verschil tussen WAN en VPN ?

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71739

Topicstarter
ik vraag me af wat het verschil is tussen een VPN en een WAN.

bij de uitleg op verschillende sites komen eigenlijk op hetzelfde neer. Een netwerk dadt verspreid is en niet op 1 locatie is gevestigd. en dat bij een vpn de remote user bepaald wanneer die wil inloggen op het netwerk. en niet continue aan verbonden zit.

en ook 3rd party partners in de netwerk kunnen worden opgenomen zonder echt deel uit te maken van het netwerk zelf.

klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:33

Nulnulnix

BOFH

Sorry, doe maar eerst een search!

Kijk 's bij Microsoft...

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Volgens mij is een VPN een extentie op een WAN - oftewel een VPN is niet een netwerk opzichzelf maar een metanetwerk op een ander netwerk.

Virtual Private Network -> een virtuele afscheiding/tunnel op een Wide Area Network

Je kan een (connectie over een) WAN hebben, en binnen die WAN een VPN opzetten die een virtuele samenbinding vormt tussen verschillende computers over grote afstand.

Bijv. Internet is een WAN - 2 bedrijfsafdelingen die via Internet een VPN(tunnel op de Internet-WAN) opzetten om met elkaar te communiceren. Internet is het werkelijke netwerk - de VPN is een meta-netwerk (softwarematige scheiding) op het fysieke netwerk (Internet). De communicatie vindt nog steeds plaats met de normale protocollen (Internet->TCP-IP) maar met softwarematige kanalisering (VPN-extentie).

Misschien niet 100%, maar volgens mij aardig in de richting van hoe het in elkaar steekt.

http://findvpn.com/articles/benefits.php

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 20-12-2002 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nulnulnix schreef op 20 December 2002 @ 07:20:
Sorry, doe maar eerst een search!

Kijk 's bij Microsoft...
dude..... wel meerdere ingen staan bij MS
die techsheets ga ik niet doorspitten
en als je wat beter had gelezen heb ik al een paar sites op nagezocht.
ennuh...search werkt heel brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08

Arno

PF5A

Anoniem: 71739 schreef op 20 December 2002 @ 08:07:
dude..... wel meerdere ingen staan bij MS
die techsheets ga ik niet doorspitten
Dat is ook echt de mentaliteit die we hier verwachten :/

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

WAN:
Wide Area Network.
Een netwerk dat bestaat uit vele aparte subnetten, gescheiden door routers, en dat over het algemeen een groot gebied beslaat.

VPN:
Virtual Private Network.
Een virtueel netwerk dat bestaat uit 2 systemen, die een getunneld netwerk draaien over een lan/wan. Het vpn bestaat uit 1 subnet, en is verder voledig transparant.

Maar, wat traag ook zegt, je mentaliteit is om te :r

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Een WAN is een entiteit die door een VPN gevormd kan worden, maar andersom niet :)

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoezo me mentaliteit is :r ???

99% van de vragen die hier worden gesteld kan je terugvinden op het internet of in manuals.
Betekent dat dan dat ze niet meer mogen worden gesteld?

Ik kots er gewoon op als op iedere topic weer een vervelend eikeltje : gebruik de search, zoek maar op inet , google dit blaat dat
zit te posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als je dit soort vragen hebt, gaan we ervan uit dat je eerst zoekt op Google, de site van bv. Microsoft, de lokale Search en in "wat is"-vragen *zeker* deze site: WhatIs.com.

Schrijf het er ook even bij als je dat gedaan hebt, en waarom de resultaten niet voldeden. Een betere vraag zou dan zijn: ik heb die en die resultaten gevonden maar ik begrijp het nog steeds niet.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Anoniem: 71739 schreef op 20 december 2002 @ 08:47:
99% van de vragen die hier worden gesteld kan je terugvinden op het internet of in manuals.
Betekent dat dan dat ze niet meer mogen worden gesteld?

