Toon posts:

Netwerk behekst ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met een windows-98 laptop die op een klein bedrijfsnetwerk draait. Het onding (dell inspiron 3500) zit via een D-link ethernetkaartje aangesloten op het LAN. Het LAN zelf zit via een SMC-firewall op een ADSL-verbinding, maar wat ik ook probeer, het ding wil geen verbinding met het internet maken, terwijl een vijftal andere pc's daar geen problemen mee hebben :'( Tevens ziet het systeem het netwerk niet ...

Maar op een gedeelde printer die op de firewall zit kan er wel geprint worden vanaf de laptop, dus er is wel degelijk netwerkverkeer...

Ik heb al mijn beperkte kennis gebruikt, maar het resultaat blijft hetzelfde : geen internet of LAN. Alle tips die ik vond op het net, heb ik nagekeken. De dingen die ik geprobeerd heb :

- andere netwerkadapter (geen effect)
- netsetup.exe (loopt vast)
- aangesloten rechtstreeks op de firewall (geen effect)
- ...

Ik weet dat deze post voor de meeste mensen hier misschien belachelijk simpel is, maar ik hoop dat er mij toch iemand kan helpen.

Met dank,

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 16:47
Wat zijn de instellingen van de Netwerkkaart? Alle Netwerkinstellingen...

Ik vermoed dat het gateway adres niet is ingevuld

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:36
Heb je de TCP/IP stack geinstalleerd?
Kan je andere hosts pingen?
Zit je in dezelfde werkgroep? (weet niet of dat wat uitmaakt..?)

Verwijderd

Topicstarter
Andere hosts pingen gaat niet, maar de werkgroep is dezelfde...

Er is inderdaad geen gateway adres ingevuld, maar bij andere pc's die wel verbinding kunnen maken is dat ook niet het geval... Maar invullen van het gatewayadres haalt niets uit, jammer genoeg...

• mythos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 11:50

mythos

attack of the gummieberen!!

ehm, staan alle IP adressen op de andere 5 pc's "hard" ingesteld, of is het via DHCP?

als ze vast staan zou ik zeggen:
zoek ALLE instellingen (ip, dns, gateway en subnet mask)
schrijf deze op

zoek een ip adres op dat vrij is.
pak dat ip adres, met alle settings die de andere bakken ook hebben

stel dit in bij 98 in je TCP/IP settings (staat nu op dhcp?)
kijk of ie dan wel werkt, want je MOET een default gateway hebben om te kunnen internetten, dus lijtk me erg sterk dat deze bij de andere pc's niet is ingesteld.

mocht dit nogsteeds niet werken, kijk dan even of de firewall soms een IP range heeft waarop je online mag?

kan bijv. zijn dat alleen de volgende ip's online morgen:

192.168.0.1 t/m 192.168.0.5, dan komt je laptop zoiezo niet online.
is dat 't geval verander dan die range zodat je laptop ip er ook bij zit (bijv. tot .6 en laptop ip .6 geven)

ook bananen zijn rond, maar dan hoekig <blegh>

Verwijderd

mocht je nu de opper-n00b zijn om je config te zien tik je in een dosboxje ipconfig /all in om alle info benodigt te weten te komen. Vergelijk die met de andere computers in het net en post die info eens!

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

misschien kun je in de CMD line ff een C:\ipconfig /all geven dan kun je bovenstaande gegevens controleren. Volgens mij kun je het commando nslookup niet gebruiken in win98.

oke oke, henne was sneller 8)

[ Voor 9% gewijzigd door -FuBaR- op 20-12-2002 13:12 ]

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

lijkt verdomt veel op [rml][ win98] netwerkinstellingen over de zeik[/rml]

het eindigde bij mij in een upgrade naar een echt OS (NOFI) win2k.

• -FuBaR-

-FuBaR-

is it safe?

misschien is dat wel wat zwaar voor zijn laptop, proberen kan altijd!
Je kunt ook nog is proberen om een statische route aan te geven naar de proxy-server
vb. C:\route ADD x.x.x.x MASK x.x.x.x x.x.x.x(gateway) IF 1 (interface nummer)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

Topicstarter
tja, voor de moment kan ik toch niets proberen, want mijn baas (die kerel die beslist over mijn kerstbonus, dus) had dringender dingen te doen... dus mag ik maandag nog eens terug naar hier komen om aan dat dom ding te knutselen. Maar dan sta ik inderdaad al verder dankzij alle behulpzame zielen... ik hou jullie op de hoogte !

Verwijderd

-FuBaR- schreef op 20 December 2002 @ 13:19:
misschien is dat wel wat zwaar voor zijn laptop, proberen kan altijd!
Je kunt ook nog is proberen om een statische route aan te geven naar de proxy-server
vb. C:\route ADD x.x.x.x MASK x.x.x.x x.x.x.x(gateway) IF 1 (interface nummer)
Ik heb ook een hele snelle internetbrommer ;)

je route add is zekers een mogelijke optie maar als de topicstarter ipconfig /all niet kent wordt het toevoegen van een handmatige route voor hem best een opgave denk ik :o

Verwijderd

Topicstarter
de nagel op de spreekwoordelijke kop vrees ik ;)

• -FuBaR-

-FuBaR-

is it safe?

hennè schreef op 20 December 2002 @ 13:30:
[...]

Ik heb ook een hele snelle internetbrommer ;)

je route add is zekers een mogelijke optie maar als de topicstarter ipconfig /all niet kent wordt het toevoegen van een handmatige route voor hem best een opgave denk ik :o
maar daarvoor bestaan er behulpzame tweakers natuurlijk. O-)

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
kan je naar jezelf pingen?
krijg je een IP-adres van de router?
Pagina: 1