Newbie WC vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Hallo allemaal !

Ik heb ook besloten me op het WC pad te begeven! Met een beetje geluk heb ik tegen 't eind van de week mijn WC kit binnen. (een klax exxtreme II kit)

Ik heb echter nog twee vraagjes :

1) Weet dat ik vooral WC wil proberen omdat 1) het de stilste oplossing is en 2) het een leuke uitdaging is. Overclocken is geen prioriteit. (hoewel dit er in een later stadium absoluut wel van zal komen).
Ik vraag me nu af hoe ik het beste de 120mm fan bevestig : tussen de rad en de case (zodat de lucht vanuit de case door de rad "gezogen" wordt) of aan de binnenkant zodat de rad tussen de case en de fan komt te zitten (zodat de fan de lucht door de rad blaast).
Welke is de beste (in mijn geval : de stilste) oplossing of maakt dit geen bal uit?

2) Ik heb eens zitten kijken naar die casemods en vind dat wel leuk : die fluoricerende dye die sommigen in hun koelingswater doen dat dan oplicht als een blacklight in de case wordt geïnstalleerd. Mijn vraag : kan dit kwaad voor de koeling en is het daarom niet aan te raden, of zijn die spullen hierop voorzien en kan het absoluut geen kwaad?

Bedankt!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

1) Kan je misschien een schetsje maken? Het is me niet helemaal duidelijk.

2) Het kan zeker geen kwaad.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

1. Proberen en testen.......
2. Ik denk persoonlijk dat het nooit goed kan zijn voor de koeleigenschappen van het water. Water wetter voeg ik toe aan mijn demi water en dat werkt wel positief en geeft een roze kleur :) Of het ook echt kwaad kan, ik denk niet dat iemand daar antwoord op geeft. Maak zelf de keuze, wil je perfecte koeling (nee dus, anders had je een andere set genomen/zelfbouw) of wil je dat het er leuk uitziet. Die ene graad maakt voor jou dus geen fuck uit :)

Trek zelf je conclusie. Veel plezier met je waterkoeling!
Nog een tip. Sluit alles aan, leg het op een stuk papier, en laat het en week draaien.... Gewoon om te testen of je ergens een lek hebt.

edit:

[quote]Jupiler schreef op 19 december 2002 @ 16:41:
1) Kan je misschien een schetsje maken? Het is me niet helemaal duidelijk.

2) Het kan zeker geen kwaad.[/quote]

Jou reactie op punt 2. Wat hebben we daaraan?? Motiveer het, leg het uit. Kom met bewijzen......

[ Voor 20% gewijzigd door -=MOL=- op 19-12-2002 16:44 ]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
waarschijnlijk kun je het beste lucht uit je case zuigen door je rad.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1. het beste is om je fan onder je rad te maken zodat de lucht dus door de rad naar buiten gaat, het is ook beter om je fan zo'n 5 cm onder de rad te hangen scheelt veel in het geluid en ook de fan ff op 7 volt laten lopen

2. denk niet dat het iets boeit en als het wel uitmaakt zal het maar een heel klein beetje zijn

• BartDG
Jupiler : Schetsje wordt moeilijk, maar ik zal het proberen :

|CASE|FAN |RAD
<------- lucht wordt door de rad gezogen

of

|CASE|RAD |FAN
<------- lucht wordt door de rad geblazen

Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Lucht door het rad blazen is meestal beter, tenzij dat conflicten met je airflow oplevert..

Verwijderd

Als je de fan rechtstreeks op de radiator plaatst, kun je hem beter laten zuigen volgens mij.
Een fan blaast meestal geconcentreerd en gebruikt dan niet het hele oppervlak van je radiator, terwijl hij dan wel door het hele oppervlak aanzuigt.
Tenzij je de fan met een fan-duct monteert (wordt dacht ik aangeraden door DaBit).

