speaker en versterker wattage ?

Pagina: 1
Acties:
  • 21.797 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoeveel watt speakers er nu aan een versterker kunnen worden gekoppeld.

Bijvoorbeeld als je een versterker hebt van 2 x 200 watt kan je daar dan 2x 2 speakers van 100 watt aankoppelen of hoe zit dit precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Ja, kun je er wel aanhangen maar dan zou ik m niet te hard zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, niet zondermeer. Als je extra speakers koppelt, halveert de weerstand van de speakers. Als je bijv 2 speakers hebt van 8 ohm, en je hangt er nog eens 2 van 8 ohm aan, wordt de weerstand een stuk lager. Je hebt dan kans dat je je versterker opblaast omdat ie te veel stroom moet leveren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een beetje moeilijk te bepalen met zo weinig informatie.
Algemene regel is:
Versterker:
2x 200 watt op 8 ohm
Speakers:
2x 200 watt 8 ohm of 2x400 watt op 4 ohm.

Het beste is om een overpowered versterker te hebben, dus bijvoorbeeld 2x200 watt 8 ohm op speakers 100 watt 8ohm.
Dit zorgt ervoor dat je geen clipping krijgt als de versterker tekort komt. (dat komt hij nl. niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 09:57:
Dit is een beetje moeilijk te bepalen met zo weinig informatie.
Algemene regel is:
Versterker:
2x 200 watt op 8 ohm
Speakers:
2x 200 watt 8 ohm of 2x400 watt op 4 ohm.

Het beste is om een overpowered versterker te hebben, dus bijvoorbeeld 2x200 watt 8 ohm op speakers 100 watt 8ohm.
Dit zorgt ervoor dat je geen clipping krijgt als de versterker tekort komt. (dat komt hij nl. niet)
Dit klopt niet, die redenering 2x400 watt op 4 ohm. Het "vermogen" van de speakers heeft niks te maken met het vermogen van de versterker. Het geeft alleen maar aan tot welk vermogen ze aanstuurbaar zijn zonder dat ze defect gaan. Je kan er best speakers van 1000 watt aanhangen. Als de versterker maar 100 watt levert, weet je zeker dat de speakers nooit defect zullen gaan. Andersom, als je speakers van 50 W aan een 100 W versterker knoopt, zouden ze defect kunnen gaan bij volle belasting.

Het enige dat belangrijk is is de weerstand. Men neme de regel P = U * I, waarbij P het vermogen is, I de stroomsterkte en U de weerstand.
Bij 8 ohm heb je dan een stroomsterkte van 25A. Bij 4 ohm praat je over 50A, en dat kan voor de versterker best te veel zijn.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 20 december 2002 @ 09:54:
Nee, niet zondermeer. Als je extra speakers koppelt, halveert de weerstand van de speakers. Als je bijv 2 speakers hebt van 8 ohm, en je hangt er nog eens 2 van 8 ohm aan, wordt de weerstand een stuk lager. Je hebt dan kans dat je je versterker opblaast omdat ie te veel stroom moet leveren.
Is er geen formule voor dan om uit te rekenen hoeveel ohm je aan speakers je aan een versterker kan hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 10:13:
[...]

Is er geen formule voor dan om uit te rekenen hoeveel ohm je aan speakers je aan een versterker kan hangen ?
Je moet gewoon eraan hangen wat de leverancier opgeeft. Als ze jouw versterker specificeren voor 2x8 ohm, moet je er 2x8ohm aanhangen (of 4x16 ohm, maar die speakers zijn zeldzaam). Vaak kan je wel achterop instellen wat de speaker impedantie is (4 of 8 ohm). Als dat zo is, zou je 4x8 ohm kunnen kiezen, met de instelling op 4 ohm. Maar dan nooit voluit (maar dat doe je toch vast niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op 20 december 2002 @ 10:03:
[...]

