over taalgebruik?
Dus dat je post in juist Nederlands moet zijn geschreven(en dan geeft het dus niet als er fouten in je post staan, als je maar geprobeerd hebt het taalgebruik normaal te houden), en dus niet 1337 h4x0r taal of in 1 of ander dialect.

Graag jullie meningen hierover.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

mennen asus probe zegt
dat menne powerfan ni aanstaat. wat klopt, want ik heb juist het de 3draadjes in ene connecter op de andere 3pins aangeslote op het mobo met cpu fan erbove.
maar ik wil ook wel menne powerfan weten.
dus...moet ik nu da geel loskoppelen van men bruin connectorke en in een nieuwe connector steken en dan op de Powerfan aanstluiten op men mobo?
of anders om . de rode & zwarte op de powerfan en de gele op de cpu fan..?
(in men boekske van asus zag ik er nix over in staan)
Deze had je van mij ook in SeM mogen melden :P. Het is volgens mij gewoon de bedoeling dat er in duidelijk nederlands gepost wordt...

Dit gaat nergens meer over :o

yep het staat er al in :7
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) (kost even zoeken :P, maar onder "forumgedrag")
Dingen waar je rekening mee dient te houden:

• Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden
• Noem eventueel terzake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
• Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd (en probeer dit zo mogelijk 'te bewijzen').
• Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
• Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 20-12-2002 12:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Oh, als het er al staat dan voldoen zulke topics gewoon niet aan de policy en kunnen dus op slot. :)
Dat stukje faq was ik niet tegengekomen, maar waarschijnlijk heb ik er gewoon overheen gelezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik irriteer me er niet aan hoor, dit soort posts ga ik niet eens de moeite voor doen om ze te lezen.

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Cyphax

Moderator LNX
JvS schreef op 20 December 2002 @ 12:52:
[...]

Deze had je van mij ook in SeM mogen melden :P. Het is volgens mij gewoon de bedoeling dat er in duidelijk nederlands gepost wordt...

Dit gaat nergens meer over :o

yep het staat er al in :7
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) (kost even zoeken :P, maar onder "forumgedrag")

[...]
Het mag er wel ietwat duidelijker in ;)
Ik kan namelijk niet opmaken hieruit dat het in het Nederlands moet (misschien wel logisch voor veel mensen maar voor anderen niet).
Ik kan het namelijk ook in erg duidelijk Engels gaan typen, en me toch aan die netiquette houden.
Wat voor mij duidelijk is is niet per definitie duidelijk voor een ander (in het bovenstaande geval: de Vlaming zal het prima kunnen lezen) :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cyphax schreef op 20 December 2002 @ 12:58:
[...]

Het mag er wel ietwat duidelijker in ;)
Ik kan namelijk niet opmaken hieruit dat het in het Nederlands moet (misschien wel logisch voor veel mensen maar voor anderen niet).
Ik kan het namelijk ook in erg duidelijk Engels gaan typen, en me toch aan die netiquette houden.
Wat voor mij duidelijk is is niet per definitie duidelijk voor een ander (in het bovenstaande geval: de Vlaming zal het prima kunnen lezen) :P
Ach, een beetje je gezond verstand gebruiken op z'n tijd kan volgens mij ook geen kwaad. Gebeurt dat niet, tja, dan zullen er waarschijnlijk geen/minder serieuze reacties komen op het topic, of gewoon direct een slot. Dat is dan lekker zijn probleem.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

j_iscool schreef op 20 December 2002 @ 12:50:
Belgen leren toch ook juist Nederlands, kijk maar naar die man die het Dictee gewonnen heeft!
Belgen zijn sowieo beter in Nederlands dan de gemiddelde nederlander, kijk maar naar 'Tien voor Taal', de belgen winnen bijna altijd.

Ik denk niet dat het een kwestie is van 'niet willen', maar te lui zijn, om goed nederlands (Of, zoals in mijn geval: 'proberen goed nederlands' ) te tikken op het forum.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Van die kreten als l33t e.d. ofzo vind ik ook irritant :(
Net als iemand die geen hoofdletters en punten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik kan ook niet echt vrolijk worden van alle verminkingen van het Nederlands die ik af en toe tegenkom :( . Ik heb alle begrip voor een incidentele type-fout en een voltooid deelwoord met een 'd' ipv een 't' of vice versa heb ik geen problemen mee (die fout maak ik zelf ook genoeg 8)7 ), maar als er geen serieuze poging gedaan wordt om correct Nederlands (of Engels op andere sites) te gebruiken, haak ik snel af (wat zoals al eerder is aangegeven best jammer kan zijn voor degene die een probleem graag beantwoord wil zien).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Dit moet ik ook nog even kwijt. Ik weet niet welke opleiding de gemiddelde tweaker heeft genoten, maar de kennis van grammatica en spelling is erbarmelijk laag bij velen.

Ik wordt, beina, oog om oog tant om tant, jij bend, wat gebeurd er, wat is er gebeurt, appart, interresant,... en zo kun je nog uren doorgaan. Dat zijn geen typo's meer. Dat is gewoon onkunde in de Nederlandse taal.

