Banner tarieven, absurd?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 16:09
Ik heb zitten twijfelen tussen hier plaatsen en op Internet&Telefonie, WG leek me echter wat beter aangezien het op IT vooral lijkt te gaan over breedband spul en het nivo ook wat lager lijkt te liggen. Verder heb ik gewoon wat meer met WG en hebben de mensen hier ook een stuk meer te maken met het bouwen van websites.

Anyway.. Ik heb een site die op het moment vooral uit een forum bestaat. Even wat stats:
4M pageviews per maand
80GB verkeer
4000 actieve geregistreerde users (plusminus)
3000 actieve users (geschat)
99% van de users heeft iets te maken met paarden :9

Het wordt nu echt hoog tijd dat deze site geld op gaat leveren. Tot nu toe (afgelopen 2 jaar) alles uit eigen zak betaald :| Ik wil de reclame op de site erg beperkt houden, geen 200 banners en logo's dus. Ik heb nu 1 banner bovenaan staan en wil het daar het liefst bij houden, iig tot we meer hebben dan alleen een forum.

Heb gisteren een bedrijf benaderd ivm die banners en ze zijn wel geinteresseerd. Probleem is dat ik nog geen flauw idee heb hoeveel ik moet gaan vragen ;) Ik heb dus wat zitten zoeken op Internet en kwam bedragen tegen die meestal zo tussen de 5 en de 35 euro per 1000 bannerviews liggen met een gemiddelde van iets van 20 euro. Reken je even mee? :D

4M/1000*20 = 80.000 euro per maand 8)

Iets zegt me dat dat geen realistisch bedrag is O-) Ik snap dat ik geen 100% van m'n views kan (en wil) verkopen, maar dan nog is het een absurd bedrag. Verder klopt het IMO ook niet vanuit de kant van de adverteerder.

Stel dat deze voor 300 euro banners koopt, hij krijgt dan dus 15.000 views. Dat wil zeggen dat zijn banner 1 op de 4M/15000 = 266 keer voorbij komt. De gemiddele bezoeker ziet 45 pagina's in een bezoek, ze ziet deze banner dus slechts tijdens 1 op de 6 bezoeken. Lijkt me een beetje weinig voor 300 euro :D

Maw, een CPM van 20 lijkt me niet reeel voor een site, iig niet voor dit forum. Maar ja, wat is wel reeel en prijs ik mezelf niet uit de markt dan? Ik kan wel een CPM doen van 2 euro, dan kom ik al op realistischere bedragen (IMO) maar dat is in vergelijking met de markt absurd laag :\

Overigens vind ik een CPM van 20 behoorlijk hoog, ook op een 'normale' site. Ik heb eens wat advertentie tarieven van tijdschriften opgevraagt en daar zit je meestal zo ongeveer op 0.01 eurocent per advertentie (1/6 tot 1/8 pagina, fullcolor) per abonnee. Voorbeeldje: een 1/6 advertentie fullcolor kost iets van 430 euro, bij een oplage van 30.000 is dat 0.014 cent per lezer. Overigens kost een 1/1 fullcolor advertentie zo'n 1500 euro in dat tijdschrft, dat is dus 0.05 cent per lezer.

Bij een CPM van 20 zit je per view (!) op 20/1000 = 0.02 eurocent. Best duur voor een Internet bannertje IMO.

Wat is dus een reeel bedrag om te vragen op een forum? Snijd ik mezelf in de vingers als ik inderdaad maar iets van 2 of 3 euro per 1000 views vraag? Weet er iemand een fatsoenlijk boek/site over dit onderwerp? Ik heb overigens al behoooooorlijk wat gegoogled over internet adverteren e.d. :D

Maar goed, ik ben vooral benieuwd naar jullie visie en ervaringen met dit onderwerp. IMO is het niet gek dat het zo slecht gaat met de Internet advertising als een banner zelfs duurder lijkt te zijn dan een advertentie in een tijdschrift.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 19-12-2002 17:03 ]

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
Startpagina vraagt voor een banner 230*33 / 3KB 5 euro CPM :).