Het enige dat belangrijk is is de weerstand. Men neme de regel P = U * I, waarbij P het vermogen is, I de stroomsterkte en U de weerstand.
Bij 8 ohm heb je dan een stroomsterkte van 25A. Bij 4 ohm praat je over 50A, en dat kan voor de versterker best te veel zijn.
P=U*I
P=watt
U=volt (en dus geen weestand)
I=Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 10:34:
[...]

P=U*I
P=watt
U=volt (en dus geen weestand)
I=Ampere
Oeps, ik bedoelde eigenlijk P = I^2 * R.

Bij 8 ohm is de stroom dus 5A, en bij 4 ohm is de stroom dan 7A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor meer info:
http://stott.feis.herts.ac.uk/maplin/Help/HowTo/Speaker2.htm

Oh ja, de weerstand veranderd alleen als je serieel schakelt en dan word het dubbel de huidige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36

GaMeOvEr

Is een hork.

Leuk hoor, al dat berekenen, maar volkomen overbodig. Als jij een versterker hebt met 2X150 Watt RMS kun je daar prima 50Watt Speakers aan hangen.

Beschadiging van speakers komt in 90% van de gevallen door clipping. Wanneer ontstaat clipping? Als de versterker niet genoeg vermogen heeft.

Je zult eerder met een 2X50 Watt versterker je 150 Watt Speakers opblazen dan met je 2X150 Watt versterker je 50 Watt Speakers.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is die 50 watt dan het piek vermogen van de speaker of het normale uitgangs wattage ?

ps wel een handige site trouwens

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 16:06

mjhzenden

... vooral stilte ...

Hahaha.... altijd leuk als zoveel mensen hier verstand van lijken/denken te hebben :*)
Een goeie versterker zal altijd alle speakers kunnen aansturen. Of het mooi klinkt is een tweede. Het gaat hier dan ook totaal niet over het wattage. Dat heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat de versterker niet het signaal vervormt. De mooie sinus lijn zal dan veranderen in "afgeblokte toppen", op dat moment zullen je speakers dat niet leuk vinden en kan het zo zijn dat je ze "opblaast".

Ik heb jaren lang een 25 watt versterker gehad die rustig en zeer gedetailleerd een paar speakers aanstuurde van 100 watt (bij 4 ohm). Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

GaMeOvEr schreef op 20 December 2002 @ 11:15:
Leuk hoor, al dat berekenen, maar volkomen overbodig. Als jij een versterker hebt met 2X150 Watt RMS kun je daar prima 50Watt Speakers aan hangen.

Beschadiging van speakers komt in 90% van de gevallen door clipping. Wanneer ontstaat clipping? Als de versterker niet genoeg vermogen heeft.

Je zult eerder met een 2X50 Watt versterker je 150 Watt Speakers opblazen dan met je 2X150 Watt versterker je 50 Watt Speakers.
Dit bedoel ik nou, dat is dus totaal niet het geval!!!!!! Waarschijnlijk zal 90% van alle mensen van deze gedachte (ingebracht door alle "hifibazen" zoals Radio Modern, Correct, mediamarkt enz.) nooit meer afkomen. Helaas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjhzenden schreef op 20 december 2002 @ 11:31:
[...]

Dit bedoel ik nou, dat is dus totaal niet het geval!!!!!! Waarschijnlijk zal 90% van alle mensen van deze gedachte (ingebracht door alle "hifibazen" zoals Radio Modern, Correct, mediamarkt enz.) nooit meer afkomen. Helaas 8)7
Dat is allemaal wel heel leuk en aardig allemaal maar hoe zoek je dan speakers en een versterker bij elkaar ? Zoals je zelf al zegt kan je niet zomaar willekeurige speakers op een willekeurige versterker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop het liefst een zwaardere versterker dan je boxen nodig hebben:
-Je voorkomt clipping (boxen beschadigen door scherpe tikken van een versterker die het niet bij kan houden)
-je versterker oververhit niet door een continue vraag aan maximum vermogen, hierdoor slijt hij ook minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

