[hdd] windows geeft verkeerde grootte aan.

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 11:52
Ik heb een probleem met 1 van mijn harde schijven. In windows XP wordt de hd size verkeerd weergegeven.

Ik heb via de search wel wat gevonden, maar mijn probleem is net iets anders.
Ik heb namelijk 2 dezelfde hd's van 40gb zitten. (maxtor 5TO40H4). Beide worden door de bios en in windows herkend. Op beide staat 1 primaire partitie.
Bij de eerste hd (daar waar xp op staat) wordt de hd size juist weergegeven, dus 40 gb. De tweede hd wordt echter weergegeven als 32 gb.
Het wordt in Windows Explorer, Schrijfbeheer, Partition Magic 7 en Maxblast fout weergegeven.

Op de maxtor site wordt het probleem wel besproken, maar de mogelijke oorzaken (BIOS & operating system) kunnen niet de oorzaak zijn, want de andere hd grootte wordt wel goed weergegeven.

Jumpers kunnen het ook niet wezen, want in Win2000 was het wel goed, voordat ik XP heb geinstalleerd.

Schrijfcontrole gaf geen fouten aan.

Wie heeft nog een idee voor mij waar het aan zou kunnen liggen?

Verwijderd

Heb je de partities wel goed aangemaakt ?! En hoe lang heb je dit probleem al. In eens, of is dit vanaf de aankoop ?!

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 13:31
Zitten de IDE kabels goed vast?
Probeer eens 1 schijf te testen

• Tim Schuhmacher
HD heb ik al een hele tijd. 1 tot 2 jaar geen problemen. Toen heb ik een tijdje terug Linux geprobeerd te installeren. Dit is fout gegaan waardoor de hele hd / partitie weggehaald werd. Partion Magic gaf de hd als 'unallocated' aan. Zo heeft ie wel een paar weken gestaan, omdat ik geen tijd had om de data terug te halen. In die tijd heb ik WinXP op de eerste hd geinstalleerd. Toen dus de data terug gehaald met 'Ontrack EasyRecovery' ( _/-\o_ ).
Toen dat gebeurt was, kon ik de hd weer gaan gebruiken, dus heb ik hem opnieuw gepartitioneerd.

Veel kan daarbij niet fout gaan, lijkt mij.
Operation > Create > Primary Partition.
Maar zoals ik al noemde, wordt in PM de grootte van de 2e hd al fout weergegeven.

• Tim Schuhmacher
Aerox.2000 schreef op 19 december 2002 @ 23:31:
Zitten de IDE kabels goed vast?
Probeer eens 1 schijf te testen
Hoe testen? Dat heb ik met Schijfcontrole van WinXP gedaan. Maar bij een losse kabel moet de hele hd toch gewoon niet zichbaar zijn?

Verwijderd

Weet je heel zeker dat die jumper waarmee je de disk op 32GB begrenst goed geplaatst is? Ziet het bios hem wel als een 40Gb disk?

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Tjsa het is natuurlijk een noodoplossing maar wat ik gewoon in zo'n situatie zou doen is alle partities van die HD af pleuren, en dan weer ff opnieuw aanmaken (wel backuppen natuurlijk :) )
Misschien dat dat helpt?

Lekker op de bank

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ZaZ schreef op 20 December 2002 @ 01:38:
Tjsa het is natuurlijk een noodoplossing maar wat ik gewoon in zo'n situatie zou doen is alle partities van die HD af pleuren, en dan weer ff opnieuw aanmaken (wel backuppen natuurlijk :) )
Misschien dat dat helpt?
in dat geval zou ik aanraden het met debug te doen, zeker als er NTFS of linux partities op staan. Is lekker snel en effectief.

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 13:31
Tim Schuhmacher schreef op 19 December 2002 @ 23:36:
[...]

Hoe testen? Dat heb ik met Schijfcontrole van WinXP gedaan. Maar bij een losse kabel moet de hele hd toch gewoon niet zichbaar zijn?
beide schijven helemaal los halen, en de jumpers er opnieuw op....en die ene los testen.
En als de kabel niet helemaal goed zit, dan kan de schijf ook wel eens fout herkend worden.

• Tim Schuhmacher
Opnieuw partitie op de hd aanmaken heeft geen zin, dan is pas bij beide gebeurt. Maar ik begin toch te twijfelen nu over die jumpers. De computer is in die tijd dat de hd 'unallocated' stond, wel bij Norrod geweest. Niet dat zij iets met de harde schijfen moesten doen. Maar je weet het maar nooit. Dan zal ik daar dan toch maar naar kijken.

Ik hoop dat dat het maar is. 8gb ongebruikt is natuurlijk zonde.

Verwijderd

Sinds wanneer heb je dit probleem dan.
Want, als je dit vanaf het begin hebt. Ga je gewoon terug naar de winkel.

Verwijderd

Het probleem wat je hebt zou ook kunnen komen doordat je hd slecht is, als er een gedeelte defect is zal er bij de partitioneren en formaterering, deze stukken worden overgeslagen en geeft hij in xp toch 100% aan, en da's ook logisch want er wordt dan ook 100% gebruik gemaakt van het goede gedeelte van de harddisk.
als je echt wilt weten of er iets verkeerd is met je schij en of alles goed werkt en goed is angesloten moet je powermax downloaden van de maxtor site! hiermee kun je alle diagnoses stellen van je hd....
gegarendeerd kom je er zo achter wat het probleem is...

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Die hd eens master zetten en alleen aansluiten.....eens kijken wat hij dan doet..

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Pagina: 1