(Tot zover mijn nutteloze bijdrage)

Verwijderd

McVirusS schreef op 19 December 2002 @ 16:34:
Startpagina vraagt voor een banner 230*33 / 3KB 5 euro CPM :).
(Tot zover mijn nutteloze bijdrage)
Niet zo nutteloos lijkt me, als je weet wat andere pagina's vragen dan kan je een reeele prijs maken.

Als je bijvoorbeeld alleen in een bepaalde doelgroep opereerd, paarden in jouw geval dan is het heel wat waard voor iemand die zijn produten wil "slijten"in dat segment. (gezien jouw users etc. etc.)

Dat betekend dat je de tarieven van startpagina makkelijk kan gebruiken voor je prospect. Die weet immers dan meteen wat het hem kost om op een site met en grote naamsbekendheid te staan met zijn banner waarvan het bereik max. 3% is.

Het laten zien van cijfers en ondersteunen met teremen als: "uit onderzoek is gebleken" of "contact kans in de doelgroep" lijkt het mij geen bezwaar 3 euro te vragen voor je banner..

Succes met je site, en onthoud; beter te duur dan niet te koop ;)

Verwijderd

Veel grote bannerboeren rekenen niet per view maar per klik. Meestal zo'n 5 tot 20 eurocent per klik. Op mijn site zie ik dat dit per 1000 views ongeveer 1 tot 2 euro oplevert, afhankelijk van de aantrekkelijkheid van de banner.

Verwijderd

je hebt een hele mooie doelgroep te pakken, hoofdzakelijk (jonge) meisjes die graag paardrijden of zouden willen rijden...

Aangezien dat paardespul allemaal hartstikke duur is, echt het feit dat je maar een heel klein deel van de markt vertegenwoordigd maakt het niet echt aantrekkelijk voor adverteerders (3000 potentiele klanten zijn niet echt veel) waardoor de banners iedere x door dezelfde worden bekeken...

btw 1333 pageviews/user/maand?!?! IS dat niet heeeeel erg veel?! Klopt dit wel? Ik zou dat nog even goed bekijken, lijkt me heel hoog.

Maar ik denk dat je een fixed price moet afspreken, en 80.000 euro per maand is niet reeel...

80 gig verkeer + hosting kost je schat ik iets van 300-500 euro in de maand all-in... Doe dat bedrag keer 3/4 en je hebt een aardige en scherpe aanbieding denk ik?! Tenzij je ervan wilt leven en plannen hebt voor een 2e huis in marbelle :9

Verwijderd

Je kan het je bezoekers ook ellendig maken door een pop-up erin te gooien. 1 pop-up staat gelijk aan 1 click. Aangezien een groter gedeelte een pop-up krijgt dan het aantal wat op banners klikt levert dit iets meer op. Het wordt er echter niet gebruiksvriendelijker op.

• bartvb
Dit heb ik even overwogen.. Mijn grootste probleem is echter dat ik nogal een vast publiek heb. Hierdoor loopt het aantal kliks snel terug omdat de mensen die wilde klikken al geklikt hebben :D

Ik heb er nu b.v. een banner van Bol opstaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
(dag, datum, views, clicks, percentage clicks)
Vrijdag 13/12/2002 50.403 9 ,02%
Zaterdag 14/12/2002 41.008 22 ,05%
Zondag 15/12/2002 46.135 11 ,02%
Maandag 16/12/2002 54.572 71 ,13%
Dinsdag 17/12/2002 51.371 21 ,04%
Woensdag 18/12/2002 52.634 10 ,02%

(introductie van de banner zit niet in deze stats)

op maandag is er een andere banner neergezet (gratis cd bladiebla), toen was het percentage idd in de buurt van een promill (0.13%) in de dagen daarna zie je die kliks heeeel snel teruglopen ;( Ik denk dat ik het dus vooral moet hebben van het 'branding' effect. Clicks zou kunnen maar dan alleen als extra IMO...

