Wat doet COOLER XP van MSI

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 13:35

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb een MSI K7T pro board. Nou heb ik hiervoor PC Alert geinstalleerd en daar weer zit er een functie genaamd COOLER XP.

Mijn vraag is wat er gebeurdt op het moment dat je dit aan klikt.

Ik hoor dat er iest veranderd in m'n kast want het geluid van een van de fan's wordt opeens anders .
Kan alleen niet uitkomen welke fan dat is. Want als ik dan weer via PC ALERT naar de RPM's van m'n CPU fan kijkt veranderd daar niets :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Het is een programma net zoals CPU cool

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ja, dacht al zo iets. Maar ik vraag me dus af welke koeler angesproken wordt . Zelf dacht ik de CPU koeler maar ik zie wat RPM betreft geen verandering

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

't programma stuurt voor zover ik weet geen fans aan, 't stuurt een HLT-commando naar de CPU, waardoor deze ongebruikte delen in een standby gooit.

Alle versies van WinNT (4.0, 5.0 en 5.1 - WinNT, Win2000 en WinXP) hebben een zgn 'idle process' draaien (kijk maar in de 'task manager') deze doet in principe 't zelfde)

CoolerXP zal alleen nut hebben bij win9X versies.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik zie trouwens net dat als ik COOLER XP aanzet m'n CPU gebruik naar 100% gaat :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

seninha schreef op 19 december 2002 @ 23:01:
Ik zie trouwens net dat als ik COOLER XP aanzet m'n CPU gebruik naar 100% gaat :?
Klopt, 't neemt programma alle processortijd die niet door andere processen wordt gebruikt over om de HLT instructie te draaien.

Hoewel schijnbaar je proc. load 100% is, is de werkelijkheid 180graden omgekeerd.

google anders eens op soortgelijke programma's als 'Rain' en 'CPU Cool'.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Maar het werkt wel! :P

idle 56 C -> coolerXP -> 48C

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ook eens proberen dan... :9

Verwijderd

Cooler XP werkt toch alleen met MSI borden, een vriend van me draaide dat op z'n KT3 maar heb er nooit om gevraagd omdat ik ervan uitging (ga) dat het alleen met Mi boarden werkte.

offtopic:
Werd net ingehaald door een vol accelerende Modena, :D DAMN wat een geil geluid, zit noch steeds met een glimlach op me bek

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Ik gebruik zelf CPU Cool. Dat werkt echt! in idle wordt m'n cpu nu ipv 40 graden zo'n 28-29 graden. dat scheelt een hoop!

Hou je weer ruimte over voor overclocken! :Y)

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
born2tweak schreef op 20 December 2002 @ 12:32:
Ik gebruik zelf CPU Cool. Dat werkt echt! in idle wordt m'n cpu nu ipv 40 graden zo'n 28-29 graden. dat scheelt een hoop!

Hou je weer ruimte over voor overclocken! :Y)
Zoals keurig in de FAQ staat beschreven heeft het alleen weinig zin tijdens het belasten van de CPU met grafische applicaties. Wat dus betekend dat het programmatje word uitgeschakeld en er dus weinig aan hebt tijdens het spelen van games e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door vacuumcleaner op 20-12-2002 12:41 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
kan dit programma geen schade veroorzaken aan je boar of processor ?
en is het geod om dit altijd aan te laten staan ?

Verwijderd

Er is op Got ook een topic over het programma VCool wat eigenlijk exact hetzelfde doet en vooral op via borden heel makkelijk te gebruiken is!

Zoek is naar ''s2k disconnect bus zorgt voor lagere temperaturen'', daar wordt de werking haarfijn uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 20:22 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Dat is toch gewoon hetzelfde als thermal throttling? Dat in een functie die in mijn bios zit.

Beetje halfslachtige oplossing trouwens. Als je dit nodig hebt om je cpu koel te houden is er zowieso iets niet goed aan je koeling.

Koekie?

Verwijderd

Als dat programma alle idle time van je cpu in beslag gaat nemen (of heb ik dat nu verkeerd begrepen), weet er dan iemand wat het effect is van zo'n programma in combinatie met een grazende koe?

Verwijderd

Hazuki schreef op 01 december 2003 @ 20:26:
Dat is toch gewoon hetzelfde als thermal throttling? Dat in een functie die in mijn bios zit.

