Prime 95

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen hoe Prime 95 precies werkt, behalve gewoon aanzetten... iemand zei dat ik daarmee de maximale FSB kon meten ofzo...
Kan iemand me vertellen wat dit programma precies doet, en hoe ik het moet gebruiken om mijn cpu in te branden en te kijken hoe ik hem daarna het beste kan overklokken

Geen inspiratie

Verwijderd

Net als die koeien gebruikt het je processor voor 100%, de zwaarste belasting moegelijk. Daardoor zal je processor zn hoogste temperatuur halen. Als de boel na enkele uren/dagen nog draait, is het overgeklokte systeem stabiel.
Zo niet, standje lager wat betreft overklokken.

Je kunt dus kijken of je computer goed werkt als je hem overklokt door het volledig te belasten. Dat doet dat priem-programma.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-09 22:10
RC5 is erg CPU oriented, Prime95 erg FPU oriented geloof ik. Dus allebei tegelijk draaien is helemaal het summum ;)

Verwijderd

Uhh ja, voor alle duidelijkheid, prime is gewoon handig om te zien of je de FPU niet te ver is overgeklokt. Gebeurt eerder dan de CPU, en prime geeft dan allerlei fouten aan :)
En nu hou ik m'n mond, zit al genoeg te zeuren *zucht*
B-)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
ok.. nu snap ik wat prime allemaal doet. Maar doet ie dat nu allemaal automatisch als je het opstart... of moet je zelf ergens die testen opgeven ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Ja. als je um start begint'ie meteen. Als het ikoontje in de status bar rood blijft is het goed. Als er een fout wordt gevonden wordt'ie dus geel. Dubbelklik er op om te zien wat er allemaal gebeurt.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: Prime95 is dus geen programma dat probeert de fsb zo hoog mogelijk te zetten oid. Je kan er puur mee testen of de pc op de huidige snelheid stabiel is. Zo ja, dan zal je zelf de fsb moeten verhogen en weer prime draaien om te kijken of de boel nog steeds stabiel is.
Het is dus geen zelfstandig fsb-test prog zoals msi ed meeleveren met hun mobo's!

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
ok tnx voor de hulp, dan weet ik genoeg

Geen inspiratie

Pagina: 1