Ik kots er gewoon op als op iedere topic weer een vervelend eikeltje : gebruik de search, zoek maar op inet , google dit blaat dat
zit te posten
Je zit op een subforum met een wat hoger niveau. Hier wordt dus van je verwacht dat je NIET je verhaal dumpt en gaat zitten wachten totdat iemand anders het voor je oplost. Je moet zelf voorwerk doen door ondermeer zoekwerk. Jouw vraag is ZEER duidelijk een vraag die met behulp van Google / Omega search te vinden is.

Als je dan ook nog eens aangeeft dat je te lam bent om de technische documenten hierover door te lezen, dan is inderdaad je mentaliteit niet juist voor een topic in PNS.

[ Voor 30% gewijzigd door Arno op 20-12-2002 08:56 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vilenin schreef op 20 december 2002 @ 08:53:
Als je dit soort vragen hebt, gaan we ervan uit dat je eerst zoekt op Google, de site van bv. Microsoft, de lokale Search en in "wat is"-vragen *zeker* deze site: WhatIs.com.

Schrijf het er ook even bij als je dat gedaan hebt, en waarom de resultaten niet voldeden. Een betere vraag zou dan zijn: ik heb die en die resultaten gevonden maar ik begrijp het nog steeds niet.
er staat toch duidelijk dat ik al op internet het een en andere heb gevonden
Ik heb zelfs de resultaten een beetje kort samengevat en mijn vraag is juist of die samenvatting klopt.

Als ik heb gepost" wie kan me verschil vertellen tussen een vpn en wan. "
dan pas mogen jullie met google ofzo gaan zitten zeiken...

maar ik hoor alweer wat got geworden is.
:/ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Anoniem: 71739 schreef op 20 December 2002 @ 08:57:
maar ik hoor alweer wat got geworden is.
:/ :|
Ik ook, dagelijks. Door reacties zoals jij ze hier plaatst :X

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Traag schreef op 20 December 2002 @ 08:59:
[...]
Ik ook, dagelijks. Door reacties zoals jij ze hier plaatst :X
Zeg kereltje
als jij nou eens iemand aners gaat etteren ipv kommentaar te geven op mijn topic.
Je was volgens mij een modje Als ik je nick mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:59

TheVMaster

Moderator WOS
HMm....als je beetje kunt zoeken in/op Technet (cdrom/dvd/website) dan is alles wel te vinden hoor...je moet de juiste Queries gebruiken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Anoniem: 71739 schreef op 20 december 2002 @ 09:01:
Zeg kereltje
als jij nou eens iemand aners gaat etteren ipv kommentaar te geven op mijn topic.
Je was volgens mij een modje Als ik je nick mag geloven.
#1: Ik ben GEEN kereltje
#2: het feit dat ik een mod was hier staat los van mijn posts in dit topic (niet JOUW topic)
#3: omdat ik al wat langer rondhang dan jij, mag je er best wel van uitgaan dat ik weet hoe het balletje hier rolt. Niet op de manier zoals jij nu wilt iig.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Traag schreef op 20 December 2002 @ 09:10:
[...]
#1: Ik ben GEEN kereltje
#2: het feit dat ik een mod was hier staat los van mijn posts in dit topic (niet JOUW topic)
#3: omdat ik al wat langer rondhang dan jij, mag je er best wel van uitgaan dat ik weet hoe het balletje hier rolt. Niet op de manier zoals jij nu wilt iig.
om verdere flames te voorkomen wil ik gewoon mijn mening voor de laatste keer posten.

ookal ben je geen kereltje ..aangezien je met woordspeling bezig ben je toch wel kinderachtig bezig.

en hoe weet jij nou hoe lang ik hier rond hang? Ik mag dan hopen dat tweakers.net op email register kan zoeken ...dan weet je dat ik met een andere nick al sinds 99 ben geregged. Niet dat dit zoveel uitmaakt want ik ga verder niet zitten patsen hoelang ik hier wel niet op got zit en hoe "goed" alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Vilenin schreef op 20 December 2002 @ 08:47:
Een WAN is een entiteit die door een VPN gevormd kan worden, maar andersom niet :)
Nee, martin.. Een wan bestaat al wat langer dan een VPN. een wan is groot, en bestaat uit vele routers, subnetten e.d.
Over het wan, kan een VPN gemaakt worden.

