Toon posts:

Spikes: Mag dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te twijfelen om voor mijn KEF Q1 een aantal spikes te halen, althans voor de fronts (L/R)

1. Hebben spikes überhaupt nut, of is het een verhaaltje uit de audiofiele wereld?
2. Mijn boxen wegen maar iets van 5KG. De verkoper zei dat dit eigenlijk te weinig is om de spikes echt goed te laten functioneren. Is dit waar?
3. (Het "mag dit" gedeelte :)) Kan ik volstaan met 3 spikes per boxen? Ten eerste scheelt het geld, maar ten tweede wordt dan het gewicht per spike vergroot. (compenseert misschien het verschijnsel van de verkoper :) ) Ik denk dat ik de boxen wel stabiel kan krijgen op drie spikes...
4. Sinds ik pakket in mn kamer heb, is de bas wat minder strak en zwaarder geworden. Compenseren de spikes dit?
5. Zit er erg veel verschil tussen de spikes? Ze zijn best duur (voor 8 stuks iets van FL. 100 ofzo) maar zit er verschil tussen duurdere en minder dure?

Ben benieuwd wat de nuchtere gotter hiervan zal zeggen :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

volgens mij gaat het om het refelecteren van de bas tegen te gaan door de luidspreker van de grond te halen, en het contactoppervlak te verlagen. dus 3 spikes lijkt mij sowieso de beter keus. (3 steunpunten is meest stabiel)

verwacht overigens geen wonderen van spikes. Dat de bas lager en minder strak is geworden komt waarschijnlijk door het inspelen als ik je verhaaltje zo lees.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan op 19-12-2002 18:17 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Spikes maken onderling niet zoveel uit, ik zou gaan spikes voor 100 piek halen ofzo. Maar ze maken zeker wel uit ! Ze ontkoppelen de speakers van hun omgeving. Zo kan de speaker geen energie afgeven aan grond of whatever die op staat. Ikzelf vind dat het het meest uitmaakt voor de bas. Die word strakker en gedefinieerder. Op 3 kan trouwens makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 19-12-2002 18:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Het heeft het meeste zin om je spikes op beton te gebruiken in ieder geval meer dan op een houten kastje. (hoorde ik)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat scheelt me toch best wel wat geld ( 2 * 10 gulden ofzo is toch best veel :) ). Alhoewel ik het geld er wel voor over heb hoor (mn speakerkabel was freakingduur) maar wat niet hoeft....scheelt weer poen :)

De akoestiek is sinds het weghalen van de vloerbedekking een stuk slechter geworden :( veels te veel bas en ook het hoog klinkt nét wat minder.......

JT welke zou je me aanbevelen

/me gaat langs de audiozaak morgen :)
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 18:17:
Het heeft het meeste zin om je spikes op beton te gebruiken in ieder geval meer dan op een houten kastje. (hoorde ik)
op hout iig geval niet doen :P eerst die houdertjes eronder als je je kast heel wilt houden.
Maar aangezien mn vloer nu ook al hout is heb ik weinig keus :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 18:20 ]

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij mijn B&W speakers zaten standaard spikes. Die kan je erin schroeven. Ik weet niet of jou speakers ook gaten ervoor heeft, zo niet moet je 'm beschadigen.
'k gebruik ze wel (en heb ze op pucks staan tegen beschadigen van mijn laminaat vloer aangezien ze 30 kg per stuk wegen).
1. denk het wel... bij mij lijkt het een verbetering van geluid te geven, maar misschien is dat ook gewoon het inspelen of iets dergelijks (nieuw systeem).
3. 3 spikes voren altijd een vlak, dus zal wel kunnen, maar of het echt superstabiel staat ... lijkt me niet.
4. denk het niet. Bas kan je compenseren door je speakers beter te plaatsen.
5. volgens mij zijn er verschillende, maar ik denk niet dat een duurdere echt veel uitmaakt. Andere dingen beinvloeden het geluid meer lijkt me (kabels enzo).

• JT

JT

VETAK y0

Wat je ook kan proberen is rubberen voetjes eronder. Bijvoorbeeld die dingen die ze gebruiken om deuren tegen te houden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 18:19:
Kijk dat scheelt me toch best wel wat geld ( 2 * 10 gulden ofzo is toch best veel :) ). Alhoewel ik het geld er wel voor over heb hoor (mn speakerkabel was freakingduur) maar wat niet hoeft....scheelt weer poen :)

De akoestiek is sinds het weghalen van de vloerbedekking een stuk slechter geworden :( veels te veel bas en ook het hoog klinkt nét wat minder.......