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:53

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 17:40:
Als je de fan rechtstreeks op de radiator plaatst, kun je hem beter laten zuigen volgens mij.
Een fan blaast meestal geconcentreerd en gebruikt dan niet het hele oppervlak van je radiator, terwijl hij dan wel door het hele oppervlak aanzuigt.
Tenzij je de fan met een fan-duct monteert (wordt dacht ik aangeraden door DaBit).
Maar dan maakt het wel meer herrie dan als je m tegen de rad aan laat blazen (of komt dat alleen voor met een 175mm fan >:) )

Als je een fanduct gebruikt maakt het eigenlijk geen klap uit :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Mijn tip:

Gebruik doorzichtige slangen, en anti-vries met een mooi kleurtje. Ik had eerst groene erin en nu zit er blauwe in. Ziet er heel strak uit.

Vergeet al die mensen die zeuren over de-geioniseerd water, water-wetter, demi-water en weet ik wat allemaal nog niet meer.

Gewoon kraanwater + wat anti-vries (ruitenwisser vloeistof, heeft iedereen staan en kost geen reet)

Dit is de goedkoopste oplossing, gewoon flink wat scheuten anti-vries erin. Voorkomt kalk-aanslag, alg en andere soorten aanslag. En is verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing. En daar bovenop heb je het in hele leuke kleurtjes waardoor het er lekker uit zit.

Het stinkt wel een beetje, maar ff een paar uurtjes deur open laten staan en je ruikt niets meer.

• BartDG
Bedankt voor alle info jonges! Lekker snel ook! :)

Dus als ik het goed begrijp is het niet zo goed om de fan op de radiator te vijzen, maar moet ik er iets tussen steken waardoor de afstand vergroot wordt? In dat geval vermoed ik dat het wel beter zal zijn de fan te laten blazen, ander gaat toch het effect volledig verloren?
Hoe groot is die ideale afstand dan tussen fan en rad?

Toch nog een vraagje : MOL : vind je mijn keuze om Innovatek te gebruiken niet goed? Die kits komen toch goed uit de meeste testen? Had ik beter iets anders gekozen? Wat dan? (ik kan er maar uit leren voor de toekomst! :+ )

Bedankt!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Jawel, de fan recht op het rad, zeker als je hem laat zuigen.

En het beste ben je nog steeds af met een WC die uit verschillende onderdelen bestaat, niet met een kant-en-klaar setje.

Bijvoorbeeld een Swiftech of een Maze3 als blokje, een BlackIce (II) als radiator (of eentje uit een auto), een Eheim of Sicce pomp etc.

Verwijderd

Een fan blaast beter als dat ie zuigt, dus blazend monteren geeft alleen wel ook meer herrie maar fan uitblazend aan de kast is ook niet stil terwijl dat minder efficient is, qua watertemp zal t trouwens niet veel schelen, reden wrom ik destijds de fan de kast in liet blazen met de rad erachter zodat t stil was, okee mn mobotemp steeg wat

• BartDG
Heh! Dus blijkbaar bestaat er wat onenigheid over wat nu beter is : blazen of zuigen! :P

Ik zal beide mogelijkheden dan eens proberen. Ik zal dan zelf wel zien wat het optimaalst is.

Ik heb ook de Innovatek (klax) kit gekozen juist omdat de onderdelen van deze kit mij nogal bij de betere leken te horen :
Eheim 1048 pomp, de radiator ziet er ook niet slecht uit, 't gebruikt natuurlijk ook wel de blokjes van Innovatek zelf, maar bon.
Ik heb nog geen kennis van zaken genoeg om mijn onderdelen allemaal zelf samen te kunnen stellen, maar ik vermoed dat eens ik er eens mee bezig zal zijn dat dat wel langzaamaan zal komen. ;)

Is bv. Swiftech beter dan Innovatek? Eén van de voordelen van van Swiftech tegenover Klax zou zijn dat die wel kunnen samenwerken met Peltiers. Ik weet wel niet precies wat peltiers zijn, maar ik leid af uit de pages die ik er al van gezien heb dat het iets is voor de echte die-hard overclocker. (en dus -nog- niet direct iets voor mij)
Hoe werkt zo'n peltier eigenlijk ? Kan iemand me daar -louter informatief- iets meer over zeggen?

