Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[sql] dubbele join: foutje van mij of bug?

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 10:31
Goed, ik heb dus een website, en daarop kan op zowel de frontpage als in het forum gepost worden. Nou wil ik wel es een top100 maken (als ik ooit op de 100 bezoekers kom ;)) dus ik denk, ik gebruik gewoon het volgende:

SQL:
1
2
3
4
SELECT users.id,users.username,count(posts.id) as postcount,count(reactions.id)
 as reactcount FROM users LEFT JOIN posts ON posts.poster=users.id LEFT JOIN 
reactions ON reactions.poster=users.id GROUP BY users.id ORDER BY postcount 
DESC

Niet dus. Wat er nu gebeurt is dat ik een hele rare uitkomst krijg: ik bijvoorbeeld heb op de site 237 forum posts, en 80 frontpage posts, maar de top100.php zegt doodleuk dat ik 18960 reacties op de FP heb en 18960 forumposts :( Ik snap dus niet waar MySQL die 18960 vandaan haalt. Na wat rekenen blijkt het dus 237*80 te zijn, dus op de een of andere manier vermenigvuldigd MySQL de twee counts :/ Ben ik nou gek of heeft MySQL kuren?

[ Voor 2% gewijzigd door MisterData op 19-12-2002 21:03 . Reden: layout f*cked up ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Allereerst moet je groeperen op alle velden die in je select-list staan en geen aggregated functie zijn. Je moet dus groupen op zowel user.id en users.username

https://fgheysels.github.io/

• MisterData
whoami schreef op 19 december 2002 @ 21:25:
Allereerst moet je groeperen op alle velden die in je select-list staan en geen aggregated functie zijn. Je moet dus groupen op zowel user.id en users.username
OK, dat heb ik nu aangepast, maar er is geen verschil :? Ik heb al een INNER JOIN in plaats van een LEFT JOIN geprobeerd, maar dan krijg ik vanzelfsprekend alleen users terug die iets hebben gepost (en lost het probleem ook niet op) :/

• whoami
Herschrijf de query eens als volgt:
(* whoami is niet zo thuis in die JOIN - syntax)
code:
1
2
3
4
5
6
7
SELECT users.username, 
             count(posts.id) as postcount,
             count(reactions.id) as reactcount
FROM    users, posts, reactions
WHERE users.id = posts.poster
AND      reactions.poster = users.id
GROUP BY users.username

• MisterData
ToMmY 19120 19120
Helaas :'( Ook jouw query doet het niet goed

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kijk eens goed naar het FROM-gedeelte van je query:
je joint eerst users met posts (zoals bedoeld) en vervolgens join je dit resultaat nog eens met reactions. mysql vormt dus het cartesisch product van je tussenresultaat en de reactions tabel; daardoor krijg je ook precies 80*237 rows.
het is me niet helemaal duidelijk wat je wel wilt: moeten de gebruikers geordend worden op het aantal posts en reacties samen? Of op de grootste van de twee counts?

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

• whoami
Hmm, Apollo_Futurae heeft misschien wel een punt ivm dat cartesiaans product.
Moet je posts en reactions ook niet met elkaar joinen?

• MisterData
whoami schreef op 19 December 2002 @ 22:30:
Hmm, Apollo_Futurae heeft misschien wel een punt ivm dat cartesiaans product.
Moet je posts en reactions ook niet met elkaar joinen?
Hmm dat kan ik eens proberen. Het is de bedoeling dat de postcount op het forum opgeteld wordt bij de fp-posts, maar ik wil ze alsnog allebei los in een tabelletje kunnen zetten (dus zoiets als "User xxx heeft xxx fp-posts en xxx forum-posts (totaaal xxx) en staat daarmee op de xx'e plaats) :) Is er niemand die weet hoe ik dit moet doen?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterData op 20-12-2002 12:46 ]

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Als ik het goed begrijp wil je een lijst met users, en daarachter het aantal posts en het aantal reacties dat ze gedaan hebben? Je gebruikt de LeftJoin precies verkeerd om. Probeer eens:

SELECT users.id,users.username,count(posts.id) as postcount,count(reactions.id) as reactcount
FROM users
LEFT JOIN posts ON users.id = posts.poster
LEFT JOIN reactions ON users.id = reactions.poster
GROUP BY users.id
ORDER BY postcount DESC

LeftJoin betekend dat je alles aan de linkerkant van de vergelijking wilt zien en alleen de overeenkomstige aan de rechterkant. En je wilt juist alle userId's zien.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• MisterData
Helaas.....
1 ToMmY 19120 19120
Nog steeds hetzelfde dus....

• whoami
Doe misschien eerst eens een eenvoudige query, waar je bv enkel het aantal posts ophaalt en nog geen rekening houdt met het aantal reacties.
Kijk eens wat je dan terugkrijgt.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Misschien ben ik gek maarhe...

Post en Reacties hebben in principe niks met elkaar te maken. Dus die kan je ook nooit om deze manier joinen...

Tenministe niet met MySQL.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• MisterData
whoami schreef op 20 december 2002 @ 15:13:
Doe misschien eerst eens een eenvoudige query, waar je bv enkel het aantal posts ophaalt en nog geen rekening houdt met het aantal reacties.
Kijk eens wat je dan terugkrijgt.
Als ik dit weglaat:

SQL:
1
LEFT JOIN reactions ON reactions.poster=users.id

dan gaat het gewoon goed :?
LuCard: Misschien ben ik gek maarhe...

Post en Reacties hebben in principe niks met elkaar te maken. Dus die kan je ook nooit om deze manier joinen...

Tenministe niet met MySQL.
Jij bent gek ;) Dat kan namelijk wel, alleen vermenigvuldigd MySQL twee getalletjes, terwijl ik dat niet wil ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MisterData op 20-12-2002 17:05 ]

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Hmm, mischien dat je een trucje kunt toepassen. Beetje afhankelijk van je DB volgens mij of het ondersteunt wordt, maar probeer eens het volgende:

SELECT users.id,users.username,count(DISTINCT posts.id) as postcount,count(DISTINCT reactions.id) as reactcount
FROM users
GROUP BY users.id
ORDER BY postcount DESC

Ik ga er hier vanuit dat de posts.id en reactions.id unieke velden zijn in die twee tabellen. Het toevoegen van DISTINCT zou moeten zorgen dat er geen dubbeltellingen meer plaatsvinden. Hij moet echter wel DISTINCT op kolom niveau toestaan, en niet alleen op record niveau. (Weet niet of MySQL dat toelaat)

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• MisterData
Unipuma schreef op 20 December 2002 @ 18:37:
Hmm, mischien dat je een trucje kunt toepassen. Beetje afhankelijk van je DB volgens mij of het ondersteunt wordt, maar probeer eens het volgende:

SELECT users.id,users.username,count(DISTINCT posts.id) as postcount,count(DISTINCT reactions.id) as reactcount
FROM users
GROUP BY users.id
ORDER BY postcount DESC

Ik ga er hier vanuit dat de posts.id en reactions.id unieke velden zijn in die twee tabellen. Het toevoegen van DISTINCT zou moeten zorgen dat er geen dubbeltellingen meer plaatsvinden. Hij moet echter wel DISTINCT op kolom niveau toestaan, en niet alleen op record niveau. (Weet niet of MySQL dat toelaat)
_/-\o_ Je bent een held _/-\o_
Pagina: 1