Scanner voor glasnegatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 1.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een scanner waarmee ik glasnegatieven kan inscannen.

Voor wie niet weet wat glasnegatieven zijn:
Deze werden vroeger gebruikt door fotograven om foto's mee te maken. Eigenlijk het filmrolletje van tegenwoordig. Alleen staat de afbeelding (het negatief) op een dun glasplaatje.

Dit glasplaatje wil ik dus inscannen.
Ik heb wel scanners gezien met dia-scanmogelijkheden, maar ik weet niet of dat gaat werken voor glasnegatieven.

Ik hoop dat iemand weet of het mogelijk is om ze goed in te kunnen scannen..
En wat voor soort scanner ik dan nodig heb.
(Eventueel met Merk en type)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

-ET-

Phone Home

ik denk haast niet dat dat bestaat. Ik zou als ik jou was even langs een foto speciaal zaak gaan en daar na vraag doen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Kijk eens rond op http://www.kb.nl/kb/resources/frameset_kenniscentrum.html
Er zijn een aantal organisties die zich bezig houden met het digitaliseren van oa cultureel erfgoed, waaronder glasnegatieven. Probeer bij die organisaties iemand te pakken te krijgen die zich er mee bezig houd. Vaak zijn dit enthousiaste mensen die graag over hun werk vertellen en je een hoop info kunnen geven.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• splat
  • Niet online
Ok, bedankt.. ik zal er eens rondkijken...
Heb nog wat meer rondgekeken en het schijnt dat het met 'n dia-module al zou kunnen werken...
Alleen is zo'n glasnegatief 9 bij 6 cm... en volgens mij zijn veel van die dia-scanners alleen voorbereid op 35mm dia's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24192

Hier is een lastige DHZ manier die zou moeten werken:

Een dia module stuurt licht door de dia/het negatief in plaats van het vanuit de scanner op het te scannen object laten schijnen, als je een vergroter hebt voor de glasnegatieven zou je hetzelfde kunnen bereiken. Sloop de lichtbron uit de scanner en monteer de vergroter boven de scanner. Verduister de ruimte, leg een blad papier op de scanner en stel de vergroter zo in dat het beeld scherp op de scanner valt. Haal het papier weg en scan.
Ik weet niet of het gaat werken het lijkt me echter wel een leuke opstelling om mee te experimenteren. Zelf heb ik geen vergroter die 6x9 aankan maar de inspiratie voor een winterproject is er (ty). Deze methode heeft de vergroter als voordeel, een dia/negatief module geeft in principe alleen een contactafdruk en digitaal vergroten heeft niet mijn voorkeur.
Een aantal vragen werpen zich op: Heeft de scanner een bepaald type licht(bron) nodig? Welke sterkte moet het licht hebben (belichtingstijd is niet meer in te stellen)? Is de reflexie van de glasplaat op het plafond een storende lichtbron? Is het nodig matglas in de scanner te gebruiken (zoals in de zoeker van een spiegelreflexcamera)?
Het zal vooral een kwestie van experimenteren zijn maar input van een expert op het gebied van scanners zou ik erg op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Niet online
MMh.. klinkt interessant.. Beetje knutselen is altijd leuk :)
Maar ik heb weinig zin om mijn huidige scanner te slopen om deze glasnegatieven in te scannen...
Ik heb nu al via via gehoord dat het iemand gelukt is met een dia-module... Maar ik zou graag wat zekerheid hebben voordat ik een scanner koop..

Is er misschien nog iemand die hier wat over kan vertellen?

En anders moet ik maar ff langs een winkel gaan waar ik het ff mag proberen voordat ik 'm koop...

Tja, en als het echt niet anders kan dan ga ik het toch maar volgens Radek z'n methode proberen denk ik.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24192

Na een bezoekje aan Manchester & kerst en o&n ben ik weer thuis. Tijd om te vragen hoe het gaat. Ik heb net de vergroter bekeken die ik voor de looks op mijn kast heb staan en die kan 4x4 aan. Het is een oudje, tijdens de zestiger jaren werden de objectieven erg veel beter. Aan de andere kant bestaat er het boek "Les maladies de la peau" (omstreeks 1900) met foto's die je tegenwoordig niet duidelijker zou kunnen nemen.
Ik ben bereid mijn scanner (fb310) te slopen om deze methode te proberen. Naast mijzelf en mijn vader zou de faculteit archaeologie er voordeel bij hebben als het werkt. Ik heb nog altijd geen vergroter die 6x4 aankan maar als jij er een hebt mag je altijd langskomen om te kijken of deze methode werkt. Plannen en ideeen zijn leuk maar ik heb afspraken nodig om het uiteindelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Niet online
Ik heb nog wat gezocht en ben een scanner van het merk Umax tegen gekomen.
Umax Astra 3450
Deze wordt geleverd met transparantieadaptor. Er kan een negatief van maximaal 101 bij 127 mm gescand worden.
En ik ken iemand met een vergelijkbare scanner (ook umax) en ik ga hem een paar glasnegatieven meegeven om het uit te testen...
Mocht dat een positief resultaat opleveren dan ga ik voor die umax denk ik...

Mocht het resulaat teleurstellend zijn dan ga ik misschien zelf wel iets fabriceren.
Ik weet alleen niet of we zo'n vergroter hebben liggen. Dat zal ik dan nog is aan m'n pa moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

er zijn toch scanner met verlichting in de kap die je zou kunnen gebruiken?
zoals de Agfa Arcus II dat heeft/had (niet meer in productie)

(edit: of is dat de transparantieadaptor waar je het over had?)

[ Voor 20% gewijzigd door blimmel op 02-01-2003 09:30 ]

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 15:27
Er is er ook een van mustek ofzo, die heeft voor bovenop een meebewegende lichtgeval, voor negatiefscanning, das dus volledig A4, voor een test, zie geloof ik de laatste ComputerTotaal

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Niet online
blimmel schreef op 02 januari 2003 @ 09:28:
er zijn toch scanner met verlichting in de kap die je zou kunnen gebruiken?
zoals de Agfa Arcus II dat heeft/had (niet meer in productie)

(edit: of is dat de transparantieadaptor waar je het over had?)
Ja, daar bedoel ik hetzelfde mee. Bij sommige scanners zit deze in de klep ingebouwd. Bij andere is het een los onderdeel. De vraag is nu alleen of dat dus ook goed gaat werken met glasnegatieven. (en veel van die transparantie-scanners kunnen maar een beperkt oppervlak scannen, wat dus vaak te klein is voor 'n glasnegatief)
DustMan4u schreef op 02 januari 2003 @ 09:43:
Er is er ook een van mustek ofzo, die heeft voor bovenop een meebewegende lichtgeval, voor negatiefscanning, das dus volledig A4, voor een test, zie geloof ik de laatste ComputerTotaal
Op de mustek site staan wel scanners met ingebouwde transparantie adapter. Maar deze kunnen allemaal geen a4 formaat aan helaas :(
Scan Area - 21,6 cm x 29,7 cm
Scan Area TA - 4x35mm negative film,3x35mm positive slide
Ik zal de C!t er nog is bijpakken.. ik dacht dat ze het daar over de plustek hadden, misschien bedoel je die..
Pagina: 1