Toon posts:

[dns] meerdere ip's achter 1 host

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Volgende situatie

2 locaties

1 domain name

op beide locatie's een DNS server, allebei primair, dus authoritive.

In Almelo is de smtp server 192.168.1.1
dus heb ik een host aangemaakt smtp.domainname.nl welke door verwijst naar 192.168.1.1.

In Asperen gebruiken we de smtp server van euronet.
Dus het ik een CNAME record aangemaakt smtp.domainname.nl welke door verwijst naar smtp.euronet.nl

Dit werkt allemaal perfect.

Als laptop gebruikers in almelo zijn versturen ze mail via de server in asperen (zonder acount settings aan te passen) (alles op dhcp ingesteld)

en in asperen vice versa.

Maar nu wil het toeval dat bijv. de smtp server van euronet nog wel eens de kuren heeft.
Nu zou ik graag willen dat als smtp.euronet.nl niet beschikbaar is, dattie dan automatisch de mail verzend over onze vpn koppeling, en dan ook 192.168.1.1 gebruikt als smtp server.

Hoe los ik dit op?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Maak voor de euronet-server een MX-record aan met waarde 10 en een tweede voor de VPN met waarde 20. Preferred MX is dan euronet, maar i.g.v. kuren gaat 'ie dan over de VPN.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

de euronet server is bereikbaar over inet? of wordt die mailserver alleen intern gebruikt...

in het 2de geval gaat het bovenstaande lukken. in het eerste geval zal je een andere oplossing moeten bedenken... (is de eerste server ook over inet te bereiken... dan gewoon dat nat nummer invullen)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 16:12 ]