Ik heb een dilemma: Ik wil een script runnen vanaf een windows NT server. Het script gaat draaien als de stroom uitvalt en de ups ingschakeld wordt. Het script moet ervoor zorgen dat de progress databases op de server gestopt worden en de server zelf een shutdown commando krijgt. Voor deze acties heb je echter een hoop rechten nodig.
Ik heb een speciale gebruiker aangemaakt die op het unix systeem geen shelltoegang heeft (voor de beveiliging), Deze gebruiker zit wel in een aantal groepen maar dit is nog niet genoeg om de databases uit te zetten. Hiervoor zijn eigenlijk rootrechten nodig. Het liefst zou ik deze gebruiker dus alleen de mogelijkheid geven dat ene script te runnen dat daarvoor zorgt.
Vanaf de NT server wordt gebruik gemaakt van rexec (andere tools kreeg ik niet aan de praat
) dit mag alleen van die server (waar niet iedereen in kan natuurlijk, de c: is niet geshared) ook de execute rechten op het batch script waar de rexec opdracht in staat zijn alleen beperkt tot de admins. Het batch script runt dus de rexec en die start een shell script. Dus:
batch > rexec > ksh script
Nu de vraag: hoe kan ik op een veilige manier een unix script runnen met root rechten? sudo zeggen ze op Google, of zijn er nog andere veilige methoden?
Ik heb een speciale gebruiker aangemaakt die op het unix systeem geen shelltoegang heeft (voor de beveiliging), Deze gebruiker zit wel in een aantal groepen maar dit is nog niet genoeg om de databases uit te zetten. Hiervoor zijn eigenlijk rootrechten nodig. Het liefst zou ik deze gebruiker dus alleen de mogelijkheid geven dat ene script te runnen dat daarvoor zorgt.
Vanaf de NT server wordt gebruik gemaakt van rexec (andere tools kreeg ik niet aan de praat
batch > rexec > ksh script
Nu de vraag: hoe kan ik op een veilige manier een unix script runnen met root rechten? sudo zeggen ze op Google, of zijn er nog andere veilige methoden?
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun