Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] beginnen met het programmeren van microcontrollers

Pagina: 1
Acties:
  • 891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag beginnen met het programmeren van microcontrollers, ik kon hierover in de search niet echt veel vinden. ik zou graag wat links of wat namen van boeken hebben die mij op weg kunnen helpen.

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
één link : http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=8
hier moet je wel wat mee kunnen hoop ik

Verwijderd

Topicstarter
tnx, die had ik nog niet, erg handig !

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21
Hier heb je ook nog wat aan :) Vooral die link van Circuits Online is erg handig (zoals hierboven al gegeven).

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 18:02

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Als je bijvoorbeeld met een Pic 16F84 aan de gang gaat.. is dit wel wat :Jal dit is een programeer taal voor de 16f84 lijkt wat op Pascal.. en het is Gratizzz...
Ik gebruik het zelf ook....

Bij de link moet je naar : PICMicro > Tools > Jal..
D'r zit een manual bij (engels) en het is vrijsimpel..

[ Voor 21% gewijzigd door SjOuKeS op 19-12-2002 18:45 ]

• SjOuKeS

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deboe001/foto%60s/7wattlcd.jpg
Dit heb ik d'r bijvoorbeeld mee gemaakt...
Het is een 3 Meter Radio zender.. met PLL Onboard...
ik stuur met de Pic16F84 de TSA5511 aan (PLL IC) via I2C bus..
Dat kun je gewoon met Jal doen....
Ook de routine's om een LCD aan te sturing zitten hier standaart in....
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/deboe001/foto%60s/complete%20set.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SjOuKeS op 19-12-2002 18:57 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Persoonlijk vind ik de AVR beter (www.atmel.com) omdat 'ie meestal meer pootjes heeft, alle AVR's flash-geheugen hebben (=niet eerst een half uur onder eev UV-lamp te houden om 'm te wissen zoals bij de meeste PICs), sneller is en (voor het geval je 'm in assembler wilt programmeren) een hadigere instructieset heeft. Als je op Google zoekt op AT90S2313 of AT90S1200 (twee veelgebruite AVR's) zou je genoeg moeten tegenkomen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• SjOuKeS

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Sprite_tm schreef op 19 december 2002 @ 18:50:
Persoonlijk vind ik de AVR beter (www.atmel.com) omdat 'ie meestal meer pootjes heeft, alle AVR's flash-geheugen hebben (=niet eerst een half uur onder eev UV-lamp te houden om 'm te wissen zoals bij de meeste PICs), sneller is en (voor het geval je 'm in assembler wilt programmeren) een hadigere instructieset heeft. Als je op Google zoekt op AT90S2313 of AT90S1200 (twee veelgebruite AVR's) zou je genoeg moeten tegenkomen.
Ik denk dat voor de N00B de 16F84 toch een veel leukere starter is...
ATMEL is moeilijker te proggen dan 16F... en de 16F heeft geen UV lamp nodig.
je hebt 12 Ins/Outs en dat lijkt me eerst ook wel voldoende.. en sneller? ik denk dat een 20 Mhz max snel genoeg is om wat te spelen.. ja een AVR kan op 80 of hoger... maar dan moet je d'r wel een nuttige toepassing voor hebben.. en ik denk niet dat dit in eerste instantie nodig is...

Tevens is de progger voor een PIC wat simpeler.. JDM progger.. heb je nog voor geen 5 euro d8 ik zo...
Programmer
Er zijn van de JDM programmer veel varianten te vinden..
Afbeeldingslocatie: http://www.jdm.homepage.dk/newpic22.gif
Schema van JDM programmer

[ Voor 23% gewijzigd door SjOuKeS op 19-12-2002 19:01 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Moah... Laat ik het zo zeggen: Mijn programmer is kleiner dan die van jou :P (5 draadjes, IC voetje en een paralelle poort stekker) Voor de rest: De 16f84 is wel leuk (ben ik ook mee begonnen) maar als je eventueel later een grotere microcontroller moet hebben zit je dus wel vast aan OTP of UV-wisbaar. Ik vind inderdaad die 16F84 een hele leuke microcontroller, maar als je het over de langere termijn bekijkt is het naar mijn mening lonender om met een AVR te beginnen.

PS: Nee, ik heb geen aandelen Atmel ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Voor de beginner (en eigenlijk ook wel voor gevorderden) is het misschien ook wel handig om te weten dat je van www.microchip.com gratis samples van microcontrollers kunt aanvragen. (en nog veel meer) Je kunt zowat alle series aanvragen. Je kunt 5 verschillende samples aanvragen waarvan elk maximaal 3 stuks.

Heel handig al je een beginner bent en bang bent om iets fout te doen met je chip van 10 a 20 euro.

BTW, let wel op dat je niet zomaar een microconroller uitzoekt, maar dat je er ook een schema van de programmer voor kunt vinden :) Ik zelf heb een schema voor een multiPIC programmer geupt. Ik weet niet precies waar hij vandaan komt (kreeg hem van een vriend), maar hij is iig geschikt voor de 16f84

link: http://www.home.zonnet.nl/matthias/pic/MultiChipPgmr-Cct.gif

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 21:13:
Voor de beginner (en eigenlijk ook wel voor gevorderden) is het misschien ook wel handig om te weten dat je van www.microchip.com gratis samples van microcontrollers kunt aanvragen. (en nog veel meer) Je kunt zowat alle series aanvragen. Je kunt 5 verschillende samples aanvragen waarvan elk maximaal 3 stuks.

Heel handig al je een beginner bent en bang bent om iets fout te doen met je chip van 10 a 20 euro.

BTW, let wel op dat je niet zomaar een microconroller uitzoekt, maar dat je er ook een schema van de programmer voor kunt vinden :) Ik zelf heb een schema voor een multiPIC programmer geupt. Ik weet niet precies waar hij vandaan komt (kreeg hem van een vriend), maar hij is iig geschikt voor de 16f84

Jouw schema is een stuk uitgebreider dan die ze op Circuits Online gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000039.gif
Welke kan je nu het beste nemen :?

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor alle reply's :)
ik had zelf ook al wat gekeken en zo'n AVR leek mij ook wel wat.
binnekort dan maar eens een schema+onderdelen halen voor 'n progger.

edit: en natuurlijk leren proggen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 21:27 ]

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

AVR bevalt mij persoonlijk prima..

en als je niet thuis bent in C ofzo kun je ook een versie van Bascom downloaden, tot 2k code is het gratis ! Gewoon in basic proggen en klaar.. programmer zit er in en de programmer hardware stelt niets voor.,

IP Rocks

Verwijderd

Altijdvoor deAVR gaan. Als je ervaring met AVR's hebt is een overstap naar andere soorten controllers erg aanvoudig. Voor een PIC iinstructieset niet bepaald. (Ik heb heel wat gevloekt op die instructieset). Verder zijn AVR controllers aangenaam goedkoop en een factor 4 sneller dan Pic's (bij dezelfde klokfrequentie).

Verwijderd

SjOuKeS schreef op 19 december 2002 @ 18:54:
[...]

Ik denk dat voor de N00B de 16F84 toch een veel leukere starter is...
ATMEL is moeilijker te proggen dan 16F... en de 16F heeft geen UV lamp nodig.
Huh??? Moeilijk te proggen?? Qua assembly is hij eenvoudiger; je hoeft neit verplicht alle berekeningen door de Accu heen te trekken, maar je hebt 32 registers waar je dat direct op kunt doen (de instructieset is zijdelings afgekeken van de Motorola 68000; en die is een droom om te proggen in assembly in vergelijking tot b.v. een qua structuur vergelijkbare Intel 386) ; daarnaast heeft elke AVR dezelfde instructieset, terwijl elke PIC andere instructies heeft afhankelijk van de controller :r

Ook is er een echt degelijke Ansi-C compiler (Gnu) voor de AVR beschikbaar.