Sorry..

offtopic:
Hoest in rotjeknor ;)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Als jij een tweede account hebt, ben je helemaal de lul, aangezien de modjes erg slecht tegen clones kunnen. Dat, samen met jouw mentaliteit, wens ik je veel plezier in je leven op GoT. Ik stop hiermee, aangezien je toch niet voor rede vatbaar bent.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Traag schreef op 20 December 2002 @ 09:18:
Als jij een tweede account hebt, ben je helemaal de lul, aangezien de modjes erg slecht tegen clones kunnen. Dat, samen met jouw mentaliteit, wens ik je veel plezier in je leven op GoT. Ik stop hiermee, aangezien je toch niet voor rede vatbaar bent.
leuk he?
een topic maken in Schop een Modje
met een verkeede quote van mij.

kinderachtig gezeik van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Anoniem: 71739 schreef op 20 December 2002 @ 09:35:
[...]

leuk he?
een topic maken in Schop een Modje
met een verkeede quote van mij.

kinderachtig gezeik van jou
Kom op jongen, doé eens redelijk. Je hebt je antwoord, dus waarom een discussie met Traag beginnen. Ben verstandig en blijf uit dit draadje voor dat de modjes in moeten grijpen.
[peace]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

CyberJ schreef op 20 December 2002 @ 09:17:
[...]

Nee, martin.. Een wan bestaat al wat langer dan een VPN. een wan is groot, en bestaat uit vele routers, subnetten e.d.
Over het wan, kan een VPN gemaakt worden.

Sorry..

offtopic:
Hoest in rotjeknor ;)
Toch wel hoor Eric ;) Lees maar: een WAN kan door een VPN gevormd worden. Tsja ik denk dat we beiden wat anders bedoelen. Ik bedoel meer qua routing: zonder VPN is een WAN ook mogelijk.. lamaar eigenlijk, lul mezelf er alleen maar dieper in geloof ik :+

offtopic:
Gaat lekkr hoor.. binnenkort toch eindelijk maar eens naar 2000 in het serverpark. Loop alleen enórm te eieren met Exchange 5.5... zit iets heel raars in. In m'n testomgeving (serverpark 1-op-1 nagebouwd) gaat het vlekkeloos, maar IRL niet. Zin om te troubleshooten misschien? :)

[ Voor 12% gewijzigd door CmdrKeen op 20-12-2002 09:49 ]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18476

Het internet is een WAN "Wire Area Network" Op het WAN is er IP verkeer mogelijk. VPN (Virtual Private Networking) kan je op een WAN gebruiken. DUs een VPN verbinding kan je via het internet opbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Traag schreef op 20 december 2002 @ 09:18:
Inderdaad een beetje onder de maat wat je hier doet.
Het is een valide vraag die door veel meer mensen niet helemaal begrepen wordt.
Ik vind het dan toch echt zonde dat je dit topic met flamen probeert onderuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41037

Als je op internet niet eens het verschil kan vinden tussen een VPN en een WAN dan ben je niet echt goed aan het zoeken geweest(je kan hier ook niet zoeken lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Anoniem: 41037 schreef op 20 december 2002 @ 09:50:
Als je op internet niet eens het verschil kan vinden tussen een VPN en een WAN dan ben je niet echt goed aan het zoeken geweest(je kan hier ook niet zoeken lezen)
Dit is een totaal overbodig en flamevol antwoord. Laat het draadje nou gewoon afzakken in plaats van zo'n replies te geven :|

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34

Predator

Suffers from split brain

Afgezien van het feit dat die vergelijking nergens op slaat (WAN is een logische netwerkinfrastructuur en een VPN een protocol) kon je indd zelf dat even vinden.
Zo moeilijk was het.
Een VPN hoeft ook helemaal niets met een WAN te maken hebben ...

Dat je dan nog eens duidelijk aantoont dat je weinig zin hebt om zelf iets te doen verbeterd er natuurlijk ook niet op.

[ Voor 10% gewijzigd door Predator op 20-12-2002 09:58 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.