GaMeOvEr schreef op 20 december 2002 @ 11:15:

Clipping heeft NIKS met het vermogen van de versterker te maken. Clipping treeds op als het ingaande of uitgaande signaal te hard is, waardoor de pieken worden afgeplet. (zie het als een sinus waarbij de topjes horizontaal zijn, ipv gebogen). Clipping is onafhankelijk van het vermogen. Er zal geen extra vermogen worden gemaakt ofzo. Maar door het clippen klinkt het geluid voor geen meter meer.

En clipping treed pas op bij zo'n beetje vol vermogen, dus het aanschaffen van een versterker die zwaarder is dan de speakers is ook niet nodig. Je speakers moeten gewoon het zelfde vermogen hebben als je versterker, of wat meer.
Mijn eigen versterker is 60W, en de speakers 100W (Totem Sttaf). Aangezien ik de versterker nooit op vol vermogen heb, hoef ik niet bang te zijn voor clipping, of dat de speakers opgeblazen worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 20-12-2002 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 11:39:
Koop het liefst een zwaardere versterker dan je boxen nodig hebben:
-Je voorkomt clipping (boxen beschadigen door scherpe tikken van een versterker die het niet bij kan houden)
-je versterker oververhit niet door een continue vraag aan maximum vermogen, hierdoor slijt hij ook minder hard.
Hier slijt een versterker niet van hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 11:34:
[...]

Dat is allemaal wel heel leuk en aardig allemaal maar hoe zoek je dan speakers en een versterker bij elkaar ? Zoals je zelf al zegt kan je niet zomaar willekeurige speakers op een willekeurige versterker aansluiten.
Koop een goede versterker een goeie speakers. Dan zal je nooit problemen hebben. Voor de kleine beurs zou ik Teac, Denon, NAD, Rotel enz. aanraden. En voor de speakers Mission, Tannoy, Elac enz.
Het belangrijkste komt dan in de winkel nog. Ga ernaar luisteren. Neem je eigen muziek mee. Draai de volumeknop open net zo ver als je het thuis ook zou doen.

Tip: draai hem nooit voorbij de "12 uur". Hier geeft namelijk elke versterker het maximale vermogen af. Draai je hem verder dan heb je dus kans dat je speakers gaan staken.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mjhzenden schreef op 20 December 2002 @ 11:31:
[...]

Simplistisch gezegd is dit wel degelijk het geval. Onderbouw maar eens waarom dit niet zou zijn.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Microkid schreef op 20 December 2002 @ 11:43:

Clipping heeft NIKS met het vermogen van de versterker te maken. Clipping treeds op als het ingaande of uitgaande signaal te hard is, waardoor de pieken worden afgeplet. (zie het als een sinus waarbij de topjes horizontaal zijn, ipv gebogen). Clipping is onafhankelijk van het vermogen. Er zal geen extra vermogen worden gemaakt ofzo. Maar door het clippen klinkt het geluid voor geen meter meer.
Clipping treed op als een versterker het niet meer trekt. Er zal idd door clipping geen extra vermogen worden gegeneerd nee, maar het signaal wat de versterker dan afgeeft, zullen je speakers niet leuk vinden. ;)
En clipping treed pas op bij zo'n beetje vol vermogen, dus het aanschaffen van een versterker die zwaarder is dan de speakers is ook niet nodig. Je speakers moeten gewoon het zelfde vermogen hebben als je versterker, of wat meer.
Mijn eigen versterker is 60W, en de speakers 100W (Totem Sttaf). Aangezien ik de versterker nooit op vol vermogen heb, hoef ik niet bang te zijn voor clipping, of dat de speakers opgeblazen worden.
Ik zeg ook niet dat je een versterker met meer vermogen dan je speakers moet kopen, het enige wat ik aan wil geven is dat (wat veel mensen denken) een zwaardere versterker automatisch funest zou zijn voor je speakers. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik toch lekker aan het vragen ben vroeg ik me ineens ook af wat nu het verschil is tussen een speaker voor in de auto van 300 watt en een gewone speaker (huiskamer ofzo) die ook 300 watt is of zit hier helemaal geen verschil in ?

