Toon posts:

Speaker "klapt" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zat vanmiddag beetje te CS-en met volume aardig hoog (was toch alleen thuis :P), opeens begint 1 box een beetje te klapperen. Geluid is niet echt te beschrijven, maar lijk een beetje resonantie.
Ik heb de box al los gemaakt en beetje gekeken: geen scheurtjes oid te zien ...

is deze box nu officieel d00d, of is er nog wat aan/mee te doen ?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Lijkt me opgeblazen, maar ja, ik kan het niet horen vanaf hier ;)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:38

mr_petit

opperprutser

Blijft ie nu ook klapperen (bij een wat lager volume dus)?

Dan is waarschijnlijk de hele spreekspoel van de spreekspoeldrager afgescheurt...
(symptomen: komt weinig(zacht) geluid uit, en bij baspulsen hoor je een luide tik)

Wat ook gebeurt kan zijn is dat de spreekspoel zo hard tegen de poolplaat (achterkant magneet) is aangeslagen dat ie vervormt is.
(symptomen: bij zacht geluid hoor je een wat schurend gekraak).

Als er nu nix mis met je boxen is, heb je geluk gehad: tijdens het cs-en is bij een behoorlijke bas de spreekspoel tegen de poolplaat aangekomen, maar de spreekspoel is niet zodanig vervormt dat ie aanloopt.

Bij games moet je altijd oppassen met hard geluid, aangezien deze geluidsbestanden nogal wat 'destruktieve'geluidspulsen kunnen geven (geld ook voor je geluidskaart an sich en een slechte (lichte) versterker)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 19 December 2002 @ 20:57:
Blijft ie nu ook klapperen (bij een wat lager volume dus)?

Dan is waarschijnlijk de hele spreekspoel van de spreekspoeldrager afgescheurt...
(symptomen: komt weinig(zacht) geluid uit, en bij baspulsen hoor je een luide tik)

Wat ook gebeurt kan zijn is dat de spreekspoel zo hard tegen de poolplaat (achterkant magneet) is aangeslagen dat ie vervormt is.

Als er nu nix mis met je boxen is, heb je geluk gehad: tijdens het cs-en is bij een behoorlijke bas de spreekspoel tegen de poolplaat aangekomen, maar de spreekspoel is niet zodanig vervormt dat ie aanloopt.

Bij games moet je altijd oppassen met hard geluid, aangezien deze geluidsbestanden nogal wat 'destruktieve'geluidspulsen kunnen geven (geld ook voor je geluidskaart an sich en een slechte (lichte) versterker)
1: lager volume hoor je amper bas, en klappert hij niet
2: weinig geluid ja, en bij de bas hoor je die tikken/klappen
3:op me zolder hoor je het niet echt als je boxen hard staan (beneden hoor je het bijna harder :? Dus vandaar dat hij "te hard" stond.

kan ik nu nog wat aan die boxen doen behalve slopen ?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat voor speakers heb je? (merk/type/leeftijd)
Komt er wel geluid uit alle units/chassis (tweeter, mid enz)? (je bent wel een beetje vaag met je beschrijvingen :/ )

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 19-12-2002 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de vaagheid :P
het merk is ...... Taya ??
ooit eens van iemand gekregen, maja het geluid was nog goed :P
Dit staat op de achterkant van die speaker:
22151499
8(ohm) 16W
Japan
0919A

het is trouwens een 1-weg systeempje, dus geen tweeters :/

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

1 weg systeempje... da's makkelijk....
Als 1 luidspreker niet meer goed klinkt, dan is de speakerunit kapot :+

ik denk dus dat je een nieuw systeempje moet scoren...

misschien is dit wel iets (zal je niet zo snel opblazen tijdens het cs-en 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.kharma.com/05_pictures/05_05_projects/enigma/enigma_500_500.jpg

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
mr_petit schreef op 19 December 2002 @ 21:31:
1 weg systeempje... da's makkelijk....
Als 1 luidspreker niet meer goed klinkt, dan is de speakerunit kapot :+

ik denk dus dat je een nieuw systeempje moet scoren...

misschien is dit wel iets (zal je niet zo snel opblazen tijdens het cs-en 8)7

[afbeelding]
100000 Watt should do it ja :D
< Ik wil graag een versterkertje.
> Goh meneer, wat voor versterker wilt u?
> Uh, how about a zillion Watts? :)

• R_6
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01-2005

R_6

't zijn goeie boxen, die mr_petit aanraad, heb zelf zo'n setje thuis staan. O-)

The emperor

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
je zou eraan kunnen denken om even contact op te nemen met een speaker reparateur, zit er 1 in rotterdam, die kan de speaker op een proffecionele wijze repareren

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

MR_WAZOO schreef op 19 December 2002 @ 22:37:
je zou eraan kunnen denken om even contact op te nemen met een speaker reparateur, zit er 1 in rotterdam, die kan de speaker op een proffecionele wijze repareren
Voor de duidelijkheid:

:D:D :+ :+ ;)

• R_6
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01-2005

R_6

weet niet of repareren van die boxen de moeite waard is, 't is een eenweg speaker systeem, voor een kleiner bedrag dan repareren koop je denk wel betere.