Niemand verwacht dat je perfect foutloos Nederlands schrijft, en ik zal wel de laatste zijn om te beweren dat ik foutloos schrijf. Maar alstublieft, doe wat moeite, he. Het is soms gewoon schrijnend... Ik moet eigenlijk zeggen dat op een Vlaams forum of nieuwsgroep het taalgebruik doorgaans stukken beter is.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 20-12-2002 14:02 . Reden: typo j/k ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Swop1200 schreef op 20 december 2002 @ 13:21:
Van die kreten als l33t e.d. ofzo vind ik ook irritant :(
Net als iemand die geen hoofdletters en punten gebruikt.
Als er maar enige vorm van interpunctie is gebruikt zodat het een leesbaar geheel is, zal je mij niet horen klagen.
De beginpost moet sowieso aan bepaalde eisen voldoen, of het topic zal in de meeste gevallen op slot gaan.
Bij die eisen hoort volgens mij ook een duidelijke formulering van het probleem.
Overige posts kan je SeM dan wel melden maar ik hoop dat de enige actie die volgt een mailtje naar de gebruiker is met het verzoek wat duidelijker Nederlands te hanteren en niet één of ander dialect :)
DataBeest schreef op 20 December 2002 @ 13:06:
[...]

Ach, een beetje je gezond verstand gebruiken op z'n tijd kan volgens mij ook geen kwaad. Gebeurt dat niet, tja, dan zullen er waarschijnlijk geen/minder serieuze reacties komen op het topic, of gewoon direct een slot. Dat is dan lekker zijn probleem.
Dat is ook wel zo, maar dan nog is het slim om jezelf in te dekken tegen zoiets door een regeltje aan de forum survival guide toe te voegen.
Daar kan je vervolgens naar verwijzen als iemand er echt een potje van maakt qua spelling of grammatica.

Verder kan je rekening houden met mensen die lijden aan dyslexie, hen kan je moeilijk verwijten dat ze lui zijn of iets dergelijks ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 20-12-2002 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Cyphax schreef op 20 December 2002 @ 13:47:
[...]
Verder kan je rekening houden met mensen die lijden aan dyslexie, hen kan je moeilijk verwijten dat ze lui zijn of iets dergelijks ;)
Goed punt, maar dyslectici doen over het algemeen wel hun best en dat soort fouten is (met enige oefening) wel te onderscheiden van luie krengenpersonen die niet de moeite nemen om goed Nederlands te schrijven danwel typen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Mr. Liu schreef op 20 December 2002 @ 13:57:
[...]

Goed punt, maar dyslectici doen over het algemeen wel hun best en dat soort fouten is (met enige oefening) wel te onderscheiden van luie krengenpersonen die niet de moeite nemen om goed Nederlands te schrijven danwel typen.
Idd, de posts die ik bedoel hebben duidelijk weinig met dyslexie te maken, want het taalgebruik is gewoon fout, niet bestaande woorden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

j_iscool schreef op 20 december 2002 @ 13:59:
[...]
Idd, de posts die ik bedoel hebben duidelijk weinig met dyslexie te maken, want het taalgebruik is gewoon fout, niet bestaande woorden enzo.
Over niet bestaande woorden moet je niet al te moeilijk doen, er zijn mensen die er hun brood mee verdienen (Marten Toonder en Van Kooten en De Bie _/-\o_ om maar een paar voorbeelden te noemen), als het maar heel erg duidelijk is wat er bedoeld wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bij totaal onleesbare posts wordt er wel ingegrepen hoor :). Ik denk dat je deze gewoon even moet melden met de topicreport en dan uitleggen waarom enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Als het HK was kan het me niet zoveel schelen, daar praat ik ook wel es een zinnetje fries of dergelijke. Maar in de techposts vind ik dat er gewoon NL gesproken moet worden :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, zo af en toe een tweakerterm moet wel kunnen vind ik, maar het moet wel leesbaar zijn enzo :) Beetje aan mods overlaten denk ik en hier aangeven of het goed is of niet en even notitie maken met topicreport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

j_iscool schreef op 20 December 2002 @ 12:50:
De laatste tijd zie ik steeds meer topicstarts en/of reacties waarin half Nederlands/Vlaams gepraat word.
Ik irriteer me daar erg aan, en met mij meer users denk ik.

Welke taal/dialect is "ik irriteer me" dan? Of irriteer je jezelf inderdaad (dat is de Nederlandse betekenis in ieder geval) :P
Maar dat zal wel aan mij liggen, dat ik me daar aan erger.
:X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Dido schreef op 20 December 2002 @ 14:55:

[...]

