Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PCB] klein componentje afgebroken van videokaart

Pagina: 1
Acties:

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 09:17
grrr, ik heb net een pakketje gekregen met de post, en dat is beschadigd. Ik heb de TPG al boos gebeld etc. maar ik wil toch even weten wat ik er aan kan doen.
Het probleem is dat er een componentje van de kaart is geslagen, een heel klein dingetje (weerstand?) van 1x1 mm dat je vaak op kaarten ziet zitten. ik heb hier een foto van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asuskaart.jpg

zo'n heel klein dingetje bij de pijl dus. dit is wel zo enorm klein dat normaal solderen echt niet te doen is neem ik aan... hoe kan ik dit soort dingen terug op de kaart plakken/solderen? niet dat ik dat echt wil doen aangezien ik de TPG aansprakelijk stel, maar toch goed om te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door BuG2FiX op 20-12-2002 09:36 ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12
kruisje?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 14:02
pics?

"Hé Bob, drie bier!"

• BuG2FiX
overbodig

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asuskaart.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door BuG2FiX op 20-12-2002 09:36 ]

• DustMan4u
This page is not available.
We're sorry, but this page is currently unavailable for viewing.
If this site belongs to you, please read this help page for more information and assistance.

For general questions see our main help area, or search for other member pages.
Post hem anders ff via www.theforumisdown.com

[ Voor 9% gewijzigd door DustMan4u op 20-12-2002 09:29 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• DustMan4u
Das een condensator.... alleen kan je zo niet zien wat de capaciteit is... Gewoon de tpg aanspraklijk stellen en afwachten.

Verwijderd

Het is in elk geval een Condensator. Daarom staat er C1537 bij. Als je het (af)gebroken componentje ook hebt en kunt vertallen wat er op staat (Vergrootglas) kan ik je vertellen wat er op dat plekje moet zitten. Happy soldering!

• BuG2FiX
ik bedoel eigenlijk meer hoe die dingen vast zitten, ze zitten erop 'geplakt' zeg maar. ik heb de originele dingetjes nog wel maar niet bij de hand hiero. kan ik dit nog 'plakken' ?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

je pakje moet wel ERG in elkaar geslagen zijn om een pcb in een beschermend zakje, in een kartonnen doos, in een overdoos zó te verminken... maarja, kan ook aan mij liggen hoor :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 08:01
BuG2FiX schreef op 20 december 2002 @ 09:50:
ik bedoel eigenlijk meer hoe die dingen vast zitten, ze zitten erop 'geplakt' zeg maar. ik heb de originele dingetjes nog wel maar niet bij de hand hiero. kan ik dit nog 'plakken' ?
SMD Componentjes, als je weet waar ie moet kan je m SOLDEREN :)
want lijm geleid niet hè

[ Voor 8% gewijzigd door Fire_Bird op 20-12-2002 10:17 ]

• BuG2FiX
ik ontdek net dat er geleidende lijm bestaat, op zilverbasis -> http://www.hollandshielding.com/pdf/metallisation.pdf 'conductive glue' waar kan ik dit krijgen?

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 09:44:
Het is in elk geval een Condensator. Daarom staat er C1537 bij. Als je het (af)gebroken componentje ook hebt en kunt vertallen wat er op staat (Vergrootglas) kan ik je vertellen wat er op dat plekje moet zitten. Happy soldering!
Mmmm, op een SMD condensator staat helaas nooit vermeld wat de capaciteit ervan is. |:( Bij weerstanden is dat inderdaad wel het geval. Doormeten is dus de enige remedie, maar aangezien dit c'tje kaduuk is, zal dat ook niet lukken. |:(
Misschien kun je hetzelfde c'tje op een andere kaart doormeten of anders een meeltje sturen naar de fabrikant om de juiste waarde op te vragen.

[ Voor 73% gewijzigd door Hoppie op 20-12-2002 10:32 ]

• BuG2FiX
iemand ervaring met lijm, ik lees ook dat er van Bison een geleidende kit bestaat, kan alleen op de bison site er niks over vinden... waar te koop?

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BuG2FiX schreef op 20 December 2002 @ 10:43:
iemand ervaring met lijm, ik lees ook dat er van Bison een geleidende kit bestaat, kan alleen op de bison site er niks over vinden... waar te koop?
Ja en als hij het dan nog niet doet heb je ook geen garantie meer als je zelf op de ding gaat lopen pielen

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 13:51

Greyfox

MSX rulez

Ik zou in ieder geval nooit zelf gaan solderen.
Je hebt toch betaald voor een hele kaart?

