Toon posts:

html importeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag. Ik ga een site maken zonder frames. Dat betekend dat de navigatie iedere keer dus weer opnieuw wordt neergezet, en dus ook in de code staat van ieder html bestandje.

Wanneer ik nu dus bijv. een knop aan de navigatie wil toevoegen, moet ik ieder html bestand aanpassen. Beetje lastig.

Nu gebruik ik ook css en javascript. Daarvan weet ik dat je ze in externe bestandjes kunt zetten (.js en .css), en met een code kunt importeren. Wil ik dus iets van de css aanpassen, dan hoefd dat alleen in de .css file.

Kan dit ook met html. En zo ja, hoe dan?

Verwijderd

Met CSS kun/moet je sowieso niet zoiets doen, maar met javascript zou het goed kunnen.

Toch zou ik dit server-side oplossen, met een scripttaal, of simpele server-side includes.

Verwijderd

templates

Verwijderd

Topicstarter
Doel je nu op css?

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 08:43
Als je hosting provider 'Server Side Includes' SSI ondersteund moet het kunnen, google anders html +include

<!--# include file="file.htm" -->

[ Voor 21% gewijzigd door roberts op 19-12-2002 21:57 ]

Verwijderd

Zelfs met JS zou je inderdaad losse bestandjes kunnen includen; voor het overzicht gebruik ik zelf liever PHP. Daarmee kun je serverside doen wat je maar wilt, dus onder andere verschillende bestanden in elkaar includen; PHP is zeer uitgebreid.
Kijk eens op www.php.net naar de mogelijkheden, en informeer bij je provider of php wordt ondersteund :)

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
voor de php versie heb je geen hele tutorial nodig.
PHP:
1
<? include('path/naarbestand.txt'); ?>

Verwijderd

Gewoon templates gebruiken in DW MX, easy as hell

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54
Waarom zou je zoiets met PHP of zo gaan oplossen ?
Gewoon een include-regel in de HTML en klaar !

[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 20-12-2002 17:37 ]

Verwijderd

je kan html includen zonder php support, dit is niet alleen handig in onderhoud, maar versnelt je pagina's ook ontzettend omdat alle externe files worden gecached door de browser.

zet al je navigatie in een apart javascript bestand, bv navigatie.js
in dit bestand document.write je alle html voor de navigatie. let op: je moet alle (dubbele) quotes dus escapen anders gaat het document.writen in javascript niet lekker natuurlijk...
ik zei niet dat het makkelijk was.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
//dit is het externe navigatie javascript bestand
document.write("
<table>
  <tr>
    <td>navigatie link 1</td>
  </tr>
.....etc
");

in je html pagina zet je dan op de plaats waar je navigatie moet komen.
code:
1
<script language="javascript" src="navigatie.js"></script>

meer over "speedpages" want dat worden je pagina's op deze manier, zie:
http://www.echoecho.com/dzine00903.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 21:02:
je kan html includen zonder php support, dit is niet alleen handig in onderhoud, maar versnelt je pagina's ook ontzettend omdat alle externe files worden gecached door de browser.
Of php output gecached wordt of niet ligt aan de headers die je meegeeft hoor ;)
zet al je navigatie in een apart javascript bestand, bv navigatie.js
in dit bestand document.write je alle html voor de navigatie. let op: je moet alle komma's dus escapen... ik zei niet dat het makkelijk was.
Je bedoelt vast quotes....
Verder is dat niet bepaald 'moeilijk' te noemen, een eenvoudige
(extended) find/replace " -> \" in je favoriete text-editor will do the trick :)

klok, klepel? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:13 . Reden: alcoholpercentage: ]

Verwijderd

fool, lezen... ik heb het NIET over php output...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 21:28:
fool, lezen... ik heb het NIET over php output...
de naam is FoOL, en door het volgende te zeggen:
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 21:02:
impliceer je te zeggen dat je dit voordeel niet hebt wanneer je PHP gebruikt. Je noemt als voordeel van javascript namelijk dat de pagina's gechached kunnen worden door de browser, kennelijk is dat volgens jou met PHP niet mogelijk, anders zou je het geen voordeel noemen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:49 . Reden: alcoholpercentage: ]

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:11

nrg

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 21:48:
[...]

de naam is FoOL, en door het volgende te zeggen:

[...]

impliceer je te zeggen dat je dit voordeel niet hebt wanneer je PHP gebruikt. Je noemt als voordeel van javascript namelijk dat de pagina's gechached kunnen worden door de browser, kennelijk is dat volgens jou met PHP niet mogelijk, anders zou je het geen voordeel noemen.
1OUS heeft wel gelijk, als jij iets include in PHP ziet de client de include niet als een externe file.