Het idee wat ik heb is namelijk dat een 300 watt speaker in de huiskamer veel harder kan dan eentje die in een auto zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vaak heeft woonkamer spul een impedantie van rond de 8 Ohm en auto spul is bijna altijd 4 Ohm.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 20-12-2002 12:12 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 20 december 2002 @ 12:11:
Vaak heeft woonkamer spul een impedantie van rond de 8 Ohm en auto spul is bijna altijd 4 Ohm.
Ja oke dat wist ik, maar is er verder geen verschil in het aantal db's wat ze kunnen produceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

GaMeOvEr schreef op 20 december 2002 @ 11:57:
[...]

Simplistisch gezegd is dit wel degelijk het geval. Onderbouw maar eens waarom dit niet zou zijn.
Omdat het niks met elkaar te maken heeft. Het geeft een kleine indicatie. Maar als mensen speakers willen kopen van 150 watt, zal de verkoper altijd een praatje houden dat je dan beter een 150 watt versterker moet kopen!! Omdat dat beter zou zijn (????????) Meer uitleg zal je niet krijgen in een zo'n winkel.

Wat ik al eerder schreef, je moet een goede versterker kopen. Dan heb je nooit problemen. Lees mijn vorige stukjes er nog maar eens op na.

Tweedehands wordt er ook zat aangeboden, kijk maar eens op www.hifi.nl of www.hear.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Euh. :P Dat hangt er erg vanaf wat voor Unit je koopt. Qua DB's zal het niet uitmaken wat de impedantie is, wel wat voor soort versterker je er aan moet hebben. De impedantie daalt naarmate de belasting hoger wordt, dus dit moet je versterker wel aankunnen.

Daarom zie je in de auto-audio wereld zware subversterkers aangeprezen worden met "1 Ohm Stable" omdat onder extreme omstandigheden de impedantie daarheen kan dalen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 12:13:
[...]

Ja oke dat wist ik, maar is er verder geen verschil in het aantal db's wat ze kunnen produceren ?
Is dat belangrijk dan???? Dus bij jou is het eigenlijk hoe harder hoe beter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als dB je bezig houdt, moet je PA speakers halen (of bouwen). Met een walkman versterker nog pret :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat vermogen bij versterkers en speakers niks te maken heeft met de geluidskwaliteit van het systeem. Nou zal ik niet zeggen dat een versterker die in staat is speakers, met een grillige impedantiecurve waar de impedantie (vaak) bij lage tonen tegen de 2 ohm aankomt, vaak een versterker is die veel vermogen kan leveren. Vaak gaat het dan om de grootte van de voedings transformator van de eindtrap. Als de eindtrap veel stroom kan leveren zal de versterker vaak die moeilijke speakers kunnen aansturen of net even die voetstap van die T-rex onververvormd (lees zonder clipping) kunnen weergeven als het geluid al vrij hard stond.
Bij hifi speakers zul je zelden kasten tegen komen waarvan de impedantie lager dan 6 - 8 ohm is omdat dit de dempingsfactor beinvloedt van je systeem. Als de impedantie halveert halveert ook de dempingsfactor. En als er iets belangrijk is voor strak weergegeven bas dan is het een hoge dempingsfactor.
De geluidsdruk in dB's geproduceerd bij een x aantal watts vermogen ligt aan de gevoeligheid van de speaker uitgedrukt in xx dB bij 1watt per 1 meter. Dus als je de gevoeligheid van je speaker weet kun je de theoretische geluidsdruk uitrekenen

Conclusie:

1: Let niet op vermogens maar let op je oren. Luister naar verschillende speaker en versterkercombinaties
2: Neem een versterker met een grote voeding, meestal zijn dit de wat zwaardere apparaten.
3: Wil je alleen hard koop dan PA speakers met een gevoeligheid boven de 102dB 1w/1m dan kun je idd bij wijze van spreken nog pret hebben met een walkman versterkertje.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjhzenden schreef op 20 December 2002 @ 12:20:
[...]