JT welke zou je me aanbevelen

/me gaat langs de audiozaak morgen :)
Ik ken het woord veels te veels bas niet... explain :)
kun je niet wat met je equalizer spelen of de plaatsing van je boxen? meestal hoor je aan de zijkant van je boxen meer bas.

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 19 December 2002 @ 18:19:
Wat je ook kan proberen is rubberen voetjes eronder. Bijvoorbeeld die dingen die ze gebruiken om deuren tegen te houden.
Die dingen die ze hier bij de zaak hadden (schrik niet, de hobo, maar k ga naar smits in arnhem. Hebben hetzelfde asortiment zowat tegen stukken lagere prijzen :)) zaten standaard een stel onderzetters bij. Overigens moest je deze onder de speaker plakken meen ik...kan dat en maakt dat verschil met die je onder de speaker moet schroeven?
Scarp schreef op 19 december 2002 @ 18:19:
1. denk het wel... bij mij lijkt het een verbetering van geluid te geven, maar misschien is dat ook gewoon het inspelen of iets dergelijks (nieuw systeem).
Systeem staat nu 3/4jaar ofzo, en heeft al redelijk wat uurtjes gemaakt :)
s_roubos schreef op 19 December 2002 @ 18:22:
Staan ze nu op stands? En staan die stands op spikes?
Ze gaan binnenkort op schappen.....mn kamer is net een maand verbouwd. had niet de energie om die schappen tegen de muur aan te spijkeren :) Ze staan nu, helaas :(, op mijn bureau

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 18:24 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Staan ze nu op stands? En staan die stands op spikes?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou gewoon spikes halen die onderaan puntig zijn en bovenaan een beetje breed voor goede bevestiging :P Gewoon de goedkoopste dus als ze maar stevig zijn. Schroeven en plakken...tja, als je het stevig plakt dan zit het wel hoor :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
desnoods gaat bizonkit wonderen doen ;)

joost of lampje wat is jullie mening? :)

Verwijderd

Spikes zijn erg nuttig, ze ontkoppelen de speaker van zijn omgeving, alles trilt mee als de speaker er direct op staat.

Schroeven of plakken maakt niet uit, als de speaker maar stevig staat.

Als je problemen met het gewicht hebt, kun je altijd nog een tegel op de speaker leggen :)

Verwijderd

Je kan ook de superconstructie doen:

Een zware tegel op de vloer... deze ontkoppelen met een rubberen plaat of rubberen voetjes.
Dan de speaker aan de tegel 'koppelen' met 3 spikes, 1 aan de voorkant, 2 aan de achterkant (dat is meestal het beste en ook 100% stabiel te krijgen).

Ik vind de prijs van die spikes op zich wel meevallen, maar je kan natuurlijk vragen of je ze eerst mag testen :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Spikes zijn onzin. Tenminste, het principe van spikes. Het zou moeten zorgen voor akoestische ontkoppeling middels verlaging van het contactoppervlak. Nu verminderd het wel het contactoppervlak als je spikes gebruikt, echter het oppervlak waar je spikes opstaan krijgt wel veel zwaardere drukpunten.

Wil je iets doen om contactgeluid te verminderen, moet je gewoon rubberen voetjes gebruiken en spikes lekker links laten liggen. Nu heb ik wel spikes onder mijn speakers, maarja, die zaten er al onder. Echter staan die voor akoestische ontkoppeling wel mooi op rubberen matjes.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Rubberen tennisballen werkt ook.

Verwijderd

Tjonge jonge jonge wat een audiofiele ONZIN wordt hier weer allemaal neer geschreven.

1. Spikes ontkoppelen je boxen niet van de omgeving ze KOPPELEN je boxen juist aan de omgeving vast(!!!!)
2. Je wilt je boxen alleen aan de omgeving vast koppelen als die omgeving extreem stabiel is (zoals een betonnen vloer op de begane grond)
3. In 99.9999% van de gevallen is het veel beter om je boxen gewoon op een schuimrubberen kussentje te zetten, en juist NIET op spikes.