En qua schieten vande chip... Wat is er leuker dan in circuit programmeren? Stekkertje op je printje, flashje schieten, stekkertje eraf...klaar!

Nee dan een pic16Fxx, die mag je elke keer uit zijn voetje gaan trekken om hem dan in je programmer te stoppen (die je OOK nog eens moet bouwen)... Je kunt erop wachten dat OF je voetje lam wordt, OF je een x een pootje mangelt... :r
je hebt 12 Ins/Outs en dat lijkt me eerst ook wel voldoende.. en sneller? ik denk dat een 20 Mhz max snel genoeg is om wat te spelen.. ja een AVR kan op 80 of hoger... maar dan moet je d'r wel een nuttige toepassing voor hebben.. en ik denk niet dat dit in eerste instantie nodig is...
Een AVR loopt "maar"op 8 of 16MHz, alleen het is een risc processor, dus elke clock een instructie, dus RETEsnel.. En dat kan wel degelijk nodig zijn, ook simpele dingen kunnen vragen om b.v. zeer lage responstijden...

Bovendien zijn de timer in de PIC 16F serie zwaar waardeloos; geen auto reload, dus je moet alles reloaden in software, wat dus betekent dat timertijden nooit precies kloppen :r :r
Tevens is de progger voor een PIC wat simpeler.. JDM progger.. heb je nog voor geen 5 euro d8 ik zo...
Programmer
Er zijn van de JDM programmer veel varianten te vinden..
[afbeelding]
Schema van JDM programmer
[/quote]
Simpel |:(
Als je deze programmer neemt voor de AVR, hoef je de chip niet steeds uit zijn voetje te trekken, en ben je ook nog eens veeeeeel sneller klaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/documents/ponyprog_sch.png
Een kabel, 2 stekkertjes en 4 weerstanden >:)
Werkt als een trein met bijvoorbeeld PonyProg.

Kijk trouwens voor AVR projectjes enzo ook eens op http://www.avrfreaks.com !!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 15:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 21:13:
Dat is alleen voor bedrijven he, en IEDERE chipmaker heeft een dergelijk samplecircuit.... Ook Atmel, Motorola, Intel, Philips enz enz

Het wordt zo wel ERG onhandig zeg :'( Terwijl je elke AVR gewoon in-circuit programmeert met alleen een kabel met 4 weerstandjes erin...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 15:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 21:25:
tnx voor alle reply's :)
ik had zelf ook al wat gekeken en zo'n AVR leek mij ook wel wat.
binnekort dan maar eens een schema+onderdelen halen voor 'n progger.

edit: en natuurlijk leren proggen :)
Als je zit met vragen kun je altijd ff een meel dumpen, ik ken zeer veel controllers, waaronder een groot deel van de AVR serie. Ik ben nu zelf bezig met de ><-bus, die ook gebaseerd is op een AVR. Begonnen met een 90S8535, daarna probleemloos overgestapt naar de ATmega163, toen naa de ATmega16 en binnenkort misschien wel naar de ATmega32. Allemaal volledig pin en functie compatible, maar steeds extra features of meer flash of sneller... De hele AVR reeks is op deze manier met trapjes te doorlopen zonder al te veel hak- en breekwerk in sources of hardware. Dat zie ik nog bij bar weinig andere controllers.

Verwijderd

Ik heb vorig jaar bij conrad een komplete set gekocht met een stel atmels, de AVR atmel starters kit:STK500. Echt, je hoeft alleen maar aan te sluiten, programma laden, en op enter te klikken, en dat ben je klaar. Je ziet dan een looplichtje lopen.
Nu heb ik een afstandsbediening gebouwd dmv een walkie talkie en twee atmels, en die op een rc auto gezet, het gas is in 256 stapjes te regelen :P dmv nog een atmel

