Een database maken van foto`s

Pagina: 1
Acties:
  • 1.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader vroeg mij of ik zijn foto`s in wou scannen (2000 stuks) :(

Nu zoek ik een programma (of een Script) waar ik die foto`s in kan
verwerken en opzoeken.

Ik wil ze kunnen opzoeken op

1. jaartal van de foto
2. persoon(en) die op de foto staan
3. naam van het onderwerp dat op de foto staat
4. plaats waar ze gemaakt zijn

En ik zou graag willen dat mijn vader het zelf kon doen :) maar dan moet
het wel een erg simpel programma zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou met MySQL een database kunnen aanleggen met links naar de foto's.
Met een PHP scriptje kun je vervolgens op een webpagina de database uitlezen. Je moet wel wat programmeerervaring hebben hiervoor of deze opdoen bij www.php.net

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar standaard software dat de mogelijk biedt om foto te archiveren.

bv. http://www.acdsystems.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mysql is leuk, maar is vrij lastig voor een leek denk ik ? En de third-party producten kosten allemaal zoveel geld.
Ik vermoed dat de gemiddelde tweaker toch wel MS access op z'n pc heeft staan ?! Wat je doet :
- Je scant elke foto en bewaart deze onder een unieke nummer (0001.jpg, 0002.jpg ...) Dit kan je later nog mooi doen met IrfanView
- Je maakt een database aan en plaatst als Prim. Key het foto nummer (0001,0002 .. etc)
- Je maakt de nodige kolommen aan die je wenst in te vullen (jaartal, personenen .. etc)
- Je maakt een eenvoudig formuliertje aan zodat het invullen van de rijen uit de tabel aangenaam en eenvoudig verloopt.
- Op het formulier kunt je eventueel de foto in kwestie plaatsen (werk wel met links naar de foto en niet met foto's in de database, dit omwille van plaatsbesparing op je computer).

Good luck !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook de afbeeldingen in de DB zelf opslaan, doe ik ook voor een pron-site. Nadeel is dat je ze dus niet met je explorer kunt browsen. Als je een foto wilt zien moet je eerst de bytes van de foto met een scriptje op je hdd zetten, en dan pas openen.

Als je geinsteresseerd bent in opslaan van data (BLOB) in SQL /Access laat het ff weten, dan mail ik je de code.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Crazy D

I think we should take a look.

Nadeel van in de DB opslaan is dat je DB erg groot wordt (en helemaal als je dat in een Access db doet), en kan trager zijn. Voordeel is dat je alles bij elkaar hebt, en je dus alleen de db hoeft te geven en je hebt alle foto's. Maar als ik het topic zo zie is het denk ik handiger om ze een uniek ID te geven, zodat je in de db kunt zoeken, en vervolgens vrij eenvoudig de juiste foto's kunt vinden. En als je de foto's normale namen geeft (en die filenaam opslaat in de db) kun je ook gewoon via de explorer rond kijken, en dan zie je wat zinnigere namen dan 1.jpg, 2.jpg...

Stukje standaard software opzoeken is ook niet zo'n slecht idee ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit ziet er ook aardig uit; voldoet aan de "eenvoudig" in gebruik wens en is redelijk betaalbaar.

http://www.jasc.com/products/aftershot/
Organize
Never lose another photo. Add titles, descriptions or keywords to individual images or albums, then quickly and easily find and view your photos using our intelligent, easy-to-use searching tools.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

Ik denk dat de beste oplossing in jouw geval een soort digitaal fotoalbum-achtige applicatie zou zijn.

Wanneer het voor de leek begrijpelijk moet zijn, valt menig database IMO al buiten boord, tenzij er een soort custom applicatie voor geschreven wordt om dit alles overzichtelijk, makkelijk en gebruiksvriendelijk vast te leggen en weer te geven?

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ach, als we ff moeten helpen met access is het geen probleem hoor ?!

Maar wil je vader daar in werken ? Of wil hij echt een ander product kopen ?!