Bedankt!

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Een Peltier-element is een plaatje dat aan de ene kant (bij de CPU) temperaturen van onder het vriespunt haalt en de andere kant (waterblokkant) wordt ie erg warm. De conclusie kun je zelf denk ik wel trekken. :P

Google:
http://www.peltier-info.com/photos.html
&
http://www.peltier-info.com/info.html

[ Voor 20% gewijzigd door Jeanious op 19-12-2002 19:35 ]

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

Verwijderd

Is geen onenigheid, de fan zelf werkt beter als ie de vrije ruimte heeft aan zn aanzuigkant en als je dan ook nog ns je fan een cm of 2-3 van de rad zet werkt ook die kant goed, als de rad voor je fan zit kan ie niet zoveel lucht aanzuigen en dus door je rad laten gaan. Ook is t geluid hard als er aan 1 van beide zijdes iets de flow tegenhoudt, dan heb je ook nog evt drukopbouw achter de fan als de lucht daar niet net zo snel weg kan als de fan leveren kan waardoor de fan moeilijker gaat lopen. Als iemand t verduidelijken kan (of me tegenspreken ;) ) graag.

En wrom zou een klaxx niet met een Peltier kunnen werken, als er een copper-plate tussen cpu en coldside-peltier zit kun je toch alles gebruiken wat je wilt, of toch niet...?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 02:02 ]

• -=MOL=-

-=MOL=-

De set zelf zal best goed presteren, maar voor optimale prestaties kan het gewoon nog beter.
Over blazen e nzuigen van fans. Is in elke situatie anders. Met een fanduct van 7cm lang heb ik de beste koeling. Zal bij een ander misschien 5 zijn.

Om te beginnen lekker die set kopen. Gaan testen met fan opstellingen enzo. Dat houd het leuk, je doet het zelf en je leert wat. Veel plezier!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

En wat denken jullie van 2 fans, aan elke kant van de radiator 1? De ene zuigt, de andere blaast. Of is dat teveel van het goede? Misschien kan hierdoor de rpm omlaag en dus ook de dB's.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Drobanir schreef op 20 December 2002 @ 16:41:
En wat denken jullie van 2 fans, aan elke kant van de radiator 1? De ene zuigt, de andere blaast. Of is dat teveel van het goede? Misschien kan hierdoor de rpm omlaag en dus ook de dB's.
nee niet doen, die fans gaan elkaar alleen maar tegenwerken je krijgt ook een vreemde luchtstroming en meer herrie

• ThomasW
  • Laatst online: 15-02 19:16
als de een zuigt en de ander blaast gaat dit juist goed hoor
fan->||||-> fan

|||| = rad

[ Voor 8% gewijzigd door ThomasW op 20-12-2002 17:24 ]

• BartDG
Drobanir schreef op 20 December 2002 @ 16:41:
Dit vind ik wel een interesant idee.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd? (jij misschien PilatuSSS ?)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ik heb weleens 2 fans gestapeld als casefan, of voor op de cpu koeler. Alles wat je daarmee krijgt is een beetje extra koeling (in mijn geval) en een hele hoop meer herrie. Voor je koelwater zat het zeker geen graag uit gaan maken. Dus niet doen ivm de herrie.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik ben het eens met -=MOL=-: Gestapelde fans leveren in verhouding maar weinig meer m3/h -> niet doen dus.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• BartDG
Ok, tot zover dat idee dus.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een offtopic vraagje:

Zou het kwaad kunnen om antivries te gebruiken in een waterbed? Ik zoek een middel dat algen tegengaat, maar ik vrees dat gewoon antivries het rubber aantast..

Verwijderd

Ligt aan t type rubbber he, want antivries in autoblokken komt ook tegen rubber pakkingen aan ed
Pagina: 1