Het gaat hier overigens over een fullsize banner (468x60).

Wat is overigens niet snap is dat site-owners zo vast blijven houden aan die +- 20 euro per 1000 views. Kijk voor de grap eens naar de banners van Tweakers (ook frontpage) daar zie je echt 99% van de tijd of een exchange banner of een banner voor de Tweakers shop :\

Lijkt me handiger als je dan je tarieven omlaag doet zodat je iig een deel van je banners verkocht krijgt. Of denk ik nu te simpel? ;)

• bartvb
Popups zijn absoluut geen optie. Ik wordt zelf helemaal gestoord van die dingen, ik ga ze dus ook niet promoten door ze zelf aan adverteerders aan te bieden :D

BTW, mabit, het gaat niet voornamelijk om ponymeisjes :D Natuurlijk zitten die ook een hoop op de site maar er zitten ook flink wat 'volwassenen'. Ff zoeken.
70% is boven de 16, 50% is boven de 20.

Ik schrok zelf ook van die 1700 views per user per maand. Maar als je dat om gaat rekenen naar per dag kom je op zo'n 60 views. Dat klinkt best aannemelijk. De meeste mensen zitten langer dan een uur achter elkaar op de site:

Even een stukje van AWstats:
code:
1
2
3
4
5
6
7
0s-30s 18572
30s-2mn 6084
2mn-5mn 7687
5mn-15mn 14186
15mn-30mn 11523
30mn-1h 12458
1h+ 15940

Overigens pas een enquete gehouden. Daar kwam ondermeer uit dat het overgrote deel (25%) tussen de 150 en 300 euro per maand uitgeeft aan paarden. Verder ook nog zo'n 25% meer dan 300 euro per maand. Ook is 25% van de bezoekers professioneel bezig met die beestjes :D Maar 3000 users is idd geen gruwelijk groot deel van paardrijdend nederland (dat zijn iets van 0.5M mensen schijnt). Komt voor een groot deel doordat we alleen een forum hebben en een heel kleine nieuws sectie. Een forum spreekt gewoon niet iedereen aan en is ook niet iets waar je 1x wat info gaat zitten zoeken.

Er staan echter een aantal plannen op stapel die de hoeveelheid echte content op de site flink gaan verhogen. Hierdoor gaat de hoeveelheid unieke bezoekers waarschijnlijk flink omhoog. Maar goed, voor die pagina's gaan we dan ook meer vragen (per 1000 views of wat dan ook) dan voor het forum gedeelte.

[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 19-12-2002 17:44 ]

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Banners worden volgens mij sowieso per unieke view gerekend.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
2 schreef op 19 December 2002 @ 17:45:
Banners worden volgens mij sowieso per unieke view gerekend.
nee.. clicks worden uniek geteld.. maar views niet..

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Ik zou voro een fixed-price gaan, als je bijv €500 kwijt bent per maand aan je hosting e.d. dan verkoop je de helft van je views voor €500. Wat je ook kan doen is het garanderen van een hoeveelheid pageviews, dus bijv zeker 20.000 per maand voor €500. Is leuke prijs, en je hebt helft van je views nog over.

Let wel op: wat voro de webserver views zijn zijn dat vaak niet voor je ad-systeem!

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• nikao
prog-konijn schreef op 19 December 2002 @ 18:58:
Ik zou voro een fixed-price gaan, als je bijv €500 kwijt bent per maand aan je hosting e.d. dan verkoop je de helft van je views voor €500. Wat je ook kan doen is het garanderen van een hoeveelheid pageviews, dus bijv zeker 20.000 per maand voor €500. Is leuke prijs, en je hebt helft van je views nog over.