Echt zeer goeie koop voor de zomervakantie, maar nu lees ik dat je hem zo op de printerpoort kunt aansluiten, dat wist ik niet :) (beetje zonde van men geld dus)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 15:58:
Ik heb vorig jaar bij conrad een komplete set gekocht met een stel atmels, de AVR atmel starters kit:STK500. Echt, je hoeft alleen maar aan te sluiten, programma laden, en op enter te klikken, en dat ben je klaar. Je ziet dan een looplichtje lopen.
Nu heb ik een afstandsbediening gebouwd dmv een walkie talkie en twee atmels, en die op een rc auto gezet, het gas is in 256 stapjes te regelen :P dmv nog een atmel

Echt zeer goeie koop voor de zomervakantie, maar nu lees ik dat je hem zo op de printerpoort kunt aansluiten, dat wist ik niet :) (beetje zonde van men geld dus)
Woaah, bij conrad. Had je hem beter bij www.antratek.nl kunnen kopen.
Daarbij, kun je bij je STK500 ook aan een stukje hardware debugging doen. Nadeel van de atmel serie, is dat ze relatief prijzig zijn. En als je echt niet teveel wilt nadenken, kun je altijd nog je Basic Stamp gebruiken. Deze gebruikt ook een PIC processor, maar heeft daar een Basic interpreter inzitten. Ideaal voor newbies dus.

Hebzelf de STK500, perfect kitje, heb er al vele projectjes mee doorlopen.
Suc6 iig!

Verwijderd

Woahaa, 125 euro, je wilt niet weten hoeveel ik heb betaald (schaam :D maar daar is vakantie werk voor he ;) )
Ik wist niet dat er zoveel mensen van het bestaan van die dingetjes afwisten zeg?

Die stk500 heeft me in ieder geval goed op weg geholpen, een aanrader dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 15:43:

Nee dan een pic16Fxx, die mag je elke keer uit zijn voetje gaan trekken om hem dan in je programmer te stoppen (die je OOK nog eens moet bouwen)... Je kunt erop wachten dat OF je voetje lam wordt, OF je een x een pootje mangelt... :r
Een vriend van mij heeft van dat schema dat ik al eerder heb gepost ook een in-circuit programmer gemaakt,.... ik weet alleen niet (en hij ook nog niet) of het wel werkt. Maargoed, als dat werkt dan is er dus ook voor de 16f een in-circuit programmer.

Voor de rest, je koopt gewoon 3 icvoetjes: Je zet het ic in de ene, en de 2e soldeer je in/tussen je elektronica. En de derde op je programmer. Dan beschermd het eerste icvoetje je IC, en zo snel gaan die ic voetjes niet stuk denk ik, en al zouden ze stuk gaan dan kun je ze zo vervangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 15:08:
[...]

Een vriend van mij heeft van dat schema dat ik al eerder heb gepost ook een in-circuit programmer gemaakt,.... ik weet alleen niet (en hij ook nog niet) of het wel werkt. Maargoed, als dat werkt dan is er dus ook voor de 16f een in-circuit programmer.
Ja tuurlijk kan dat, maar dan moet je OF een baal electronica op de pcb extra zetten, of je moet een apart programmer printje maken... Niet handig, zeker niet voor de beginneling.
Voor de rest, je koopt gewoon 3 icvoetjes: Je zet het ic in de ene, en de 2e soldeer je in/tussen je elektronica. En de derde op je programmer. Dan beschermd het eerste icvoetje je IC, en zo snel gaan die ic voetjes niet stuk denk ik, en al zouden ze stuk gaan dan kun je ze zo vervangen.
Ja precies daarmee heb ik jarenlang Atmel 89C2051's geprogged... Ik vond het nix handig.. Je moet trouwens in je applicatie en programmer dan het liefst twee voetjes op elkaar plaatsen, want die voetjes worden ook lam en dan moet je ze alsnog uitsolderen.... Echt waardeloos in vergelijking tot de SPI bus op de modernere Atmel AVRren :D

Op zich kun je met zo'n speciale ISP programmer misschien nog wel uit de voeten, al is het wel onhandig dat zo'n ding weer 12V nodig heeft om zijn flash te proggen.... Maar het is inderdaad wel een soort in circuit programmering ja; echter de PIC16F serie heeft geen enkel ander voordeel, alleen maar nadelen t.o.v. de AVR.... Tegenwoordig zelfs de prijs niet meer (Wat is concurrentie toch mooi >:) )