Zinnige namen geven aan de bestanden is wel leuk voor het browsen in de verkenner maar niet echt meer nodig wanneer de links in je dB zitten. Je kan dan ook leuke dingen gaan doen met query's. (Bv enkel de fotos van het jaartal 98, of enkel de foto's waar piet en jan op staan ...). Dat is het leuke aan access (of zelf iets maken). Je maakt het zo dat het aan al je behoeften voldoet ?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Praat hem een Apple aan en je hebt iPhoto. :-) Mooi programma met mooie mogelijkheden tot het aanleggen van albums en je kan de foto's voorzien van keywords zodat je met aan / uit knoppen heel snel een selectie kan maken. Wil je alle foto's waar jij samen met pa op staat? No problem in iPhoto! En het is een heel simpel programma, kan pa vast zelf ook wel! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Je kan ook ff een accountje aanmaken op PBase.com.

Daar kan je oneindig veel foto's uploaden en die mooi in categorien indelen. De site maakt er automatisch een fotoalbumbje van en heeft ook een ingebouwde search functie die je kunt gebruiken, maar de "DB oplossing" van Blizard kan natuurlijk ook :)

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
acdsee werky perfect bedrankt jonges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vader vroeg mij of ik zijn foto`s in wou scannen (2000 stuks)
Liefdewerk oud papier of een dikke knuffel want 2000 foto's doe je niet in een dagje laat staan in een week :(

Ik gebruik Thumbsplus http://www.cerious.com/thumbsplus.shtml, ook een archiverings programma.
Kan ook databases aanleggen met keywords en annotations en galleries.
Tis al vaker vereerd dit programma ook vanwege zijn stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microsoft access? |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja jewel
alleen de eerste zin dan :p
maargoed hij geeft al een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ik ben ook met een afbeeldingsdatabase bezig. Ik heb een nu een beschrijving van alle afbeeldingen ingevoegd. Daarnaast staat er een hyperlink naar de locatie. is er een mogelijkheid dat deze afbeelding direct in de database ingeladen wordt?

Ik ben al wat codes tegen gekomen, maar die werken niet.

Het moet namelijk ook voor leken (8)7) makkelijk zijn om met deze database te werken. Daarvoor maakt ik gebruik van formulieren....

Dus eigenlijk:
iemand die een code/truc weet om afbeeldingen direct in een Acces database in laden....(zichtbaar te maken)?

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th

Maxster4th

Is er echt niemand die weet welke code/truc je moet gebruiken om in Ms Access een externe afbeelding weer te geven (dus op basis van "source")??

De afbeelding kan niet opgeslagen worden in de database omdat deze dan TE groot wordt.....

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft Irfanview niet zo'n functie waarme je een HTLM pagina kunt aanmaken met thumbs. Je hebt er misschien wel de plug in voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Blizard: leuk idee, maar is het dan ook mogelijk om een preview van een foto te bekijken in Acces? Naar zoiets ben ik eigenlijk opzoek.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is adobe photoshop album niks voor jou? Ik gebruik het ook en is echt super simpel.
http://www.adobe.nl/products/photoshopalbum/main.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th

Maxster4th

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 10:44:
Heeft Irfanview niet zo'n functie waarme je een HTLM pagina kunt aanmaken met thumbs. Je hebt er misschien wel de plug in voor nodig.
Dat is niet echt de bedoeling. Ik alles in Access heb gezet (incl. beschrijvingen) zodat er gezocht kan worden op de beschrijvingen. Zodra deze query dan klaar is, zie je alleen de links naar de afbeeldingen, terwijl een thumbnail een mogelijkheid moet zijn. Zodat je direct, in een oogopslag, de afbeeldingen ziet!

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Maxster4th schreef op 12 May 2003 @ 10:42:
Is er echt niemand die weet welke code/truc je moet gebruiken om in Ms Access een externe afbeelding weer te geven (dus op basis van "source")??
Wat je bedoelt met "op basis van source" weet ik niet, maar een foto kun je gewoon in een Afbeelding-Control stoppen. Echt waar? Echt waar! ;) Bij een preview zou ik daar denk ik een apart formuliertje van maken, zodat je applicatie èn de gebruiker fijn kan resizen zonder van het opzoekformulier een zooitje te maken.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1