Beetje halfslachtige oplossing trouwens. Als je dit nodig hebt om je cpu koel te houden is er zowieso iets niet goed aan je koeling.
Dat is onzin, het s2k disconnect is standaard vanaf te thoroughbred inschakeld in de processor en met dit programma schakel je het ook in voor palomino processoren. Het is dus zeker niet zo dat áls je dit programma nodig hebt dat dan je koeling slecht is, want dat zou betekenen dat iedereen met een thoroughbred of hoger slechte koeling zou hebben volgens jou!
Het zorgt er alleen voor dat een cpu in idle stand minder stroom verbruikt = minder warmte uitstoot.
Als dat programma alle idle time van je cpu in beslag gaat nemen (of heb ik dat nu verkeerd begrepen), weet er dan iemand wat het effect is van zo'n programma in combinatie met een grazende koe?
Ja dan treed het programma waarschijnlijk niet in werking , want de koe zorgt ervoor dat je cpu nooit idlet. Jij zult dus geen verschil merken na het installeren van een van de bovengenoemde programma's

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 20:38 ]

• Brimme
Bij mij is de temperatuur gedaalt van mij xp2200 van 50 naar 52c dus ik merk daatwerkelijk verschil. Is deze 42c goed of nog aan de hoge kant.Want dan zet ik er nog een extra cooler in. Ik heb van die coolers gezien die je in een slot doe is dat wat ?

Verwijderd

Brimme schreef op 01 december 2003 @ 21:20:
Bij mij is de temperatuur gedaalt van mij xp2200 van 50 naar 52c dus ik merk daatwerkelijk verschil. Is deze 42c goed of nog aan de hoge kant.Want dan zet ik er nog een extra cooler in. Ik heb van die coolers gezien die je in een slot doe is dat wat ?
ván 50 naar 52 lijkt me geen daling :). We gaan er maar vanuit dat het andersom is.
Dat verschil van 2 graad is niet echt denderend, maar oke het is verschil, al valt het binnen een bepaalde marge vind ik.
De temperatuur van mijn xp daalde significant van 50 idle (kast open) naar ca 30 idle :D. Kijk dat is vooruitgang! (moet er wel bij zeggen dat ik toen ook mn zalman meteen heb schoongemaakt + nieuwe AS3 op mn cpu)
Verder is 42 idle netjes vind ik, de 2200 is een vroege tbredA, en dat meegenomen vind ik die temp goed.

PS: Nee zon pci slot koeler is bagger (vee lawaai, weinig nut, zie het als een ferrari motor op een grasmaaier :), tenminste dat is zo bij de meeste van die dingen die je koopt in zon onguur zaakje.) (althans dat is het beeld wat het bij mij oproept, en dan zon verkoper die bij hoog en laag beweert dat het echt wel een goed koelertje is :P lol)
Daarbij heb je het niet nodig!, een extra casefan oid, of de opstelling van je huidige is onder de loep nemen zal meer resultaat hebben!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 21:49 ]

• Brimme
sorry my mistake bedoelde van 52 naar 42.
ik vind net in me la een pc fan met een adapter eraan die ik een keer gebouw hebt voor me versterker. ga die eens proberen

Verwijderd

Dat is idd wel een noemenswaardig verschil ! netjes.

Mbt die fan, kijk ff op je die dmv wat geklooi met de draadjes die op 5v kan laten lopen, dan maken fans meestal een zeer aangenaam haast niet te horen, natuurlijk gaat dan de luchtverplaatsing wel omlaag, maar het is allemaal extra toch? Niet broodnodig, alles meer is mooi meegenomen. Nou nog ff een tactische plaats bedenken en dan kan dat zo maar weer een paar graad schelen.

PS : of gebruik zon apparaatje á la fanmate van zalman (een gewone potmetertje dus dacht ik) dan kan je m mooi traploos instellen, ik heb daar nu bv 2 fans op hangen allebei lekker op 5v, mooi stil

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 22:03 ]

Verwijderd

soms weet ik de edit knop niet zo goed van de quote knop te onderscheiden :P

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 22:02 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Het zorgt er alleen voor dat een cpu in idle stand minder stroom verbruikt = minder warmte uitstoot.
Aan het stroomverbruik had ik nog niet gedacht :)
Maar het is dus wel gewoon hetzelfde als thermal throttling?

Koekie?