Tis maar even de vraag of de TPG dit gedaan kan hebben.
(hoe moet je met een pakket omgaan om dit te laten gebeuren :? )

Ik denk dat het bij de verzender ligt.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Nou Greyfox, het ligt toch effe iets anders. De meneer in kwestie heeft getekend voor de goede ontvangst van het pakket en daarmee vervalt de aansprakelijkheid van TPG. Dus kom je bij de leverancier terecht die waarschijnlijk dus weer zegt dat je hebt getekend voor de goede ontvangst en dus de aansprakelijk weer bij de TPG legt...En dus is het cirkeltje rond.....en zit je met de gebakken peren....

Verwijderd

Erm, dus jij krijgt een kaart (ingepakt en wel) en als jij hem uit de verpakking haalt zie jij dat dat PIETTERIGE dingetje mist EN je vind hem ook nog is? Tijd om een lot te kopen denkik zo.

Verder hebbik ookweleens een ongelukje gehad met een GF3 die daardoor een C'tje verloor....kaart deed het gewoon nog (en nogsteeds)

Alleen als het pakje verzekerd is heb je kans dat je TPG iets kan maken...denkik

• BuG2FiX
ja maar het leuke is dat je eerst moet tekenen voordat je het open maakt, die vlieger gaat dus niet op als dus breekbare dingen vervoerd die geen harde schokken kunnen verdragen (in dit geval) dan kan het dus intern nog steeds een zooitje zijn.

klotezooi dus. daarom zoek ik ook een oplossing grrrrr...

gargamel - kaart zit in zakje dus afgevallen dingetjes ook nog in het zakje... vandaar

[ Voor 13% gewijzigd door BuG2FiX op 20-12-2002 11:15 ]

Verwijderd

volgens mij klopt hier iets niet helemaal....

Denk dat hij met zijn schroevendraaier is uitgeschoten en nu wil weten wat ie moet doen..

Alleen omdat hij niet voor lul wil staan bedenkt hij een verhaal over dat ie verkeerd aangekomen is... wel grappig.. Denk de volgende keer iets beter na als je zo'n lul verhaal hier neerzet!

Verwijderd

Dis geen CME onderwerp hoor :|

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 11:15 ]

• BuG2FiX
ik ben echt niet te beroerd om eigen fouten toe te geven, in dit geval is het verhaal gewoon zoals het er staat dus ligt de fout niet bij mij. hoedanook gaat het er niet om, het gaat erom hoe dat ding er weer op komt!

GuusD - idd het ging daar ook niet over...

[ Voor 10% gewijzigd door BuG2FiX op 20-12-2002 11:18 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 11:10:
Nou Greyfox, het ligt toch effe iets anders. De meneer in kwestie heeft getekend voor de goede ontvangst van het pakket en daarmee vervalt de aansprakelijkheid van TPG. Dus kom je bij de leverancier terecht die waarschijnlijk dus weer zegt dat je hebt getekend voor de goede ontvangst en dus de aansprakelijk weer bij de TPG legt...En dus is het cirkeltje rond.....en zit je met de gebakken peren....
Dus eigenlijk moet je eerst het pakket openen, kijken of alles in orde is en dan pas tekenen :? Volgens mij is het om te kunnen bewijzen dat jij het aangenomen hebt (en niet je criminele buurman bijvoorbeeld). Ik denk dat je hiervoor best nog aansprakelijkheid op de TPG kan verhalen.
Overigens zal het ook wel lukken om het te repareren met zilverlijm, maar als er over een tijdje echt iets mee is dan heb je kans (al zullen ze niet die kaart gaan bekijken met een loep, dus de kans is heel klein) dat je geen garantie krijgt omdat je het zelf gerepareerd hebt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Maare je heb wel degelijk geleidende lijm, hoe denk je dat ze die dingen erop doen? ECHT NIET met een slodeerbout hoor, ze worden op de juiste plek gelegd en gaan de oven in, dan zit ie vast maar het kan ook met lijm...

Verwijderd

Het is een SMD condensatortje in het geheugencircuit. Waarschijnlijk dezelfde waarde als de overige die ook elders (bijv. C1547) in het geheugencircuit gebruikt worden. Mocht je nog zo'n kaart hebben dan kun je dus van 2 -> 1 maken...

Ik soldeer die dingen meestal gewoon met een lichte soldeerbout met fijne punt onder een vergrootglaasje. Lijmen doe ik alleen met secondelijm om hem eerst te positioneren, zodat hij stil blijft liggen en niet aan mijn soldeerbout blijft 'plakken'.