Ja en nee, in sommige omstandig heden is het wel fijn als je iets hard kan luisteren en dat het dan ook nog zuiver klinkt. Plus moet geluid soms over een ander geluid heen kunnen komen en daarvoor moeten ze ook hard kunnen, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 12:32:
Ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat vermogen bij versterkers en speakers niks te maken heeft met de geluidskwaliteit van het systeem. Nou zal ik niet zeggen dat een versterker die in staat is speakers, met een grillige impedantiecurve waar de impedantie (vaak) bij lage tonen tegen de 2 ohm aankomt, vaak een versterker is die veel vermogen kan leveren. Vaak gaat het dan om de grootte van de voedings transformator van de eindtrap. Als de eindtrap veel stroom kan leveren zal de versterker vaak die moeilijke speakers kunnen aansturen of net even die voetstap van die T-rex onververvormd (lees zonder clipping) kunnen weergeven als het geluid al vrij hard stond.
Bij hifi speakers zul je zelden kasten tegen komen waarvan de impedantie lager dan 6 - 8 ohm is omdat dit de dempingsfactor beinvloedt van je systeem. Als de impedantie halveert halveert ook de dempingsfactor. En als er iets belangrijk is voor strak weergegeven bas dan is het een hoge dempingsfactor.
De geluidsdruk in dB's geproduceerd bij een x aantal watts vermogen ligt aan de gevoeligheid van de speaker uitgedrukt in xx dB bij 1watt per 1 meter. Dus als je de gevoeligheid van je speaker weet kun je de theoretische geluidsdruk uitrekenen

Conclusie:

1: Let niet op vermogens maar let op je oren. Luister naar verschillende speaker en versterkercombinaties
2: Neem een versterker met een grote voeding, meestal zijn dit de wat zwaardere apparaten.
3: Wil je alleen hard koop dan PA speakers met een gevoeligheid boven de 102dB 1w/1m dan kun je idd bij wijze van spreken nog pret hebben met een walkman versterkertje.
Hier staat de waarheid heel goed verwoord. Hier staat ook duidelijk het antwoord in wat de topicstarter vraagt in zijn titel.
Wat mij betreft kan deze dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die voetstap van de T-rex.. Het gaat er gewoon om dat je dynamiek en headroom groter wordt. Kortom het verschil in geluidsniveau tussen het gewone luisterniveau en het hoogste luisterniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoasl dus hier eerder gezegd is en dat klopt dus wel degelijk, want het staat ook in de handleiding van mijn Mordaunt-Short speakers, is dat je met een amp van 100 watt een speaker van 200 watt vrij makkelijk beschadigd, Als je dan te hard gaat spelen slurpt je speaker al snel te veel stroom wat je versterker niet meer kan leveren, 3x raden wat er dan kapot gaat. Juist je speaker dus en je versterker overleeft het misschien ook niet.

Wat bijna onmogelijk is, is met een 200 watt versterker een 100 watt speaker op te blazen. Op een gegeven moment houd het rendement van die speaker gewoon op, dan kan je er wel vermogen in blijven pompen, maar tevergeefs. De spoel zal hooguit een stuk warmer dan normaal, maar zo snel zal je hem niet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Microkid schreef op 20 december 2002 @ 11:43:
[...]