Welke taal/dialect is "ik irriteer me" dan? Of irriteer je jezelf inderdaad (dat is de Nederlandse betekenis in ieder geval) :P
Maar dat zal wel aan mij liggen, dat ik me daar aan erger.
:X
Dus dat je post in juist Nederlands moet zijn geschreven(en dan geeft het dus niet als er fouten in je post staan, als je maar geprobeerd hebt het taalgebruik normaal te houden), en dus niet 1337 h4x0r taal of in 1 of ander dialect.
offtopic:
Wat jij wil, dat zijn van die dingen die provinciegebonden zijn, geen idee of het goed nederlands is. :P
Sommigen snappen "Hij heeft dat extra gedaan" ook niet, terwijl dat in Overijssel redelijk normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

j_iscool schreef op 20 December 2002 @ 15:02:
offtopic:
Wat jij wil, dat zijn van die dingen die provinciegebonden zijn, geen idee of het goed nederlands is. :P
Sommigen snappen "Hij heeft dat extra gedaan" ook niet, terwijl dat in Overijssel redelijk normaal is.

offtopic:
uhuh... iets irriteert je, daar erger je je aan. Een contaminatie is geen spelvout :P
Maar goed, m'n miertjes hebben genoeg gehad voor vandaag...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie geeft iemand het recht te beslissen hoe een ander met zijn taal om moet gaan? Beetje arrogante houding, vind je niet? Als iemand de behoefte heeft zijn vraag hier in het Fries neer te leggen moet 'ie dat vooral doen. Ik stoor me daar absoluut niet aan. Ik kan het trouwens ook niet lezen, maar dat is dan NIET mijn probleem. Als iemand graag een zo groot mogelijk "publiek" wil hebben is het wel aan te raden hier in redelijk leesbaar Nederlands te posten, maar als iemand er voor kiest dit in zijn eigen dialect te doen, ook prima.

Ben jij ook zo iemand die zich er aan stoort dat er Duitse en Turkse zenders op onze Nederlandse kabeltelevisie zitten?

Sommige mensen MOETEN gewoon iets te zeuren hebben... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 11:52
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 16:12:
Wie geeft iemand het recht te beslissen hoe een ander met zijn taal om moet gaan? Beetje arrogante houding, vind je niet? Als iemand de behoefte heeft zijn vraag hier in het Fries neer te leggen moet 'ie dat vooral doen. Ik stoor me daar absoluut niet aan. Ik kan het trouwens ook niet lezen, maar dat is dan NIET mijn probleem. Als iemand graag een zo groot mogelijk "publiek" wil hebben is het wel aan te raden hier in redelijk leesbaar Nederlands te posten, maar als iemand er voor kiest dit in zijn eigen dialect te doen, ook prima.

Ben jij ook zo iemand die zich er aan stoort dat er Duitse en Turkse zenders op onze Nederlandse kabeltelevisie zitten?

het is een Nederlands forum, dus moet er in het nederlands (ABN) gepost worden, simpel zat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:58

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 16:12:
Nee, je moet gewoon een consequente grens trekken. Een beetje verbastering of dialect (keigaaf man :) ) maakt een post niet minder leesbaar, maar een post in een compleet andere taal hoort gewoon niet op een Nederlandstalig forum.

[paranoia-VS-modus]
Als je Fries en andere talen toelaat, zit het hier binnenkort vol met Al Qaida leden, omdat de modjes die topics niet mogen sluiten.
[/modus]
Dat is misschien een beetje overdreven natuurlijk, maar ik hoop dat je de bedoeling hiervan begrijpt. Je zou het ook minder extreem kunnen zien, en bijvoorbeeld Duitstalige tweakers hier tegen kunnen gaan komen. Niks tegen Duitsers/Duitstaligen, maar dit forum is gewoon een Nederlandstalig forum. Houd je daar dan ook aan.

(Ditzelfde zie je trouwens ook bij bijv. die sms-chatdiensten van TMF: niet-Nederlandstalige berichten [op wat Engels na, maar dat begrijpen de meesten ook wel] worden gewoon niet doorgestuurd)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 16:12:

Ho even.
Je bent hier te gast. Als men bepaald dat op dit forum normaal Nederlands gehandhaaft dient te worden voor zover je dat kent, dan heb je dat te doen, of je post niet.
Zelfde met warez bijvoorbeeld. Dat kan JIJ wel willen maar dit is geen openbare gelegeheid of iets dergelijks.

En nou heb ik het niet over typefoutjes :)
Maar over gevallen zoals die de topicstarter aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
[nohtml]
j_iscool schreef op 20 december 2002 @ 12:50:
Als ik hier overal twents ga tiepen dan snapt ook 90% er geen bal meer van en irriteerd zich hieraan.
irriteert ;)

Maar goed, ik vind ook wel dat er wat meer aandacht mag aan besteed worden.
Sommige mensen mogen er hier wel op gewezen worden dat ze wat deftiger taalgebruik mogen gebruiken, dat ze moeten letten op interpunctie, hoofdletters, ...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Het is "..en ergert zich hier aan." :X

Af en toe een foutje is geen probleem, maar af en toe is het niveau sub-kleuterschool.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

whoami schreef op 20 December 2002 @ 16:26:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
j_iscool schreef op 20 december 2002 @ 12:50:
--------------------------------------------------------------------------------
[...]
irriteert ;)
[...]
ergert ;)

Als we toch gaan corrigeren, doe het dan goed >:)

Pagina: 1