GuusD het gaat er niet om hoe ze gemaakt worden (want daarin heb je gelijk), maar het gaat erom hoe ze gerepareerd (kunnen) worden. Ik hoop alleen dat niemand nu denkt dat hij ze videokaart kan solderen door hem in de (magnetron)-oven te leggen.... :(

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 11:33 ]

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 13:51

Greyfox

MSX rulez

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 11:10:
Nou, de leverancier kan snel genoeg zien of het inderdaad is afgebroken of dat er iets anders met die kaart gebeurd is.
Een beetje leverancier zal je een nieuwe geven en de defecte opsturen naar de
fabrikant.
En bovendien teken je voor ontvangst en niet voor de goede werking van het apparaat.
Ik denk dat niemand kan verwachten dat je zoiets eerst in je PC doet voordat je tekent.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 11:10:
Je tekent voor ontvangst van het pakket. Je mag het pakket niet openmaken voordat je tekent (het is dan nog niet jouw eigendom). Pas als je betaald hebt (indien rembours) kun je tekenen voor ontvangst van het pakket.
Daarna ben jij pas eigenaar en ben je gerechtigd om de inhoud te controlleren. Klopt dit niet, dan moet je klagen bij de verzender. Is het kapot, dan kun je klagen bij de vervoerder. In beide gevallen kun je het beste contact opnemen met de verzender - die kan namelijk ook de vervoerder aansprakelijk stellen indien nodig - en indien het een bedrijf/winkel is heeft hij ook nog meer kans en meer afschrijfmogelijkheden/verzekering.

Kortom: je tekent voor het pakket - NIET voor de inhoud.

Lees de voorwaarden van pakketpost maar eens door, staat volgens mij ook op de website.

Verwijderd

hoe ziet de soldeerverbinding eruit?zie je iets of er iets opgesoldeerd is geweest(zijn de soldeerpads mat?)als er geen bultje op de pads zitten en de pads zijn glimmend dan kan het een fabrieksfout zijn.als er een onderdeel afbreekt dan zie je dat atijd aan een wat matte soldeerpad of "krasjes" op deze pads.dan is de TPG verantwoordelijk.als de pads gaaf zijn en het lijkt alsof er niets gesoldeerd is dan is de fabrikant verantwoordelijk.wel goed met de loep controleren.in de fabriek worden eerst de onderdelen gelijmd voor het wegglijden tegen te gaan en daarna gaan ze in een soort verwarmingstunnel waardoor de soldeertin die al eerder op het board is gemaakt gaat smelten.het kan zijn dat er in die productie proces iets fout is gegaan(bijv. dat de tunnel niet heet genoeg was of dat de print te snel door de tunnel is gegaan).komt ook vaker voor bij tv's zoals sony.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 11:15:
volgens mij klopt hier iets niet helemaal....

Denk dat hij met zijn schroevendraaier is uitgeschoten en nu wil weten wat ie moet doen..

Alleen omdat hij niet voor lul wil staan bedenkt hij een verhaal over dat ie verkeerd aangekomen is... wel grappig.. Denk de volgende keer iets beter na als je zo'n lul verhaal hier neerzet!
Dit gebeurt heel vaak, dat er SMD dingetjes van afvallen. Vaak door onhandige mensen maar ook vaak door onvoorzichtige vervoerders/zenders...
Dus denk ff na voordat je zo'n lulverhaal post.

Zie www.twistedhardware.net voor meer van die post-foutjes..

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mwah... solderen is een peuleschil.... wil ik wel doen hoor :)

Maar als dit door een hardhandige aanpak is gebeurt moet je nog maar afwachten hoe de kaart verders is....
Uiteraard moet je ook gewoon de leverancier bellen om te kijken als je garantie kan claimen !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Ik denk niet dat hij hetzelfde is als C1547, je ziet duidelijk de dikke sporen naar die C gaan, het lijkt meer op een ontkoppelcondensator. De afgebroken C is denk ik kleiner van capaciteit, is schat tussen de 22pF en 1nF ofzo... Wedden dat het werkt als je er een 470pF inzet? De tolerantie van dat soort C'tjes is meestal toch 10-20% .....

Solderen is goed mogelijk met een bout met scherpe punt.... vertin één van de eilandjes, laat de andere leeg, dan met een pincet de C tegen het vertinde aanhouden, ff de bout erbij en je schift hem er zo in. Ff af laten koelen, en dan de 2e pool solderen met de bou engoede dunne harskern soldeer... klaar!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 15:23 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
BTW we zitten nou wel steeds te kijken naar dat plaatje, maar dat komt van Tom's hardware. Had je dat plaatje alleen gebruikt om duidelijk te maken dat het een SMD condensatortje was of zit jouw ontbrekende onderdeel ook daadwerkelijk op die plek?

• BuG2FiX
het is een foto van dezelfde kaart, het elementje is hetzelfde als eraf zijn gevallen, er zitten er veel op die kaart, lijken allemaal op elkaar - uiterlijk gezien dan. het is trouwens een asus 8420DT Ti4200 128mb. ik ga nog even wachten met solderen aangezien ik de uitspraak van TPG afwacht, die zijn het aan het bekijken zeggen ze... grr
Pagina: 1