Allemaal hartstikke leuk die vermogens, maar hoe weet je zeker dat het eruit komt...meeste fabrikanten spelen met vermogens. Dus je kan er niet cht op vertrouwen voor de volle 100%, je kan het slechts als richtlijn gebruiken.
mjhzenden schreef op 20 december 2002 @ 11:44:
[...]

Hier slijt een versterker niet van hoor!
Meer warmte = meer slijtage bij elektronica, zo ook bij amps dus.
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 12:13:
[...]

Jawel :) Elke driver heeft een bepaalde frequentiecurve waaraan je kan aflezen hoe hard een speaker gaat bij een bepaalde frequentie en een bepaald vermogen.
mjhzenden schreef op 20 december 2002 @ 12:18:
[...]

Omdat dat beter zou zijn (????????) Meer uitleg zal je niet krijgen in een zo'n winkel.
Klanten willen gewoon goed spul, niet een hele technische uitleg enzo. Interesseert ze niet.
Wat ik al eerder schreef, je moet een goede versterker kopen. Dan heb je nooit problemen. Lees mijn vorige stukjes er nog maar eens op na.
Dat zker :)
mjhzenden schreef op 20 december 2002 @ 12:20:
[...]

Zeker wel :o Als ik en lekker hardcore nummer draai ofzo dan wil ik hem ff lekker opengooien zonder dattie aan z'n top zit en ook met HT is het wel fijn als je wat extra headroom hebt voor de pieken in de dynamiek :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 13:01:
Zoasl dus hier eerder gezegd is en dat klopt dus wel degelijk, want het staat ook in de handleiding van mijn Mordaunt-Short speakers, is dat je met een amp van 100 watt een speaker van 200 watt vrij makkelijk beschadigd, Als je dan te hard gaat spelen slurpt je speaker al snel te veel stroom wat je versterker niet meer kan leveren, 3x raden wat er dan kapot gaat. Juist je speaker dus en je versterker overleeft het misschien ook niet.
Je speaker slurpt geen stroom, je laat je versterker op een bepaald niveau werken ;)
Wat bijna onmogelijk is, is met een 200 watt versterker een 100 watt speaker op te blazen. Op een gegeven moment houd het rendement van die speaker gewoon op, dan kan je er wel vermogen in blijven pompen, maar tevergeefs. De spoel zal hooguit een stuk warmer dan normaal, maar zo snel zal je hem niet slopen.
Het is net zo goed mogelijk met een 200 watt versterker een speaker op te blazen, als met een 100 watt versterker. Zet 't te hard en de boel gaat kaduuk. Het verschil is alleen dat slopen met clippen minder goed hoorbaar is dan door de mechanische grenzen van een speaker beuken. Dat is het gevaar.

Waarschijnlijk bedoel je hetzelfde als ik, maar 't staat er niet helemaal precies.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjhzenden schreef op 20 december 2002 @ 11:49:
[...]

Tip: draai hem nooit voorbij de "12 uur". Hier geeft namelijk elke versterker het maximale vermogen af. Draai je hem verder dan heb je dus kans dat je speakers gaan staken.
Maar wat gebeurt er dan als je em voorbij die "12 uur" draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Bij een versterker heeft het wattage idd niet veel te bepalen, maar wel de stroom die een versterker kan leveren. Daarom moet er in een versterker ook een zware voeding zitten.
Een goedkopere versterker mist vaak juist een zware voeding. De voeding is trouwens ook het onderdeel dat door de jaren heen het hardst zal slijten. Het vermogen neemt door de jaren namlelijk af en dat zal minder laag tot gevolge hebben, maar wanneer je een goede sub hebt is dat natuurlijk geen prob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een versterker wilt kopen neem dan dit ontwerp in het achterhoofd mee.
Afbeeldingslocatie: http://www.audiorevolution.com/gifs/no.333/sideview.gif
Beetje een slecht plaatje maar het idee is duidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.madrigal.com/ml2001/images/33transm.gif
Overgedimensioneerde voeding krijgt een andere dimensie

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op 20 December 2002 @ 10:03:
[...]