The emperor

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

mr_petit schreef op 19 december 2002 @ 20:57:

Dit komt mij akelig bekend voor... Zou dat met mijn speakers ook zo zijn? Het is de linkerkant van een Telefunken TLX 33 Professional (Oude, maar goede 4-weg speaker)... De basspeaker "scheurt", ook bij zacht geluid...

Kan dit opgelost worden dmv. reparatie, of moet ik er een dure nieuwe speaker inkopen?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
Hmmzzz dit had ik ook maar dan met 4 boxen van 400 watt heel raar, ik doe er een beetje bass in en hard, met een profesionele inkel versterker, en de boxen gaan kraken bij de bas, beetje zòn klap, alsof ze eruit klappen

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Scyth schreef op 05 January 2003 @ 17:53:
[...]

Dit komt mij akelig bekend voor... Zou dat met mijn speakers ook zo zijn? Het is de linkerkant van een Telefunken TLX 33 Professional (Oude, maar goede 4-weg speaker)... De basspeaker "scheurt" , ook bij zacht geluid...

Kan dit opgelost worden dmv. reparatie, of moet ik er een dure nieuwe speaker inkopen?
waarschijlijk bedoel je 'schuurt' en dat betekend meestal dat je spreekspoel langs de binnnkant v/d magneet schuurt (hoe heet dat daar ?) Bij mijn weten is dat zo goed al onmogelijk om te repareren...
Idd krijg je dat voor elkaar door je speaker te hard te zetten, je spreekspoel ramt dan tegen de magneet, verbuigt, en past daardoor niet meer goed in het 'sleufje' waardoor 'ie gaat aanlopen (en andere optie om dit voor elkaar te krijgen is de stofzuiger in je basreflex pijpje zetten zoals ik laatst deed |:( :X )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Dat 'klapperen' is de meest voorkomende doodsoorzaak bij lagetonenluidsprekers die flink op hun donder hebben gehad.

Wat er dan binnenin gebeurt, is dat de lijm waarmee de wikkelingen van de spoel op de drager zijn bevestigd, smelt door de hoge temperaturen die een hoge spanning en stroom met zich meebrengen. Dan laat de draad van de spoel los en loopt vast in de luchtspleet. Dat is iets waar je dus niets aan kunt doen. Een gescheurde ophanging of spider zou je éventueel wel kunnen laten repareren, maar een defecte spreekspoel is meteen de dood in de pot.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ernst schreef op 06 januari 2003 @ 19:22:
[...]

....de binnnkant v/d magneet schuurt (hoe heet dat daar ?) ...
dat heet de poolkern B)
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 20:33:
Dat 'klapperen' is de meest voorkomende doodsoorzaak bij lagetonenluidsprekers die flink op hun donder hebben gehad.

Wat er dan binnenin gebeurt, is dat de lijm waarmee de wikkelingen van de spoel op de drager zijn bevestigd, smelt door de hoge temperaturen die een hoge spanning en stroom met zich meebrengen. Dan laat de draad van de spoel los en loopt vast in de luchtspleet. Dat is iets waar je dus niets aan kunt doen. Een gescheurde ophanging of spider zou je éventueel wel kunnen laten repareren, maar een defecte spreekspoel is meteen de dood in de pot.
soms is het nog wel te repareren.
Voor een aantal merken kan je losse spreekspoelen krijgen, maar eigenlijk is dat alleen gemeengoed bij de betere PA merken (die soms zelfs zowel losse spreekspoelen alswel losse conussen alswel totale recones leveren).
Maar bij hifi wordt dit toch minder gedaan; alhoewel er wel bedrijfjes zijn die zich volledig richten op reparatie van luidsprekerunits:
http://www.total-speaker-repair.nl en
http://www.speakerreparatie.nl/.
Het hangt natuurlijk van de soort reparatie af, maar het is eigenlijk alleen interresant als het om dure oude luidsprekers gaat.
Er is namelijk (internationaal) gewoon allerlei spul hiervoor te krijgen: grote luidsprekerfabrikanten maken namelijk ook hun luidsprekeronderdelen niet zelf. Het enige wat zij doen is de luidsprekerunit uit onderdelen opbouwen, of zelfs alleen het ontwerp&fabrikage van kasten (dan worden de losse units van een door een andere fabriek geleverd).
Een adresje voor losse luidsprekeronderdelen (spreekspoelen, cones etc....)
http://www.amiaintl.com/speakers/index.htm....voor de èchte knutselaar 8)7 (hier geen Gamma dus)

Verwijderd

Hmm, dat vind ik wel leuk om te horen :) Ik heb zelf ook verschillende malen meegemaakt dat oude luidsprekers werden afgeschreven nadat kleinzoonlief het spul ongenadig op z'n donder had gegeven. Onder andere oude dure KEFs met de legendarische B300 (toch? typenummer uit m'n hoofd, dat ovale ding :)). Die wil ik wel weer 'ns revived zien!
Pagina: 1