[edit: Verder wil ik nog even zeggen dat voor je je gaat inlaten met dingen als spikes en dure luidspreker kabel, het mischien eerst nuttig is 'ns kirtisch te kijken naar je vloerbedekking, gordijnen, meubels, planten, positie van de boxen, behang, plafond, lamp etc. etc. omdat dat allemaal VEEEEEEEEEL meer invloef heeft op het geluid dan een spike. Zelfs zoveel dat het meetbaar is ( ;) ) ]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 11:31 ]

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en waar wilde je dan de kogels vandaan halen? :+

geloof dat dat een groter probleem is hier in vergelijking met amerika....

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Euhm, gamma, niet kogels, maar vergelijkbare schot bouten, vrij eenvoudig te krijgen.

Verwijderd

je kan ook van die gazellen schoreven nemen
(die afgeronde aan de bovenkant van je stuur)
flinke ronde nemen en die zijn erg goedkoop en perfect..

maar met vls spikes voor 25 euro voor 8 ofzo... ben je prima klaar :)
(ik heb kegels.. heeft wat meer sterkte)

en als je het dan helemaal goed wilt doen ook nog een stenen plaat/tegel eronder leggen

et werkt prima!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vind het wel degelijk iets helpen...iig zeker wel dat het die 20 euro waard is. Zelf gebruik ik btw rubberen voetjes onder m'n pc sub en m'n Tannoys, mijn zeil zal spikes niet zo lekker vinden :P

Ecodan warmtepomp

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Bij mijn Lidl boxen zaten ook spikes.

Als ik de boxen zonder spikes op de houten vloer of op het wollen kleed plaats dan gaat de hele vloer meetrillen met een te kapotte basklank als gevolg. Met spikes kun je het volume best hard zetten en dan trilt de vloer nog steeds niet mee!

Een minpuntje: er verschijnen gaatjes van 3 mm diep waar de boxen staan :P

P.S.
tip: als je 4 spikes neemt staat de box stabieler met het oog op omstoten en langslopende poezebeesten en dergelijke.

Alleen als je 4 spikes monteert staat de box niet meer stabiel als je een oneffen ondergrond hebt. Dan moet je er dus wel voor zorgen dat de spikes in hoogte verstelbaar zijn om daar voor te compenseren.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_a op 20-12-2002 12:38 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
Atgast schreef op 19 december 2002 @ 18:16:
Dat de bas lager en minder strak is geworden komt waarschijnlijk door het inspelen als ik je verhaaltje zo lees.
Volgens mij is er geen inspeeleffect bij boxen.
Er is wel verouderingseffect: als het materiaal gescheurd is door beschadiging/verdroging/zon/etc. klinken er rammels in het geluid.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mr_a schreef op 20 december 2002 @ 12:37:
[...]
Een minpuntje: er verschijnen gaatjes van 3 mm diep waar de boxen staan :P
[...]
Schijfjes of pucks eronder zetten, dan heb ik ook :)

[ Voor 57% gewijzigd door Scarp op 20-12-2002 12:42 ]

• mr_a
Scarp schreef op 20 December 2002 @ 12:42:
[...]

Schijfjes of pucks eronder zetten, dan heb ik ook :)
Op 2-euro-stukjes zetten ;)
Of nee ik heb nog wat rijksdaalders ;)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

mr_a schreef op 20 december 2002 @ 12:42:
[...]

Volgens mij is er geen inspeeleffect bij boxen.
Er is wel verouderingseffect: als het materiaal gescheurd is door beschadiging/verdroging/zon/etc. klinken er rammels in het geluid.
Er is wel degelijk een inspeeleffect van Speakers. (Spreekspoelen, filters, etc.)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

o o o.... nog meer audiofiele onzin. Nu zijn er zelfs mensen die beweren dat je "pucks" onder spikes moet zetten... Mensen denk even na: Dan gaat het hele effect van die spikes toch verloren?

<zucht>
religie... het zou verboden moeten worden. (en dan bedoel ik nu de audiofiele-religie)

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 12:55:
o o o.... nog meer audiofiele onzin. Nu zijn er zelfs mensen die beweren dat je "pucks" onder spikes moet zetten... Mensen denk even na: Dan gaat het hele effect van die spikes toch verloren?

<zucht>
religie... het zou verboden moeten worden. (en dan bedoel ik nu de audiofiele-religie)
Wat hebben het voorkomen van gaatjes in je vloer te maken met audiofielie :? :? :? Zie het hele verband niet...

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 20-12-2002 12:58 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1