De inhoud van de externe, geinclude file wordt opgenomen in het opgevraagde document en moet dus apart gedownload worden.

[ Voor 3% gewijzigd door nrg op 21-12-2002 16:44 ]

• maikel
Waarom doet iedereen zo moeilijk ?
Wat is er mis met de server-side include ??

Verwijderd

ik kreeg het idee dat heavymetal (topic starter) naar een pure html opslossing zocht voor het includen van een html bestand en dus zonder php support. daarom gaf ik ook een alleen html/javascript oplossing en geen php oplossing...

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

maikel schreef op 22 december 2002 @ 12:45:
Waarom doet iedereen zo moeilijk ?
Wat is er mis met de server-side include ??
Moeilijk :? Sorry, ik zie de moeilijkheidsgraad nou niet echt stijgen in:

PHP:
1
include("bestand.html");

of

JavaScript:
1
 <script type="text/javascript" src="menu.js"></script>

of

HTML:
1
 <!-- # include("blaat.html") -->

of hoe dat ranzige ssi ook gaat :P

Zelf zou ik voor Php gaan, maar als je daar geen kaas van gegeten hebt, zou ik voor het javascript gaat.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 20:17

Creesch

bla bla!

php en een db heb ik gedaan dan hoef je gelijk geen menu meer te maken als je het goed doet

www.vanallesiets.com/cms/doc/readme.htm staat een handleiding voor mijn cms, daar kan je zien hoe het moet met php (gedeeltelijk) of je kan natuurlijk m'n cms bekijken maar dat mag ik geloof ik niet zeggen

Verwijderd

craze_ schreef op 22 december 2002 @ 15:52:
php en een db heb ik gedaan dan hoef je gelijk geen menu meer te maken als je het goed doet

www.craze_heefteencmsgemaakt.com/cms/doc/readme.htm staat een handleiding voor mijn cms, daar kan je zien hoe het moet met php (gedeeltelijk) of je kan natuurlijk m'n cms bekijken maar dat mag ik geloof ik niet zeggen
dat is nou precies waarom ik al eerder in deze thread heb aangeraden om PHP voor dit soort dingen te gebruiken: een eenvoudige pagina includen vereist geen kennis van PHP, maar als je meer wilt heb je al een taal voor je klaar staan waar je erg veel mee kunt.

Dat je loopt te spammen met je cms'je wordt inderdaad niet op prijs gesteld. Ik heb even gekeken en moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben, way to go ;)

• maikel
Prammenhanger schreef op 22 December 2002 @ 13:17:
[...]

Moeilijk :? Sorry, ik zie de moeilijkheidsgraad nou niet echt stijgen in:

PHP:
1
include("bestand.html");

of

JavaScript:
1
 <script type="text/javascript" src="menu.js"></script>

of

HTML:
1
 <!-- # include("blaat.html") -->

of hoe dat ranzige ssi ook gaat :P

Zelf zou ik voor Php gaan, maar als je daar geen kaas van gegeten hebt, zou ik voor het javascript gaat.
Via de js-methode (document.write()) is toch al wat ingewikkelder dan alleen even een regeltje "<!-- #include file="blaat.html" -->".

Verwijderd

als je het dan toch met js wilt doen heb ik nog wel een scriptje voor je:

http://users.skynet.be/javascript/voetnoot.htm

simpel :)

• Creesch

Creesch

bla bla!

Verwijderd schreef op 22 December 2002 @ 16:46:
Dat je loopt te spammen met je cms'je wordt inderdaad niet op prijs gesteld. Ik heb even gekeken en moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben, way to go ;)
offtopic:
ik weet het ;) was ook maar een oefenproject om het voor mensen even makkelijk te maken de content in een mysql db te zetten en ik ben daarom ook niet gaan roepen van O kijk naar mijn CMS!
Ik ben nu ook bezig het uit te breiden (zover mij dat lukt) en de code te zuiveren van onnodige verwijzingen ed

• Creesch

Creesch

bla bla!

heeft de topicstarte nu eigenlijk al bereikt wat ie wilde bereiken ?

(* Creesch voelt zich topic killer ;))

[ Voor 7% gewijzigd door Creesch op 24-12-2002 16:00 ]

Pagina: 1