Dit klopt niet, die redenering 2x400 watt op 4 ohm. Het "vermogen" van de speakers heeft niks te maken met het vermogen van de versterker. Het geeft alleen maar aan tot welk vermogen ze aanstuurbaar zijn zonder dat ze defect gaan. Je kan er best speakers van 1000 watt aanhangen. Als de versterker maar 100 watt levert, weet je zeker dat de speakers nooit defect zullen gaan. Andersom, als je speakers van 50 W aan een 100 W versterker knoopt, zouden ze defect kunnen gaan bij volle belasting.

Hhaahah, sinds wanneer is U de weerstand ??? Duik jij maar weer eens de boeken in, volgens mij klopt er geen zak van je verhaal. Vermogen heeft er uiteraard wel degelijk mee te maken. Zoals je zegt P=U*I, en omdat versterkers geregeld worden met eindtrappen. en deze weer werken met stroom, hangt het geluid alleen nog maar af van de impedantie van de boxen. Zware boxen, veel impedantie. Ook word het zwaarder voor de versterker omdat hij meer weerstand moet overbruggen dmv grotere stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zware boxen, veel impedantie. Ook word het zwaarder voor de versterker omdat hij meer weerstand moet overbruggen dmv grotere stromen.
Dus jij claimt dat boxen die zwaar zijn veel impedantie hebben :? En dat dat moeilijk is voor de versterker. Nou ik denk dat hoge impedantie waarden niet zo'n probleem zijn maar goed het zal wel een typefout zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En om even antwoord te geven op de vraag van de topicstarter. Laat je niet verleiden door leuke wattages die in advertenties staan waarin staat. zoveel pmpo of zoveel (piek)vermogen. Dit is alleen maar schijn, pmpo staat voor peak music power output en evenals piekvermogen is dit niet het echt wattage, maar wat een versterkertje heel even kan leveren. Zegt niks dus. Het gaan het om sinusvermogen oftewel RMS.

Kan ik met te zware boxen een versterker opblazen?
Nee; dit is een grote misvatting. De versterker "ziet" namelijk niet de belastbaarheid van de box. Het enige dat de versterker "ziet" is de impedantie (weerstand bijv. 4 of 8 Ohm) van de box. Wel is van belang dat de impedantie van de box groter of gelijk is aan de minimaal aanbevolen impedantie die door de versterker fabrikant wordt opgegeven. Een box van bijvoorbeeld 4 Ohm kan overigens een zeer grillig impedantie verloop hebben met dalen van 2 Ohm en minder. Sommige versterkers kunnen hier problemen mee hebben!

Dus koop iets zwaardere boxen voor je versterker, zo klinkt het het leukst en houd je de boel kwalitatief goed en gaat het het langst mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 21:01:
[...]

Dus jij claimt dat boxen die zwaar zijn veel impedantie hebben :? En dat dat moeilijk is voor de versterker. Nou ik denk dat hoge impedantie waarden niet zo'n probleem zijn maar goed het zal wel een typefout zijn....
Nou kijk, als je een versterker hebt die een bereik van 4 tot 12 heeft, dan haal je met hogere impedantie boxen gewoon meer vermogen uit je versterker, waardoor je boxen nog harder kunnen. Dus zet je boxen van 200 watt 4 ohm naast "zwaardere" boxen ook van 200 watt, maar dan 8 ohm, en je versterker kan dat aantal watts bij 8 ohm geven, dan zullen de 8 ohmer harder blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat dit helemaal klopt. Stel dat je twee verschillende drivers neemt waarbij ceteris paribus geldt, 800 watt elk. Bij driver A is de impedantie 8 ohm en bij driver B is de impedantie 2 ohm.

