• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 09:48

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Als trotste bezitter van een Canon PowerShot A40 moest ik toch bekennen dat de 'kijktunnel' niet echt fijn werkt. Zeer zeker als je een analoge spiegelreflex gewend bent zoals mijn F60 van Nikon.

Een tijdje terug heb ik daarnaast ook nog eens een 2,4x teleconverter gekocht en dan kun je eigenlijk alleen nog maar gebruik maken van het LCD scherm waarbij je dus echt verplicht bent om telkens een statief te gebruiken omdat je de camera niet meer dicht tegen je aan kunt drukken. Daarnaast werkt dat niet echt fijn in fel zonlicht.

Nu was ik een beetje aan het rondkijken op de site van Steves-Digicams en kwam daar een review tegen van de XTend-a-View Pro van PhotoSolve. Een handig ding dat je op het LCD scherm met behulp van klitteband vastzet met een lens die het LCD scherm vergroot. Volgens Steve een van de betere LCD-hoods en niet eens duur ($30). Ik dus op na de site van PhotoSolve en moet tot m'n grote teleurstelling lezen dat de XTend-a-View Pro niet gebruik kan worden met een A40 omdat deze laatste maar een LCD scherm heeft van 1,5" en de Pro hiervoor te groot is :(

Dus maar eens een mailtje gestuurd of er misschiens kans is dat er een 'mini' versie uitkomt. En waarrempel, eind Augustus werd de XTend-a-View Pro Mini aangekondigd die vanaf midden November leverbaar was. Heb deze afgelopen weekend besteld in de VS en hij kwam vandaag binnen.

Toen reste me alleen nog maar om drie dunne strips van het meegeleverde klitteband af te knippen, op de LCD-kijker te plakken, voorzichtig de LCD-kijker met klitteband op de LCD van de A40 te drukken en 20 minuten te wachten zodat de lijmlaag op de klitteband zijn werk kon doen.

En ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Het geeft weer het echte door-de-lens spiegelreflex gevoel, hoewel je natuurlijk nu wel de afzonderlijk pixels van het scherm kunt zien.

Alles met alles ben ik dus erg tevreden over deze aankoop die me maar $39 heeft gekost, inclusief verzendkosten. Levering was snel (vier dagen uit de VS), kwaliteit is top: gelakt aluminium, beschermkap voor de lens en een soort van halsbandje meegelevert zodat je hem niet meteen weg hoef te stoppen als je hem van het toestel afhaalt. Een echte aanrader voor diegenen die dat spiegelreflex gevoel missen met hun digitale cam.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

hmm lijkt me idd een errrug handige oplossing
want zo los uit de hand zonder statief, moet je bijna altijd een hele korte sluitertijd
nemen, anders is de foto troebel

ikzelf ben in het bezit van een fujifilm s602z
die heeft naast het lcd scherm ook nog een "kijkgaatje" met mini lcd binnenin.
dus hier niet echt een probleem.
Natuulijk maak ik ook nog gebruik van de nodige statieven.

Suc6 nog met je a40

Verwijderd

hmm, klinkt idd interessant voor mijn eigen digicam. Ik vind het ook irri dat je de cam niet "tegen je oog" kan houden.

Heb je mischien een pic van dat ding? Mischien zelf op de cam gemonteerd (al is het maar met een ander (web)cammetje geschoten). Ik wil dat graag zien _/-\o_

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 09:48

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Heb effe wat fototjes genomen met m'n webcam:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=605&format=full&ext=.jpg
Het zicht door de Xtend-a-View met de webcam. Kreeg de focus helaas niet helemaal goed :(

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=604&format=full&ext=.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=606&format=full&ext=.jpg
Twee zijaanzichten

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=607&format=full&ext=.jpg
De klitteband op de camera zelf.

Helaas heb ik geen betere webcam of een tweede digitale camera ter beschikking, maar ik hoop dat dit voldoende is :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Ralph Smeets schreef op 20 December 2002 @ 18:03:
Heb effe wat fototjes genomen met m'n webcam:
[afbeelding]
Het zicht door de Xtend-a-View met de webcam. Kreeg de focus helaas niet helemaal goed :(

[afbeelding]
[afbeelding]
Twee zijaanzichten

[afbeelding]
De klitteband op de camera zelf.

Helaas heb ik geen betere webcam of een tweede digitale camera ter beschikking, maar ik hoop dat dit voldoende is :)
Ja tnx!!! _/-\o_

Nee, ik begrijp dat het webcam werk werd, maar dit geeft al een behoorlijk duidelijk idee. Wat een gaaf ding; zeker als je cam er functioneler door wordt.