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 16:11 ]

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 15:43:
[...]

dit is niet waar je kan die 16f serie gewoon in circuits proggen dat gebruik ik zelf ook, maar zit er nu wel sterk te overdenken om over te stappen op AVR weten jullie of er gratis development tools zijn >> leuke simulatoren etc..
dank

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik gebruik nu ook al een aantal jaren de AVR controllers. Zijn erg leuke dingetjes! Ben begonnen met de programmer van claudio lanconelli (ponyprog dus) en toen ik me inschreef op AVRfreaks kreeg ik later een mailtje dat ik de STK500 had gewonnen! :*) Ik heb er wel 80 GULDEN invoerrechten / btw e.d. voor moeten betalen, maar dat had ik er graag voor over. Je hebt op AVRfreaks trouwens een handig forum en heleboel projecten...

Ik heb met de 1200 een aantal dingen gemaakt: Een regelsysteem voor iemand z'n kas (rara wat voor een kas), een looplichtsturing en een aanpassing voor een gokkast op mijn werk. Verder nog wat gespeeld.

Ik heb de volgende controllers: 1200, 2313, 8515, 8535, tiny22, tiny15L, mega163L en mega8. De meesten heb ik nog niet gebruikt, de 2313 wel voor school.

AVR kan je gratis krijgen (sample) van Atmel. Bestel er niet teveel anders krijg je niets. Als je ze wilt kopen, bij futurlec heb je er een aantal en ze zijn daar niet duur! :)

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Zie voor Bascom www.mcselec.com, is gratis tot 2kb..

Voor experimenteer printjes en programmers voor zowel AVR als PIC zie http://www.olimex.com/ perfecte toko ! goede prijzen, prima service, mooie printjes en je kunt er je uiteindelijke projecten ook laten maken voor vrij weinig geld.

IP Rocks

Verwijderd

waarom zit er bij deze evr programmer eigenlijk zoveel zooi in in verhouding van die3 van de vorige pagina???

Afbeeldingslocatie: http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg2b-sch.gif

edit:

en is deze voor de compoort anders iets??
Afbeeldingslocatie: http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg1b-sch.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 11:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 11:33:
waarom zit er bij deze evr programmer eigenlijk zoveel zooi in in verhouding van die3 van de vorige pagina???

[afbeelding]

edit:

en is deze voor de compoort anders iets??
[afbeelding]
Beide zijn ISP programmers voor aan de SPI bus, dus in essentie hetzelfde... De bovenste is gelijkwaardig aan de "4 weerstanden" versie, alleen is het hier netjes met buffertjes opgelost. De weerstanden in de simpelere versie bufferen gewoon het geval dat 2 outputs tegen elkaar inpraten... "crude but effective" dus.

De seriele versie heeft wat extra speelgoed nodig omdat de seriele poort in rpincipe -12/+12 niveau's heeft ipv TTL niveau's..... vandaar het extra torretje en de zeners en dergelijke...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 12:09 ]

Verwijderd

ow ok maar die met die 4 weerstanden is in princibe dus net zo goed om mee te beginnen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 December 2002 @ 21:32:
ow ok maar die met die 4 weerstanden is in princibe dus net zo goed om mee te beginnen
Jaah, ik heb niet anders >:)

(al programmeer ik de mega's tegenwoordig wel via een bootloader dus direct via de seriële poort ipv via een isp cable)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 10:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 10:03:
[...]

Jaah, ik heb niet anders >:)

(al programmeer ik de mega's tegenwoordig wel via een bootloader dus direct via de seriële poort ipv via een isp cable)
ok maar wat zijn dan de voor en nadelen van die kabels.. ze zullen namelijk echt niet zonder reden die ic's erin hangen..

en ik zie dat het mogelijk is die atmel als mp3 speler te gebruiken maar is hij dan ook zo te proggen dat hij met een serieel display werkt ipv een hd44....
Pagina: 1