Let wel op: wat voro de webserver views zijn zijn dat vaak niet voor je ad-systeem!
zoek inderdaad goed uit hoeveel unieke bezoekers je hebt en verwar views niet met hits en dat soort dingen :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

nikao schreef op 19 December 2002 @ 18:43:
[...]

nee.. clicks worden uniek geteld.. maar views niet..
Weet je dat zeker? Want dan ga ik nu een banner aanvragen en mijn pagina 100000x refreshen :*)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
20 euro is een stevig bedrag voor een normale top banner, zeker op een site als je jouwe (nofi :))
Ga er maar vanuit dat er voor een 468x60 banner zonder fratsen (geen flash, geen frequency cap, geen advanced targeting) zelden meer dan 10 euro CPM betaald wordt, en dan moet je nog een bijzonder goed verhaal hebben :)

Jouw site is niet echt klein, maar omdat je toch in een relatief kleine markt zit te vissen zou ik je adviseren om te beginnen met een fixed fee. Ga daarbij uit van een lage CPM (2-3 euro) en maak een mooie deal voor potentiele adverteerders.
Zo kunnen zij een beetje de kat uit de boom kijken. Een andere manier die wel aardig werkt is het gebruiken van een hybride model: reken een lage CPM (wederom een eurotje of 2) in combinatie met een fee per click.

• bartvb
prog-konijn, dat garanderen doe ik al. Als mensen 20.000 views kopen in een maand dan krijgen ze ook 20.000 views in een maand. Daar hebben we phpAdsNew voor :D
Statistieken van dat pakket heb ik helaas uit staan, dat trok de database niet. Heb net nog eens goed naar AWstats zitten kijken en daaruit bleek idd dat de css file (ook een .php file) ook meegeteld werdt in de pageviews. Oops :D Ook nog een aantal andere files verwijderd maar er blijven nog altijd een dikke 3M pageviews over. Hoewel dit wel weer een kwart scheelt, ook in de hoeveelheid waar die de adverteerder krijgt voor z'n geld. 5 euro per 1000 views begint al soort van interessant te worden.

Heb net ook (weer) even zitten kijken naar TradeDouble en dat soort spul waar die performance based zijn (je krijgt dus betaald per click en evt per lead/verkoop/offerte). Heb ook even zitten kijken naar de click through rates van de banners die nu op de site draaien maar die zijn best wel laag :\ In de afgelopen maanden had ik bij een 'commissie' van 0.1 cent per click iets van 200 euro verdiend. Niet echt voldoende om 80GB te betalen in die maanden ;) Moet er wel bij zeggen dat er een heeeeeele tijd dezelfde banners hebben gedraaid (voor een andere paardensite en een soort van amnesty international voor paarden ;)). Dat die banners al zo lang draaien helpt natuurlijk niet echt mee (zie bovenstaande verhaal over clicks based banners).

BTW nee, ik heb het niet verward met Hits, die hebben we zo'n 5M (redelijk laag, we laten de users namelijk nogal agressief cachen).

Maar wat is nou eigenlijk een realistische hoeveelheid inkomsten die ik kan verwachten voor een dergelijke site? 500 euro per maand? 1000 euro per maand? 2000? 5000? :?

En waarom werken de meeste sites nog steeds met een CPM van 20 terwijl ze bijna geen banners verkocht krijgen?

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:27
Dit kwam ik toevallig net tegen (gaat ook over 468x60 banner):
$100 for 1 million banner impressions (impressions are the number of times your banner will be shown)
I can spread the impressions out over 30 days for you if you'd like OR i can have them show all within a few days time.
If you decide to spread the impressions out over 30 days your banner will be shown roughly 33000 times per day
I can make it only show your banner once to every unique visitor. I can also make your banner only show to visitors from one specific country or continent or show to everyone if you'd like. for example if your web site sells to people in the UK I can make it so that it only shows your banners to visitors from the UK.
You will be given a stats page where you can see the number of impressions and clicks for each month, week, day, and hour
€ 100,- per miljoen views lijkt mij een realistischer bedrag dan wat je in je 1e post noemde. :)

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• nikao
2 schreef op 19 december 2002 @ 20:51:
[...]