De speakers worden aangesloten op 2 precies dezelfde versterkers met de specificaties:

2 x 100 watt@1Khz@16Ohm
2 x 200 watt@1Khz@8Ohm
2 x 400 watt@1Khz@4Ohm
2 x 800 watt@1Khz@2Ohm (stabiel)

Nu zal de versterker het vermogen leveren aan de hand van de impedantie en stel dat de versterkers hun volle vermogen afgeven aan de spreekspoel dan zal de versterker bij driver A stoppen als er 200 watt gedissipeert is door de spreekspoel. Als de volumeknop hoger gedraaid wordt zal er vervormd signaal naar de speaker gestuurd worden. Nu zal driver B 800 watt dissiperen.

Rara welke driver zal de hoogste geluidsdruk kunnen produceren. Juist driver B met een impedantie van 2ohm 6dB meer dan driver A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 24-07 22:43
AAAAAAAAAAAARGGHHHHH

stop eens allemaal hiero

effe alles op een rijtje

een versterker met meer of minder vermogen dan je speakers maakt helemaal niets uit

zorg ervoor dat je met de versterker van je keuze datgene kan doen wat je wil, dat je versterker dus genoeg vermogen heeft om de door jou gekozen speaker tot t volume te brengen waar jij naartoe wil.
als je een apparte voorversterker hebt met een volume knop of een mengpaneel met masterfader dan kun je er voor kiezen om je versterker gewoon een lekker eind open te zetten en dan met de volume knop langzaam te gaan tot t volume dat je wilt hebben
dan kun je namelijk nooit je speakers opblazen aangezien je versterker maar een klein signaal versterkt en je uitgang dus nooit overstuurt

hierbij zou ik er op letten dat je voor thuis gemiddelt niet meer dan 100/150 watts nodig hebt tenzij je een huiskamer hebt die zo groot is als t cafe om de hoek
let wel op dat je rms vermogen bekijkt en niet dat stupid pmpo vermogen

let er ook op dat je speaker mooi zuiver blijft klinken bij grotere volumes

dan het verhaal van het opblazen van je speakers

speakers blaas je op als je er teveel vermogen instopt
dan word de spoel namelijk te warm , zet uit, of de lijm laat los, de conus schraapt dan langs de magneet van je speaker, maakt kortsluiting (waar je versterker van naar de haaien gaat) of breekt gewoon

in beide gevallen is je speaker stuk
in t geval van kortsluiting ook je versterker als deze daar niet tegen beveiligd is

de reden waarom je geen 4 ohm speaker aan een 8 ohm versterker kan hangen is t kortsluit verhaal

dan clipping

als je een cd opzet waarvan t ingangs signaal groter is dan waarvoor je voorversterker/mizer/receiver voor gebouwd is dan worden de toppen van de sinusvormige signalen afgekapt en ontstaat een blokspanning

blokspanningen zijn aan de ene kant gelijkstroom, maar blokspanningen bestaan voornamelijk uit harmonischen en daar kan je versterker en je speaker niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

MR_WAZOO schreef op 20 december 2002 @ 21:53:
hierbij zou ik er op letten dat je voor thuis gemiddelt niet meer dan 100/150 watts nodig hebt tenzij je een huiskamer hebt die zo groot is als t cafe om de hoek
let wel op dat je rms vermogen bekijkt en niet dat stupid pmpo vermogen
Das zeker niet nodig hoor :o Met 50 watt trek je het ook makkelijk :)
dan word de spoel namelijk te warm , zet uit, of de lijm laat los, de conus schraapt dan langs de magneet van je speaker, maakt kortsluiting (waar je versterker van naar de haaien gaat) of breekt gewoon
Of je komt aan de mechanische grens van je speaker; hij kan bijvoorbeeld niet meer verder uitslaan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 24-07 22:43
die 2 dingen was ik nog vergeten maar met die aanvullingen moet mijn post toch wel compleet zijn en mag men alle ionzin en zin erboven gewoon aan de kant knikkeren, ondanks dat t goed bedoeld is
Pagina: 1