Verwijderd

helemaal uitgelegd:

Due to CMOS technology modern microprocessors are manufactured not only with transistors but also capacitors and resistors. The resistors create heat that must be conducted away from the processor. This is easier with higher temperature gradients. It is for that reason that microprocessors are not only equipped with large heat sinks but also actively cooled with fans or Peltier cooling elements. Higher temperatures worsen parasitic effects like electromigration or oxide breakdown that might eventually lead to failure. A temperature increase of 10 degrees centigrade means a halfed lifetime for chips. This holds true for the microprocessor and for the voltage regulation module (VRM) that supplies the I/O and core voltages. Many outdated or cheap motherboard designs employ passive VRMs that generate additional heat in the PC.
Under normal circumstances the CPU isn't always active but spends much time waiting for the keyboard, harddisk or CD-ROM. What would be more logical than to turn off the CPU for that period? That's exactly what the HLT machine instruction (Opcode F4) does. Whenever the CPU encounters a HLT instruction the clock is halted and the CPU enters suspend mode until an interrupt, NMI, or reset happens. With the advent of power saving microprocessors like the Cyrix Cx486S the HLT instruction elicits an additional benefit. When "Suspend on HLT" is enabled in the configuration register the processor not only stops on HLT but also enters the power saving suspend mode.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat heeft voor ene voordeel dat je cpu idle koeler is? Belangrijker dat ie dat stressed is, en dan is ie dat dus niet. Enige voordeel is stroom, waarom heet dat proggie dan niet CpuEnergySaver ofzo? :P

Verwijderd

En hier is het antwoord op je Fan probleem :

Q: When I run CpuIdle my fan turns slower and the voltage on the +5V and +12V lines decreases. Doesn't that mean that the CPU is drawing more power?
A: No. Most computer power supplies only compensate higher power demands on the +5V rail, resulting in an increase on the +12V rail when +5V power demand goes up.
Koen Gadeyne says in the readme for set6x86:
"The CPU draws from the +5V rail, but the CPU fan uses +12V, so when the CPU draws more power (due to CPU load), the CPU cooling fan (which is delivered with the CPU by Cyrix) will run a little faster with higher supply voltages, so the significant power drop when the CPU drops into power-suspend mode might cause a noticeable change in the pitch of the buzzing fan sound!"
It depends on the way the switching power supply is designed. The 12V are generated in the same switching transformer as the 5V, and just the 5V is regulated. This means that the 12V voltage will depend on the current flowing by the transformer primary winding. What happens is that when CpuIdle runs, there is less +5V current so the switching power supply sends less current across the transformer primary and therefore the 12V MUST decrease as the feedback regulation loop exist only in the +5V. That's the reason behind the "fan mystery".

Wel oud, maar komt wel overeen...

Verwijderd

Wat heeft voor ene voordeel dat je cpu idle koeler is?
het voordeel is dat je fans minder hard hoeven te draaien in idle mode = een stillere pc als je gewoon ah typen / browsen / blabla'en op msn oid bent. En dat is ook belangrijk!

Het verschil tussen de temperaturen stressed met en zonder s2k disconnect is idd te verwaarlozen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 22:34 ]

Verwijderd

En dit zal denk ik wel een antwoord geven op je fan probleem (geript van CPUidle documentation >:)

Q: When I run CpuIdle my fan turns slower and the voltage on the +5V and +12V lines decreases. Doesn't that mean that the CPU is drawing more power?
A: No. Most computer power supplies only compensate higher power demands on the +5V rail, resulting in an increase on the +12V rail when +5V power demand goes up.
Koen Gadeyne says in the readme for set6x86:
"The CPU draws from the +5V rail, but the CPU fan uses +12V, so when the CPU draws more power (due to CPU load), the CPU cooling fan (which is delivered with the CPU by Cyrix) will run a little faster with higher supply voltages, so the significant power drop when the CPU drops into power-suspend mode might cause a noticeable change in the pitch of the buzzing fan sound!"
It depends on the way the switching power supply is designed. The 12V are generated in the same switching transformer as the 5V, and just the 5V is regulated. This means that the 12V voltage will depend on the current flowing by the transformer primary winding. What happens is that when CpuIdle runs, there is less +5V current so the switching power supply sends less current across the transformer primary and therefore the 12V MUST decrease as the feedback regulation loop exist only in the +5V. That's the reason behind the "fan mystery".

Verwijderd

Hazuki schreef op 01 december 2003 @ 22:15:
[...]

Aan het stroomverbruik had ik nog niet gedacht :)
Maar het is dus wel gewoon hetzelfde als thermal throttling?
Ja ik weet dan weer niet wat dat is :), maar misschien is alleen het resultaat hetzelfde, maar de methode niet. Dat zou ik dus zo niet kunnen zeggen. Is thermal throttling een prog of een feature oid?
Pagina: 1