Weet je dat zeker? Want dan ga ik nu een banner aanvragen en mijn pagina 100000x refreshen :*)
de keer dat netdirect een per view banner had kon je dat inderdaad doen jah..
en toen ik een paar jaar terug nog bij ADSDAQ zat ofzo had ik inderdaad een autosurf prog aanstaan die mijn site ook steeds bezocht..
ging alleen wel opvallen O-)

• bartvb
:D 100 euro per 1M views is een beetje te realistisch ;) dat is een CPM van 10 cent. LOL

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je adverteerders je dan niet meer serieus nemen. En van dat geld kan ik m'n hosting niet eens fatsoenlijk betalen :)

Verhaal van Daniel klinkt een heel stuk realistischer. Ik denk dat ik voor de 3 euro per 1000 views ga. En dan eens polsen of adverteerders interesse hebben in performance based dingen.

Verder kan ik alles mooi helemaal omgooien als de site uitgebreid wordt. Of ik kan daar iig compleet nieuwe tarieven laten gelden die ik kan bepalen a.d.h.v. hoe de zaken nu gaan lopen... Thanks, daniel :)

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Overspeed schreef op 19 december 2002 @ 21:22:
Dit kwam ik toevallig net tegen (gaat ook over 468x60 banner):

€ 100,- per miljoen views lijkt mij een realistischer bedrag dan wat je in je 1e post noemde. :)
Dit bedrag is ongetwijfeld gebaseerd op non-targeted bannering. Een banner voor een playboy-abonnement kan dat rustig op een kloostersite terecht komen, bij wijze van spreken.

Targeted bannering, dus dat je bannert op een specifieke doelgroep, levert 5-10 maal het bedrag voor non-targeted bannering op, in sommige gevallen nog wel meer.

--
Het probleem met het hele verhaal van topicstarter is echter helemaal niet wat ie kan vragen, maar:

1. of er wel bedrijven zijn op hippisch gebied die uberhaupt het geld en de behoefte hebben om te adverteren, en
2. of topicstarter die bedrijven weet te vinden

Dat zijn twee punten die je moet tackelen, en op basis daarvan kun je pas een geschikt tarief bepalen. Als je slechts een paar potentiële adverteerders kunt vinden, kun je wel een hoog bedrag vragen maar als ze vervolgens afhaken heb je helemaal niks.

Mijn voorstel: biedt een eenmalig actie-aanbod aan, en bepaal op basis daarvan je uiteindelijke tarieven. Zorg dat je met dat actie-aanbod op een dusdanig laag tarief zit dat je nogal wat adverteerders over de drempel sleept, zodat je uiteindelijk al een een aantal bedrijven hebt die je site kennen en weten of het wat oplevert op het moment dat je je standaard-tarief gaat bepalen. Maak wel duidelijk dat het een eenmalig actie-aanbod is om ze niet voor onaangename verrassingen te plaatsen.

Overigens zit het grote geld helemaal niet (meer) in bannering. Tegenwoordig moet je dan steeds meer denken aan specifieke, custom-made acties. Promoot een aantal artikelen op elke pagina, en link gelijk door naar het bestelformulier van het betreffende bedrijf. Denk aan minisites, interactive banners etc. En belangrijk: verwerp niet van tevoren elk idee vanwege de irritatie-factor. Het is juist de kunst om dergelijke zaken zo te brengen dat ze niet irriteren, maar intrigeren. Knal minisites niet bijvoorbeeld keihard de pagina's op maar wek de nieuwgierigheid op van je bezoekers zodat ze minisites op eigen initiatief openen.

Tips:
www.emerce.nl
www.adfoweb.nl
http://marketing.pagina.nl/ - "internet marketing" aan de rechterkant

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Pagina: 1